MONZA AUTUMN MEMORIES

 
 
Monza är en PU bana i alla högsta grad där man kör 70% av varvet plattan i mattan, och där Iceman satte den snabbaste varvet någonsin i F1 med sin Ferrari med medelhastighet på 263.587 km/hden högsta  toppfart noteringen härstammar från 2005 när Montoya kom upp i 372.2 km/h. Man kör med minimalt med vinge, bromsarna får jobba hård på sina ställen med risk för överhettning liksom PU, att komma till Monza med en PU som har några race under bältet är inte att rekommendera. Ferrari lär komma dra nytta av sättet hur batterikapacitetet på deras bilar kan doseras enligt två steg principen med hjälp av batteriets speciella inre struktur, FIA har tittat på deras lösning ett antal gånger men tycker att den håller sig inom regelverket, vad andra stallen tycker om det låter jag vara osagt. Mycket traction och därmed snabba , stabila utgångar är name of the game på Monza för att kunna dra ifrån och försvara sin position på banan, Ferrari har varit bra på det, så det återstår att se om Mercedes kan utmana Ferrari på deras hemmabana.
 
Pirellis förhandsinformation här ovan ger en bild av hur däcken belastas på den ultrasnabba banan, greppnivån från asfalten är relativt lågt, något som ytterligare förstärker behovet av mekanisk grepp och traction med tanke på den låga downforce nivån.
 
Valet av gummiblandningar skiljer sig en del även inom stallen, väderprognoser just nu sia om risk för regnskurar på fredag och söndag med temperaturer kring 20 grader, men halvklart och kring 25 grader på lördag, så det lär bli en gissningslek hur lite vinge man vågar satsa på, framvingen får man ju justera men bakvingens inställningar får man inte röra.
 
Att någon annan än Ferrari och Mercedes skulle kunna blanda sig in i kampen om segern är rätt så osannolikt, men blir det ordentligt med regn kan allt hända, så chansen för  ett riktigt spännande race finns där om vädrets makter blandar sig in i det hela på riktigt allvar. Jag  kommer själv att vara på plats under racehelgen, det blir kul att träffa polare och kika racet live, det har inte blivit alltför många tillfällen för sådant i år. 
 
Det om Monza, några ord om Spa senast, jag kikade racet med tyska kommentatorer, men tittade senare för skojs skull TV tians sammanfattning, och blev något förvånad över vad Rydell klämde ur sig angående sammanstötningen mellan Kimi och Max. Kombimannen fick det till att det var Kimi som borde ha flyttat på sig, en rätt så märklig tolkning av Rydell. När alla toppbilarna inklusive Kimi hade redan börjat svänga in i första kurvan, så fortsätter Verstappen rakt fram och rammar Kimis bil, och i det läget ser Rydell det som så att det var Kimis skyldighet att flytta på sig och lämna plats åt Verstappen.  Jag för min del undrar om Rydell hade rökt på eller var rent allmänt förvirrad, han borde skaffa sig glasögon eller sätta sig i en Volvo kombi och styra in i solnedgången någonstans på brittiska öarna, med sådant svammel som på Spa  hör han inte hemma på TV som en "expertkommentator".  Jag för min del nöjer mig med att upprepa Kimis ord angående snubben som rammade honom: "fucking dick".
 
Nog om F1 och förvirrade kombichaufförer, den svenska Indycar duon har ett race kvar av årets mästerskap, så hur har de skött sig till dagens datum?  Felix har gjort bra ifrån sig, lärt sig att ta hand om däcken på rätt sätt och levererat resultat som har gett honom ledningen bland årets rookies, Marcus har gjort mindre bra ifrån sig, svaga kvalresultat varvade med medelmåttliga race. Felix blir kvar i Indy, och kommer förmodligen redan nästa år köra om titeln, Marcus framtid i Indy hänger på hur mycket hans sponsorer är villiga att satsa på honom, meritmässigt räcker han inte till för att säkra en sits till 2020.  
 
 
 
Dagens grid girls vill vara med när årets sista race i Europa går av stapeln, det kommer att dröja länge innan F1 återvänder till Europa.
 
Amen,..må alla kombichaufförer skaffa sig glasögon.      
 
 
         
 
      

Kommentarer :

#1: Björne

God morgon BL, Rydell körde ju "Volvo Kombi" redan 1994 å har väl inte tagit sig ur den sitsen ännu :-D https://www.klassiker.nu/video/20-ar-sedan-rydell-debuterade-i-volvo-850-kombi


Svar: Ja vet, det är just därför jag kallade honom kombimannen, och har faktisk sett honom köra i BTCC,.lite som om han hade lånat frugans shopping kombi och hamnade på en bana;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Jonas

Hej BL, kanontrevlig blogg som jag har följt sen du startade, tekniskt nörderi och en bra insikt i F1 rent allmänt, tack!
Skall nu ner till mitt första grandprix lopp på plats, det är nästan så man skäms då jag har följt och knappt missat ett race sen Mikas glansdagar.
Blir och sitta i Variante della Roggia på söndag, men vi drar redan ikväll. Har du några bra tips väl på Monzabanan (och kanske även på Milanos gator kvällstid, måste ut och valla fruarna också lite...:-), ingen har varit där tidigare.

