Hamiltons "The Stig" pose efter pole nummer 93 på Spa cementerade hans status som F ettans drama queen, ibland blir bara för mycket skådespeleri för social media för att man ska kunna ta det på allvar, men hur som helst, ett magisk varv av britten. Nu ska man givetvis inte dra några förhastade slutsatser efter dagens kval, racet körs imorgon ,och det blir först då vi får veta hur mycket vinge vissa offrade idag för att nå en framskjuten placering på startgriden. Blir det ett regnrace imorgon lär det kosta dyrt för några samtidigt som några andra kommer att tjäna på det, det är sällan eller aldrig man kör stallets båda bilar med exakt samma set up, är man ute med slicks och lite vinge när det börjar regna så känns 7 kilometerslingan som 70 kilometers dito om man nu klarar sig hela vägen till depån att byta däck. Några hade satsat på att vara snabba på banans lättare höghastighetspartier, andra på den mer krävande delen där det behövs mer downforce för en snabb sektortid, hur det hela kommer att utvecklas imorgon är som sagt var väderrelaterad.
Att Mercedes bemannar första ledet är inte någon större överraskning, inte heller det att Verstappen tog tredje rutan, men Ricciardo-Ocon hamburgaren med Albon som köttbiten är något mer överraskande, Renault duon körde nog med skapligt lite vinge och chansar på ett tortt race imorgon.
McLaren tog sjunde och tionde rutan med Sainz och Norris, mellan sig har de RP dito där Perez var aningen snabbare än Stroll, McLaren körde förmodligen med lite mindre vinge än RP som brukar vara snabba på Spa.
AT duon klarade sig inte hela vägen till kval 3, men de har inte heller RBRs starka framända, en elfte och tolfte tid är ändå ett godkänt resultat med Kvyat före Gasly. Att hitta den bästa Ferrari föraren först på en trettonde plats hör inte till vanligheterna, lika lite som att den andra startar från ruta fjorton, Ferrari duon klarade bara med nöd och näppe att hålla en Williams bakom sig, och inte heller AR eller HAAS var långt efter de röda i kval ett. Ifjol startade Leclerc racet från pole och vann racet, i år blir det kämpigt för honom att ta poäng, Monza nästa där man kör med liknande set up, lika bra att man kör utan publik, årets Ferrari gör ingen tifosi glad.
AR har ingen bra bil heller i år, samma gäller för HAAS, men de blev bara hundradelar efter Ferrari duon i kval ett, något som säger det mesta om Ferraris totala kollaps i år, det börjar bli Toyota vibbar kring Ferrari som är på god väg att bli en FIAT med Ferrari motor utan knuff.
Det om kvalet, i år har det diskuterats om low rake vs high rake, några stall har övervägt att dumpa high rake konceptet till förmån för low rake dito, så var ligger skillnaden ur aeroaspekt? Tja, enkelt uttryckt kan man säga att low rake bygger på "fast" aero och high rake på "rörlig" aero, hos low rake är diffuser flödet konstant oavsett banprofil, hos high rake varierar det en del när man "stallar" framvingen på rakor ,och åter igen när man bromsar och nosen sänks, båda koncept har sina nack och fördelar. En low rake bil brukar ha lite bättre aerobalans eller ska vi kalla den för totalbalans än en high rake dito, som i sin tur brukar ha en något starkare framända, men har samtidigt en mer "flytande" balanspunkt som gör bilen mer nervös och svårkört. En low rake bil med sin mer stabila bakända passar bäst för förare som vill ha mycket grepp bak, och en high rake bil med en stark framända för förare som vill ha en bil som styr in bra, det har funnits high rake bilar med även stabil bakända, men då handlade det om blow diffuser konceptet som var något helt annat jämfört med dagens high rake koncept. Förlusten av blow diffuser ledde till trixande med flexaero hos high rake bilar, bland annat i slutet av golvet framför bakhjulet, liksom att förse golvet med "hål" i samma region osv, allt detta för att bättre kunna skärma av diffusern. FIA tittade på det och gav kalla handen och tvingade designers att försöka hitta på något nytt , när man 2022 går över till ground effect konceptet får samtliga tänka om, mer eller mindre, men det är "kortare väg" från low rake till ground effect än från high rake, så det är mycket möjligt att Mercedes kommer att behålla sin dominerande ställning även 2022 när den nya eran tar vid.
Dagens grid girl ser framemot morgondagens race, utrustad med paraply i fall att.
Amen,..må morgondagens race bli något utöver det vanliga.
Bra info om tekniken.hoppas på regn imorgon...