GOD SAVE THE SILVERSTONE

 
"To be or not to be that is the question" för Silverstone, dock inte enligt Shakespeare utan enligt Liberty Media, men enligt min mening kan F1 fansen pusta ut, inte ens Liberty Media vågar dumpa en klassiker som Silverstone. Det hela handlar i vanlig ordning enbart om pengar, Liberty Media vill ha så mycket som möjligt, banägaren vill betala så lite som möjligt, ett pengabaserad ställningskrig pågår tills parterna kan enas om en lämplig avgift.
 
F1 har ju alltid handlat om pengar, mycket pengar för folk utrustade med djupa fickor och  relativt diffusa moralbegrepp, allt är givetvist relativt inklusive pengarnas värde för de inblandade parter. F1 är mer show business än sport där fixade resultat är vardagsmat på alla nivåer, inom stallen, efter påtryckningar från sponsorintressen, från ägarhållet osv. Jag skulle vilja påstå, att F1 cirkusen mer eller mindre är de fixade resultatens spirituella hem utan någon större sportslig trovärdighet, där spelet om race destinationer ingår, mycket vill ha mer, allra helst allt och lite till.
 
Nog om pengasamlare och fixade resultat, Silverstone med för året nylagt asfalt är dem brittiska F1 fansens Mecka dit man pilgrimsfärdar år efter år i solsken eller i ösregn, om man solbadar eller lerbadar kvittar för britter, F1 på Silverstone är ett måste, kosta vad det vill.
 
Silverstone är lika med en välbalanserad bil som klarar kursförändringar utan att rolla, det är lätt att tappa bakändan när bilen understyr på en "front limited" bana som Silverstone på grund av oönskad luft under bilen som reducerar nivån av down force.
 
 
Som bilden här ovan visar, så ställer Silverstone höga krav på bilens och förarens förmåga att hantera däcken på rätt sätt, banan med sina ultrasnabba kurvor belastar däcken maximalt och kräver mycket down force, som i sin tur förutsätter att man har en kraftfull PU som ger en hög toppfart även med mycket vinge, en Mercedes-Ferrari PU bana med andra ord, Honda spisen är nog fortfarande lite för klen för en bana som Silverstone.  
 
Väderprognoser just nu siar om typisk brittisk sommarväder under racehelgen, temperaturer kring 20-22 grader, risk för regnskurar under fredag-lördag och en torr söndag.  Mercedes lär göra en stark comeback på Silverstone när de åter igen kan köra med full  PU effekt med sin ytterst välbalanserad bil, när man blir tvungen att "öppna upp" bilen på grund av överhettning så försvinner aerobalansen. Något sånt behöver man inte göra under den kommande helgen i England, så jag räknar med att Mercedes duon blir svårslagen på Silverstone. Ferrari har en bil som kan matcha Mercedes på rakor men inte genom kurvpartier, RBR en bil som kan matcha Mercedes genom kurvpartier men inte på rakor, banan som sådan passar inte för typiska "one trick pony" förare som till exempel Verstappen,  vars enda trick består av  att försöka tvinga sig förbi på insidan, här krävs det lite mer varierad körning än så för en lyckad omkörning.
 
Välbalanserade toppbilar fungerar väl både på banor av "rear limited" och "front limited"  karaktär, för resten av gänget är det mer bilens karäktär som blir den avgörande faktorn på Silverstone, dvs, om bilen är rear eller front limited, dock är inte Silverstones "front limited" karaktär speciellt framträdande så en någorlunda välbalanserad bil kan räcka långt även om en "rear limited" bil är att föredra på Silverstone.
 
Kampen om titeln best of the rest lär bli intressant, McLaren vill göra bra ifrån sig på hemmaplan, Alfa Romeo vill gärna slå dem, Toro Rosso har inga bestraffningar med sig i bagaget och satsar på en comeback på poängplats osv, även jag kommer att vara på plats i Silverstone under racehelgen, och hoppas att jag hinner med att skriva några rader om spektaklet.
 
Valet av gummiblandningar innehåller inga större sensationer, Mercedes kör på den hårda linjen tillsammans med McLaren och Williams, hos Ferrari och RBR är det en något mjukare framtoning som gäller osv, med rätt depåstrategi finns det poäng att hämta om bilens balans är någorlunda ok.
 
Det om Silverstone, apropå 2021 bilkoncept, hur svårt kan det vara att hitta något vettigt, på bilden här ovan kan man se hur enkel en ground effect bil kan vara i jämförelse med en några år gammal Mercedes , att ligga nära är enkelt utan en framvinge som styr hela aeropaketet och gör att man tappar all down force om man ligger för nära.
 
Till sist en rättelse, i det föregående inlägget gjorde jag gällande, att Kimi gav "the finger" till Hamilton som hindrade Kimi på hans kvalvarv, enligt Iceman själv var det inte alls så, utan han ville bara göra TV tittare uppmärksamma på en flygfarkost som passerade över Red Bull Ring,."titta, ett flygplan", därav fingret.
  
Dagens grid girls är från den gamla goda tiden när Eddie Jordan ormade sig genom depån på jakt efter lämpliga bytesdjur.
 
Amen,.må den brittisk inspirerade svenska sommaren vara med er.    
 
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: ThomasF

Haha,fyndiga skrivningar som vanligt BL!Den gamla bilen ser ju bättre ut än den nyare tio dagar i veckan tycker jag.Det hade varit skoj att se den med mercans motor i.
Ett båtnamn från förr minns jag nu ”2B or not 2B”
Mellanölets beteckning var då 2B.
Skål!//Thomas

skriven
#2: Marcus

Bra skrivet som vanligt, alltid lika intressant. Kimi har alltid något kul att säga 😁 Rich Energy lämnar Haas som huvudsponsor då de inte levererar resultat och för att F1 är så pk. Rätt kul att för mycket pk är en av anledningarna och jag håller med.

skriven

Kommentera inlägget här :