FRENCH CONNECTION

 
 
Paul Ricard och franska nerver nästa, en bana som har en hel del gemensamt med Barcelona, nämligen att den är en utmärkt testbana, men föga underhållande som race dito. Den är inte speciellt rytmisk, och innehåller några banavsnitt som mer eller mindre känns som efterkonstruktioner i ett försök att skapa dynamik utan att lyckas med det .  PR har varit lika med Mercedes dominans tack vare deras kraftfulla PU, och en välbalanserad bil, hur årets bil kommer att fungera genom banans få, relativt långsamma kurvor återstår att se, det är inte 90 graders svängar som har skapat problem för Mercedes i år, utan mer ordinarie typ av långsamma kurvor. Hamilton vann här både 2018 och 2019, och båda gångerna hade Mercedes sina bilar i första startled, men man ska inte räkna bort varken RBR eller Ferrari i år. Honda PU har skapligt med kräm i år, och Ferrari har hittat några av hästkrfterna som försvann ifjol, PR är mer motor än aero trots det, att banans kurvpartier tvingar stallen att använda mer vinge än de egentligen vill.
 
Efter två stadsbanor återvänder man till en "riktig" bana med flygrakor och en mix av långsamma/medelsnabba/snabba kurvor, downforce in i-genom och traction ut ur  kurvor är PRs melodi, greppnivån från asfalten är relativt hög, den laterala belastningen av däcken hög. Bromsslitaget är något över medel, på den här banan skulle man mer än gärna vilja använda en flexvinge, men FIA har sagt sitt och stallen får leva med det. Däcken Pirelli har valt till PR är ett steg hårdare än senast i Baku, hur Pirelli kommer att agera angående däcktrycket återstår att se, däckhaverierna på Baku kan ha varit ett resultat av för låg däcktryck. Väderprognoser siar om sol och mycket höga temperaturer under racehelgen, mellan 29-32 grader, och en liten risk för regn under söndagen, ett scenario som kommer att gynna vissa stall, och missgynna några andra angående greppnivå och slitage. 
 
Kampen om podiums lär i första hand bli en affär mellan Mercedes och RBR med Ferrari som en utmanare, McLaren kan i sin tur utmana Ferrari, Kimi var bra med här 2019 i sin AR som trivs i höga temperaturer osv, så även om kampen om podiums mellan Mercedes och RBR är rätt så given, så lever chansen för en underhållande kamp om poängplaceringar med en oviss utgång på mittfältet. Det blir intressant att se huruvida Mercedes har löst set up problemet som är ett resultat av det smala "fönstret" där däcken fungerar optimalt, men med tanke på de förväntade höga temperaturer borde det inte finnas några problem med att få upp däcktemperaturen. Senast i Baku påpekade Wolff att Bottas valde att köra med mer framvinge än vad hans ingenjörer rekommenderade, det vill säga, att det var Bottas fel att han inte hittade någon fart alls, det intressanta för min del var att när Hamilton kom in så skruvade man mer framvinge på hans bil, ändrade åt samma håll som Bottas hade valt. Bottas själv påpekade samma sak som jag gjorde tidigare, att det var dags att ge honom ett nytt chassie eftersom han trodde att set up problemet orsakades av skador i chassiet, huruvida Mercedes tänker uppfylla hans önskemål låter jag vara osagt, men hade Hamilton begärt att få ett nytt chassie så hade det dykt upp ett per omgående.
 
 
 
Det om PR, jag har varit i kontakt via skype med en polare bosatt på brittiska öarna, en svensk snubbe som har jobbat med motor/racing relaterad under hela sitt yrkesverksamma liv, däribland hos företag som är underleverantörer till F1 stallen, med andra ord, en snubbe som kan racing och motorer utan och innan, en snubbe som har vigt sitt liv för motorer och racing. Han följer även det som händer i Sverige angånde förartalanger och deras väg ut till den stora racingvärlden, och har rätt så bestämda åsikter både vad det gäller förare rent allmänt, och hur svensk media och diverse sajter hanterar rapporteringen av racing på internationell nivå. Jag själv brukar inte läsa speciellt ofta vad de svenska tyckare,  motorsportjournalister och diverse självutnämnda "experter" har att säga, mest på grund av tidsbrist, men den här snubben gör det och ger inte mycket för det som framkommer inom svensk media. Han beskriver ABs Anna Andersson som en totalt okunnig klipp och klistra kopieringsmaskin som får Janne Blomqvist att framstå som en seriös F1 expert utan att han är det, han skrattade åt någon "Stockholmshipster" med Kapten Klänning agenda i FB som värnar om de mjuka värderingar men begriper ingenting om F ettans verklighet, och hade inte heller mycket till övers för Bilsports "racingoraklet" Mattias Persson osv, med andra ord, ett rejält underbetyg för den svenska rapporteringen av motorsport. 
 
Jag blev lite nyfiken, och kikade in som hastigast hos några av de ovannämnda aktörer, slutsatsen blev att polaren kan vara på rätt spår. Andersson tycks ha spårat ur totalt, hennes klickbete "journalism" ligger på nivå med de allra värsta brittiska sajter där okunnighet parar sig med klickbete kåthet, med andra ord, hon sprider ren dynga. Blomqvist har anlitat en ex Autosport drönare som wingman för att möta konkurrensen från "racingoraklet" Persson, FB F1 var något nytt för mig, lite som om man skulle anställa Bosse Bildoktor som en chefsmekaniker hos Mercedes F1 stall med uppmaningen "mer potatismjöl på fläktremmen ger dig vingar",.häpnadsväckande är ordet, jag är stum av beundran.
 
 
När F1 hade ledigt passade Indycar på att köra en dubbel i Detroit där Marcus Ericsson tog  sin första seger i Indycar, för Rosenqvist gick det sämre, han satte bilen i muren i 160+ när gasen hängde sig, dock utan att dra på sig några allvarliga skador. I race nummer två blev Mackan nia, ett ok resultat det med, man får väl hoppas på att segern i Detroit inte är den sista för året för Mackan, han skulle må bra av att ta någon eller några till.  Det som är rätt så märkligt i Indycar är hur gulflaggsituationer påverkar raceresultaten, OWard vann det andra racet med en start från en sextonde ruta, det är vanligt att man chansar just på att gulflaggan dyker upp vid rätt tillfälle. Jag skulle nog kalla det att man vinner mer på tur än på grund av skicklighet, men spektaklet kan vara rätt så underhållande, och det är just det amerikansk racing handlar om, mer underhållning än racing. Liberty Media skulle mer än gärna vilja se en amerikanare i F1, men problemet är att det inte finns någon jänkare som håller måttet, Colton Herta har nämnts, men han hade sin chans i Europa att visa vad han kan och imponerade inte. Mexaren OWard fick av Red Bull chansen att visa upp sig i F2 och Super Formula, imponerade inte alls, jag för min del tycker att det inte finns några unga förare i Indycar som håller måttet, att ta in en jänkare bara för att det ska finnas en i F1 är rätt så meningslöst.
 
 
Dagens grid girl ser framemot hettan i Frankrike, och hoppas att det går hett till ute på banan.
 
Amen,..må sommarhettan vara med er.     
 
       
 
 
    
 
        
 
   
 
      
 
        
     
 
  

Kommentarer :

#1: Anonym

Vad är FB F1?

Svar: Facebook grupp om F1.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Tycker väl generellt att det är bra att det finns några i Sverige som skriver något om F1 även blinda hönor kan gå rätt ibland...du vet att din blogg är bästa F1 bloggen i landet..ha det..

Svar: Sant, men sedan kan man ha lite olika åsikter om vilken nivå dessa skribenter håller, skriver man rent strunt angående fakta så bör man pyssla med något annat, och om man kallas för en "motorexpert" bör man inneha vissa kunskaper i ämnet för att leva upp till det. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar när du förundras över hur gulflaggen påverkar resultaten i Indycar.Precis detsamma gäller ju i F1.Fältet samlas ihop och plötsligt så är det en öppen historia igen.När det var sju varv kvar då fältet släpptes så låg O`Ward på en femteplats och körde sedan upp sig till seger.Både han och Felix säger ju att bilen är jäkligt snabb men även jäkligt svårkörd.Tittar man på resultatlistan så leder ju just nu O`Ward serien medans Felix inte är nånstans.Tycker att detta precis som i F1 visar att samma bil passar den enes körstil bättre än kollegans.

Svar: Skillnaden är att man i Indy hela tiden söker efter gulflaggssituationer för att chansa med tanke på bränslemängden, det gör man inte i F1 eftersom man inte har depåstopp för bränsle,.rätt så enkelt eller hur?
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Vilken förare i F1 som blivit distanserad,hoppas inte på en gulflagg och att tack vare den ser en chans att slip-streama sig förbi den framförvarande i omstarten?Vad det gäller tankningen så tycker jag mig dra mig till minnes att det var väldigt många F1-fans som saknade den när den försvann.Den var ju ett extra spänningsmoment då det inte bara var däckens kondition som skulle tagas hänsyn till och möjligheten att ha plattan i mattan hela racet var ju betydligt större.Inte så mycket bränslesparar-fisåkning.

Svar: Att hoppas på gulflagg eller att sätta i system att fiska efter en gulflagg situation är två olika saker, F1 går mer ut på att skaffa sig en ledning som håller. Jag skulle gärna vilja se tankning i F1, men då i samband med att depån stängs vid vissa typer av gulflagg situationer för att undvika rent lotteri om podium placeringar.
Brandon Lee

skriven
#5: Eric

Har du någon bra förklaring på varför Ferrari kan vara så snabba i kvalet men inte i racet?

Svar: Ibland bygger man medvetet en bil som är snabb i kval men inte lika snabb i race, något som kan innebära en poängplacering på banor där det är svårt att köra om.
Brandon Lee

skriven
#6: OK

En annan tanke är ju att det inte är journalisterna som det är fel på, utan att det är det enkla rubrikletandet som ger läsare - dvs de flesta som läser är egentligen inte alls så intresserade utan vill läsa något ”spännande” eller ”hejar” på någon och vill se det bekräftat. Dvs det är läsarna det är fel på. För egen del är detta det enda svensla F1-forum jag följer regelbundet men det kanske är samma sak där - fel på läsaren… ;-)

Svar: Kan mycket väl vara så, det är lätt hänt att läsare sväljer hitta på rubriker utan att "tanketugga" först,man ser vad man vill se.
Brandon Lee

skriven
#7: Stefan

Tjena!
Är det någon som kan förklara varför Mercedes byter chassi mellan bilarna? Ifall bottas chassi var obalanserat efter hans krasch så är det väl konstig att Hamilton får det. Mercedes säger att de brukar göra så men varför inte bara byta ut bottas chassi? Hamilton klagade ju i dag på obalans i bilen.

Svar: Det är samma rutin hos varje stall, man har låt oss säga 6 chassi i en rullande schema för att få in samma antal mil i varje chassi , det chassi som Hamilton fick är inte den som Bottas kraschade med, i Frankrike kör Bottas med nummer 4 och Hamilton nummer 6, det Bottas kraschade med finns i England. Hur välbalanserad ett chassi är varierar, en del är lättare att hitta balansen i, andra svårare, att bygga ett nytt tar lång tid.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :