SCHOOL´S OUT

 
Hamilton, Hungaroring 2021, "Du Toto, var är alla andra?" Wolff, "Bry dig inte om det, vår strategi fungerar!" Hamilton, "Ok, kan jag varva mig själv?"  Wolff, Öh,.jag återkommer".
 
Det krävs två att dansa finsk tango,.ett två tre, ett två tre, Valtteri  för och Sergio följer,.ett två tre, ett två tre, Lando för och Max följer,.vilket par vinner första priset?
 
Nog skämtat, det har varit mer än roande att läsa alla fantasifulla konspirationsteorier efter ungerns GP, och då inte minst på svenska sajter.  Den sluge Bottas agerade efter stallorder från farbror Wolff, "Lite hjulspinn i starten, sedan gasar du igen och väntar tills en McLaren passerar dig, styr sedan in i den i exakt 19,35 graders vinkel så att den girar till vänster och skalar bort bargeboards på höger sida från Verstappens bil, sedan girar du själv till vänster i exakt 36,64 graders vinkel för att ge en tryckare till Perez,.har du förstått stallordern?"  Bottas,"19,35 och 36,64, jag har förstått och lyder, over and out".
 
 
Ibland undrar man hur hög är medelåldern bland svenska F1 fansen, 6 till 8 år? Att leverera fantasifulla konspirationsteorier på diverse svenska struntsajter tycks vara en favorit i repris, som obarmhärtigt avslöjar den totala bristen av kunskap hos F1 fansen i ämnet de så flitigt diskuterar. Enligt Horner innebar förlusten av bargeboards och en mindre skada i golvet på höger sida en förlust av downforce som nedgraderade RBR till HAAS nivå, enligt mig pratar Horner i nattmössan som vanligt. Förlusten av downforce blev marginell, men däremot blev balansen lidande eftersom bargeboards styr-fördelar  det mesta i fråga om aerobalans, något som märktes i hur Verstappens bil skiftade mellan över och understyrt, dock brukar det inte ta många varv innan föraren lär sig att kompensera det hela med hjälp av diverse optimeringar och  justeringar. 
 
Där F1 fansen diskuterade konspirationsteorier, diskuterade F1 chefer om kostnader, motorer fick stryk liksom chassier, både RBR och Ferrari är redan inne på sin treje motor, och kommer därmed inom kort åka på en nedflyttning på stargriden när man tar i bruk den fjärde. Binotto och Horner kräver att det stallet vars bil bär skulden för det inträffade ska betala kalaset,jag för min del tycker att 145 miljoner dollar är så mycket pengar att där borde det finnas utrymme för vissa oväntade kostnader. Dock i fråga om just motorer som skadas i sammanstötningar borde man hitta en kompromislösning som gör det möjligt att ta i bruk en ny motor utan åka på en bestraffning, men då skulle teamet som byter till en ny motor få fördelar gentemot de andra som kör med gamla motorer, med andra ord, en moment 22 läge som blir knivig att lösa. 
 
Vettel blev diskad efter det att man inte kunde pumpa ut tillräckligt bränsle för ett bränsleprov ur hans bil efter racet, det dumma med systemet är att man gör bara stickprov, och att stallen ofta chansar att just deras bil inte kommer att kontrolleras efter racet och tankar mindre bränsle för att spara vikt, så egentligen  borde man ta bränsleprov från samtliga bilar för rättvisans skull, men gör inte det, FIA i ett nötskal. Apropå bilarna, det är intressant att följa vilka egenskaper olika stallen har prioriterat i sina designlösningar, till exempel McLaren har en bil som med mjuka däck hänger med toppduon Mercedes-RBR, men tappar direkt när man använder hårdare gummiblandningar, Mercedes trivs bäst på banor med snabba-medelsnabba kurvor och så vidare. Varje designlösning har sina starka och svaga sidor där det gäller att hitta den gyllene medelvägen som ger den ultimata balansen, Mercedes och RBR är ledande på den fronten tack vare sina meriterade medarbetare som Allison och Newey som gör hela skillnaden.
 
