Kommentarer :
Men Brandon, då bygger din argumentation på att Leclerc skulle ha valt samma spår med en sandfålla utanför. Tillåt mig tvivla. Så frågan kvarstår. Varför gäller inte en bilbredd när de faktiskt är hjul mot hjul i kurvan?
Hade de släppt Vettel i Kanada hade det varit lättare att förstå. Sedan inser jag att Indycar har inte ens noterat frågan, vilket egentligen känns rimligare.
Ett ovanligt underhållande race som jag gärna vill se mer av. Max gjorde det riktigt bra och ska ha beröm för det även om så mycket annat spelar in. Jag vet vet att detta var ett undantag men fler lopp som denna och f1 blir roligare igen.
Ja vad kul med racing som faktiskt innehöll fragment av racing. Bana och värme gjorde säkert sitt men även sämre fart från Mercedes för en gång skull kryddade tillställningen. Kul att kimi och Norris är uppe och stör i toppen och imponerande kyla av Lec. mkt roligare att se max komma i mål än DNFa..
Over n out
Skönt för Honda att få sin första seger under denna PU-era. Angående Verstappen/Leclerc. Inte snyggt, men dessa manövrar har sluppit undan gång efter annan. Vad Leclerc kunnat gjort var att bromsa tidigare och släppt förbi Max som gick djupt in i kurvan för att sedan gå på innern. Mer sandfållor, inför tankning och fria däcktillverkare, så råder vi bot på både bumper boys och DRS-trams. Kul att racet var värt att skriva om här på bloggen ;)
Har svårt att hålla med dig Brandon när det gäller Lec och Ver .
Vad hände med att ge en bilbredd är den regeln borttagen ?
ANONYMUS
Nog tycker jag att Verstappens manöver var regelvidrigare än vad Vettels var. Känns lite som att de drog sig för att sabba ett race till efter all kritik de fick förra gången. Tyvärr för Ferrari så har de nu blivit snuvade på två vinstchanser p.g.a.dessa i mitt tycke ganska tvivelaktiga domslut.
Jag håller med de flesta här att Verstappen borde haft ett straff för den tacklingen, men när F1's "gullgossar" busar ser man mellan fingrarna, igen, det var säkert ingen som var sugen på att ta beslutet att straffa och ännu en gång låta segraren gå i mål som tvåa.
Kul att se att Alfa lyckades hålla ihop det och ta poäng, skulle vilja veta vad som hände på sista varvet när Giovanni helt plötsligt bara var 0,3 sekunder efter Kimi.
När man kritiserar F1 och underhållningsvärdet så ser dom till att faktiskt bjuda på ett rätt underhållande race. Verstappen är någon som tagit flera kliv i år, inte bara på banan men också på ett personligt plan. Han upplevs som mycket ödmjukare måste jag säga, samtidigt som han känns mer "balanserad" på banan, han tar inte alls samma felaktiga beslut och ger sig in i onödigt hårda fighter, utan han har hittat rätt gällande var gränsen går.
Angående "incidenten" mellan honom och Leclerc så kan jag väl inte påstå att jag gråter krokodiltårar över uteblivet straff på Verstappen, lika lite hade jag gråtit om han fått ett straff också. Gränsen är hårfin och han var väldigt tuff men inte långt över gränsen iallafall, han balanserade på en knivsegg och kunde trillat över åt endera håll, den här gången höll han sig på rätt sida gränsen tycker jag.
Med det sagt kan jag tycka det är väldigt konstigt att Verstappen faktiskt klarar sig från bestraffning här när man var så snabba på att ge Vettel 5 sekunder för nånting som i min bok iallafall var långt ifrån en straffbar förseelse. Det lämnar liksom en bitter eftersmak när man inte är konsekvent för fem öre.
Aah. Alltid detta snack om domare. Vi har på hela säsongen fått se EN omkörning som faktiskt var riktig race relaterad och dessutom skickligt utförd. Genast börjar snacket. Låt folk få race'a för guds skull! Herre jäflar vad trött jag blir. Utan att tycka om karln på något sätt bättre efter avslutat race får vi ändå ge hatten av för ett välrattat tävling. Lite verkar ha fastnat mellan pannbenen det senaste året. Verkar dock inte ha hjälpt vad gäller goda vänner. Måste också slänga ut frågan helt öppet om detta var en första glans av Prost vs Senna årsmodell 2000 tal? Kul att MacLallen rullar igen. Snart på en presskonferens... Alonso som berättar om arbetet han lagt ner och hur mycket det är hans förtjänst. Dessutom med förmaningen att hade bara han fått köra också så hade de nog vunnit ta mig fan. Till sist. Hyvin taistellut Kimi!
enligt mig borde werstappen ha diskats,men eftersom han är så"omtyckt"av någon outgrundlig anledning så slapp han återigen straffas för sin felaktighet mot leclerc..vissa får göra vad som helst..tydligen..
Jag håller med Magnus och Kimi som vill race'a hårt men schysst. Straffa de som gör grövre fel och orsakar skada och inte racinginsidenter som för Verstappen och Vettel. Det ska absolut inte vara som i indycar där nästan allting tillåts. Dessa förarna ska vara de bästa i världen, låt dom visa det.
Förbjud omkörningar då behövs inga bandomare...(ironi)
Kul att se att Honda är med igen!
Trodde inte riktigt det efter förra året, får se hur länge Verstappens motor håller då de säkert skruvade på lite extra i hemmaracet....
En tanke slog mig nu på morgonen, nån som vet varför Frank Williams sitter i rullstol?
Tack för i övrigt en grym blogg Brandon
Daniel
Han sitter i rullstol efter en bilolycka i Frankrike den 6 mars 1986. som gav honom Tetraplegi innebär förlorad funktion i armar, bål, bäckenorgan och ben p.g.a. skada på ryggmärgens halssegment.
Kimi har en enkel lösning för bättre racing och det är att förarna inte får ta del av all data. Då blir det mer upp till föraren och hans skicklighet och inte mindre ingenjörerna.
Kloka synpunkter om incidenten - kan inte racing på det sättet men även ett otränat öga kunde se att Leclerc agerade skumt i kurvan. Vad regelboken säger vet jag inte, men utgången känns under alla förhållanden som rättvist.
Om domarna skulle vara konsekventa skulle Max fått 5 sek.
Max var klart snabbare och kunde kört om snyggare i en senare kurva. Nu använde han sig av Leclerc som stöd för att hålla sig på banan, jag tycker inte det var ok.
Med tanke vad domarna gjorde i Kanada var inte detta ok.