Årets premiär race levererade ett skolexempel av lyckad depåstrategi från Mercedes, när Verstappen fick nöja sig med att agera köttbiten i en Mercedes hamburgare på podium, och inte fick han heller behålla extrapoängen för det snabbaste varvet, Bottas tog ett extra depåstopp och satte den snabbaste tiden på sista varvet. Nu var ju inte Mercedes depåarbete felfri för det, utan de klantade till det när Bottas kom in för däcksbyte, stackars Valtteri blev stillastående hela 11 sekunder när mekaniker inte fick av ena framhjulet, lite märkligt är det att dessa missar alltid drabbar Bottas.
Som jag nämnde i det föregående inlägget, så är Mercedes väl så snabb i racepace som RBR, och när de väl hittar den perfekta balansen i bilen kommer de vara snabbare än RBR, lite frågetecken finns kring energiåtervinningsbiten, men jag räknar med att Mercedes inom kort kommer att lösa även det problemet.
Hamilton körde ett felfritt race, men bör tacka teamet för en felfri racestrategi som avgjorde racet där RBR tvingades att spela ut sina kort när Mercedes bluffade, RBR måste ha sina båda bilar med från början att kunna utmana Mercedes. Verstappen var förbi Hamilton i slutet av racet, men fick lämna tillbaks förstapositionen till britten eftersom han genomförde omkörningen utanför banmarkeringen. Det ironiska i sammanhanget är, att Verstappen själv sa innan racet att det är omöjligt att köra om på Sakhir,.så rätt han fick. Bottas gjorde också ett starkt race, avståndet på dryga halvminuten till de två i topp kom från ett extra depåstopp och när han fick stå 11 sekunder på depån vid andra stoppet.
Bakom topptrion gjorde Norris ett bra race på behörigt avstånd från topptrion, årets McLaren är bra, men inte i närheten av Mercedes och RBRs nivå , kampen om tredjeplatsen kommer att bli sevärd mellan McLaren, Ferrari och AT i första hand. Perez slutade på en femte plats efter att ha startad från depån, hans bil dog på uppvärmningsvarvet, kom igång igen så att mexikanaren kunde ta sig till depån och starta därifrån. Perez uppkörning visar hur mycket det skiljer i racepace mellan toppstallen och mittfältet,.same procedure as every year.
Leclerc höll sig i skinnet och tog en sjätte plats i mål, årets Ferrari är mycket bättre än fjolårets, men inte i nivå med de två stora. Ricciardo slutade på sjätte plats, han fick en ordentlig kyss av one hit wonder mannen Gasly, men kunde fortsätta racet, ett helt ok resultat av Ricciardo i hans första race för McLaren. Sainz hade vissa problem under racet, men en åttonde plats i mål i hans första race i en Ferrari är ok, samma kan väl sägas om Tsunoda som tog poäng direkt i sitt första F1 race, den sista poängplatsen gick till Stroll och AM.
Kimi blev elva två sekunder från en poängplats med teamkompisen Giovinazzi i släptåget, Ocon som blev påkörd av Vettel och snurrade blev trettonde man i mål före Russel ,vars Williams tycks inte vara ett dugg bättre i racepace än fjolårs bilen. Vettel tog målflaggan som femtonde man, en racehelg till att glömma för tysken, först straffades han för att ha ignorerat en dubbel gulflagg, sedan missade han en inbromsning i racet och körde på Ocon, AM gjorde nog en dålig affär när de bytte ut Perez mot Vettel, den sista att ta målflaggan blev Schumacher i sin HAAS. Gasly togs av banan i slutet av racet, one hit wonder mannen gjorde som han brukar göra, det vill säga, ett bra kval för att sedan bara kasta bort racet med en korkad påkörning, det är lätt att förstå varför RBR spolade honom. Alonso gjorde ett helt ok debut race för Alpine, men tvingades bryta med bromsproblem, än håller han måttet, mannen som själv tycker att han är den bästa av alla i F1. Mazepin,.vad ska man säga, hans race tog slut på kurva tre på första varvet, han körde av helt utan hjälp av utomstående, Schumacher i sin tur snurrade av i kurva fyra i omstarten på första varvet, HAAS bil är en riktig handfull av skräp.
För övrigt kan noteras, att Honda tvingades till att byta några komponenter redan till första racet både för Gasly och Perez, bådar intet gott med tanke på en 23 race kalender i år.
Dagens grid girl är relativt nöjd med årets debut race, men det kan bli bättre.
Amen,..må vårens ankomst vara med er.
kul att der är igång igen ännu roligare att det blev ett bra race ända in på mållinjen men hade inte Hamilton lite tur som inte fick tillägg för att köra utanför banan så ofta.det verkar som mittenteamen närmat sig lite eller är det denna bana som är speciell.
skriven