DID YOU SLEEP WELL

 
Om man har problem med att somna, så finns det alltid stadsrace i F1 att ta till som en sömngivande medicin, årets upplaga av Singapores GP med sitt strategibetonade upplägg var ytterst rogivande, lite som köbildning i ett trängselavgift rally  på Stockholms gator i slowmotion, vi gav upp efter 20 varv och började spela biljard istället för att undvika ett komaliknande tillstånd i TV soffan.
 
1       Rosberg
2       Ricciardo
3       Hamilton
4       Räikkönen
5       Vettel
6       Verstappen
7       Alonso
8       Perez
9       Kvyat
10     Magnussen
11     Gutierrez
12     Massa
13     Nasr
14     Sainz
15     Palmer
16     Wehrlein
17     Ericsson
18     Ocon
Button, Bottas, Hulkenberg och Grosjean bröt.
 
För våran del blev det F1 med Viasat Motor för en gångs skull, eftersom garagegänget har varit upptagna med att skruva ihop en gammal jänkare i Sörmland åt en snubbe, som upptäckte, att han saknade såväl kunskap som utrustning att göra det själv, det är lätt att skruva isär en bil, något lite svårare att skruva ihop den igen om man är en glad amatör.
 
På tal om amatörer, F1 helgens höjdare var Blommans F1 repa, det är fullständigt häpnadsväckande att man lyckades med konststycket att klämma in herr Blomqvist med alla trivselkilon i en gammal Williams, eller som Micke uttryckte sig i frågan: "Det var som fan, det där gick lika smidigt som att trycka ner en flodhäst i ett badkar, snacka om ballast, de måste ha passerat minimivikten med ett antal kilon".
 
F1 racet i Singapore är en svettdrypande tillställning för förarna på grund av den höga luftfuktigheten och den relativt höga temperaturen, även om det var F1 novisen Blomqvist som svettades mest av den fysiska ansträngningen att hålla en mikrofon och prata lite nonsens, några gymbesök och lite vettig mathållning för Blommans del skulle inte skada, den gamle filuren Eje E verkade tåla den mediala ansträngningen betydlig bättre än sin yngre kollega.
 
Om själva racet finns inte så mycket att säga om, omkörningar sker inom det strategiska delen av det hela, man vinner placeringar med rätt depåstrategi och förlorar placeringar med fel depåstrategi.  Det mest uppseendeväckande misstaget gjordes i vanlig ordning av Ferrari, när de skänkte bort Kimis podium till Hamilton, jag har räknat fram, att alla Ferraris strategiska misstag har kostat Kimi cirka tio till tolv förlorade podium platser inklusive några vinster under hans Ferrari år,..bra jobbat Ferrari.
Hos Lotus gällde det motsatta för Kimis del, stallet fattade de rätta strategiska besluten vid rätta tillfällen, det är tragisk att ett stall med Ferraris resurser aldrig tycks lära sig av sina misstag, utan upprepar dem om och om igen år in och år ut,  de borde ha spolat strategigruppen hemma i Maranello för länge sedan.
 
I svensk media och bland de svenska fansen har man i hårda ordalag kritiserat Saubers till synes misslyckade depåstrategi för Marcus del, jag för min del vill påpeka följande: Ligger man i trafik så måste stallets strateger försöka räkna ut inte bara vad skulle fungera bäst för Mackans del, utan även försöka räkna ut vad andra kommer att göra och när de kommer att göra det, det är många faktorer att ta hänsyn till och därmed lätt hänt att man fattar ett felaktig beslut i ett pressad läge.
 
På diverse håll har det i vanlig ordning delats ut förarbetyg av diverse "experter", så även hos Sky Sports, som gav Rosberg och Vettel 9,5, Ricciardo och Alonso 9, Magnussen 8,5, Perez och Kvyat 8 osv.
Så, vad fick deras favorit hatobjekt Kimi för ett betyg för sin insats i Singapore?  Jo, samma som Gutierrez och Nasr, 7,5, jag tycker lite synd om dessa "experter", vem ska de hata när Kimi slutar i F1, kan det bli Bottas? Marcus i sin tur fick en 6 som betyg, så enligt Sky var hans näst sista placering i mål tydligen ett resultat av en svag insats av honom personligen, inte av stallet,..vad dem kan hos Sky, vad vore världen utan deras expertis, det är bara att tacka och ta emot.
 
Vi avslutar med en bild av 20 män, vars uppgift är att göra det enda rätta för en man efter order från Ferraris strategigrupp i Maranello,..nämligen att se till att mannen i fråga inte kan behålla den placeringen ute på banan som han har krigat sig fram till,..Forza Ferrari.
 
Amen,..må alla överbegåvade F1 strateger vara med er.   
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Ghostface

Gazzetta’s drivers ratings..

http://leavemealone.hu/post-1852-Gazzettas_drivers_ratings.html

Svar: Italiensk media har äntligen upptäckt vilken av förarna är snabbast,..och det är inte Vettel;-)
Brandon Lee

skriven
#2: ironman

jock clear gjorde väl ett rätt bra arbete hos mercedes? Verkar inte som att dom som ska ta besluten har mandat till att göra det.

vad anser du om Mattio Benotti, är han tillräckligt kompetent för att ersätta Allison? Arivabene sa att han är nöjd med personal sidan, ska man vara orolig?

Svar: Hos Ferrari har det alltid varit så, att utländska toppnamn som de anlitar inte får fria händer att jobba som de vill, utan det förekommer toppstyrning från okunnig inhemsk håll, där av stallets svaga resultat år efter år.
Benotti är en motorsnubbe, inte en aerodynamiker, Arrivabene säger som han blir tillsagt att säga av ledningen, orolig bör man bli om stallet börjar göra förändringar med nästa års koncept som Allison och de Beer tog fram.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Gazzetta's betygsättning verkade vettigare. När de äntligen tog in Kimi efter att han klagat några varv så kändes det som att de ville få Vettel så nära Kimi som möjligt för att lyfta fram honom.

Det är så jäkla trist att det mesta avgörs i depån.

Martin Brundle tycker inte att det är bra att förarna ska kontrollera kopplingen då det inte hjälper Verstappen i starten. Undrar vem han håller på :)


Svar: Italiensk media överlag börjar se Kimi som den snabbare av de två och det märks i deras betygsättning, Vettel fick en lätt resa genom ett medioker startfält med lyckad däcksstrategi, den svåra biten börjar när man ska försöka ta sig förbi bilarna i täten.
Apropå Brundle och "Förstoppad", kan man inte använda en koppling ska man inte köra bil, nu när ingen längre flyttar på sig så framstår Verstappen inte som något speciellt längre, som jag har nämnt tidigare så är hans körstil rätt så simpel helt utan finess som betecknar en riktig toppförare, han är en slugger, inte en finlirare.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Jag var på plats när Janne körde Williams. Och faktiskt, gubben gasade på riktigt bra! Jag är inget fan men lite cred får man ge han att han iallafall gasade och inte körde motorstopp i de tighta vändplatserna. För övrigt ett jävligt lyckat arregemang med strålande sol och 15000 på Örebros gator. Mer sådant i Sverige tack! Marcus må inte bli världsmästare själv men han är en stor inspirationskälla för de unga som ser att det går att ta sig från gokarthallen i Örebro till Singapores gator i en F1:a. För övrigt är jag helt övertygad om att Kimis depåstopp enbart handlade om att Svettel inte skulle tappa mer än nödvändiga poäng till stallkamraten. Gällandes Marcus borde han numera efter 50 race haft mer skinn på näsan och stått på sig mot teamets order. Så jag håller med om att det inte bara var Sauber "to blame".

Svar: Ja, han gasade på lite utan att fega ur. Nu är det som så, att en F1 bil är inte på något sätt svårkörd i låga hastigheter, vem som helst med körkort klarar av att köra med en F1 bil, det svåra blir när det går fort. Det är kul med arrangemang som det i Örebro, kanske blir det fler som intresserar sig för F1 när man får lite närkontakt med sporten på hemmaplan, Mackans roll som förebild och en inspirationskälla är givetvis viktigt för karting knattar.Kimis depåstopp var enligt honom själv totalt onödig, och han bör ju veta det i egenskap som förare, Arrivabene var av annan åsikt, vem ska man lita på, föraren eller en snubbe från tobaksbranschen? Om det är Marcus sponsorer som köpte stallet så borde han kunna säga nej om han tycker sig ha läget under kontroll, men fastnar man i kön så kan ett tidigt stopp ibland vara ett bra alternativ även om det inte funkade den här gången.
Brandon Lee

skriven
#5: jonatan

Kan inte mer än hålla med angående loppet.
Det ända roliga var när Kimi körde om Hamilton!

