BUMPER CAR BOYS

 
 
Österrikes GP blev en triangeldrama, där RBR stal showen när Mercedes och Ferrari koncentrerade sig på att bevaka varandra. Ordet banspecifik bör lyftas fram med tanke på banans karaktär, kort varv på hög höjd i 35+ sätter sina spår på flera olika sätt.  
RBR hade valt rätt set up för dagen, en väl avvägt  kompromiss mellan toppfart  och effektiv kurvtagning kryddad med en hel del traction, Verstappen kunde välja en mycket tajtare racelinje genom kurvpartier än Ferrari och Mercedes förarna, och hade mer traction ut ur kurvor.  Med rätt tajmad depåstrategi, som gav Max chansen att attackera med fräschare däck kammade holländaren hem årets första fullträff på Red Bull Ring, samtidigt som framfarten hos några andra av toppförarna blev lidande av diverse olika anledningar.
 
Hamilton förlorade tid i samband med ett depåstopp när man bytte framvingen i hans bil, Vettel förlorade tid i samband med ett depåstopp när mekaniker var inte beredda med däcken när tysken kom in, och Bottas förlorade tid ute på banan när Mercedes motor överhettade i 35+ grader på hög höjd. Han hade samma problem redan under kvalet, att inte kunna köra med de vassaste PU inställningar på grund av överhettning var ett betydande handikapp på Red Bull Rings raksträckor. 
 
Med det ovannämnda vill jag inte på något sätt förminska Verstappens insats som förare, han gjorde ett försklassig jobb på Red Bull Ring, men jag ser hans triumf delvis som banspecifik, Silverstone med sina snabba kurvkombinationer om två veckor kommer att bli en helt annan historia för Max och RBR.
 
 
 
 
 
Det blev en hel del polemik  efter Verstappens attack på bilderna här ovan där han mer eller mindre tvingade Leclerc av banan, en helt ok manöver enligt min mening. Om Leclerc hade haft en grusfälla vänster om sig skulle han har lyft av, nu gav den generösa avåkningszonen honom möjligheten att låta bli, det hela såg mer dramatisk ut än det var, Hamilton och Rosberg gjorde liknande manövrar på sin tid stup i ett  utan att domarna reagerade på det. 
 
Så, Verstappen gjorde ett bra jobb i en bil som var suverän in i-genom-ut ur kurvor, Leclerc likså i en bil som för dagen inte räckte till mot RBR just genom kurvpartier, och Bottas gjorde vad han kunde i en bil som inte hade alla hästarna hemma för dagen.
 
Vettel lär inte vara nöjd med depåpersonalens agerande i Österrike, Hamilton tappade tid på depån och verkade lite oinspirerad i sin körning, och den unge Norris går från klarhet till klarhet hos pånyttfödda McLaren.
 
Gasly blev varvad av Verstappen, något som säger det mesta om hans insats, Sainz gjorde ett mycket starkt race och belönades med en åttonde plats i mål. Kimi slet och krigade som ett vilddjur, men fick ge sig i kampen om titeln best of the rest mot förare i snabbare bilar, den sista poängen gick till Giovinazzi som äntligen lyckades ta sin första poängplats i år, bra gjort av honom.
 
Renault duon fick nöja sig med att kriga med RP duon om placeringar, det är rena berg och dalbanan prestandamässigt för Ricciardo och Hulkenberg i år. Toro Rosso har tappat formen för tillfället, och HAAS var som vanligt helt vilse, ingen racepace att tala om överhuvudtaget, pinsamt värre för Magnussen att hamna efter Russel, femte snabbaste tiden under kvalet  förvandlades  till näst sista plats i mål i racet.
 
Det om Österrikes GP, ett race värt namnet som levererade underhållning på osedvanligt hög nivå, även om jag personligen inte uppskattar konstgjorda DRS övertaganden, omkörningar ska komma ur förarskicklighet, inte ur en knapptryckning.
 
 
Dagens grid girls är glada och nöjda efter Österrikes GP, och ser framemot vad som komma skall på Silverstone om två veckor.
 
Amen,..må bumper car boys vara med er.    
 
 
      
 
   

Kommentarer :

#1: Janne

Om domarna skulle vara konsekventa skulle Max fått 5 sek.
Max var klart snabbare och kunde kört om snyggare i en senare kurva. Nu använde han sig av Leclerc som stöd för att hålla sig på banan, jag tycker inte det var ok.
Med tanke vad domarna gjorde i Kanada var inte detta ok.

