Årets race i Baku blev en underhållande tillställning med mycket gummirök kryddad med kolfiberskräp och svordomar, samt tur och otur när bingolotto tog ett skamgrepp om demolition derby.
Hamilton knep sin och Mercedes första seger för året med både tur och skicklighet, när Bottas tvingades bryta på grund av en punktering i ledning några varv från mål. Kimi hade otur under första varvet när han krockade med Ocon, och tur senare när teamkompisen Vettel klantade till det under inbromsningen till första kurvan, och var tvungen att släppa förbi Hamilton, Räikkönen och lite senare även Perez, den sistnämnda tog sin första podium på två år på samma bana där det hände senast.
Sainz smög sig till en femte plats i mål lite i skymundan, Leclerc gjorde en felfri insats under både kval och race, och visade att det finns kapacitet i honom när allt stämmer för honom ute på banan. Alonso lyckades rädda några poäng i en skadeskjuten McLaren, Stroll, Vandoorne och Hartley knep de sista poängplatserna mest tack vare att så många förare tvingades bryta.
Av de som bröt var Bottas den största förloraren, att tvingas bryta några varv från mål i ledning på grund av en punktering tog hårt på Valtteri, det är bara att bita ihop och komma igen. Grosjean hamnade i muren bakom säkerhetsbilen, kan hända vem som helst med kalla däck när man försöker få upp däckstemperaturen.
Verstappen och Ricciardo gjorde bort sig tillsammans, Max bytte spår under inbromsningen, och Ricciardo låg tok för nära under inbromsningen, tappade det lilla down force helt som är tillgänglig på en bana som Baku, och brakade in i Verstappens bil. Båda två fick en välförtjänt reprimand av FIA, och fick be om ursäkt av stallet. Max har inte haft många rätt i år, för Ricciardo blev det ner som en pannkaka efter Kinas soluppgång, hans vågade omkörningsförsök fungerar enbart då när andra förare är med på det och flyttar på sig frivilligt, Daniel är en duktig förare, men inte bra nog för att bli världsmästare.
Hulkenberg hade ett bra race tills han satte sin bil i muren, Ocon tyckte att det var helt och hållet Kimis fel att han fick bryta racet redan på första varvet, något som han var rätt så ensam om att tycka. Ocon har ett stort ego som rimmar illa med alla dumheter som han har gjort sig skyldig till ute på banan, lite Verstappen vibbar över hans körning ibland, han vill mer än han kan, Ocon fick sällskap av Sirotkin som även han tvingades bryta redan under första varvet.
För Marcus Ericssons del blev Baku en dyster historia, svagt kval följdes av ett svagt race, allt det som Leclerc lyckades med misslyckades Ericsson med, till nästa race kan det bli det omvända, sånt är livet som raceförare, ömsom vin, ömsom vatten.
Så, varför blev racet i Baku som det blev, att till exempel Perez helt plötsligt tog en podium i en Force India bil som inte har fungerat något vidare tidigare i år, eller att till exempel Stroll lyckades knipa några poäng i en Williams, som har varit helt ute ur bilden under inledningen av årets VM serie?
Dels på grund av banans karaktär, en stadsbana där man är tvungen att köra med lite vinge för att inte halka efter på den långa start-mål rakan, dels på grund av att många fick bryta racet inklusive tre av toppbilarna, och dels på grund av att bilarna med den bästa aerobalansen störs mest av kastvindarna eftersom deras aerobalans ligger inom mycket snävare toleranser, en bil med bred fönster för aerobalansen störs inte alls lika mycket av kastvindar. Nu är ju banan i Baku mer en bana för mekanisk grepp än aerodynamisk, men F1 bilarna är oerhört känsliga för kastvindar som bildas mellan husen i Baku på grund av det komplicerade aerodynamikpaketet,som dagens F1 bilar är utrustade med.
Force India hamnade på fel spår med sin bil på grund av att vindtunneldata inte stämde överens med data som man samlade på banan, nu tycks de har lyckats med att till en viss del rätta till de värsta svagheterna med årets bil. Det händer rätt så ofta, att de "aeromappar" som skapas i vindtunneln och sedan körs i simulatorn visar korrekta värden men fungerar sedan inte alls ute på banan, det är möjligt att både FI och Williams har drabbats av samma typ av vilseledande data från vindtunnel och från simulatorkörning.
Det om Baku, det har skrivits en hel del om Ricciardos planer inför framtiden, diverse "experter" har gett sin syn i saken, på ena dagen är Daniel på väg till Mercedes för att ta över Bottas sits,på den andra till Ferrari för att ta över Kimis sits, det har skrivits om förkontrakt med Ferrari osv. Det mesta av det som "experter" har skrivit är rent strunt, Mercedes är helt nöjda med vad Bottas presterar, förkontrakt skrivs hela tiden på olika håll utan att det i praktiken betyder ett dugg. Syftet med förkontrakt är i första hand att försöka trissa upp lönenivån för föraren i fråga, eller att skapa oro hos konkurrenterna. Om till exempel Ferrari släpper ett rykte om ett förkontrakt med Ricciardo, så skapar det oro hos RBR som vill behålla honom, och ger samtidigt Ricciardo chansen att försöka trissa upp sin lönenivå. Det finns ett antal aktörer hos olika stall, som är mästare på att skapa stallpolitisk oro hos sina konkurrenter, något som allt som oftast påverkar indirekt på förarnas prestationsnivån på ett negativt sätt, som i sin tur kan gynna deras konkurrenter. Det finns många giriga individer inom F1 cirkusen som vill ha sin del av kakan, och minst lika många mer eller mindre seriösa "experter" inom media som vill framstå just som "experter" i allmänhetens ögon, jag tror att Ricciardo blir kvar hos RBR, medias silly season tugg i fallet Ricciardo är mycket väsen för ingenting.
Tycker att bottas har spottat upp sig ordentligt i år.i Australien var inget bra race för honom men dom andra racen tycker jag att han har varit bättre en Hamilton.som jag ser på det så är det ett jävla bra betyg.