BAHRAIN BUGBEARS

 
Årets andra race går av stapeln i Bahrain på en bana ökänd för sin skiftande greppnivå på grund av all sand som blåser in, en bana där även kastbyar kan ställa till det för F1 bilarna på grund av deras känsliga aerobalans. Flexibilitet är nyckelordet inom  race strategi tänkandet, man måste vara beredd på att ompröva sina beslut med kort varsel, att lyssna på förarnas feedback under racet kan vara en bra ide, det finns dem som vet vad de gör.
 
Första kurvan efter start-målrakan är det bästa stället för ett omkörningsförsök med sin breda ingång som bäddar för alternativa spårval efter en hård inbromsning, det finns även några andra banavsnitt där det är möjligt att ta sig förbi, dock kan sanden på banan utanför idealspåret ställa till det när greppet försvinner. På sina ställen är det svårt att se apex, ett rätt så vanlig problem på den här typen av platta banor som saknar naturliga "landmärken" som hjälper till att hitta rätt spår genom kurvan, något som kan ställa till det för årets rookies innan man har "kört sig in" i kurvans karaktär.
 
Banan som sådan är inte speciellt teknisk krävande, utan är mer en typisk, intetsägande Tilke skapelse bland många andra, dock har den rätta  aerobalansen en avgörande roll i Sakhir med tanke på den skftande greppnivån, en välbalanserad bil anpassar sig bättre efter den skiftande greppnivån, något som märks i däckslitaget. 
 
Att någon annan än förare  från "de tre stora" skulle kunna ta en plats i de tre första startleden är uteslutet, men i racet kan allt hända om "de stora" klantar till det ur strategi synpunkt.  Hamilton lär vara grymt revanschsugen men Bottas kommer inte backa undan en millimeter, Leclerc vill gärna visa att han kan slå Vettel som i sin tur vill kliva upp på podium , för Gaslys del gäller att bevisa att han förtjänar sitsen hos RBR, en inte helt lätt uppgift när man har Verstappen som måttstock.
 
Mercedes totaldominerade under första racehelgen i Australien, men jag räknar med att Ferrari har löst sina set up problem till Sakhir, och att Newey har skapat några finurliga uppdateringar som ger RBR möjlighten att krypa närmare Mercedes. De sistnämnda körde med ovanligt mycket rake att vara Mercedes i premiären, och visade upp en bil med utsökt aerobalans, det blir intressant att se om de har helt lyckats med att rätta till bilens enda svaga punkt, nämligen dess glupska aptit för bakdäck, det såg bra ut i Albert Park men Sakhir med sin skiftande greppnivå bjuder på en helt annan typ av utmaning ur däckslitage perspektiv.
 
Hos mittfältsgänget kommer det variera högst väsentligt under årets säsong i fråga om vem som håller taktpinnen i kategorin best of the rest, senast var det HAAS, i Sakhir kan det lika gärna bli Renault eller Alfa Romeo, det som fäller avgörandet just i Sakhir lär bli det strategiska och förarens förmåga att hålla liv i däcken.
 
Det förekommer en viss variation i valet av gummiblandningar, dock ingen som sticker ut förutom Ricciardo i viss mån med bara ett set medium, hans debut som Renault förare var inte direkt någon succe, Daniel är i mina ögon en överskattad förare som ratades av Ferrari och Mercedes, något som han själv hade svårt att begripa.
 
Det om F1 och Sakhir, den svenska Indycar duon hade inte turen med sig på COTA när årets andra race avgjordes over there, Rosenqvist kvalade bra men hade problem med att få däcken fungera under racet, och försvann ur det samma efter en kollision med Marcus teamkompis.  Ericsson i sin tur hade ett mindre lyckad kval, men körde sedan upp sig i racet ända fram till en femte plats bara för att sedan råka ut för ett straff för "unsafe release" som kostade honom många placeringar, det är bara att bita ihop och komma igen för svenskduon om två veckor.
 
