Några rader om testparodin i Barcelona, en polare skickade några videoklipps från en milt uttryckt kylig Catalunya som jag har kikat på för att få en någorlunda vettig bild av vad som pågår där borta.
Ferrari i händerna av Iceman gick bra genom både långsamma och snabba kurvor, styrde in som föraren ville och tycktes ha en bra aerobalans. Mercedes "diva" visade inga spår av divigheter utan gick som på räls, och verkar trivas i låga temperaturer även i år. Hos RBR har Newey skapat något som har chansen att vara med om kampen om podiums på riktigt allvar, åter igen en bil med utsökt aerobalans som sig bör från Adrian, om Renaults motor håller måttet i år så får Mercedes och Ferrari se upp med RBR duon.
Av de övriga var det Renault och McLaren som stack ut chassi-aero mässigt, och åter igen, om Renault motorn levererar så bör den här dynamiska duon vara den som ligger närmast ovannämnda trion Ferrari-Mercedes-RBR.
Force India, Williams och Toro Rosso har en hel del kvar att göra, om de vill vara med och kriga om poängplaceringar liksom Haas, de två förstnämnda kan knappast räkna med, att Mercedes motorn även i år levererar så mycket mer effekt än andra PU, att enbart det räcker till för att knipa några poäng. TR med sin Honda PU har chansen att överraska om Honda spisen håller måttet även i normala temperaturer, Haas i sin tur har nog med hk i sin Ferrari motor, frågan är om chassi-aero biten räcker till.
Alfa Romeo- Sauber har i år i princip ett nytt designkoncept, så det lär ta lite tid att sortera ut det hela, av det som jag har sett så tycks de ha uppenbara problem med bilens aerobalans genom snabba-medelsnabba kurvor, bilen kommunicerar inte med föraren på ett förtroendeingivande sätt utan vandrar mellan över och understyrning. Genom långsamma kurvor kan föraren påverka en hel del på bilens beteende, men genom snabba-medelsnabba kurvor måste aerobalansen finnas där för att kunna göra konkurrenskraftiga varvtider, graden av styrutslaget påverkar downforce nivån fram liksom hur man ställer in bilen, vilken set up man väljer. En bil med dålig aerobalans tvingar föraren att välja "neutrala" inställningar, ett lagom medelvärde, en bil med bra aerobalans tillåter föraren välja en mer "aggressiv" set up i förhållande till styrutslaget, som i sin tur leder till att bilen klarar av att ta kurvan med en högre hastighet.
Det blir intressant att se hur en högre luft-asfalt temperatur kommer att påverka på bilarnas prestanda, man kan göra bra varvtider i Barcelona även med en halvskaplig bil, så just varvtiderna kan ljuga en hel del, men det går inte att dölja en dålig aerobalans och brist på grepp för ett "tränat öga" i Barcelona, även om varvtiderna ljuger så talar bilens kurvbeteende sanningen för den som kan se det.
Det var allt för idag, dags för mig att sova några timmar, huruvida det blir någon testkörning i Barcelona idag återstår att se, på med rattmuffen Kimi & co.
Dagens grid girls är inte alls sugna på att åka till Barcelona.
Amen,..må våren vara på plats när jag landar i Barcelona.
,
Har bara läst i bloggen under vinterdvalan och nu när testningen har börjat är det dags att krypa fram ur idet och även kommentera.
Tack för blogginläggen även under off season, de har varit en fröjd att läsa:)
Hur bedömer du Alfa Romeo -Sauber möjlighet att klara av att hitta rätt väg fram med deras nya designkoncept? Har de kompetens och muskler för att få till det?
Ser fram mot mer underhållande läsning //Hailwood