MEXICO MOVERS AND SHAKERS

 
1           Verstappen
2           Bottas
3           Räikkönen
4           Vettel
5           Ocon
6           Stroll
7           Perez
8           Magnussen
9           Hamilton
10         Alonso
11         Massa
12         Vandoorne
13         Gasly
14         Wehrlein
15         Grosjean
 
             Sainz, Ericsson, Hartley, Hulkenberg och Ricciardo bröt racet.
 
Den tunna luften på den höga höjden i Mexico City visade med all önskvärt tydlighet vad F1 handlar om, nämligen down force.  Verstappen fick en enkel resa till målflaggan när hans chansning genom första kurvpartiet lyckades, han hade ju inget att förlora, liknande chansning  i ett läge där man kör om titeln skulle givetvis inte fungera eftersom man då måste tänka efter före,.om nu Verstappen har något att tänka med, han tycks inneha en IQ som en tegelsten, och är lika arrogant, uppblåst tölp som sin far.
 
Just nu har RBR ett skaplig övertag gentemot Ferrari och Mercedes i fråga om down force, något som banan i Mexico lyfte fram på ett övertygande sätt, hatten av för Newey  som åter igen visar sin förmåga att bemästra det mesta  inom aero, hans skapelse gör det lätt för Verstappen att briljera på samma sätt som Vettel när han körde för RBR.
 
Bottas blev tvåa i en Mercedes som saknade en hel del down force, och Kimi trea i en Ferrari vars race pace inte riktigt räcker till längre.  Vettel, vars agerande genom första kurvor förde tankarna till en viss Schumacher blev fyra, inte ens Ferraris stalledning mäktade med att komma med  stallorder som skulle ha gett  Vettel möjligheten att köra in de 25 sekunder som han låg efter Kimi, huruvida Vettels påkörning av Hamilton var avsiktlig eller inte låter jag vara osagt, men Schumi är ju hans stora  förebild.
 
Ocon var ofin nog att spöa Perez på hans hemmaplan, den dynamiska duon splittrades av Stroll som blev sexa. Magnussen gjorde ett riktigt bra race i sin HAAS, och höll undan för både Hamilton och Alonso som hade ett underhållande kamp om de sista poängen.
 
Av de övriga förtjänar Marcus en eloge för sin inspirerande insats i en Sauber, utan turboras och med lite tur i VSC läget skulle det ha kunnat sluta med en poängplats, nu blev det inte så, men en bra insats av Mackan, det skulle ha varit kul med fyra nordbo bland tio i topp.
 
Så, Hamilton knep sin fjärde titel, och även förtjänade den i en bil som är byggt enligt hans önskemål, det finns människor som tycker att Bottas borde kunna ligga närmare Lewis i poäng sammanhang, men enligt Toto har Mercedes inte kunnat ge Bottas en bil som passar hans körstil och är svår att ställa in, så problemet sitter inte i föraren som vissa har antytt, utan i materialet enligt Mercedes ledningen.
 
Det om Mexicos GP, det är snart dags för oss att ta flyget till L.A, vi hade en jävligt kul helg här i Mexico City , bland annat på Bulldog Café till småtimmar i går kväll, sedan lite natt käk på Taqueria Revolucion innan man återvände till hotellet för att sova några timmar, just nu känns det lite segt, det sätter sina spår att slå runt i Mexico City, men det har definitivt varit värt det, sova kan man göra i graven.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till och drar vidare, Brasilien nästa även om årets säsong angående titeljakten är redan över, och förarna är sugna på att ta semester.
 
Amen,..må 2018 bjuda på det som har saknats under 2017, nämligen flera förare inblandade i kampen om VM titeln.        
 
 
 
           
 
       
 
               
 
          
 
          
 
 
      

Kommentarer :

#1: Anonym

Jag håller med om att Verstappen chansar in i första kurvorna. Det är något som han mer eller mindre satt i system under hela sin tid i F1. Det funkar ju så länge de andra är beredda och håller undan men jag skulle önska att någon verkligen satte mot och skickade ut honom i muren så att han lär sig. Han är dock snabb runt banan när grejerna funkar för RB. Det känns som att det är RB som lyckats utveckla bilen mest i år kanske med hjälp av att Renault förbättrat sin PU.
Jag tycker att sett över året är Ferrari och Mercedes rätt jämna men Ferrari inte lyckats få utdelning när de är snabba medan Mercedes lyckats maximera poängen. Dock verkar Mercedes PU fortfarande vara snäppet bättre, framförallt i kväll. Hoppas Ferrari kan komma ikapp på PU sidan till nästa år.
/Anders

skriven
#2: ilkka luukas

Bra blogg som vanligt.nu när titeln är bärgad så borde det bli fritt från stallorder och fri racing,alla kan ge järnet och visa hur bra man är egentlig.spännande om bottas vinner helt plötsligt eller kimi kör brallorna av allihop.

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Grattis till Lewis som nu är Storbritanniens meste mästare genom tiderna. Marcus verkar ha vänt focus från att försöka nå poängen till att koncentrera sig på att spöa sin teamkamrat. Vilket har gjort underverk. Underligt race annars. Vad sysslade Lewis med som inte behövde vinna. Och varför kan inte Sebastian förstå att han inte vinner VM i första kurvan. Kul med fair play men varför tog Ferrari inte in Kimi på något extra stopp. Chansen fanns ju att särskilt Verstappens bil kunde rasa. Men allt som allt en värdig mästare.

skriven
#4: Anonym

I kval skulle det vara
/Anders

skriven
#5: Anonym

Kvyat effekten. Alla Verstappens tre vinster har inträffat när ryssen fått stiga åt sidan

skriven
#6: Anonym

Anonymus.
På tal om underverk vad anbelangar Mackans körning de senaste racen.Var kommer farten och den konkurrenskraftiga körningen ifrån helt plötsligt.Enligt Mackan själv så säger han att han bearbetat teknikerna om att testa lägre däckstemperaturer.Om detta är anledningen till uppryckningen så kan man ju undra varför de inte provat det förrän nu?Det måste väl vara en ganska enkel åtgärd.Känns ju som att det funnits goda chanser till framskjutnare placeringar ifall de laborerat lite på ett tidigare stadium, istället för att slira omkring i race efter race.

skriven
#7: Marcus

Missade loppet men att Hamilton skulle ta hem det var väntat. Läste på Sky sports och Damon Hill verkar verkligen inte tycka om Kimi då han klagar på hans engagemang och om han inte borde göra nått annat :) Marcus verkar ha fått lite upprättelse och det måste stärka hans självförtroende och kanske status.

Fina bakdelar ;)

skriven
#8: Rickard Smedberg

Jag tycker att Hamilton förtjänar sin 4:e titel, trots allt så har han ju varit helt överlägsen efter sommaruppehållet.
När det gäller Verstappen så undrar man ju om han har
nån liten gnutta av konsekvenstänkande. Han bara slänger in bilen i 1:a kurvan och chansar på att det går vägen.
Känns som att Marcus har skärpt upp sin körning nåt
eller några snäpp. Har läst lite på nätet om det här
med mindre antal motorer till nästa säsong och förstår fortfarande inte resonemanget för utvecklingskostnaderna borde ju bli högre eller tänker jag fel där?

skriven

Kommentera inlägget här :