Svar: Det var snarare så att Leclerc försökte locka in Verstappen i en fälla, nu var domare vakna och köpte inte hans "stackars jag som blev tvingat av banan", ta och fundera lite varför Leclerc lämnade en STOR lucka på insidan.
Brandon Lee

skriven
#2: Windingroad

Men Brandon, då bygger din argumentation på att Leclerc skulle ha valt samma spår med en sandfålla utanför. Tillåt mig tvivla. Så frågan kvarstår. Varför gäller inte en bilbredd när de faktiskt är hjul mot hjul i kurvan?
Hade de släppt Vettel i Kanada hade det varit lättare att förstå. Sedan inser jag att Indycar har inte ens noterat frågan, vilket egentligen känns rimligare.

Svar: Se svaret till ANONYMUS.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Ett ovanligt underhållande race som jag gärna vill se mer av. Max gjorde det riktigt bra och ska ha beröm för det även om så mycket annat spelar in. Jag vet vet att detta var ett undantag men fler lopp som denna och f1 blir roligare igen.

Svar: Om det blir normala temperaturer på Silverstone kommer Max inte vara i närheten av en vinst när Mercan skruvar upp motoreffekten.
Brandon Lee

skriven
#4:

Ja vad kul med racing som faktiskt innehöll fragment av racing. Bana och värme gjorde säkert sitt men även sämre fart från Mercedes för en gång skull kryddade tillställningen. Kul att kimi och Norris är uppe och stör i toppen och imponerande kyla av Lec. mkt roligare att se max komma i mål än DNFa..
Over n out

Svar: Merca hade problem med överhettning, något som tvingade dem att "öppna upp" aeropaketet=dålig aerobalans, plus att de var tvingade att lyfta av si så där 300-400 meter innan kurvan=ingen fart alls.
Brandon Lee

skriven
#5: Classe P

Skönt för Honda att få sin första seger under denna PU-era. Angående Verstappen/Leclerc. Inte snyggt, men dessa manövrar har sluppit undan gång efter annan. Vad Leclerc kunnat gjort var att bromsa tidigare och släppt förbi Max som gick djupt in i kurvan för att sedan gå på innern. Mer sandfållor, inför tankning och fria däcktillverkare, så råder vi bot på både bumper boys och DRS-trams. Kul att racet var värt att skriva om här på bloggen ;)

Svar: Yttern eller inner, Leclerc sakna grepp och däck för att försvara sig, Leclerc försökte locka in Verstappen i fällan men domarna gick inte på det, men ett snyggt försök, de allra flesta fans köpte det. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#6: Peter

Har svårt att hålla med dig Brandon när det gäller Lec och Ver .
Vad hände med att ge en bilbredd är den regeln borttagen ?

Svar: Se svaret här ovan till ANONYMUS.
Brandon Lee

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
Nog tycker jag att Verstappens manöver var regelvidrigare än vad Vettels var. Känns lite som att de drog sig för att sabba ett race till efter all kritik de fick förra gången. Tyvärr för Ferrari så har de nu blivit snuvade på två vinstchanser p.g.a.dessa i mitt tycke ganska tvivelaktiga domslut.

Svar: Leclerc hade två val, ta insidan eller ta utsidan, han valde medvetet utsidan och lämnade en stor lucka på insidan,.varför? Jo, han visste att Verstappen skulle driva ut till vänster från insidan, Leclerc lyfte inte av fast han visste att spelet var förlorat, de touchade lätt, såg ut som Verstappen tryckte ut Leclerc,.och det var just det Leclerc var ute efter, sökte ett straff för Verstappen. De här snubbarna gör väl genomtänkte manövrar i syfte att tjäna på det, den här gången gick inte domarna på det. Leclerc kunde lika gärna ha valt insidan, men då hade Verstappen tagit höjd, och passerat honom lite senare på högersidan, något som Leclerc var mycket medveten om, han saknade grepp och däcken var slut, enda chansen att vinna var att få Verstappen straffad, den här gången gick det inte.
Brandon Lee

skriven
#8: Olssonian

Jag håller med de flesta här att Verstappen borde haft ett straff för den tacklingen, men när F1's "gullgossar" busar ser man mellan fingrarna, igen, det var säkert ingen som var sugen på att ta beslutet att straffa och ännu en gång låta segraren gå i mål som tvåa.
Kul att se att Alfa lyckades hålla ihop det och ta poäng, skulle vilja veta vad som hände på sista varvet när Giovanni helt plötsligt bara var 0,3 sekunder efter Kimi.

