TO TOW OR NOT TO TOW

 
"To tow or not to tow" blev "to go or not to go" på Monza när F1 cirkusen förolämpade publiken med en parodi av kval i kval tre, i F3 kvalet delades det ut 17 nedflyttningar för liknande pajaseri, nu återstår att se om FIA med Masi i spetsen vågar göra samma sak i F1.
Maken till fars har väl aldrig tidigare beskådats i F1 sammanhang, efter några lyckade racehelger följer ett i det närmaste osannolikt magplask, det ironiska i sammanhanget är att teamen varnades i förväg just för det inträffade, så startordningen här ovan bör tas med en stor nypa salt.
 
Att Ferrari och Mercedes skulle bemanna de två första leden kom inte som någon större överraskning, men däremot Renaults oväntade formtopp, kan vara ett resultat av att de chansade med inställningar, eller helt enkelt ett resultat av att Renault saknar downforce som gör de snabba rakt fram. Sainz gjorde ett bra jobb i sin McLaren, Albon ett hyggligt med sin RBR, Kimi tog sig till kval tre med nöd och näppe för att sedan parkera i muren, sista platsen i kval tre gick till Stroll.
 
Giovinazzi fick se sig slagen och utslagen ur kval tre av Kimi med två fjuttiga tusendelar, Magnussen blevt bäst hos HAAS med Kvyat på bakhasorna, och Norris och Gasly hade inte så mycket att köra om med väntande straff för PU byte. Grosjean var helt ur form, Perez fick tekniska problem redan i kval ett, Russel kvalade ut Kubica och Verstappen blev utan noterad varvtid eftersom han ändå skulle få starta från sista rutan.
 
Imorgon kommer det visa sig vilka valde rätt inställningar om det blir ett regnrace, just nu ser det ut som att man startar racet på en blöt bana som sedan kommer att torka upp, något som kommer att göra livet surt för förarna speciellt  i början av racet.  Hur den slutgiltiga startordningen kommer att se ut återstår att se som sagt var, att inte dela ut några bestraffningar alls vore för F1 cirkusens del som att idiotförklara sig själva efter alla utdelade nedflyttningar i F3. Ferrari var snabb rakt fram, men Mercedes var inte långt efter och var snabbare genom kurvpartier och hade bättre racepace under racesim, vem som kommer att ta hem titeln best of the rest i morgondagens race lär bli en spännande uppgörelse med tanke på hur lite det skiljer i varvtid.
 
Apropå att idiotförklara sig själv, det gjorde holländska fans med besked på Spa när det applåderade när Hamilton åkte ut. Det är sorligt när samma typ av idioter eller rent av samma idioter dyker upp i F1 som finns inom fotbollen, korkade, berusade nationalister i sina oranga tröjör med noll kunskap om racing. Verstappens borde välja med lite större omsorg vilka får följa med till racen,.eller kanske är det just det de gör, väljer ut de värsta stolpskotten de kan hitta, något som tycks vara rätt så lätt att göra just i Holland.
 
Kimi modiferade sin Alfa rätt så ordentligt under kvalet, andra gången han körde ut på samma ställe när greppet försvann mitt i kurvan, han måste ha kört med ovanligt lite vinge bak, Kimi brukar vara bra på att hämta hem lite överstyrning, nu såg det ut som om det släppte helt utan förvarning mitt i kurvan.
 
Det om Monza och F1, ikväll-natt ska vi "göra stan" i Navigli triangeln, imorgon lär vi ångra det när baksmällan gör sig påmind, men till klockan 15 i morgon hinner man återhämta sig, livet är en kort fest och man lever bara en gång.
 
Dagens grid girls är inte roade av pajaseriet under kvalet idag, F1 har inte råd med så dålig reklam.
 
Amen,..må "to tow or not to go" vara med er.      
 
           
 
           
 
 
           
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Tompa

Ja, vilket jävla trams. Hoppas alla får 10 platsers nedflyttning så Kimi startar i pole.

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Ja, Kimi bör väl vara den enda i topp 10 som inte behöver oroa sig för bestraffning. Det måste väl i så fall vara första gången han är helnöjd med en avåkning.

skriven
#3: Kalle

Tydligen inga straff utdelade från fadäsen i Q3. Tragiskt som sagt, särskilt när man delade ut straff till höger och vänster i F3 tidigare i veckan som sagt var.

skriven
#4: Stefan

Trams:(
Och varför ströks inte Vettels första varv, han var väl lika långt ut som Albon var tidigare? Fördelen med att köra en röd bil i Italien, kanske?

skriven
#5: Dennis

Stefan, tydligen tyckte domarna (som har tillgång till fler kameror än TV) att det inte gick med säkerhet att säga att hela bilen var utanför samtidigt. De foton som cirkulerat ser verkligen ut som det! Det är ungefär lika märkligt som att Bottas tid i Q3 manuellt återinfördes. Det berodde tydligen på att trots att det var rödflaggat redan så är det från att teamen informeras som gäller, vilket var några tiondelar efter han satte sin tid. Att sätta PB i en gulflaggad sektor och slutföra varvet under rödflagg känns lika illa som Rosberg i Ungern för ett par år sen.

FIA och straffa toppteamen är inget som händer ofta tyvärr, känns verkligen inte som att alla behandlas lika.

skriven

Kommentera inlägget här :