MAXIMUM ATTACK

 
 
Paul Ricard och RBR tvingade Mercedes att göra två strategiska felbeslut, det första var att köra med mer vinge än RBR, den sistnämndas designkoncept  skapar ju mer downforce, så de har råd med att köra med mindre vinge-drag, och satsa på högre toppfart. Det andra felbeslutet var att satsa på en enstoppare för båda förarna, ett rätt så obegriplig beslut när Bottas ville göra ett stopp till, men Mercedes försökte åter igen använda honom som ett stoppkloss mellan Hamilton och Verstappen, och nonchalerade hans begäran.  Verstappen gjorde ett misstag i kurva två på första varvet, och gav därmed Hamilton chansen att smita förbi och ta ledningen i racet, men när det var dags för ett första depåstopp för toppbilarna kunde Verstappen återta ledningen från Hamilton, RBRs depåstopp arbete är fortfarande ett steg vassare än Mercedes, liksom deras utvarv, RBRs bilar sliter mer däck, men får också upp däcktemperaturen snabbare.  Hamilton återtog ledningen när Verstappen gjorde sitt andra stopp för ett set medium, samtidigt som Mercedes duon stannade kvar ute med sina hårda däck. Det tog inte många varv för Verstappen att jaga ikapp Bottas och ta sig förbi, och på näst sista varvet smet holländaren även förbi en maktlös Hamilton och tog målflaggan med tre sekunders marginal till britten. Perez, som stannade ut några varv extra med sina medium däck i början av racet utnyttjade sina några varv fräschare hårda däck för att ta sig förbi Bottas, den sistnämnda var riktigt förbannad på Mercedes strateger som inte hade lyssnat på honom när han påpekade att racet var en klar tvåstoppare, ibland borde dessa strateger lyssna på vad förarna har att säga, teoretiska beräkningar i all ära, men förarnas rumpkänsla är en känslig instrument som sällan lämnar felaktig information.
 
Bakom de fyras gäng gjorde McLaren duon ett gott dagsverke på behörig avstånd från toppteamen, Norris korsade mållinjen på en femte plats och Ricciardo på en sjätte, viktiga poäng för McLaren i konstruktörs VM.  Gasly som gjorde ett bra jobb i kvalet fortsatte på samma sätt i racet, och belönades med en sjunde plats i mål, Alonso blev åtta för Alpine, och de två sista poängplatserna gick till AM duon Vettel-Stroll efter en lyckad depåstrategi. Sainz blev elva i mål i en Ferrari som käkade däck som aldrig förr, Russel tog årsbästa med en tolfte plats i sin Williams, och Tsunoda som startade racet från depån korsade mållinjen på en trettonde plats.  Ocon fick stryk av Alonso, och fick nöja sig med en fjortonde plats i mål, Giovinazzi blev femtonde, och Leclerc som gjorde en tvåstoppare sextonde, Ferraris däckshantering lämnade en hel del övrigt att önska. Kimi var bra med i början av racet, men föll tillbaka i slutet när hans B Ferrari härmade äkta varans däckshantering, Latifi fick ordentligt med spö av Russel och slutade på en artonde plats i mål, och Mazepin fick se sig slagen av Schumacher i kampen om att försöka undvika sista platsen i racet.
 
RBR tog de rätta strategiska besluten i Frankrike, Hamilton och Bottas i sin tur hade inget vackert att säga om Mercedes strategiska beslut, speciellt Bottas var riktigt förbannad på "fuck nivå" över radion och även efter racet. Perez omkörning av Bottas var något tveksam när mexikanaren hamnade helt utanför banmarkeringen när han fullföljde sitt övertagande, men domarna  tyckte att det var ok eftersom mexikanaren enligt dem inte tjänade något på  sin manöver, ett typisk FIA beslut, ibland är det ok att vara utanför banmarkeringen, ibland inte. Det är många race kvar av årets VM serie, men jag undrar hur sugen Hamilton är att fortsätta ett eller ett par år till hos Mercedes med tanke på deras sjunkande prestationsnivå. Det finns inga garantier om att Mercedes kommer vara med i toppstriden nästa år när det nya ground effect konceptet lanseras, men samma gäller givetvis även för RBRs del, vem eller vilka som kommer att ligga på topp är skrivet i stjärnorna på ett språk som ingen kan tyda,en F ettans Da Vinzi kod som väntar på en designer som kan tyda på meddelandet, det finns få designers i F1 med personlig erfarenhet av ground effect konceptet.
 
Två nästföljande race går av stapeln på RBRs hemmabana Red Bull Ring, något utöver det vanliga att bita för Mercedes del, vi får se om jag hinner med att skriva något om det första racehelgen, midsommar har man bara en gång om året, F1 kör man 23 gånger per år.
 
Dagens grid girl ger tummen upp för dagens race även om regnet uteblev, det är mycket möjligt att vi får se en hel del av det nästa helg.
 
Amen,..må sommarvärmen stanna några dagar till.     
 
     
 
        
 
        
 
          

Kommentarer :

#1: Tomi

Hade loppet varit lite längre hade Perez tagit Hamilton ....tycker att Perez nått en bra nivå ganska snabbt ....lutar ju åt att RBR tar konstruktörstiteln om Perez håller nivån uppe....vad skall Ferrari göra helt plötsligt ser Ferrarin i år lite kantig lite gammaldags ut jämfört med RBR , Merca , Macken mfl.....ser nästan ut om man överdriver lite ut som HAAS i helhetsdesignen ....fattar faktiskt inte vad det anrika stallet med resurser sysslar med egentligen...glad midsommar tack för skön läsning ...

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Tycker att vi här fick svar på att RBR nu kan konkurrera inte bara på stadsbanor.Äntligen är tiden förbi då man fick kämpa för att inte somna i soffan.Riktigt spännande race både i toppen och mittfältet.Ferrari längtar nog efter det nya reglementet, med en förhoppningsvis något mindre avancerad designteknik.Förnedring är väl ordet man får använda för deras insats i detta loppet.

skriven
#3: ThomasF

Kul att höra Valtteri ryta till lite i radion! Vilken överskattning av Mercedes-ledningen angående bilens däckslitage. Jag är ingen Verstappenfan men nu kan man ju inte enbart se de sista varven av loppen längre för att se Hamilton vinna.Nu är INDYCAR roligt att se på.3;5 nordbor+ Grosejan.Skoj att se Magnussen i ledning av loppet men han förbrukade nästan hela sin push to pass ”gastub”på de varven.Stressiga varv för honom, som nästan ny,i biltypen.Tack för bra skrivningar som vanligt Brandon!//Thomas

skriven

Kommentera inlägget här :