BRAZIL BRAIN WORM

 
Autódromo José Carlos Pace är en vänsterorienterad bana, en "anti-clockwise" upplevelse med sina snabba vänstersvängar, som testar förarnas nackmuskler och fysisk kondition till det ytterstanågot som i sin tur ställer höga krav på den mentala styrkan, AJCP är en bana som äter sig in i förarens hjärna, och skapar psykiska utmaningar när den fysiska utmattningen gör sig påmind .
 
En välbalanserad bil med skapligt med traction är ett måste på AJCP, bästa stället för ett omkörningsförsök finns vid ingången till Senna S, dock är det lätt hänt att man bromsar för sent, och hamnar utanför banan, sköter man sig genom Senna S och får en bra utgång från Curva Do Sol, så finns det en möjlighet att ta sig förbi även i slutet av den efterföljande rakan innan nästa vänstersväng.
 
AJCP är mer en Mercedes bana än en Ferrari dito, Hamilton vann här ifjol från pole, även RBR brukar vara starka på AJCP, så det finns goda förutsättningar för ett underhållande race på söndag. Att göra ett starkt kval är inte lika avgörande för ett lyckad raceresultat  som på några andra banor i racekalendern, men det skadar givetvis inte att kunna starta från första ledet, jag kan tänka mig att Bottas är sugen på att göra bra ifrån sig igen, specielt med tanke på att Wolff inte är på plats, och fingrar på stallorder knappen.
 
Kampen om podiums lär handla om depåstrategi, och Mercedes litar på bilens förmåga att hantera de hårdare gummiblandningar på ett framgångsrik sätt. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 27-28 grader, och risk för regn under fredag men en torr bana och sol på lördag och söndag, men vädersituationen kan ju förändras snabbt på AJCP, så det är inte omöjligt att man tvingas ta i bruk regndäck någon gång under racehelgen.
 
McLaren lär fungera bra på AJCP liksom Toro Rosso, huruvida Renault kommer att göra det återstår att se, några andra kommer knappast ha kapacitet att blanda sig i kampen om titeln best of the rest.
 
Man kör med mycket vinge på AJCP, greppnivån från asfalten är hygglig och belastningen av däcken relativt hög, så det gäller att bilens aerobalans sitter rätt genom varje vänstersväng för att undvika onödigt däckslitage.
 
Mercedes satsar i vanlig ordning på den hårda linjen och lite överraskande även McLaren, hos Ferrari och RBR regerar det mjuka alternativet, jag sätter en slant på att Mercedes har satsat rätt.
 
 
Det om Brasiliens GP, det har pågått en hel del pajkastning med Bottas som måltavla, och då inte minst bland de svenska så kallade "F1 journalister", och deras anhang av så kallade "F1 fans" utrustade med foliehattar från Gränges aluminium i Finspång. Nedlåtande kommentarer om Bottas prestationsnivå, och återkommande förslag om med vilken/vilka förare han borde ersättas med hos Mercedes osv. Jag tycker nog att finns skäl för lite självgranskning bland de ovannämda med tanke på, att Valtteri till dagens datum har 15 podium i bagaget i år, fyra segrar, fem pole mot Hamiltons fyra, har kvalat ut Lewis sju gånger, ligger tvåa i VM tabellen och har lämnat långt bakom sig samtliga förare som enligt dessa svenska källor borde ha ersatt Valtteri som förare hos Mercedes.
 
Man kan och bör ha åsikter om det mesta förutsatt att man har tillräckliga kunskaper i ämnet man uttalar sig om, allt kan vändas och vridas till det absurda för att ge sken av att man vet vad man talar om. Vi kan väl ta den svenska nationalidolen Ronnie Peterson som en försöksperson i konsten om att vrida och vända efter tycke och smak utan att ta hänsyn till vad som verkligen låg bakom för att Ronnie aldrig lyckades kamma hem en VM titel.
 
Ronnie körde ett antal race för March och det gjorde även Lauda, Scheckter, Stewart, Hunt och Andretti, alla utom Peterson tog en VM titel med en annan bil,.Ronnie var en sämre förare än alla de andra?  Ronnie fick chansen hos Lotus att köra den mest överlägsna bilen i F ettans historia i form av en Lotus 78/79, men fick stryk av Andretti, borde man ha ersatt Peterson med Lauda eller Hunt, var han inte snabb nog att kunna utmana Andretti?  Frågar man Andretti så var han inte det, sanningen är att Andretti hade ett kontrakt som förstaförare som Peterson fick rätta sig efter, precis på samma sätt som Bottas får rätta sig efter Hamiltons förstaförare kontrakt hos Mercedes, så fungerar det hela i F1. Att Mario Andretti såg sig som en snabbare förare än Peterson får stå för honom, han har även påstått att sonen Michael egentligen var en snabbare förare än Häkkinen, för mig var Ronnie en betydligt snabbare förare än Andretti, synd bara att han fick aldrig chansen att visa det.
 
Så, en hälsning från Bottas och mig till vissa "F1 journalister" och vissa "F1 fans" i Sverige, "to whom it may concern in Sweden, fuck you".
 
 
 
Dagens grid girl undviker folk med foliehattar,.en klok tjej.
 
Amen,.må alla hobbyjournalister och deras anhang brinna i helvetet.    
 
 
          
 
 
 

Kommentarer :

#1: PETER

Du har verkligen lite koll på Finspång är nog 20 år sedan Gränges aluminium fanns nu mera heter det SAPA, Tackar för en mycket bra blogg har varit med sedan du starta den.

skriven
#2: PETER

Med andra är Finspång inget att hålla koll på så jag förstår att du inte visste det.

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Läste att Ronnie fick köra en tyngre bil och med sämre däck, men att han var snabbare ändå. Han brukade visst åka upp och lägga sig jämsides med Mario för att sedan backa av och på så sätt göra lite reklam för sig. Chapman var en föregångare och det var tydligen han som uppfann stallorder också för att på så sätt öppna möjligheter på den amerikanska bilmarknaden.

skriven
#4: Genc

Bra sagt om Andretti. Han är så otroligt överskattad så det är inte klokt. Var bara en medelmåtta som fick chansen att vinna VM, av marknadsföriga skäl inte med den skicklighet han hade. Så bra sagt jag diggar dig mannen du är bäst.

skriven

Kommentera inlägget här :