Kommentarer :
Tjena Brandon, kommer du ihåg hur många poäng lekräk hade samlat på sig efter tre race förra säsongen? Har alfa och Haas samma motor spec?
1014johansson
Leclerc hade 0 poäng efter 3 race förra säsongen.
Tack för bloggen, gott att du orkar skriva!
Uppskattar teknikförklaringarna, pre- och postanalyserna av racehelgen.
//Hailwood
Anonym,tack ska du ha!
Såg loppet på Sky och nu är det intressant att lyssna på kommentatorerna där.Förut har det bara varit Hamilton i bild och tal men nu visas mittfältet minst lika mkt.Det är ju fler engelsmän där och de verkar nästan ha svårt att bestämma vem som ska vara världsmästaren!Det här är ändå bra för nu får man ju se lite omkörningar i bild.Härlig körning av Kimi o man ser verkligen vilken förare han är i Saubern.Samtidigt lite genant för de unga att bli frånåkta av den medelålders mannen.Glad Påsk//Thomas
Håh håh jaja.....vill verkligen INTE säga det, men det verkar som att Mercedes mörkat sin verkliga kapacitet på ett fint sätt under försäsongen, det verkar faktiskt vara avgjort redan, lägg därtill att Vettel faktiskt inte verkar ha nån större förmåga att utveckla bilen med tanke på Ferraris resurser, nä Ferrari ser verkligen sega ut.....
Att Vettel vann så många titlar hos RB måste ha varit nån annans förtjänst än Vettels, Ferrari borde ge Leclerc fria tyglar eftersom Vettel inte kan utveckla bilen bättre....
Ser att bytt namn på bloggen tilll Gilla?
Ha det gott....
Jag tror också det är avgjort, Hamilton får ta en titel till....
Vettel verkar hitintills inte kunna utveckla bilen.
Du säger att Kimis däck var för kalla, och därför understyrde
kraftigt i slutet. Det syntes ordentligt när han kom ikapp Perez,
han styrde men inte bilen... Själv trodde jag framdäcket var slut.
Ha det gott.
Tomi: Vettel vann i Red bull pga flera anledningar men huvudsakligen:
Han hade en överlägsen bil jämfört med de andra: Mark Webber och han tog fler pole positions än Ferrari gjorde under sin storhetstid och hamnade de efter så kunde de köra upp sig ganska enkelt, endast Mclaren och Ferrari var en utmaning, brasilien 2012 när Vettel var längst bak på varv 1 så kunde han med skadad bil köra upp sig. 2011 var de överlägsna och vann nästan alla race det året, Red bulls storhetstid samt Mercedes nu är värre än vad Ferrari hade mellan 2000-2004, förhållandevis få poles för Schumacher men de körde sen upp sig i racet. Vettel tvärtom: Behövde pole för kryssa in i mål, i hjul mot hjul kamperna gjorde han ofta misstag eller pressad bakifrån så snurrar han ofta, tex Kanada 2011.
Vettel är ingen vidare bilutvecklare, det var däremot Mark Webber som med Newey skapade bra bilar, efter Webber slutade 2013 så gick det inget vidare för Vettel 2014 och blev slagen av Ricciardo.
Marko stöttade Vettel och gjorde Webber till klar nr 2 förare i teamet och fick vara syndabock när Vettel körde ihop med honom under flera race när det var Vettels fel.
Ferrari började starkt men ser ut som utvecklingen går bakom då de inte håller jämna steg med mercedes och verkar vara vilse 50% i racen, samt gör mer misstag än tidigare. tror Ferrari inte kommer kunna utmana om titeln i år och satsar en slant på bilen kommer tappa mot mercedes och red bull i utveckling med Vettels önskemål är de som följs. Ferrari fansen har redan börjat kalla han spinnvettel och tror inte på honom längre och vill hellre se Leclerc som nr 1 förare, det talar för sig själv.
Om Ferrari låtit Leclerc passera Vettel i Melbourne och Shanghai hade de haft en förare närmre toppstriden i WDC. Men Vettel blir väl grinig då...
Jag tror att Vettel börjar att närma sig slutet i en röd bil...
Han har inte det som krävs längre. Personligen så skulle jag vilja se Verstappen i Ferrari (även om han verkar vara totalt odräglig!) Han och Leclerc är antagligen de mest talangfulla förarna och de borde kunna hetsa både varandra och stallet till framgång.
Thure
Peter// 10:48
Vem skulle vara "1:e" förare utav dom?
Men visst vore det intressant, att se hur det skulle fungera.
Tråkigast tänkbara start i toppstriden. 1-2-3 känns redan avgjort i stallatriden. Det blir till att följa mittkampen istället... tack för din blogg!
Hade jag varit teamchef för Ferrari, skulle jag ha sparkat Vettel redan förra året. Med tanke på hur klantig han än är, due to his unbility to köra om säger jag bara.
Racet var inte direkt underhållande men det var iaf kul att se Kimi på hugget och det var synd att däcken inte riktigt funkade på slutet. Indycar var ännu tråkigare, de enda omkärningarna som skedde var om någon hade problem eller vid depån.
skriven