IF YOU SCRATCH MY BACK

 
 
Allt är relativt inom F1 inklusive "if you scratch my back i´ll scratch yours", hos Mercedes tycks man köra efter mottot "if you scratch my back i don´t give a damn about yours". Naturligtvis är alla som följer F1 mer eller mindre medvetna om vilken förare favoriseras hos Mercedes, men ibland kan deras nonchalanta inställning gentemot stallets andra förare verkligen ifrågasättas.
 
På Red Bull Ring fick Bottas köra en bil med felaktig rideheight, för högt sådan som reducerade nivån av downforce och därmed även greppnivån. På Hungaroring tankades hans bil med för mycket bränsle under kval som gav Hamilton chansen att ta pole med en tiondel, och i racet 20 varv från mål bestämde sig Mercedes att skänka andra platsen i racet till Verstappen genom att kalla in Bottas för ett totalt onödigt däcksbyte, något som gav Verstappen ett 20 sekunders försprång som Bottas aldrig hann med att hämta in. Vad gör inte Wolff och Mercedes att gynna Hamilton och sätta käppar i hjulen för Bottas, patetiskt värre kan man tycka när man använder sig av alla tricks för att få upp Hamilton på första plats i förarmästerskapet, men att ge bort en given andraplats för Bottas bara för att gynna Hamiltons sak är för mycket, utan det onödiga däcksbytet hade Bottas haft 20 varv att ta sig förbi Verstappen i en mycket snabbare bil.
 
Racet som sådan blev ingen höjdare med bara de 5 första på samma varv vid målgång, det var bra länge sen Ferrari blev varvad av Mercedes under ett race, säger en hel del både om hur bra Merca är just nu,och hur dålig Ferrari är just nu.
 
Hamilton gjorde en felfri arbetsinsats när Mercedes såg till att i vanlig ordning ge honom alla fördelar både under kval och race, och Verstappen tackade och tog emot Mercedes present när Wolff såg till att Bottas blev av med några säkra poäng. Missen i starten får Valtteri ta på sig, ingen tjuvstart utan inom marginalen, men han tappade några placeringar i starten på grund av det när bilen gick in i anti stall läge, kan hända att han var lite överladdad av tanken att komma först till första kurvan, och reagerade när några röda lampor i ratten släcktes precis innan starten gick av.
 
Stroll tog en fjärde plats i mål i sin Merca kopia minuten efter orginalet, och Albon hängde inte alls med i Verstappens tempo och tog målflaggan som femte man. Vettel blev sexa ett varv efter vinnaren före Perez, som för en gångs skull fick stryk av Stroll, och Ricciardo smet förbi Magnussen och blev åtta i mål med dansken i släptåg, den sista poängen gick till Sainz och McLaren som aldrig riktigt hittade farten på Hungaroring.
 
Leclerc fick ordentligt smisk av Vettel och kom i mål först på en elfte plats, en direkt svag prestation av monegasken,och Kvyat slutade på en tolfte plats före Norris som inte gjorde mycket väsen av sig varken under kvalet eller under racet, McLarens designkoncept passade inte alls på en bana av Hungarorings karaktär.
 
Ocon hängde inte med i Ricciardos tempo, och korsade mållinjen på en fjortonde plats före Grosjean, som efter racet fick ett tio sekunders tidsstraff och  flyttades ner ett  steg i till en sextonde plats . Samma sak hände med Magnussen, som flyttades ner ett steg och slutade därmed som tia i protokollet. Kimi ärvde femtonde platsen av Grosjean och slog stallkompisen Giovinazzi, och Russel i sin "one lap wonder" Williams hade ingenting att hämta i racet som förväntad, jag hoppas att Williams får ut något av sin sponsorjakt med sin "kvalspecial" Williams. Latifi klassifiserades som sista man i mål, men fem varv efter, för Ocon slutade racet med motorproblem.
 
F ettans nya slogan WeRaceAsOne rimmar illa med Mercedes agerande, dem borde använda WeRaceForOne istället, att slarva så mycket med Bottas bil är inte acceptabelt, och speciellt inte då om det handlar om medvetet slarv, då är det bättre om man bara kör med en bil med Wolffs adoptivbarn Hamilton bakom ratten.
 
 
Dagens grid girls vill påpeka att corona epidemin inte på något sätt är över än, så håll avståndet.
 
Amen,..må Corona inte vara med er.     
 
      
 
     

Kommentarer :

#1: Eric

Jag var så jäkla taggad inför denna säsong, att det här skulle kunna bli den jämnaste någonsin. Oj vad fel man hade!
Nu börjar man inse hur bra Mercedes bilen måste ha varit redan förra året, för att kunna slå Ferrari, trots deras "fusk"

Det måste finnas bra med kräm i Mercedes motorn för dom höll ju nästan jämna steg med Ferrari på Monza förra året, både i racet och i kvalet.

Om du får uppskatta, hur har det sett ut effektmässigt mellan motorleverantörerna sen 2014? Nu vet jag att det inte bara är toppeffekten som är avgörande men det skulle vara roligt att veta.

Ps jag såg mitt första Motogp race igår, wow säger jag bara, det här kommer jag fortsätta se.

Svar: Om man ser till just förbränningsmotorn finns det inga större skillnader effektmässigt, alla använder ju samma koncept numera och köper delar från samma underleverantörer, det är hybridbiten som gör hela skillnaden. Det har skrivits mycket bullshit om hur man hos Ferrari störde flödesmätaren för att kunna mata motorn med extra bränsle, något svårt med tanke på att den mäter ju hastighet i flödet, inte massa eller volym ,eller att man bunkrade bränsle efter mätaren, något som FIA har haft koll på sedan länge. Enligt en snubbe som har jobbat hos Ferrari just med motorer hade deras fina fart på rakor inget med bränsle att göra,utan med hur man samlade och använde sig av extra energi ur hybridsystemet, FIA godkände tidigare deras tveksamma lösning hur batteriet var uppdelat som gav dem chansen att "fuska". FIA har hållit hemligt vad de kom överens om med Ferrari angående "fusket", och för att rädda sitt ansikte gav man order om att alla tre toppstallen från och med i år skulle ha dubbla flödesmätare, allt detta för att leda bort uppmärksamheten från det riktiga källan för Ferraris snabbhet rakt fram, dvs hybridbiten som numera inte längre innehåller "fusk". Apropå MotoGP, mycket bättre racing än i F1, fler som har chansen att vinna. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Hamilton har lagt in en extra turbo mot stallet, i form av BLM, fritt översatt Only Lewis lifes matter. Så uppenbart hycklande i hans fall. Han är en racing talang och har endast dragit fördelar av sin hudfärg till skillnad från gettokillarna. Men bra anledning att få alla fördelar gentemot teammate.

skriven
#3: Marcus

Tyvärr är det väl så att om Bottas ska bli världsmästare med Mercedes så måste Hamilton skada sig mitt i säsongen så att Wolf måste satsa på Bottas. Även om Bottas skulle lyckas köra ifrån Hamilton så kan de alltid sabba med strategier och dylikt. Tyvärr finns det inte några alternativ heller för ingen kan direkt konkurrera med Mercedes och samtliga eventuella konkurrenter har sina första förare.

Trist att ferrari klantat till det så mycket för det drabbar alla som har deras motorer och jag tror nog inte Kimi tycker det är speciellt kul att harva i botten.

Svar: Nästa två race på Silverstone blir avgörande för Bottas, han måste slå Hamilton för att hänga med i kampen om titeln, om sedan Wolff tillåter det är en helt annan sak, så det ligger mycket i det vad du skriver. Apropå Kimi, han själv säger att han bara gillar att köra en bil, det kanske gäller även för en dålig sådan;-) Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#4: tombau

Makalöst"fusk"i mercedes,dom gör allt för att få Hamilton längst fram..bottas kommer sorgligt nog inte att få vinna vm,så länge som Ghettopojken kör för mercedes,finns alla anledningar att sluta titta på det redan uppgjorda spektaklet..kör Bottas för bra,ja då kallas han in i depån och dom slänger på dubbdäck på hans bil,bara för att..dom av någon anledning tycker att hamilton ska vinna allt som vinnas kan..näe,det är roligare och mer spännande att se på folkrace,tror jag banne mig...

skriven
#5: ThomasF

The same old story repeats.Chapman överviktade bilen,bytte till den gamla osv berättade Ronnie P-s mekar i superswede.Jag tror Bottas är såpass bra att det bara är att mala på så kommer nog chansen till slut.Tack för bra redovisning av loppet Brandon.

Svar: Ja, inget nytt under solen, de snodde VM titeln från Ronnie, hos Merca ser Wolff till att ingen stör hans gullgosse, Bottas får väl preja Hamilton från banan i Silverstone;-) Apropå Indy, jävla skit dessa ovaler, men jag är helt övertygad om att Felix kommer ta fler vinster i år på riktiga banor. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#6: Alltid någon annans fel Macattack

Konstigt att alltid när Bottas tabbar sig eller når upp på Hamilton är det någon som gett Bottas fel taktik/inställning. Bottas är bra i kval, men i race är han inte top 3 i F1. Mercedes körde samma taktik som man gjorde när Hamilton vann ifjol. Hade det varit ombytta roller hade Hamilton kört om Verstappen. Bottas svaghet är hela tiden hans racecraft. Det syns även på F1 tabellen under hans år i Merc. Om han har bästa bilen som sin stallkamrat så skulle han vara minst 2:a varje säsong. Men facit ser ur såhär 3:a 5:a 2:a När det är jämnare bland toppstallen så faller Bottas ner i tabellen. Bottas är en bra förare som vinner lopp då och då och tar fler poles än segrar, men när det är kniven mot strupen så fallerar han. Detta visar ju egentligen hur bra Rosberg var som lyckades utmana Hamilton. Skulle gärna sett Russell i mercedesen nästa år istället för Bottas.

Svar: Låter som om någon ur Blomqvist sekt har kommit på besök, och sjunger samma jävla visa de har gjort under några år. Har du aldrig funderat på, att Rosberg kom till Mercedes innan Hamilton, och hade ett vattentät kontrakt som gav honom chansen att utmana Hamilton, det har Bottas aldrig haft. Likvärdig material är inte det samma som ett likvärdig kontrakt. Har du missat hur många gånger Bottas har fått flytta på sig och släppa Hamilton förbi? Men, vi kan dra en jämförelse Bottas vs Ericsson,titta på Mackan, fick chansen redan i F2 i likvärdig material hos den bästa stallet och åstadkom ingenting, svagt av en förare som enligt "experten" Blomqvist är minst lika bra som Bottas om inte bättre. Kan väl påpekas att Grosjean vann F2 titeln i samma stall året före Ericsson,och Palmer året efter Ericsson, snacka om att någon fallerar. Nu sitter han i det bästa materialet i Indycar och åstadkommer fortfarande ingenting, dålig att kvala och saknar allt vad racecraft heter, måste beror på att han år efter år skriver på taskiga kontrakt eller? Ericsson är en bra förare men när det är kniven mot strupen så fallerar han, år efter år, skulle gärna sett någon bättre förare i Ganassi i år istället för Mackan. Nog med skitsnack, det är faktisk rätt så roande med kommentarer som din, kommentarer som obarmhärtigt avslöjar bristen på kunskap i ämnet som du kommenterar. Kunskapsnivån om F1 är skrämmande låg i Sverige, något som märks både hos "experter" som Blomqvist och Andersson som likväl hos så kallade F1 fans, som kommenterar hos dessa "experter", men det blir ju så när landet ifråga helt saknar racing och F1 tradition, och det mesta av expertisen härstammar från wikipedia eller är kopierat från utländsk media. Där den svenska F1 studion har som F1 expert en snubbe som körde en Volvo kombi i en brittisk bakgårdserie har den finska en F1 ingenjör och en F1 förare. Kunskap är makt om den kommer från rätt källa, kommer den ur fel sådan skapar den svammel som i din kommentar som ligger på Volvo kombi mannens nivå, det vill säga på plus-minus-noll, Merca har erkänt sina tabbar med Bottas bil och kommer diskutera det med Valtteri. Så, aktade medlem ur Blomqvist sekten, läs på lite innan du kommenterar, och om/när du gör det, så använd ditt namn för att visa att du står för vad du skriver, om inte, håll dig hemma hos Blomman bland de andra "experter" vars patetiska avundsjuka går inte att ta miste på enligt pålitliga källor.
Brandon Lee

skriven
#7: stockholmskräket

Russel är en värdelös nolla jämfört med bottas

skriven
#8: peter

Ja vi fick se vilken bil som kommer vinna alla race i år .
En välbalanserad bil med DAS trött blir man , när vissa får fuska och andra inte i denna korrupta penningstinna värld .
Med andra ord en skit säsong blir det ...
Mvh Peter

