ON A ROLL

 
 
Hamiltons "The Stig" pose efter pole nummer 93 på Spa cementerade hans status som F ettans drama queen, ibland blir bara för mycket skådespeleri för social media för att man ska kunna ta det på allvar, men hur som helst, ett magisk varv av britten. Nu ska man givetvis inte dra några förhastade slutsatser efter dagens kval, racet körs imorgon ,och det blir först då vi får veta hur mycket vinge vissa offrade idag för att nå en framskjuten placering på startgriden. Blir det ett regnrace imorgon lär det kosta dyrt för några samtidigt som några andra kommer att tjäna på det, det är sällan eller aldrig man kör stallets båda bilar med exakt samma set up, är man ute med slicks och lite vinge när det börjar regna så känns 7 kilometerslingan som 70 kilometers dito om man nu klarar sig hela vägen till depån att byta däck.  Några hade satsat på att vara snabba på banans lättare höghastighetspartier, andra på den mer krävande delen där det behövs mer downforce för en snabb sektortid, hur det hela kommer att utvecklas imorgon är som sagt var väderrelaterad.
 
Att Mercedes bemannar första ledet är inte någon större överraskning, inte heller det att Verstappen tog tredje rutan, men Ricciardo-Ocon hamburgaren med Albon som köttbiten är något mer överraskande, Renault duon körde nog med skapligt lite vinge och chansar på ett tortt race imorgon. 
 
McLaren tog sjunde och tionde rutan med Sainz och Norris, mellan sig har de RP dito där Perez var aningen snabbare än Stroll, McLaren körde förmodligen med lite mindre vinge än RP som brukar vara snabba på Spa. 
 
AT duon klarade sig inte hela vägen till kval 3, men de har inte heller RBRs starka framända, en elfte och tolfte tid är ändå ett godkänt resultat med Kvyat före Gasly.  Att hitta den bästa Ferrari föraren först på en trettonde plats hör inte till vanligheterna, lika lite som att den andra startar från ruta fjorton, Ferrari duon  klarade bara  med nöd och näppe att hålla en Williams bakom sig, och inte heller AR eller HAAS var långt efter de röda i kval ett. Ifjol startade Leclerc racet från pole och vann racet, i år blir det kämpigt för honom att ta poäng, Monza nästa där man kör med liknande set up, lika bra att man kör utan publik, årets Ferrari gör ingen tifosi glad.
 
AR har ingen bra bil heller i år, samma gäller för HAAS, men de blev bara hundradelar efter Ferrari duon i kval ett, något som säger det mesta om Ferraris totala kollaps  i år, det börjar bli Toyota vibbar kring  Ferrari som är på god väg att bli en FIAT med Ferrari motor utan knuff.
 
Det om kvalet, i år har det diskuterats om low rake vs high rake, några stall har övervägt att dumpa high rake konceptet till förmån för low rake dito, så var ligger skillnaden ur aeroaspekt? Tja, enkelt uttryckt kan man säga att low rake bygger på "fast" aero och high rake på "rörlig" aero, hos low rake är diffuser flödet konstant oavsett banprofil, hos high rake varierar det en del när man "stallar" framvingen på rakor ,och åter igen när man bromsar och nosen sänks, båda koncept har sina nack och fördelar. En low rake bil brukar ha lite bättre aerobalans eller ska vi kalla den för totalbalans än en high rake dito, som i sin tur brukar ha en något starkare framända, men har samtidigt en mer "flytande" balanspunkt som gör bilen mer nervös och svårkört. En low rake bil med sin mer stabila bakända passar bäst för förare som vill ha mycket grepp bak, och en high rake bil med en stark framända för förare som vill ha en bil som styr in bra, det har funnits high rake bilar med även stabil bakända, men då handlade det om blow diffuser konceptet som var något helt annat jämfört med dagens high rake koncept.  Förlusten av blow diffuser ledde till trixande med flexaero hos high rake bilar, bland annat i slutet av golvet framför bakhjulet, liksom att förse golvet med  "hål" i samma region osv, allt detta för att bättre kunna skärma av diffusern. FIA tittade på det och gav kalla handen och tvingade designers att försöka hitta på något nytt , när man 2022 går över till ground effect konceptet får samtliga tänka om, mer eller mindre, men det är "kortare väg" från low rake till ground effect än från high rake, så det är mycket möjligt att Mercedes kommer att behålla sin dominerande ställning även 2022 när den nya eran tar vid.
 
 
 
Dagens grid girl ser framemot morgondagens race, utrustad med paraply i fall att.
 
Amen,..må morgondagens race bli något utöver det vanliga.     
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

Bra info om tekniken.hoppas på regn imorgon...

Svar: Det är nog ett antal som gör det, hoppas på regn inklusive några förare;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Ingemar

Lite synd att det inte körs 2 race på SPA...

Svar: Ja, de kunde ha kvalat på fredag, kört ett sprintrace på lördag, och GP på söndag. Ha det Ingemar.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Hoppas ham motor går i tusen bitar och bottas Ver blir 1-2 så får vi mer spänning framöver. Kul med ”nytt” areokoncept 2022. Kanske kan budgettaket hjälpa till å jämna startfältet också Hoppas ham motor går i tusen bitar och bottas Ver blir 1-2 så får vi mer spänning framöver. Kul med ”nytt” areokoncept 2022. Kanske kan budgettaket hjälpa till å jämna startfältet också

Svar: Ham brukar ha tur, bra förare brukar ha det, men det skulle sitta fint med ett brutet race för Ham för spänningens skull. Aerokonceptet för 2022 ser bra ut på pappret, hur det bli i verkligheten återstår att se.
Brandon Lee

skriven
#4: Rickard Smedberg

Bra läsning om aerokoncepten. När man ser Mercabilarna runt banan så påminner dom om Mclarenbilarna från 98-99 när
Häkkinen körde, det ser ut som att bilarna är klistrade vid asfalten. Tack för en bra blogg/Rickard

Svar: Mercan har en otrolig fin balans, och ja, påminner Macken i slutet av 90 talet, det går som på räls. Ha det fint Rickard.
Brandon Lee

skriven
#5: Singer

Grattis till LH o hans poleskalp återigen.
Men det ser ut som han börjar bli lite obekväm med att "alltid" få förklara varför han återigen är pole sitter. Sedan så att Chadwick Boseman gått bort är såklart beklagligt men att LH refererar honom till att han har gjort så mycket för "vårt" folk. Vadå "vårt" folk! Men hallå har LH gått över till att bli segregationens okrönta mäster! Måla inte in dig i ett hörn LH, för ska du på varje intervju ta upp någon ur "vårt" folk som dött, ja då blir det inte mycket kvar för racesnack. Men det är väl så att det handlar väl bara om de som är rich and fortune! Återigen grattis LH men imorgon är det en annan dag:

skriven
#6: Flying finns

Öhhhhhhhh.Färgen torkar,torkar,torkar.
Här såg man tydligt hur mycket mer effekt LH gentemot WB har 1,5 sec efter tre kurvor i restarten efter SC.

skriven
#7: Simon

Intressant läsning ang aerokoncepten! Vilka team kör med low rake resp. high rake?

Svar: Tja, Merca är de mest extrema vad det gäller low rake, RBR vad det gäller high rake, resten av gänget ryms där i mellan, dock finns det fler som kör med high rake än de som kör med low rake. Ha det bra Simon.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :