På bilden här ovan spånar italienska journalister om vad som komma skall hos Ferrari i år, en kopia av Mercedes framända och jobba vidare med "tredje dämparen" är enligt dessa herrar lösningen på Ferraris problem. Men, riktigt så enkelt är det inte, eftersom Ferrari saknar Mercedes sanslöst fina totalbalans som tillåter Mercedes ingenjörer att mer eller mindre fritt jonglera med greppnivån mellan fram och bak, Ferrari testade diverse aerolösningar i slutet av förra säsongen utan att hitta den rätta balansen genom kurvpartier.
Så, hur viktiga är ingenjörer egentligen för ett ett stall, och hur viktig är förarens roll i det hela rent procentuellt för att förenkla frågeställningen?
F1 är en materialsport, som ofta även kallas för ingenjörs racing med allt vad det innebär i form av problemlösning framför en datorskärm, när föraren drabbas av teknikrelaterad strul ute på banan, radiotrafiken går på högvarv och föraren serveras med ett lugnande besked "vi tittar på det och återkommer snart hur du kan åtgärda problemet".
Så, hur stor del har föraren procentuellt i stallets framgångar enligt min mening? Jag skulle vilja påstå följande, 50% kommer från bilen, 25% från ingenjörer och 25% från föraren under kval-race förhållanden, procentsatsen kan variera något från stall till stall, men mycket mer än så betyder inte förarens insats med dagens F1 bilar.
Vad det gäller utvärderingen av förarens feedback angående uppdateringarnas positiva alternativt negativa påverkan på bilens körbarhet under en testkörning, så borde förarens andvändbara insats procentuellt ligga kring 15-20% om föraren ifråga är teknisk kunnig och är en erkänt meriterad testförare. För dem icke teknisk kunniga förare hamnar procentsatsen på en betydligt lägre nivå, något som i sin tur tvingar ingenjörerna att nästan enbart gå efter telemetridata och varvtider som inte säger mycket om bilens körbarhet.
Hur framgångsrik en förare blir i F1 har ett stark samband med hur framgångsrika ingenjörer föraren ifråga har på sin sida av garaget, något som tydligt märktes hos Mercedes i år när Bottas fick Ricciardo Musconi som en ny ingenjör när Tony Ross slutade. Ricciardo var tidigare Hamiltons ingenjör, och tog med sig mycket nyttig kunskap till Bottas sida av garaget, något som direkt speglades på Valtteris prestationsnivå under 2019. Ett liknande scenario utspelade sig hos Ferrari i början av 2019, när Leclerc tilldelades några av Ferraris allra vassaste ingenjörer på Vettels bekostnad, med andra ord, utan duktiga ingenjörer på sin sida är man chanslös mot stallkompisen hur duktig förare man än är.
FIA försöker ju att minska gapet mellan toppstallen och mittfältet genom sitt budgettak för 2021, mindre pengar till duktiga ingenjörer är väl tanken bakom det hela, men samtidigt är det fritt fram för toppstallen att använda obegränsad med pengar under 2020 för att ta fram 2021 års bil, pengar som de mindre stallen saknar. Så, ännu en gång har FIA tagit ett beslut som i första hand gynnar de stora stallen med sina skickliga ingenjörer och förare, ett beslut som kommer snarare öka gapet mellan de stora och de små än att minska det, bra jobbat FIA.
Det om F1, Hamilton fick låna Rossis hoj för att leka MotoGP förare under några varv, såg äventyrligt ut i mina ögon, Lewis gjorde märkliga spårval, hade noll koll på bromspunkter, växlade i slowmotion osv, han är en duktig F1 förare men bör hålla sig borta från hojar, Schumi gjorde inte det och bröt nacken när han vurpade med en hoj.
Jag för min del har försökt att dra ner på allt hojrelaterad, men när turbon kickar in så växer hornen ut, vissa godsaker är det omöjligt att tacka nej till även om man borde göra det.
Vraket på bilderna här ovan föreställer en Maserati 5000 GT från 1961 med 15561 kilometer på mätaren, Sothebys lyckades med konststycket att sälja vraket för lite drygt fem miljoner kronor,.eh,. en del samlare är verkligen konstiga, det är inte billigt att vara rik.
Dagens grid girls ser framemot årets säsong, jag har inte bestämt mig än huruvida bloggen ska få leva vidare eller inte, ligger väl 50-50 just nu, vi får se hur det blir när jag återvänder till Sverige.
Amen,..må 2020 bli något utöver det vanliga.
En bana jag verkligen inte ser framemot årets säsong är Vietnam. Fy fan alltså, att man åker dit för att racea fy fan. Tycker att man borde ha kört i Finland eller Nya Zealand istället. Är trött på de där Liberty töntarna som skyller på Bernie och gör själva ungefär samma sak. Vrf kan inte en som verkligen tycker om sporten få besätmma. Inte en som är där for the money? Hoppas att någon som är smart nog med mycket pengar tar över efter Feministmediasnubbarna.
skriven