Om man har problem med att somna, så finns det alltid stadsrace i F1 att ta till som en sömngivande medicin, årets upplaga av Singapores GP med sitt strategibetonade upplägg var ytterst rogivande, lite som köbildning i ett trängselavgift rally på Stockholms gator i slowmotion, vi gav upp efter 20 varv och började spela biljard istället för att undvika ett komaliknande tillstånd i TV soffan.
1 Rosberg
2 Ricciardo
3 Hamilton
4 Räikkönen
5 Vettel
6 Verstappen
7 Alonso
8 Perez
9 Kvyat
10 Magnussen
11 Gutierrez
12 Massa
13 Nasr
14 Sainz
15 Palmer
16 Wehrlein
17 Ericsson
18 Ocon
Button, Bottas, Hulkenberg och Grosjean bröt.
För våran del blev det F1 med Viasat Motor för en gångs skull, eftersom garagegänget har varit upptagna med att skruva ihop en gammal jänkare i Sörmland åt en snubbe, som upptäckte, att han saknade såväl kunskap som utrustning att göra det själv, det är lätt att skruva isär en bil, något lite svårare att skruva ihop den igen om man är en glad amatör.
På tal om amatörer, F1 helgens höjdare var Blommans F1 repa, det är fullständigt häpnadsväckande att man lyckades med konststycket att klämma in herr Blomqvist med alla trivselkilon i en gammal Williams, eller som Micke uttryckte sig i frågan: "Det var som fan, det där gick lika smidigt som att trycka ner en flodhäst i ett badkar, snacka om ballast, de måste ha passerat minimivikten med ett antal kilon".
F1 racet i Singapore är en svettdrypande tillställning för förarna på grund av den höga luftfuktigheten och den relativt höga temperaturen, även om det var F1 novisen Blomqvist som svettades mest av den fysiska ansträngningen att hålla en mikrofon och prata lite nonsens, några gymbesök och lite vettig mathållning för Blommans del skulle inte skada, den gamle filuren Eje E verkade tåla den mediala ansträngningen betydlig bättre än sin yngre kollega.
Om själva racet finns inte så mycket att säga om, omkörningar sker inom det strategiska delen av det hela, man vinner placeringar med rätt depåstrategi och förlorar placeringar med fel depåstrategi. Det mest uppseendeväckande misstaget gjordes i vanlig ordning av Ferrari, när de skänkte bort Kimis podium till Hamilton, jag har räknat fram, att alla Ferraris strategiska misstag har kostat Kimi cirka tio till tolv förlorade podium platser inklusive några vinster under hans Ferrari år,..bra jobbat Ferrari.
Hos Lotus gällde det motsatta för Kimis del, stallet fattade de rätta strategiska besluten vid rätta tillfällen, det är tragisk att ett stall med Ferraris resurser aldrig tycks lära sig av sina misstag, utan upprepar dem om och om igen år in och år ut, de borde ha spolat strategigruppen hemma i Maranello för länge sedan.
I svensk media och bland de svenska fansen har man i hårda ordalag kritiserat Saubers till synes misslyckade depåstrategi för Marcus del, jag för min del vill påpeka följande: Ligger man i trafik så måste stallets strateger försöka räkna ut inte bara vad skulle fungera bäst för Mackans del, utan även försöka räkna ut vad andra kommer att göra och när de kommer att göra det, det är många faktorer att ta hänsyn till och därmed lätt hänt att man fattar ett felaktig beslut i ett pressad läge.
På diverse håll har det i vanlig ordning delats ut förarbetyg av diverse "experter", så även hos Sky Sports, som gav Rosberg och Vettel 9,5, Ricciardo och Alonso 9, Magnussen 8,5, Perez och Kvyat 8 osv.
Så, vad fick deras favorit hatobjekt Kimi för ett betyg för sin insats i Singapore? Jo, samma som Gutierrez och Nasr, 7,5, jag tycker lite synd om dessa "experter", vem ska de hata när Kimi slutar i F1, kan det bli Bottas? Marcus i sin tur fick en 6 som betyg, så enligt Sky var hans näst sista placering i mål tydligen ett resultat av en svag insats av honom personligen, inte av stallet,..vad dem kan hos Sky, vad vore världen utan deras expertis, det är bara att tacka och ta emot.
Vi avslutar med en bild av 20 män, vars uppgift är att göra det enda rätta för en man efter order från Ferraris strategigrupp i Maranello,..nämligen att se till att mannen i fråga inte kan behålla den placeringen ute på banan som han har krigat sig fram till,..Forza Ferrari.
Amen,..må alla överbegåvade F1 strateger vara med er.
Gazzetta’s drivers ratings..
http://leavemealone.hu/post-1852-Gazzettas_drivers_ratings.html