 
Apropå Indycar vs F1, den förstnämnda är kusinen från landet i all sin enkelhet och bör inte jämföras med F1, något som redan kvaltiderna med all tydlighet visade, att ligga 14 sekunder efter F1 på ett kvalvarv på COTA är en evighet.  Nu är ju inte Indycar någon stor sport i USA, fotbollsderbyt i Stockholm samlar större publik än den som var på plats i Austin, USA är lika med NFL, MLB, NBA och annat liknande skräp, tex just enbart inom MLB relaterad finns det 35 miljoner aktiva utövare, något som säger allt om motorsportens status i USA.
 
 
USA racing ur teknisk synpunkt är rätt så primitivt, håller en 60-70 tals standard om man vill utrycka sig lite elakt, det gick väldigt makligt tempo för Indy på COTA,och  tracklimits exiterade inte överhuvudtaget. På sina ställen liknade racinglinjen alternativspåret i rallycross ,och reglerna under en gulflaggsituation leder till att vem som helst kan vinna med ren bondtur,.bra racing?  Nej, inte direkt, USA motorsport är mer en "happening" än racing, depåpersonalen ser ut att vara hämtad från Dunkin´Donuts, det tekniska från 70 talet, förarmaterialet med några få undantag från folkracing osv. Där F1 är Krug Clos d´Ambonnay bubbeldricka för 2543 dollar per flaska är Indycar Bud Light six pack för 12.75 dollar med allt vad det innebär, inklusive en lönnfet småstads sheriff som synar en i sömmarna med orden "you don´t wanna fuck around with me boy" när man är på väg in för att ta sin plats på läktaren.
 
 
 
Dagens grid girls har varit synliga på COTA, MotoGP håller stilen, vackert så.
 
Amen,.må den lönnfeta sheriffens visdomsord vara med er.      
 
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Håller med dig angående Indy, slumpgenerator som avgör vem som vinner om inte förarna själva fuckar upp. Följde Indy för några år sedan och gav det en ny chans nu men jag kan hitta på bättre saker att göra än att slösa tid på detta.
Blir roligt att se F1 bilarna på en riktig bana så att man bättre ser vad som väntar.

skriven
#2: Antonio

Är personligen inte helt övertygad om att Ferrari hittar tillbaka utan att farten vi såg i Australien är kanske Ferrari nivå vilket jag personligen inte hoppas på.

skriven
#3: Marcus

Det är verkligen mycket slump i Indycar och man måste ha flyt att ens ta sig förbi första kvalomgången. Det enda positiva med det är att det blir många omkörningar som t ex Marcus gjorde men det kan ju försvinna lika fort. Jag har inte så mycket emot att tekniken är enklare för det sker omkörningar men reglerna är rätt koko. F1 reglerna är inte mycket bättre då de är överdrivet komplicerade mer slumpmässig bestraffning.

F1 behöver inte bli lika enkelt som Indycar men de borde iaf göra framvingen enklare och mindre. Tror nog Ricciardo hade uppskattat det senast.

skriven
#4: Anonym

Appropå gulflaggssituationen,i IC contra F1,så tycker jag att båda systemen bäddar för bonnflax-situationer,med den skillnaden att i IC tjänar den som gått in före flaggan på det,medan det i F1 är de som inte gått in som tjänar på det. Det enda rättvisa vore väl att kasta alla flaggor i närmsta soptunna och uppmana förarna att aldrig hålla högre hastighet än att de hinner sakta ned om det skulle uppstå trafikproblem.

Svar: Så sant, hela flagg systemet är ruttet pga hur det påverkar raceresultatet, race ska vinnas genom körning, inte med hjälp av en jävla flagga.
Brandon Lee

skriven
#5: tom

härlig pole av leclerc ;-)på blommans sida snackas det om att räikkönen är slut,och att markus är mycket snabbare.. ;-)

Svar: Blommans sekt byter aldrig skiva utan mal på samma sätt hela tiden,.inget att bry sig om, ett gäng efterblivna wiki experter;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :