WICKED GAME

 
 
I Storbritanniens GP på Silverstone handlade det aldrig om, utan när och på vilket sätt Mercedes skulle låta sina förare byta position på banan, svaret kom efter 17 varv när Bottas togs in för däcksbyte, något som satte stopp för en enstoppare och därmed var chansen att vinna racet borta för Bottas del.  Att sedan en säkerhetsbil period fick det hela se snyggare ut saknade betydelse i slutändan, med den extra 25 sekunders tidsförlust som en tvåstoppare innebär skänkte Mercedes segern till Hamilton. Mercedes har i år en bil som utan några som helst problem klarar en enstoppare med medium- hård,  bilden här ovan säger  mer än tusen ord vad Bottas kände efter Mercedes resultatfixning.  Valtteri är en reko kille som litade på vad man kom överens om före racet, i det här fallet att man inte skulle pressa på varandra i början av racet utan ta det lite lungt och spara på däck. Lite naivt av honom kan man tycka, Hamilton vars ord inte är vatten värt tokattackerade direkt, alla fagra löften var glömda i ett ögonblick, att lita på en genomfalsk snubbe som Hamilton är bara dumt, Valtteri borde köra med Rosberg metoder för att knäcka britten.
 
Hamilton tackade och tog emot 25 sekunders presenten från Toto Wolff och körde till en enkel seger före Bottas, den sista podiumplatsen togs hand om av Leclerc som hade några fina dueller med Verstappen under racet. 
 
Gasly förbättrade sina chanser att få behålla sin sits hos RBR även nästa år med en fjärdeplats i mål, Verstappen som fick sitt race förstört av klantskallen Vettel slutade på en femte plats fem sekunder efter sin stallkompis.
 
Sainz kammade hem titeln best of the rest för McLaren med 0,8 sekunders marginal före Ricciardo som blev sjua i mål, Kimi fick jobba hårt under de sista varven för att hålla Kvyat bakom sig och belönades med åttonde plats i mål, den sista poängen gick till Hulkenberg och Renault.
 
Norris blev utan poäng den här gången, hans tvåstoppare kostade för mycket tid, Albon var länge med i kampen om poäng men fick ge sig när däcken tog slut. Stroll slog Perez som gjorde hela tre depåstopp, Russel gjorde samma sak med Kubica, klantskallen Vettel kom i mål som sextonde man med ett  10 sekunders straff i bagaget. Giovinazzi tappade bilen och fastnade i sandfållan, och HAAS duon gjorde stallchefen lycklig genom att köra ihop direkt efter starten.
 
 
 
 
När man följer Vettels insatser på banan i år, så begriper man hur bra bil han hade hos RBR, även en klantskalle kunde vinna fyra titlar med den. Ferrari borde ha behållit Kimi och sparkat Vettel, det enda som tysken kör för tycks vara pensionspengar, jag skrev redan då när Vettel kom till Ferrari att han kommer aldrig ta en VM titel med dem, och ser ingen anledning till att förändra min åsikt om hans prestationsnivå, det skulle inte förvåna mig om tysken tackar för sig efter årets säsong.
 
Kimi hade en gammal och trött PU i sin Alfa som kostade toppfart på rakor så en åttonde plats i mål var ett bra resultat, även Alfetta 159 som han körde under uppvisningsvarvet levererade lite blårök från sin fina raka 8 med Roots kompressor, 425 hk/ 9300 varv ur en 1,5 liters motor är inte så pjåkigt alls.
 
Kimi och Charles bytte ju plats, så det kan vara av intresse att kika på hur de har skött  sig till dagens datum.
 
Vi tar Kimis första tio race för Ferrari ifjol och jämför hans resultat med Charles tio första race hos Ferrari i år.  
Kimi.   3, b, 3, 2, b, 4, 6, 3, 2, 3
Calle.  5, 3, 5, 5, 5, b, 3, 3, 2, 3
 
Samma sak hos Sauber, Kimi i år, Calle ifjol.
Kimi.    8, 7, 9, 10, 14, 17, 15, 7, 9, 8
Calle.   13, 12, 19, 6, 10, 18, 10, 10, 9, b
 
Så, vilka slutsatser kan dra av det ovanstående? Jo, att åldern är bara en siffra på pappret som inte nämnvärt påverkar på förarens prestationsnivå, Kimi håller ensam tex Renaults stolta fabriksteam bakom sig,.inte illa pinkat av en förare som ser sitt jobb som en trevlig hobbyverksamhet, synd att Ferrari tar tillbaka Simone Resta från AR, kan bli jobbigt för AR att hitta en fullvärdig efterträdare. 
 
 
Det om fixade resultat och det åldersrelaterade, Silverstone bjöd på bra, underhållande  racing, men det bästa för min del blev resan tillbaks till London, en polare hällde i sig för mycket gratis bubbeldricka och ville inte riskera körkortet, så han frågade mig om jag var intresserad av att köra hans Morgan 3 wheeler till London.  
Om jag var det? Visst fan var jag det, vem tackar nej till sånt, jag struntade stora vägar som M40, M1 och liknande skit, och tog en nöjesresa på småvägar i en nöjesmaskin av rang, inte som att köra en bil eller åka med en hoj, utan snarare som att gasa på  en landningsbana i ett jaktplan från andra värdskriget.
Några nackdelar med 3 wheeler? Nja, när man möter en långtradare så flyttar sig trehjulingen i sidled som en höstlöv, lite som om den skulle fundera på att lätta från vägen och ta sig upp i det blå, typ, jag är inte rädd, jag kan flyga. I 100 mph finns flygkänslan där utan tvekan, jag blev inte så lite sugen på att skaffa en 3 wheeler, en perfekt nöjesmaskin att ratta på de svenska sommarvägarna, men smakar det så kostar det, från 400000 och uppåt, så det lär knappast bli ett köp. Så,jag stannar här i London några dagar för att umgås med polare, Hockenheim nästa om två veckor, läge för Bottas att nita Hamilton?
 
 
Till sist en personlig meddelande från BL till Toto Wolff.
 
Dear Mr Wolff, in your face, fuck hypocrisy and fuck you too.
 
Dagens grid girls blev glada av vad Silverstone hade att komma med bortsett från Mercedes resultatfixning, mer racing och mindre fixade resultat åt folket.
 
Amen,..må Toto Wolff drabbas av hemorrojder av melonstorlek.            
 
            
 
 
    
 
      
 
         
 
       
 
  

Kommentarer :

#1: ilkkaluukas.blogg.se

Fick också känslan att allt var riggat för en seger åt Hamilton efter första däckbytet.trodde dom skulle slänga på dom hård däcken och inte dom gul markerade.har förståt att finnar är duktiga på att köra men att dom får vinna är inte bra marknads mässigt.tror inte Mercedes kommer låta bottas någonsin få vinna mästartitelen. Den är vikt åt någon från övriga Europa.

skriven
#2: Anonym

Oavsett så hade Hamilton tagit Bottas. Rosberg var bättre än Bottas och Bottas fasas nog ut snart från MB.

Svar: lebkuchen uber alles,..släkt med rasta snubben?
Brandon Lee

skriven
#3: tombau haupda

anonym du är säkert härskare på blomjordssidan..ditt lilla kryp

skriven
#4: Manfred

Stötdämpare! Vi måste snacka stötdämpare Brandon.
Funderat på det här ett tag iom att man hela tiden tuggar om aero i F1.
Tanken kommer efter att man börjat följa Indycar lite mer o där nämns det ganska ofta att stötdämpare gör skillnaden mellan toppen o botten. Kan det vara så att Mercan förutom att ha ett bra aeropaket även har ett vassare system när det gäller dämpning och upphängning? Och att det faktiskt ligger mer varvtid där än vad man tror?
Tack på förhand för ditt svar 😃

skriven
#5: Anonym

ANONYMUS
Man kan ju undra vad dessa förstaförare(världsmästare) har för tankar. Kan de verkligen tycka att de kört sig till sina framgångar? Kanske blir det lättare att acceptera när de tittar på bankkontot. Själv hade jag känt mig som en hycklare och sett noll värde i en sådan seger som blev fallet igår. Att de sedan ska gå till historien som legender blir ju egentligen bara patetiskt.Eller?-som vi säger i Götet.

skriven
#6: Niclas

Nu får du för f-n ge dig BL, av med finnfärgerna och dina konspirationsteorier hela tiden, vinner inte Bottas så är det ALLTID riggat. De gick igenom olika varianter gällande däckstrategier under morgonmötet och DÅ verkade medium, medium, soft snabbast. Både Bottas och Hamilton brukar få frågan vilket däck de önskar. Hamilton valde race inställning före kval dito då han tyckte han kunde hålla bra tider under simulationen på träningen. Hans däckval gjorde han under racet.
Och du kan ju inte jämföra Ferrari 2018 med 2019, förra årets var mycket bättre än årets bil, nu är även Red Bull mycket närmare och faktiskt lite före Ferrari i racetrim.

Jäv-a skit blaska du driver, du har f-n inte högre IQ än temperaturen i rummet du sitter i!
/Niclas.

Svar: Lille Niclas Petter, du är en typisk liten runkare som gömmer sig bakom ett tangentbord där du vågar vara stor i käften, berätta var man hittar dig så kommer jag på besök för att testa om du lika stor i käften ansikte mot ansikte, tills dess, skit ner dig jävla hjärndöd rövknullare, du hör hemma hos Blomqvist sekten bland alla andra rumpnissar.
Brandon Lee

skriven
#7: Mikael Johansson

Niclas: Hög nivå du håller med osakliga påhopp på BL som IQ befriad. Finns inget mer än ditt antagande att Ham körde med mer race setup än Bot. Ferrari prioriterar också sin egna produkt Leclerc mer än de gjorde med Rai. Jag tycker inte han gör ett dåligt jobb men inte bättre än Rai skulle gjort vilket han bevisat i Alfan.

skriven
#8: Peter

Ja tyvärr så är F1 så falskt och riggat

skriven
#9: kjell levén

Hej Brandon,
Tack för en mkt fin blogg som jag slaviskt följer.

Tycker du ska moderera bort oförskämda kommentarer av den typen som "Niclas" kräkte ur sig, hör inte hemma här.

Har fått en ny favorit i LeClerc, verkar vara en sköning som har härlig speed och känsla för feeling.

//KL

skriven
#10: OK

Märkligt med Bottas taktik men känslan var att Ham var lite snabbare. Ang jämförelsen mellan Kimi och Leclerc haltar den en aning med tanke på bilarna förra året och i år - även om jag både delar uppfattningen att Kimi (i vart fall än så länge) är en bättre förare och att det varit sjukt intressant att se Ferrari skicka Vettel ist f Kimi. Ibland tror man att det är Vettels ego mer än körförmåga som orsakat skitkrascherna - även om det såklart delvis är samma sak.

skriven
#11: Anonym

ANONYMUS
Nog är det väl som så att åtminstone toppteamen har en utpräglad förste-förare,och att ju mer pendeln svänger åt dennes håll,ju mer riktas strategin in på att favorisera honom.
Målet är ju att bärga VM-titeln och det skulle väl närmast bli omöjligt att nå om de så att säga fördelade poängen jämnt mellan förarna.Tror nog att detta är något som andra-förarna är väl införstådda med och att de egentligen bara ser det som en framtida språngbräda.(Lönen är säkert inte så illa heller.)Undantaget var väl kanske Hamilton-Rosberg-eran.
På tal om Petter-Niclas så tror jag inte man ska hetsa upp sig i onödan.Han har väl precis blivit tvingad att släppa taget om tutten och försökt trösta sig med sin första folk-öl. Då blir det lätt att bröstkorgen sväller ut lite för mycket.

skriven
#12: Antonio

Skönt att det finns fler än jag som tycker att man skulle ha tagit bort Vettel istället för Kimi. Vettel har nu en lång historia av att göra grova misstag i Ferrari när han ställs under press. Vilken enorm skillnad det är i den mentala styrkan mellan Vettel och Schumacher.

skriven
#13: Benjamin

Blir ganska tydligt efter ett antal race vilka förare som håller måttet, båda Mercedesförarna är väl föetjänta av sin platser och lär bli kvar så länge de vill. Samma gäller Ver, Lec och Rai. Flersitter troligen säkert tack vare en säck med guldpengar. :)
Kul om alla kommentarer får vara kvar, hur kokade de än må vara. Skapar om inte annat dynamik...
Förna mer nörderi typ chassi som någon förslog!

skriven
#14: 1014johansson

Antar att AR har en exakt likadan motor i sina bilar som Ferrari har, alltså lika hästkrafter och återvinning. Då borde det ju finnas en teoretisk möjlighet för alfa att ta fram en lika bra bil med. Frågan är ju bara om det skulle ske hade de fått tillåtelse att kriga med Ferrari då?

skriven
#15: Sand

Läser att fia vill införa ground effect konceptet till 2021 reglementet... betyder det att fia också är inne på denna sida och tar till sig av dina kunskaper brandon? :)

Bra race sist. Max har blivit äldre och kör betydligt bättre, nu är hans fokus att ta bilen imål...Lecl är bra och vass. Vettel är nog inne på sista säsongen, han kör inte bra, många egna misstag. Hamilton är skoningslös, bottas liknar kimi och gör det han kan men det är svårt när teamkollegan har hela stallet bakom sig. Kimi måste vara varje mittfältsteams dröm, pr mässigt och han maxar bilen och kör så smart så bilen kommer imål och det är en bedrift med ngra av fältets mediokra förare brevid sig...

Grym blogg, det är en del av hela f1 upplevelsen för min del!

skriven
#16: Marcus

Att Hamilton skulle vinna på hemmaplan var väntat men tråkigt att de måste mygla med det. Hade det inte varit bättre/enklare att göra Bottas långsammare i kvalet? Så gjorde de för Ronnie men det funkade inte alltid, kansker det så för Bottas också? Det hade varit roligare att se alla köra på lika villkor.

skriven
#17: Marco

Oj vad länge sen jag skrev något, sorry!!
Läser ofta.. Vad säger du om kimi’s chans/vilja till Ferrari igen???

skriven

Kommentera inlägget här :