Så här halvvägs in i säsongen borde man väl dela ut förarbetyg, jag brukar inte syssla med sånt, men några ord kan kanske vara på sin plats.
 
Mercedes. Hamilton är utan tvekan en av de bästa förarna genom tiderna, gör sällan misstag och har den förmåga och tur som krävs att kriga om titeln, jag tror att han även i år kommer att vinna förar VM.  Bottas gör det som förväntas av honom i ett stall där förstaföraren prioriteras i alla lägen, en föga inspirerande situation för hans del som han dock hanterar på ett bra sätt.
 
RBR.  Verstappen har mognat som förare, men håller inte än samma höga nivå som Hamilton vars lägsta nivå ligger snäppet över Verstappens, Max skulle inte klara av att slå Hamilton även om han körde en Mercedes på lika villkor. Perez är en duktig andraförare men för ojämn för att matcha Bottas, snabb i race under vissa förhållanden men direkt svag i kval.
 
Ferrari.  Leclerc har farten men inte bilen att visa den, dock gör han ibland ganska enkla misstag när han överkör materialet, risken finns att även han blir en av toppförarna som aldrig kommer att vinna en VM titel med Ferrari. Sainz är duktig, alltid där att ta en podium eller en topp fem placering, men håller inte Leclercs klass i det långa loppet.
 
McLaren. Norris börjar bli styv i korken efter några framskjutna resultat, visst är Lando snabb men inte toppförare snabb, det finns några i F1 som han tävlade mot i matarserier som är bättre. Ricciardo har varit helt vilse hos McLaren, underpresterat åt det grövsta, i mina ögon har han alltid varit överskattad hos F1 fansen, aldrig varit bra nog att få en styrning hos Mercedes eller Ferrari.
 
AT.  Gasly är duktig så länge han inte hamnar under press, perfekt för AT men inget för RBR. Tsunoda har mycket råspeed, men lite erfarenhet och tålamod, max attack i alla lägen fungerar inte i F1, men inom ett par år lär han bli en förare att se upp med även för de bästa i F1.
 
Alpine. Alonso har fortfarande "det", men behöver en bättre bil att visa "det", får han en så bör alla se upp med honom, han är både snabb och gillar hjul mot hjul fajter. Ocon fick en vinst med mer tur än skicklighet på Hungaroring när Latifi agerade en stoppkloss på en bana där det är svårt att köra om, han är inte dålig men inte något speciellt heller.
 
AR.   Kimi kämpar vidare i ett medioker material, är duktig i race men har svårt att få upp däckstemperaturen under kval, vore kul om han stannar ett år till, nästa års bil kan bli något för en förare som har en mjuk körstil. Giovinazzi har blivit duktig att kvala, men hänger inte med Kimi i race, det återstår att se om han får förlängt av AR.
 
AM.   Vettel har glimtat till några gånger i år, men hans bästa år lär vara bakom honom, och hans imagebygge med miljömedvetenhet och flörtandet med regnbågsfolket  känns påklistrad på samma sätt som hos Hamilton. Stroll tycks köra i F1 bara för att hans pappa vill det, han borde nog pyssla med något annat.
 
Williams.  Russel har tokhyllats av brittisk media, jag har inte upptäckt hans storhet, alltid samma visa, snabb i kval, sedan kör han slut på däcken i race och faller tillbaka, kör med mer hjärta än hjärna, något som inte fungerar i F1 om man vill bli en vinnare. Latifi är ingen större talang, men slog den tokhajpade Russel på Hungaroring, något som nog säger mer om Russel än om latifi.
 
HAAS.   Schumacher rider högt på sitt namn, någon supertalang är han inte utan mer en nötare som behöver många varv för att lära sig bilen och banan, mycket väsen om ingenting. Mazepin har fått mycket kritik för sina avåkningar, men när Schumacher åker av råder det dödens tystnad bland media och F1 fans, något löjligt kan man tycka, ett namn gör inte en  till en bra förare.
 
Det om F1, apropå det här med juniorer, Ferrari hade hos sig några stycken 14-15 åringar som fick visa sig på den styva linan i hopp om att någon gång i framöver bli delaktiga i Ferraris undomsatsning. På plats fanns bland annat en grabb från Finland som heter Tuukka Taponen ,och en från Italien som heter Kimi Antonelli. Att Taponen var där är lätt att förstå eftersom han kör för Tony Kart som samarbetar med Ferrari, Antonellis närvaro var lite svårare att begripa eftersom han är en Mercedes junior, försöker de stora stallen knycka förare av varandra redan när de är 14 års åldern? 
 
Det var allt för idag, jag kommer nog att skriva nåt även under F ettans sommaruppehåll, när det blir återstår att se.
 Dagens Pirelli brudar tar semester, sol och bad på fullaste allvar, sommaren är kort.
 
Amen,.må sommaren vara med er.   
 
     
 
    
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Underbar krönika! Och en bra sammanställning av förarna. Verstappen har tagit små steg åt rätt håll men är fortfarande inte världsmästare ämne. Har och kommer också få framtida problem då han vad jag förstått inte är särskilt populär någonstans förutom red bull. Så länge han leder javisst men blir det jämnare med 2022 års bilar kommer han få problem. Jag tror eller hoppas kanske att det är LeClerc som kommer ta över stafettpinnen från Lewis och bli flerfaldig världsmästare. Men som du skriver, det är inte lätt i en Ferrari. Nästa år har Kimi ju varit deras senaste världsmästare i 15 år...En grej jag undrar över bara. Och jag är inget fan så vill inte hypa på något sätt men gör inte Stroll ett fullgott jobb? Naturligtvis inte en framtida mästare men han kör ändå jämnt mot Vettel. Och även mot Perez föregående säsong. Naturligtvis framhjälpt men om vi skulle sätta Stroll, Latifi och Massaspinn mot varandra undrar jag iallafall om de två sista inte borde få mer skit än Stroll jämnt får. Eller är jag helt fel ute?

skriven
#2: Anders

Stort tack för en magisk blogg om F1. Bara det.

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Efter vad jag har hört,och detta kommer från säkra källor,så är medelåldern bland svenska F1-kommentatorer 2 till 4 månader.Jag kan inte säga annat än att jag är imponerad.Jag är svensk,men jag får erkänna att själv klarade jag inte av att skriva en F1-kommentar förrän jag var 6 månader.Inte alls för att jag hade problem med skrivkonsten utan för att jag helt enkelt inte var tillräckligt insatt i Formel 1-världen.Jag vet inte var medelåldern bland de finska kommentatorerna ligger, men jag utgår naturligtvis från att alla är mycket kunnigare än svenskarna och fram för allt mycket yngre. Måste säga att du gjorde mig överraskad.Trodde inte att du över huvud taget intresserade dig för svenska F1-bloggar.Vill ändå tillägga att din blogg är outstanding och suveränt bra

skriven
#4: Tomi

Ja håller med skönt inlägg!
Förvånad över Perez ojämnhet med tanke på hur erfaren han är och vilken bil han har i RBR tycker faktiskt inte att han sporrar eller hjälper Max speciellt bra....det borde inte ta en halv säsong för honom att komma närmare Max.....klurigt med Riccardo antingen är Macken speciellt svårkörd med en annan körstil än Norris eller är Norris så mycket bättre än Riccardo?
Tror faktiskt att Macken är rätt bitchig att köra om man inte har en körstil som passar den.......
Haha .......ANONYMOUS Brandon verkar ha rätt!

skriven
#5: peter

Ja Ham är duktig och kan se saker från olika håll , i Silverstone så var det en racing accident enligt han och i Hungarian ring så var det Dangerous driving enligt han där av Alonso när han inte blev förbi släppt direkt .
Han gör allt för att vinna och även snacka en massa skit .

skriven
#6: Eric

Mycket bra inlägg med en väldigt bra sammanställning av förarna.

skriven

Kommentera inlägget här :