Inte mycket, men alltid något, den gode Hamilton har alltid något att säga, både vad det gäller det arbetsrelaterade, och det privata.
Lewis gör gällande, att årets bil hos Mercedes är bland de mest svårkörda han har haft att göra med under sin F1 karriär. Snabba bilar brukar vara svårkörda, eftersom de allt som oftast har ett väldigt smal fönster där de presterar optimalt, något som gör set up arbetet mer än utmanande om bilen i fråga har en tendens att slita ut däcken på nolltid. Om den rätta däckstemperaturen inte vill infinna sig inom fönstret när samarbetet mellan chassi-däck inte fungerar optimalt, då har man en bil värt namnet diva, en lynnig primadonna som sliter ut däcken och saknar grepp framför allt genom långsamma banor.
Mercedes är inte en high rake bil, och kan därmed inte dra samma nytta ur trixandet med styrutslaget som påverkar framvagns geometrin och downforce som hos utpräglade high rake bilar som RBR och Ferrari. Så, vad är grejen med det ovannämnda? Jo, ju större styrutslag desto mer påverkas framvagns geometrin som i sin tur leder till lägre ride height fram, som innebär att "aero balans punkten" flyttas framåt och skapar mer downforce genom långsamma kurvor, ut ur kurvan blir styrutslaget åter igen noll, "aero balans punkten" flyttas bakåt när framvingen åker upp, och skapar grepp och traction bak.
FIA har satt 5 mm som max gräns för förändringen av ride height fram med fullt styrutslag från sida till sida, låter kanske inte mycket för en lekman, men har en drastisk effekt på down force nivån och därmed greppet fram. Nu frågar säkert någon om det inte finns några nackdelar med trixandet av ride height på det ovannämnda sättet, och visst finns även det. Känslan i styrningen varierar beronde av graden av styrutslaget, något som inte gynnar förare som är beronde av den känslan för att kunna prestera maximalt, så vissa "förarmisstag" genom kurvpartier är konstruktions relaterade.
Det finns rätt så många F1 fans som tror ,att en snabb bil är lika med en lättkörd bil, men så är inte fallet. En långsam, dålig bil varnar långt i förväg innan greppet försvinner, och är därmed mer förutsägbar och lätthanterlig, en snabb bil med "smal fönster" varnar inte alls utan greppet försvinner helt utan förvarning, något som man har till exempel sett under 2017 både hos Mercedes och Ferrari, med andra ord, en dålig bil är mer "lättkörd" än en bra bil hur konstigt det än låter.
Det om teknik relaterad, Hamilton har hamnat i onåd hos PK maffian inom social media efter en snapchat klipp, där han skojar med sin brorson på ett sätt som PK sekten ogillar. Lewis påpekar lillkillen att killar brukar inte klä sig i en prinsessklänning, något som hycklare hos PK sekten uppfattar som mobbning,och skriker och gapar därefter. Jag för min del undrar om det inte är dags för dessa hycklande gaphalsar att skaffa sig ett liv, och låta andra leva sitt som de vill, någon gräns för allt snokande i andras privatliv måste det väl finnas även för dessa tokskallar.
Apropå Ferrari, hos den stegrande hästen fortsätter man med den något lite märkliga personal relaterade svängdörrs politiken, redan nu finns ex Ferrari medarbetarna Allison, Costa och Sassi hos konkurrenten Mercedes, Wolf Zimmerman som hämtades just från Mercedes till motor avdelningen fick även han sluta hos Ferrari, och ersattes med Corrade Lotti som har jobbat med Ferraris gatbilar, gamle Rory Bryant har åter igen fått anställning som konsult för att hjälpa Simone Resta osv. Jag får onda aningar av Ferraris agerande, att sparka motor experter på löpande band låter som en desperat handling när man samtidigt försöker komma ikapp och även förbi Mercedes, som redan har nått 1000+ hk, Ferrari måste hitta 30-40 hk till i en motor som ska hålla 7 race nästa år, inte så lite mission impossible vibbar över den uppgiften.
Ibland får man en känsla av att Ferrari ledningen agerar först och tänker efter sedan, nu senast köpte de tre sitsar åt sina juniorer hos Prema i F3, Armstrong, Shwartzman och Zhou, en nyzeeländare, en ryss och en kines, marknadsrelaterad må hända, men jag tycker att det är tråkigt när alla bra sitsar köps upp av toppstallen, något som blockerar chansen för en bra sits för alla andra som inte ingår i en ungdomssatsning hos någon av toppstallen.
Mannen på bilden här ovan, Ross Brawn, vill avskaffa grid girls traditionen i F1, något som stallchefer och förarna inte vill veta av lika lite som F1 fansen. Ferrari chefen Marchionne kallar Brawn för en Moses som läser ur sina stentavlor vad som ska gälla i F1, jag för min del tycker att Ross är en träig gubbe med hatt som borde gå hem och sätta sig i en gungstol och hålla käften.
Dagens grid girls håller med mig, och tycker att gubben med hatt ska hålla käften, vad tycker ni, är det gubben som ska försvinna eller grid girls?
Amen,..må PK sekten och gubben med hatt brinna i helvetet.
Självklart skall dom små liven vara kvar , gubbarna ja dom är slut i den åldern som Ross är .
skriven