Svar: Man brukar säga att tvåan är den första förloraren, i F1 kan ettan bli första förloraren om domare får jämt bestämma vem ska vinna.
Brandon Lee

skriven
#9: Kalle

När man kritiserar F1 och underhållningsvärdet så ser dom till att faktiskt bjuda på ett rätt underhållande race. Verstappen är någon som tagit flera kliv i år, inte bara på banan men också på ett personligt plan. Han upplevs som mycket ödmjukare måste jag säga, samtidigt som han känns mer "balanserad" på banan, han tar inte alls samma felaktiga beslut och ger sig in i onödigt hårda fighter, utan han har hittat rätt gällande var gränsen går.

Angående "incidenten" mellan honom och Leclerc så kan jag väl inte påstå att jag gråter krokodiltårar över uteblivet straff på Verstappen, lika lite hade jag gråtit om han fått ett straff också. Gränsen är hårfin och han var väldigt tuff men inte långt över gränsen iallafall, han balanserade på en knivsegg och kunde trillat över åt endera håll, den här gången höll han sig på rätt sida gränsen tycker jag.

Med det sagt kan jag tycka det är väldigt konstigt att Verstappen faktiskt klarar sig från bestraffning här när man var så snabba på att ge Vettel 5 sekunder för nånting som i min bok iallafall var långt ifrån en straffbar förseelse. Det lämnar liksom en bitter eftersmak när man inte är konsekvent för fem öre.

Svar: Toppförare kommer alltid billigt undan, Vettels straff kom ur hur han tog sig in på banan igen, inte pga att han tvingade Hamilton nära muren, Lewis sa själv efteråt att han hade gjort likadant.
Brandon Lee

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Aah. Alltid detta snack om domare. Vi har på hela säsongen fått se EN omkörning som faktiskt var riktig race relaterad och dessutom skickligt utförd. Genast börjar snacket. Låt folk få race'a för guds skull! Herre jäflar vad trött jag blir. Utan att tycka om karln på något sätt bättre efter avslutat race får vi ändå ge hatten av för ett välrattat tävling. Lite verkar ha fastnat mellan pannbenen det senaste året. Verkar dock inte ha hjälpt vad gäller goda vänner. Måste också slänga ut frågan helt öppet om detta var en första glans av Prost vs Senna årsmodell 2000 tal? Kul att MacLallen rullar igen. Snart på en presskonferens... Alonso som berättar om arbetet han lagt ner och hur mycket det är hans förtjänst. Dessutom med förmaningen att hade bara han fått köra också så hade de nog vunnit ta mig fan. Till sist. Hyvin taistellut Kimi!

Svar: Kör dem tufft så uppfattas det som regelvidrigt, kör dem mesigt uppfattas det som tråkigt, människan blir aldrig nöjd;-)
Brandon Lee

skriven
#11: tom

enligt mig borde werstappen ha diskats,men eftersom han är så"omtyckt"av någon outgrundlig anledning så slapp han återigen straffas för sin felaktighet mot leclerc..vissa får göra vad som helst..tydligen..

skriven
#12: Marcus

Jag håller med Magnus och Kimi som vill race'a hårt men schysst. Straffa de som gör grövre fel och orsakar skada och inte racinginsidenter som för Verstappen och Vettel. Det ska absolut inte vara som i indycar där nästan allting tillåts. Dessa förarna ska vara de bästa i världen, låt dom visa det.

Svar: Håller med, det ska inte vara domare som tar beslut om vinnaren, race ska avgöras på banan.
Brandon Lee

skriven
#13: Flying finns

Förbjud omkörningar då behövs inga bandomare...(ironi)

Svar: Förbjud domare så slipper vi korkade beslut,..;-)
Brandon Lee

skriven
#14: Tomi

Kul att se att Honda är med igen!
Trodde inte riktigt det efter förra året, får se hur länge Verstappens motor håller då de säkert skruvade på lite extra i hemmaracet....

Svar: Ja, 7 race är nog mer än vad Honda spisen orkar med.
Brandon Lee

skriven
#15: Daniel

En tanke slog mig nu på morgonen, nån som vet varför Frank Williams sitter i rullstol?
Tack för i övrigt en grym blogg Brandon

skriven
#16: Peter B

Daniel
Han sitter i rullstol efter en bilolycka i Frankrike den 6 mars 1986. som gav honom Tetraplegi innebär förlorad funktion i armar, bål, bäckenorgan och ben p.g.a. skada på ryggmärgens halssegment.

skriven
#17: Marcus

Kimi har en enkel lösning för bättre racing och det är att förarna inte får ta del av all data. Då blir det mer upp till föraren och hans skicklighet och inte mindre ingenjörerna.

skriven
#18: OK

Kloka synpunkter om incidenten - kan inte racing på det sättet men även ett otränat öga kunde se att Leclerc agerade skumt i kurvan. Vad regelboken säger vet jag inte, men utgången känns under alla förhållanden som rättvist.

skriven

Kommentera inlägget här :