Svar: Rätt så kul med fusk när FIA hjälper Merca, i år är det förbjudet med hål i bakkanten av golvet som hjälpte till att bättre skärma av diffuser och hålla kvar luftflödet under bilen, ett förbud som drabbade hårt high rake konceptet= läs RBR. Merca kör med low rake koncept som inte påverkades nämnvärt av förbudet,.Merca tackar och bockar, en motståndare mindre, det kommer ta lite tid innan Newey kan fixa det så att de får mer grepp bak igen. Ha det bra Peter.
Brandon Lee

skriven
#9: peter

Jämna plågor Brandon låt dom fuska om detta fortsätter så är det inte många som vill se skiten snart .
Kommer du ihåg vilket straff Mercedes fick när dom stal all info Ferrari hade om däcken och lite annan skit innan deras era jag var på SPA när det kom fram
Mvh Peter

skriven
#10: 1014johansson

Tjena Brandon, det verkar som du har inside information från nån snubbe i F1? Jag hoppas verkligen det, många intressanta detaljer man får reda på i denna blogg. Mvh Mattias

skriven
#11: Genc

Ja du Brandon! Verstappen klantade till det igen redan innan formationsvarvet, bevisar bara att han aldrig kommer att bli världsmästare. Aldrig, med tanke på hur dålig han är på att köra, så dålig att han inte ens kan ta sig ut ur depån utan att krascha😂😂😂🤣🤣🤣. Vilket diverse F1 fans o Rydell aldrig begriper och det är att han inte har kapaciteten att lyckas bli the next WDC i Formel 1. Så jag säger det igen ersätt honom med Bottas eller Norris så blir det ordning på Red Bull igen, för han lär sig aldrig den snubben aldrig. Kommer alltid att vara omogen för resten av sin karriär tyvärr.

skriven
#12: kim il jong

Verstappen tog ju faktiskt sig ur depån,han kraschade på varvet ut till startplattan,vad tittade du på för sändningar egentligen?
att Rydell är en värdelös föredetting håller jag väldigt mycket med om,hans hat mot allt som kör racerbil och inte är svenskt tyskt holländskt,eller engelskt är väldokumenterat,så det behöver inte kommenteras vidare eg..mannen är förtjust i sin egen röst..wirdheim är mkt bättre på att analysera saker,lugn och saklig,till skillnad mot kombiracern..överhuvudtaget är det kul att titta in på blommans sekt,den ena är allsmäktig mn71 eller vad idioten nu heter där inne,skriver som om han är gud allsmäktig,och har ett förflutet som hydraulslangpressare..suck och stön..stor beundrare av allt som inte är finskt,ty finska förare förminskar han i varje andetag,trots att han är en nolla,finns en till,lenny eller något sånt,som smädar alla förare utom Hamilton,men speciellt finska förare,varför vet jag ej,men kan tänka mig att lite avundsjuka lyser igenom,då deras svenska hjältar inte lyckats så bra,om man bortser från Ronnie,som blev utsatt för samma sak som Bottas,att vara nr 2 i ett stall som vinner allt,med EN förare..svensk motorsport är ju inte direkt fylld av världsmästare,rally gick bra,för 30 år sedan..roadracing gick sådär,för 40 år sedan..efter det har dom ju inte direkt rosat marknaden..gunnar nilsson var bra,men honom tog ju cancern..tyvärr,önskar att blommans sekt kunde ha en lite mer mänsklig ton men icke..antar att blomman ligger bakom det mesta hatet inne där..må bäste man vinna..

skriven

Kommentera inlägget här :