Svar: Grejen med Monza är tifosis, racingen är ok men det är tifosis som skapar stämningen, atmosfären, och det oavsett var man sitter,.men se upp med ficktjuvar, det är många östeuropeiska ligor som härjar i Italien och därmed även bland publiken på Monza. Vill man ha kul i Milano eller shoppa så hittar man de bästa ställen inom Navigli triangeln, nattklubbar, diskotek osv, vill du imponera frugan så bjud henne en middag tex på Cracco eller Sadler, inte gratis men väl värd pengarna,.samma sak här, se upp med ficktjuvar om ni rör er inom Navigli området. Ha det bra Jonas.
Brandon Lee

skriven
#3: Björne

Just det Brandon, och ICA kassarna stod bak i skuffen :D
Nog om kombibilar och ICA kassar, det är ju inte därför vi är här. Vi är ju här för att ta del av vad Brandon har att ge oss i form av tekniskt snack, bra förklaringar på saker och ting och ev. lite smaskigt skvaller ;-)
Ha det gott alla
/Björne

skriven
#4: F1 One

Rydell har inget att tillföra mer än låter snäll otrevlig men innehållslöst, verkar läsa Engelsk press och hyllar och fattar inte mycket om F1. Dissar konsekvent finska förare har Ocon o Verstappen till viss del Leclerc som favoriter. F1 politik har han ingen insikt om.

skriven
#5: Fredrik

Måste kommentera Verstappen och hans körsätt.
Red bull fostrar ju denna typ av förare, eller
har jag fel när jag listar Vettel, Ricciardo, Kvyat, och sist men inte minst Verstappen.
Alla dessa "talanger" kommer väl från Markoo? kanske har de
ärvt hans tunnelseende......

Kommentatorerna på Viasat hyllar ju denna typ av körning varje gång, de tycker det är underhållande, varför inte klä på Maldonado F1 pyjamasen igen isåfall om man gillar dessa torpedanter.

Denna typ av körning funkar klockrent när man sitter i överlägset material, Se Vettels tid i Red Bull,

Tack på förhand för att jag fick kräkas lite..

skriven
#6: tombau haupda

tittat på blöt första träning på Monza..vilken skillnad det är att höra på wirdheim som bisittare jämtemot Rydell..märks att björn vet vad han pratar om,än att lyssna på Rydells hat,mot alla förutom verstappen och hamilton..varför dom envisas med att ha rydell där övergår mitt förstånd..vad kommer 18 tummarna att göra för skillnad mot dagens 13 tummare tror du Brandon?..förutom att estetiskt se bättre ut..

skriven
#7: Björne

Bra att Wirdheim är tillbaka, han är mycket bättre å lyssna på än Rydell. 18 tummarna blir väl stelare i däcksidan och flexar mindre i sidled än vad dagens 13 tummare gör, innebär väl att bilen slajdar lite mer än dagens däck och man får jobba lite mer med setup när det gäller styvhet i hjulupphängningarna och stötdämpare kan jag tänka mig.
Nu é det fan dax å dra från jobbet å invänta reprisen på FP1 och FP2 med en Bastu å ett par bira innan.
Ha en bra helg alla
/Björne

skriven
#8: Anonym

ANONYMUS
Har alltid följt och uppskattat din blogg med skarpa analyser och stort kunnande om det tekniska och all" inside information" inom F1.Det var också kul att läsa om dina personliga bravader här i livet.Dessa har tråkigt nog försvunnit helt,men det får man väl ta,förstår naturligtvis att det är upp till dig vad du vill lämna ut.För övrigt så undrar jag bara, varför det i kommentatorsfältet ska vara ett ständigt gnällande om vad andra tycker och tänker i TV och andra bloggar.Tycker nog att det håller på att urarta sig och låta lika tramsigt som det som kritiseras.Vad än sport jag tittar på,så följer jag det med egna ögon,men är samtidigt medveten om att det antagligen inte finns en enda människa som har exakt samma uppfattning som jag har om händelseförloppet.Vad det gäller uppfattningsförmågan,så har den dessutom en förmåga att uppfattas totalt olika beroende på vilket land man kommer ifrån.Är inte på något sätt ute efter att kritisera eller provocera,men jag tycker ändå att det finns anledning att betänka vad jag menar med detta.
PS Jag är absolut ingen "blomman-anhängare",utan bara en betraktare av en väldigt tråkig utveckling som jag i längden inte tror kommer att gynna någon.

skriven
#9: Patrik

+1 på #8

skriven
#10: Genc

Säger bara så här att Rickard Rydell är så jävla tjatig, så det är inte klokt. Orkar inte med att han hela tiden, pratar om hur mycket Verstappen har förändrats sedan Monaco förra året. Over and over and over again, så snart stänger jag av ljudet så fort han pratar.

skriven

Kommentera inlägget här :