Blir ju perplex över hur Ferrari behandlar honom gentemot Vettel, en okunnig dravel som en själv hade räknat ut att Hamilton inte gått om i slutet. Men Vettel hade väl grinat ifall Kimi fått mer poäng...

Hoppas att 2017 blir bättre o att Kimi skiter i allt o kör för sig själv.


Svar: Ferrari har lanserat Vettel som deras framtidsman, som det är just nu så är Kimi den snabbare av de två, inte ens italiensk media tycker längre att Vettel presterar efter lönen som han lyfter. Kimi sade själv att han skulle ha kunnat ta bilen i mål utan däcksbyte, Arrivabene sade att det inte skulle ha funkat, Kimi är en förare, Arrivabene en snubbe helt utan raceerfarenhet, jag tror nog att Kimi vet bättre än Arrivabene, som försökte rättfärdiga det felaktiga beslutet inför Ferrari chefen.
Brandon Lee

skriven
#6: Daniel K

Hej!

Hade Mercedes bromsproblem? Tyckte mig höra diskussionen på Sky men har inte läst något om det på nätet!!

Vänta inte för länge med inläggen. Har inte så mycket att göra på jobbet för tillfället. Det är din och Hatpastorns bloggar som håller humöret uppe:).

//Daniel

Svar: Ja, de hade problem med bromsar på grund av bromsarnas konstruktion där man utnyttjar värmen från bromsarna på ett speciellt sätt för att hålla upp rätt däckstemperatur.
Jag har inte mycket tid över för bloggen just nu, måste hinna med en hel del innan jag sticker till USA om ett par veckor.
Brandon Lee

skriven
#7: 1014johansson

Även om man alltid ha vetat att kimi är den snabbare av de så har ju vettel ofta haft tiondelarna på sin sida, vad är det som gör att kimi plötsligt är den starkare av de? Har kimi äntligen fått bilen dit han vill? Tack för en underbar blogg Brandon

skriven
#8: David

Blir så otroligt less på Ferrari och deras pitstop strategi. Det hade varit fine om de direkt sagt till Kimi att pusha hårt och komma in varvet efter LH så han kunde komma ut före, istället säger de halvvägs in i varvet push hard och Kimi frågar ska jag pitstoppa och teamet säger vi vet inte. Idioti! Så Kimi pushade inte ens hela varvet och gav platsen till LH. patetiskt och otroligt irriterande. Hade då varit bättre att Kimi fått bestämma själv och inte gjort det sista depåstoppet. Kanske hade LH passerat ändå, kanske inte, man man hade iaf inte frivilligt gett bort placeringen.

Läste någonstans rykten om att Ferrari kan återgå till Pull Rod framända nästa år igen. Detta kan väl inte stämma va?

Svar: Lätt hänt att man lessnar på Ferraris idiotiska påhitt,.apropå pull rod framända, kommer inte att hända,det finns inget vettig skäl för det.
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Lundahl

Tjena. Nu har jag äntligen sätt klart racet. Så otroligt segt. Satt halva loppet vänta på hur dom skulle sabba Kimis lopp. Dom är fan 100% dom röda i göra amatör misstag om och om igen.
Nu äger ett media bolag F1 som jag förstår det också. En riktig såpa men noll racing kommer det säkert bli. Mister mustach in och trädgårds tomte kvar ett tag till som det verkar också.

mvh

skriven
#10: ThomasF

Är Marcus på gång att köpa Williams?

skriven
#11: ThomasF

Nej det var nog fel för det har nog Strolls pappa redan gjort?Marcus får kanske va nöjd med Sauber?Palmers pappa köper Silverstone så han kanske får nöja sig med en egen bana istället för F1-stall.Säga vad man vill om Långnäsa Finans men de satsar iallafall inte på sina söner!

Svar: Stroll Sr har stoppat 350 miljoner kronor i juniorens ryggsäck som han ska räcka över till farbror Frank, Mackan har inte tillräcklig med stålar med sig för att konkurrera ut kanadensaren. Det är bättre att ha en egen bana än bara en egen bil, då kan man porta alla andra och vinna varje race eftersom det inte spelar någon roll om man slutar på första eller på sista plats;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :