Norris tog starten, men fick se sig passerat av Sainz i kurva två, Hamilton i sin tur gjorde en dålig start, och passerades av trion Stroll-Alonso-Ricciardo, Räikkönen gjorde en riktig bra start och var uppe på en tionde plats efter första varvet. Sainz skaffade sig en liten lucka till Norris och trean Russel, Ricciardo tog sig förbi Alonso, Hamilton passerade Stroll och på varv sex även Alonso, och läget i topp tio stabiliserades fram till första depåstoppen. De som hade nedflyttning på startgriden efter ett PU byte startade jakten på en poängplacering, det var intressant att följa skillnaden i batteriprestanda mellan Mercedes, RBR och Ferrari. De två sistnämnda tog i bruk nya batterier på Sotji, och hade helt klart gjort såna framsteg, att Mercedes numera är bara på tredje plats i batteriprestanda. RBR och Ferrari avstod ifjol att uppdatera sitt energiåtervinningssystem just på batteri sidan, något som de nu kunde dra en fördel av med sina uppdaterade batterier, och något som märktes vid omkörningstillfällen, det var gott om kraft från batteriet när man tryckte på knappen för övertagande. Verstappen tog sig snabbt genom startfältet med hjälp av Hondas uppdaterade batteriboost, Bottas verkade inte särskillt motiverat efter det totalt onödiga PU bytet som kostade honom tio platsers nedflyttning på stargriden, det är inget bra sätt att motivera en förare som kommer att lämna stallet efter årets säsong.
Norris tog tillbaka förstaplatsen från Sainz, Russel sackade efter i sin "kvalbil" som han brukar göra, Hamilton avancerade sakta men säkert, Verstappen närmade sig topp tio gänget, loppet löpte vidare med ett antal platsbyten i samband med depåstoppen, av de tjugo förare startade Alonso, Gasly, Bottas, Giovinazzi, Leclerc och Verstappen racet med hårda däck, resten med medium. Norris höll undan i täten, och såg ut att gå mot en första vinst i sin F1 karriär tills det började regna några varv från målflaggan. Först in på varv 48 att byta till intermedium blev Bottas som hade fastnat nere i kön, Hamilton som först vägrade komma in att byta däck kom in varvet senare tillsammans med de flesta andra, det var bara Norris som vägrade komma in trots upprepade uppmaningar från depån. Norris halkade vidare med torrdäck fram till varv 51 innan han kom in, och fick betala för sin vägran att komma in, britten halkade ner till en sjunde plats i mål, ibland kan det vara klokt att lyssna på depåpersonalen.
Som sagt var, Hamilton vann med lika delar av tur och skicklighet, samma sak med Verstappen som tjänade många placeringar när det dags att byta till regndäck, Sainz gjorde en stabil insats från start till mål,och Ricciardo gjorde det samma när han räddade äran för Macken. Bottas tjänade nio placeringar med sitt tidiga depåstopp för regndäck, och Alonso hängde med i topp tio genom hela racet, och slutade på en fin sjätte plats. Norris blev racets stora förlorare på grund av sin vägran att komma in och byta däck, ibland kan förarna överskatta sin förmåga under svåra förhållanden. Kimi gjorde en stark comeback efter sin Covid 19 semester, och tog en åttonde plats i mål, Perez underpresterade trots sin nionde plats i mål, och Russel gjorde en Russel, upp som en sol under kval, ner som en pannkaka under race. Williams har faktiskt rätt så mycket downforce, något som hjälper till över ett kvalvarv, men samtidigt också mycket drag som stjälper under ett race, en medveten satsning av teamet som under vissa förhållanden kan betala sig.
Stroll som blev elva och Vettel som blev tolva körde ihop i slutet av racet, Gasly som var uppe bland tio i topp i början av racet slutade på en trettonde plats, Leclerc förlorade många placeringar i slutet av racet och tog målflaggan som fjortonde, Giovinazzi var helt vilse under hela racet, Tsunoda hade ingen lyckad dag han heller, de sista som klassades i mål blev Mazepin och Latifi, Schumacher bröt racet.
På bilden här ovan kan man se vad som hände för samtliga förare vid depåstoppen och när vädrets makter slog till i slutet av racet, några tjänade många placeringar, andra förlorade, sånt är racing, ibland har man tur, ibland inte.
Det om racet, apropå hur Bottas blir behandlat av stallet, jag kommer att tänka på en annan österrikare när jag tänker på Wolff, en liten herre med målarpensel mustasch. Samma arrogans, samma översittarfasoner, samma sätt att utnyttja andra i sina egna syften, samma sätt att offra andra som kanonmat, det är synd att Bottas har kastat bort några av sina bästa år som förare hos Mercedes och skitstöveln Wolff.
Dagens grid girls är utan paraplyer, men uppskattade underhållningen på de sista 10 varven på en blöt bana.
Amen,..må djävulen ta alla onödiga livsformer från Österrike, med eller utan mustasch.
Bra sammanfattning!
Underhållande race faktiskt det blir ju lite så när när Merca inte leder från start till mål. Både Ham och Ver hade ju flyt. Tycker faktiskt att debatten sen Monza varit konstig bland journalister som hävdar att Max tjänande på händelserna. Tycker inte det alls...Ham tjänade på att RBR fuckade med ett 14 sek långt depåstopp som var den direkta orsaken till att de krokade ihop...annars hade Ver varit före på behörigt avstånd. Ham hade också flyt med att Ver fick sin bestraffning så jag vet faktiskt inte hur vissa tänker ibland.....
Riktigt kul med en stabil comeback av Kimi...nu har han väl 4 ggr fler poäng än Gio även om de är få....undrar om Gio surar lite nu när han rimligen måste inse att det inte blir nån fortsättning i F1 nästa år ......
Sainz spöade Leclerc rätt ordentligt idag med en gammal effektslö Ferrari ....
Måste bara säga att den Gridgirl personen i ditt förra kvalinlägg ....herregud...hon är något extra har ju varit med i rätt många inlägg....tjing..