1000 CHINESE YAWNS

 
 
1000 F1 race, några av dem har varit riktigt bra, några mindre bra, årets race i Shanghai hör hemma i kategorin mindre bra, Kinas GP 2019 blev de 1000 gäspningarnas race.
 
Hamilton tog starten när Bottas fick hjulspinn över de dubbla vita linjerna från sin första startruta, Valtteris start var det inget fel på, men när bakhjulen hamnade på det hala vita så var kampen om en racevinst över för hans del, inte minst med tanke på hur Mercedes senare under ett depåstopp på ett smart sätt använde sig av en dold form av stallorder.
Att ta in båda bilarna till däcksbyte samtidigt var ett sätt att försäkra sig om att Hamilton kunde behålla sin första plats i racet, det normala skulle ha varit att lämna kvar Bottas ute på banan några varv till för att ge honom chansen att ta sig förbi Hamilton, men den stora stygga vargen ville annat.
 
Hos Ferrari kom stallordern i klarspråk när Leclerc beordrades att flytta på sig och släppa förbi Vettel, det är trist värre att stallorder tillämpas redan i ett så tidigt skede av året, dolda eller i klarspråk gör ingen större skillnad för publikens del när kontraktsvillkoren efterlevs till punkt och pricka.
 
 
Den här gången saknade stallordern betydelse i fråga om kampen mellan Mercedes och Ferrari , Mercedes var  alltför snabba för att Ferrari skulle ha haft en rejäl chans att utmana om segern, tre Mercedes dubbel på raken bådar inget gott varken för Ferraris eller publikens del om man tänker på underhållningsvärdet av årets titeljakt.
 
Verstappen lyckades klämma sig in mellan Ferrari duon, Gasly gjorde sin bästa insats hittills i år med en sjätteplats i mål, och en extrapoäng för det snabbaste varvet i racet, men var tidsmässigt långt efter sin teamkompis, han har en hel del att jobba med om han vill behålla sin sits hos RBR även nästa år.
 
Ricciardo i sin Renault blev best of the rest före Perez, Kimi gjorde åter igen en stark insats i sin Alfa, det var synd att framdäcken gick för kalla i slutet av racet och hindrade Kimi för att sätta in en attack på Perez och Ricciardo, Iceman var på krigarhumör och gjorde fina omkörningar på Hulkenberg, Magnussen och Grosjean.
 
Albon som skrotade under träningen svarade för en starkt insats i racet och belönades med tiondeplats i mål, stallkompisen Kvyat  gjorde tvärtom och lekte en rysk hitman med McLaren duon, efter ett bra kval dök den gamla Kvyat upp i racet och klantade till det, konstigt att han aldrig lär sig utan upprepar samma dumheter om och om  igen.
 
För HAAS del blev det den gamla vanliga visan, ett starkt kval följdes av ett svagt race, en elfte och en trettonde plats i mål är inte mycket att skriva hem om, mellan sig hade HAAS duon Stroll som inte alls hänger med i Perez tempo, den enda anledningen till att han sitter i en F1 bil är pappas pengar.
 
Giovinazzi har inte lätt han heller, utan har stora problem att prestera på samma nivå som Iceman, jag har lite svårt att ta in på vilka grunder han fick en sits hos Alfa eftersom någon Ferrari sits lär aldrig bli aktuell för hans del.  
 
Sainz och Norris fick erfara vad det innebär att köra en front limited bil på en front limited bana, man kommer ingenvart, den dynamiska duon ser säkert framemot att få tävla på en rear limited bana istället.
 
Russel och Kubica snurrade runt utan att göra mycket väsen av sig, den ryska torpeden och Hulkenberg tvingades bryta racet, det vill sig inte för Hulken i år.
 
Bra jobbat Kvyat...
 
Det om F1, den svenska Indycar duon hade en mindre lyckad helg på Long Beach´s gator, svagt kval av båda två följdes av ett svagt race där de fick stryk av sina stallkompisar. Felix tiondeplats i mål var väl ok, men Marcus insats under racehelgen var direkt svag, det går inte mycket bättre för honom i Indycar än det gjorde i F1 utan snarare tvärtom, visst,  han  är rookie i Indycar, men med så mycket erfarenhet från racing som han har måste man prestera bättre.
 
Dagens grid girl vill helst glömma race 1000, och ser framemot race 1001 i Baku om två veckor.
 
Amen,.må Ferrari hitta formen för att ta upp kampen om VM titeln.      
 
        
 
          
 
 
      
 
             
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: Marcus

Racet var inte direkt underhållande men det var iaf kul att se Kimi på hugget och det var synd att däcken inte riktigt funkade på slutet. Indycar var ännu tråkigare, de enda omkärningarna som skedde var om någon hade problem eller vid depån.

skriven
#2: 1014johansson

Tjena Brandon, kommer du ihåg hur många poäng lekräk hade samlat på sig efter tre race förra säsongen? Har alfa och Haas samma motor spec?

skriven
#3: Anonym

1014johansson
Leclerc hade 0 poäng efter 3 race förra säsongen.

skriven
#4: Hailwood

Tack för bloggen, gott att du orkar skriva!
Uppskattar teknikförklaringarna, pre- och postanalyserna av racehelgen.
//Hailwood

skriven
#5: 1014johansson

Anonym,tack ska du ha!

skriven
#6: ThomasF

Såg loppet på Sky och nu är det intressant att lyssna på kommentatorerna där.Förut har det bara varit Hamilton i bild och tal men nu visas mittfältet minst lika mkt.Det är ju fler engelsmän där och de verkar nästan ha svårt att bestämma vem som ska vara världsmästaren!Det här är ändå bra för nu får man ju se lite omkörningar i bild.Härlig körning av Kimi o man ser verkligen vilken förare han är i Saubern.Samtidigt lite genant för de unga att bli frånåkta av den medelålders mannen.Glad Påsk//Thomas

skriven
#7: Tomi

Håh håh jaja.....vill verkligen INTE säga det, men det verkar som att Mercedes mörkat sin verkliga kapacitet på ett fint sätt under försäsongen, det verkar faktiskt vara avgjort redan, lägg därtill att Vettel faktiskt inte verkar ha nån större förmåga att utveckla bilen med tanke på Ferraris resurser, nä Ferrari ser verkligen sega ut.....
Att Vettel vann så många titlar hos RB måste ha varit nån annans förtjänst än Vettels, Ferrari borde ge Leclerc fria tyglar eftersom Vettel inte kan utveckla bilen bättre....
Ser att bytt namn på bloggen tilll Gilla?
Ha det gott....

skriven
#8: Janne

Jag tror också det är avgjort, Hamilton får ta en titel till....
Vettel verkar hitintills inte kunna utveckla bilen.
Du säger att Kimis däck var för kalla, och därför understyrde
kraftigt i slutet. Det syntes ordentligt när han kom ikapp Perez,
han styrde men inte bilen... Själv trodde jag framdäcket var slut.
Ha det gott.

skriven
#9: Judge Fear

Tomi: Vettel vann i Red bull pga flera anledningar men huvudsakligen:
Han hade en överlägsen bil jämfört med de andra: Mark Webber och han tog fler pole positions än Ferrari gjorde under sin storhetstid och hamnade de efter så kunde de köra upp sig ganska enkelt, endast Mclaren och Ferrari var en utmaning, brasilien 2012 när Vettel var längst bak på varv 1 så kunde han med skadad bil köra upp sig. 2011 var de överlägsna och vann nästan alla race det året, Red bulls storhetstid samt Mercedes nu är värre än vad Ferrari hade mellan 2000-2004, förhållandevis få poles för Schumacher men de körde sen upp sig i racet. Vettel tvärtom: Behövde pole för kryssa in i mål, i hjul mot hjul kamperna gjorde han ofta misstag eller pressad bakifrån så snurrar han ofta, tex Kanada 2011.
Vettel är ingen vidare bilutvecklare, det var däremot Mark Webber som med Newey skapade bra bilar, efter Webber slutade 2013 så gick det inget vidare för Vettel 2014 och blev slagen av Ricciardo.
Marko stöttade Vettel och gjorde Webber till klar nr 2 förare i teamet och fick vara syndabock när Vettel körde ihop med honom under flera race när det var Vettels fel.

Ferrari började starkt men ser ut som utvecklingen går bakom då de inte håller jämna steg med mercedes och verkar vara vilse 50% i racen, samt gör mer misstag än tidigare. tror Ferrari inte kommer kunna utmana om titeln i år och satsar en slant på bilen kommer tappa mot mercedes och red bull i utveckling med Vettels önskemål är de som följs. Ferrari fansen har redan börjat kalla han spinnvettel och tror inte på honom längre och vill hellre se Leclerc som nr 1 förare, det talar för sig själv.

skriven
#10: Classe P

Om Ferrari låtit Leclerc passera Vettel i Melbourne och Shanghai hade de haft en förare närmre toppstriden i WDC. Men Vettel blir väl grinig då...

skriven
#11: Peter

Jag tror att Vettel börjar att närma sig slutet i en röd bil...
Han har inte det som krävs längre. Personligen så skulle jag vilja se Verstappen i Ferrari (även om han verkar vara totalt odräglig!) Han och Leclerc är antagligen de mest talangfulla förarna och de borde kunna hetsa både varandra och stallet till framgång.

skriven
#12: Tack för den bästa bloggen om F1.

Thure

skriven
#13: Plyma

Peter// 10:48
Vem skulle vara "1:e" förare utav dom?
Men visst vore det intressant, att se hur det skulle fungera.

skriven
#14: OK

Tråkigast tänkbara start i toppstriden. 1-2-3 känns redan avgjort i stallatriden. Det blir till att följa mittkampen istället... tack för din blogg!

skriven
#15: Genc

Hade jag varit teamchef för Ferrari, skulle jag ha sparkat Vettel redan förra året. Med tanke på hur klantig han än är, due to his unbility to köra om säger jag bara.

skriven

Kommentera inlägget här :