
Ett italiensk företag har enligt banägarens önskemål gjort en hel del förändringar på Sepang, delvis i syfte att skapa bättre möjligheter för omkörningar, delvis för att förbättra dräneringen av banan. Man har asfalterat om för att bli av med vissa ojämnheter på kritiska delar av banan, höjt mittsektionen av banan på vissa avsnitt för bättre avrinning, samt förändrad bankningen av kurvor, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 12, 13 och kurva 15 har byggts om, där just ombyggnaden av kurva 15, den sista kurvan innan start-mål rakan är den mest spektakulära, man har gått från plus 2 till minus 4, dvs från positiv bankning till negativ bankning genom att höja innerkanten med en meter.

Så, vad innebär ombyggnaden av banan ur förarens synpunkt? Negativ bankning som ger bättre avrinning är lika med senare apex och sämre grepp genom kurvan, risken för att man gör kurvan för bred och hamnar utanför banan ökar, liksom risken att den som ligger på insidan tvingar den som ligger på utsidan av banan, på plussidan kan räknas att man slipper vattensamlingar vid kurvans innerkant, samt att en kurva med negativ bankning erbjuder alternativa spår val genom kurvan, speciellt under blöta förhållanden.

Under den här årstiden är eftermiddags skurar på Sepang snarare en regel än ett undantag, så även i år lär det dyka upp häftiga åskskurar under hela racehelgen, något som kan gynna stallen vars bilar skapar mycket down force. Sepang är en bana som kräver både down force, bra aero balans och en kraftfull PU, Mercedes och RBR kommer att vara starka på Sepang även om de sistnämnda saknar en del hästkrafter, huruvida Ferraris senaste uppdateringar kan ge dem chansen att kriga om podiums återstår att se, de har saknat en del down force jämfört med Mercedes och RBR, en brist som blir mer framträdande på en blöt bana.
Chansen att några andra än de tre ovannämnda skulle kunna blanda sig i striden om podium platser är i det närmaste obefintlig, Williams brottas med däckrelaterade problem, Force India saknar en hel del down force osv. Kanske kan TR och McLaren dra nytta av sina bra chassier på Sepang om det blir ett regn race för att nå framskjutna placeringar, men man ska inte heller helt avskriva möjligheten för oväntade namn bland poängtagare, med lyckad strategi och lite tur när säkerhets bilen är på banan kan allt hända på en hal bana inklusive det, att någon av toppförarna hamnar i grusfållan där grus har ersatt asfalt i år med tanke på hojåkarnas säkerhet.
Det om ombyggnadsarbetet på Sepang, Robert Kubica gjorde ett besök hos Renault och provade deras simulator, något som omedelbart startade en våg av spekulationer bland journalister om möjligheten att hans skulle göra come back i F1. Jag personligen ser det som helt uteslutet, han har inte alls kvar den finmotoriken i ena handen som krävs att köra en F1 bil, inte heller fysiken som krävs att ratta nästa års bil, utan hans besök hos Renault är nog mer en tecken av desperation hos fransmannen, som med lykta och ljus söker efter en förare av rang som skulle kunna hjälpa stallet att sortera ut nästa års bil.
Jimmy Erikssons GP2 säsong är över, och därmed högst troligt även hans formel bils karriär, om det var pengarna som tog slut eller motivationen låter jag vara osagt, men farten fanns inte riktigt där, så kanske valde pappa Eriksson att satsa allt på lillbrorsan Joel och hans F3 karriär istället, vi får väl hoppas på, att det går bättre för Joel.
Det var allt för idag, vi avslutar med lite blogg statistik. Cirka 40% av er kikar in med hjälp av mobilen, ca 2% gör sig besväret att lämna en kommentar någon gång, några få procent fler tycks gilla vad de läser, den stora majoriten har varken något att säga eller förefaller inte ens gilla vad de läser,..inspirerande för min del? Inte det minsta.
Amen,..må den stora tystnaden vara med er.