...och årets sista pole togs av Hamilton.
1 Hamilton
2 Bottas
3 Vettel
4 Räikkönen
5 Ricciardo
6 Verstappen
7 Grosjean
8 Leclerc
9 Ocon
10 Hulkenberg
11 Sainz
12 Ericsson
13 Magnussen
14 Perez
15 Alonso
16 Hartley
17 Gasly
18 Vandoorne
19 Sirotkin
20 Stroll
För ovanlighetens skull tog jag del av kvalet från Viasat Motor, var på besök hos en polare som är hänvisad till Blomqvist&co odödliga visdomsord, den nämnda Blomqvist hade dagen till ära tagit i bruk den berömda foliehatten, och lanserade teorin hur Ericsson under hela säsongen har systematiskt blivit missgynnad i fråga om motoreffekt, något som har visat sig i hans kvalresultat där han konstant har legat en bra bit efter teamkompisen Leclerc.
Jag låter vara osagt vad jag anser om det, men vill påpeka följande: Valet av set up och körstil påverkar starkt på hur mycket av motorns kraft hamnar på banan, och då speciellt genom/ut ur kurvor, hur mycket traction appliceras på banan ut ur kurvor, down force kostar hästkrafter, speciellt bak, är man beronde av mycket grepp bak får man betala för det i form av förlorade hk. En annan faktor som påverkar på förarnas prestationsnivå under säsongen är vilken riktning utvecklingsarbetet tar, hos Sauber leds det arbetet numera av en ex Ferrari designer, som är mycket medveten om att Leclerc föredrar en set up som är snarlik med den som Kimi använder sig av hos Ferrari, de två skulle kunna byta bil och prestera snabba varvtider direkt utan att behöva ändra på inställningar. Med tanke på att Kimi nästa år kör en Sauber, så skulle det vara en gardinalfel av designern i fråga att inte ha det i tankarna när han leder utvecklingsarbetet.
Blomqvist tycks även helt glömma bort att Leclerc är en utpräglad kvalspecialist, något som Ericsson aldrig har varit, kvalet är hans akilleshäl, balansen i årets Sauber som är något "framtung" går även den i Leclercs favör, det blir intressant att höra vad Kimi tycker om årets Sauber när han får testa den i Abu Dhabi nästa vecka. Givetvis förekommer det i F1 att man gynnar en förare på den andras bekostnad, men jag köper inte riktigt rakt av Blomqvist teorier i fallet Ericsson, man kan jämföra paret Leclerc-Ericsson med paret Grosjean-Magnussen, är det samma sak där, att Grosjean förses med bättre motorer än Magnussen, fabriksmotor vs kundmotor, eller handlar det snarare om körstil, riktningen av utvecklingsarbetet osv?
Nog om Blomqvists teorier, rätt så avslaget kval hur som helst, det märks att alla är trötta och längtar efter några välförtjänta semesterveckor. De sedvanliga sex bilar och förare i topp, Grosjean best of rest, Leclerc ännu en gång i kval tre osv, det intressanta blir att se vilka har offrat kvalpace till förmån av race dito, RBR är en bra gissning, och vilka ha offrat gridplaceringar för att kunna välja vilka däck man startar racet med. Det är rätt så svårt att göra ett framgångsrik övertagande på Yas Marina, så rätt depåstrategi kan mycket väl bli en helt avgörande faktor för ett lyckat slutresultat, om nu inte Pirellis lotteridäck åter igen fäller avgörandet genom sitt oförutsägbara prestanda.
Jag för min del kommer att följa racet med italienska kommentatörer, jag tar flyget till Italien och Bari okristligt tidigt imorgon, det blir intressant att höra vad de har att säga om Kimi när han imorgon kör sitt sista race för Ferrari.
Dagens grid girl är klädd för sommartemperaturer, jag byter Pekings -2 till Baris +19 utan någon större saknad...
...snart är det dags igen för "snön faller och vi med den", dock inte BL, jag skrattar hela vägen till Italien.
Amen,..må den kommande vintern vara med er.
ja du nu blev jag avis igen Italien på vintern utan turister men alla fantastiska krogar o småbyar efter kusterna.Är det inte så att markus helt enkelt inte har den där vinnarskallen som en del otvivelaktigt har även om det går ut över medtävlande ibland och naturligtvis även dom själva.Tänk dig själv 20 mittfältsförare o stallorder--------
skriven