SECOND TO NONE

 
Second to none har jag haft genom åren skrivet på insidan av racehojens kåpa, samma gäller samtliga som kör i F1, alla tror sig ha kapacitet att vara bäst, utan den inställingen har man ingeting att hämta i racing, saknar man den mentala styrkan för att våga gå över gränsen bör man pyssla med något annat.
 
Jag kunde inte hålla mig borta från Europa premiären av F1, Micke och Jonas B mer eller mindre tvingade mig att följa med till Barcelona, motiveringen var att det skulle bli skitväder i Peking över helgen, eh, i ärlighetens namn var jag nog inte alltför svår att övertala.
 
Så, nu är man på plats, och ser framemot hur de olika stallens uppdateringspaket kommer att fungera, speciellt hos Ferrari och RBR, båda två har med sig i praktiken en ny bil, en B spec av årets skapelse.
Ferrari kör vidare med den långa nosen, även om man redan har testat en kort variant i vindtunneln och i simulatorn, men en ny kort nos inklusive en ny vinge är lika med, att man måste bygga om hela bilen för att behålla aerobalansen.  Årets Ferrari har så fin balans, att Allison&co istället har satsat på att vidareutveckla aeropaketet runt den långa nosen, eftersom framvingen styr det mesta av det down force skapande luftflödet.
 
Hos RBR fick Adrian lämna sin båtdesignarbete för att ta fram en kortare nos för bättre luftflöde under golvet och vidare till diffusern, bygger man om nosen så är man tvungen att bygga om resten av bilen också, eftersom en ny nos/framvinge saboterar aerobalansen, något som Ferrari ville undvika, kan vara klokt tänkt med tanke på pull rod framändan, som inte nödvändigtvis fungerar optimalt med en kort nos.
 
Samtliga inblandade snålar med PU uppdateringar, Renault och Honda satsar istället för att försöka förbättra tillförlitligheten, hos Ferrari pillar man på mjukvaran utan att dela med sig till Sauber, och även Mercedes låter bli att använda några tokens i Barcelona, rävspel med andra ord när man försöker vänta ut varandra, den som spar han har, årets titeljakt kommer att avgöras under säsongens andra halva, något som alla är medvetna om.
 
Kimi har det gällande varvrekordet med 1.21.670 från 2008, och två vinster från 2005 och 2008,Hamiltons poletid 2014 var 1.25.232, en viss skillnad med andra ord,.jag vill även påpeka, att varvrekord och banrekord är två olika saker, det förstnämnda noteras under race, det sistnämnda kan sättas när som helst.
 
Skitkul att lyssna, hur ledningen hos Lotus resonerar i fallet Maldonado, först är de kaxiga och säger, att Maldo måste skärpa sig och visa att han förtjänar en sits hos Lotus, och tillägger sedan snabbt, att man måste ta hänsyn till, att Maldo har med sig den största personliga sponsorn i F1,.så sant, 40 miljoner euro är inte fy skam, man kan köpa många nya framvingar med 40 miljoner euro.
 
Nej, nu måste jag kila iväg, Brothers on Bikes säger sig vara törstiga, det är lika omöjligt att hålla de från en pub som det är att hålla ett gäng törstiga elefanter från ett vattenhål.
 
Amen,.må hockey VM vara med er, om ni nu kikar på sånt skit. 
 
 
 

Kommentarer :

#1: MaWa

Du gjorde rätt i att låta dig "övertalas" att åka ner. Jag och två vänner kom ner idag, men besöker inte banan för än i morrn. Där emot har både en, två och 6 öl letat sig ner. Nu är stödvilan över och vi ska ner på byn och fortsätta fukta våra strupar. Har du pejl på smidigaste sättet att ta sig till banan?

Svar: Jag har missat lite kommentarer, så det här kommer lite sent,.jag och mina polare tar alltid hojen till banan, smidigt och snabbt, och man fastnar aldrig i bilköerna.
Brandon Lee

skriven
#2: Mortimer Max

Hockey? Vad är det? :(

skriven
#3: Flash

Ja vad fan är hockey? kan det vara fotboll? tack för uppdateringen Brandon!

skriven
#4: Freddie

Så typiskt
Europa premiär och man är bjuden på världens party på lördagen med övernattning
men vad gör man inte för sina polare. Får se racet på kvällen istället.
Vad tror du Brandon.
Har dom röda kommit närmare?
Peking. .. nästan där jag är på lördag.... bara sol Brandon...Du gjorde bort dig...NOT

skriven
#5: BeTe

Brandon, du kan förena nytta med nöje, nej föresten allt du gör med din blogg och delar med dig är nog bara nöje.... För oss läsare är det ett fantastiskt nöje, tack.....
Ferrari kan gott dela med sig av uppdateringarna till Sauber, tror ME behöver det och kul för oss svenskar.Många som har vaknat till liv p.g.a att ME tagit plats..... Annars är det nu Kimi kommer att slå till med årets första men inte sista seger!!!
Ha det gott i värmen Brandon....

Svar: Kul att höra, alltid ett nöje att få sprida lite av den varan bland mina läsare. Ferrari brukar dela med sig av det mesta, men de gillar inte Kaltenborns osaklig kritik, vi får väl hoppas på, att det inte drabbar Marcus på något sätt,.tack för din kommentar BeTe,.jag är kvar i värmen.
Brandon Lee

skriven
#6: Mika-fan

Älskar rubrikerna, Brandon(och innehållet). När jag kikar in, och ser en ny rubrik, så får jag "goosebumps" över hela kroppen, och hjärnan går igång på högvarv och börjar spekulera i direkt vad det kommer handla om denna gången. Lika nyfiket som när man som oskuld plocka av trosorna på flickvännen första gången, och undra vad som befann sig innanför, och vad sjutton man skulle göra med den/det :D

Trevlig helg boys n girls, och hoppas vi får se spännande schysst racing i helgen, utan en massa haverier och nybörjarmisstag.

FORZA KIMI!!

Svar: Ha ha, låter bra,.jag tycker att det är fortfarande spännande att plocka av trosorna på flickvännen, något av en favorit repris;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Freddie

MIKA-FAN
Hoppas du nu lärt dig vad du ska göra med den *L*

Annars kan säkert Brandon göra ett inlägg i bloggen där han förklarar det tekniska med den biten...

skriven
#8: finnfan

Va tror du om Kimis chans att bli vän med uppdateringarna?

skriven
#9: GHOSTFACE a.k.a KEYSER SÖZE

@FINNFAN Hoppas det funkar bättre imorgon,
mycket med bilen idag som han klagade på..

skriven
#10: Alwx

Lotus kommer med helt nya udda lösningar http://roa.h-cdn.co/assets/15/19/1600x1066/gallery-1431112532-lotus-madmax-2.jpg

skriven
#11: Mika-fan

Kimi har bytt tillbaka till gamla motorkåpan och gamla barge-boards för att få tillbaka mer känsla i bilen. Vettel kör med alla uppdateringar. Blir spännande kval detta :D

skriven
#12: Mika-fan

ALWX: Dom där kulsprutorna borde alla ha, som sedan aktiveras så fort man hamnar bakom förare som hulkenberg, som är omöjliga att köra om ^^

skriven
#13: Mika-fan

kvalet= :S

Verkar vara helt lost i set ups och nya delar. Varför plockar man fram detta på en bana man testat så mycket på i vintras med den gamla bilen? Man har tonvis med data, men ingenting stämmer ju om man byter ut 70% av bilen. Tror ferrari borde var lite kyligare.

skriven
#14: La Garonne

F------N !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

skriven
#15: Captain Hindsight

Nej det där var inte något bra kval. En sekund långsammare än Vettel och dessutom två st toro rosso att dras med. Blir kämpigt imorgon och någon pallplats blir det antagligen inte. Nu verkar det ju ha strulat hela helgen för Kimi och det hörs i radion att han är fruktansvärt frustrerad med både bilen och stallet.

skriven
#16: La Garonne

Såå, har slutat att tugga fradga nu, men är fortfarande j--ligt irriterad. Hoppas Brandon kan komma med ngr positiva saker så att man kan få ngn förhoppning inför morgondagens lopp.
Det jag hoppas på är att när Kimmi insåg att uppdateringarna in passade honom så valde han att gå för en annan strategi, bra race pace och tex ett stopp mindre, jag är tyvärr inte säker på att så är fallet men hoppas får man alltid göra. Tror att Kimmi får det tufft detta lopp och även nästa lopp i Monaco. Men jag tror att han studsar tillbaka i Canada, om inte uppdateringarna blir allt för anpassade till Vettel.
Nehe, nu blir det raka vägen till Johnnie Walker och in i dimman så kanske mungiporna kan vändas uppåt igen.
Hoppas du har det bra där nere Brandon, hälsa dom solbrända spanjorskorna från oss här hemma.
Trevlig lördag Brandon och alla andra som skriver här !

skriven
#17: Tomi

Tror egentligen inte att det har mest med uppdateringarna att göra, tror fortfarande att Kimi inte har anpassat sin körstil optimalt till hybridmotorerna när det gäller riktiga pushvarv. Toro Rosso skall inte vara före Kimi, jag är rätt övertygad om att han fortfarande kör hybridmotorna för mycket som han gjortde med v8an när det gäller maxfart. Det blir en annan sak i race när ingen går på max när det gäller ett varv.
Tror tyvärr att om han inte ändrar körstil i kvalen så får han svårt att förlänga med Ferrari, men hoppas kan man ju alltid!

skriven
#18: Mika-fan

Läser på kimi räikkönen fan club, rykten om att däckvärmarna bränt upp han sista set mediums(låter helt sjukt), samt eventuellt att han haft nåt elfel. Han ska inte försämra sin tid från q2 till q3, så nåt har iaf varit fel kan vi konstatera.

Han säger själv att det var hans beslut att ställa om bilen till bahrain set up, i samråd med teamet. Jag tycker det är rätt, för nya delarna har dom inte testat, och den gamla speccen passade honom som handsken. Kom ihåg hur nära han var lewis senast. 1 eller 2 varv till och han hade varit förbi. Nej, testa nya grejerna lite mer, utvärdera innan dom slängs på i ett race. Dom har ju tester igen efter barcelona.

P7 är allt annat än optimalt, men det är iaf start på den rena sidan, och är det nån som kan köra upp sig, så är det våran Iceman. Lite orolig är man att han har 2 blöjor precis framför sig(Verstappen och Sainz Jr.) och Bottas är ju ingen lek att passera sen, vilket han visade senast. Hoppas dom kan mixtra med strategin, annars blir det extremt tufft.

Ferrari visade sin sämsta sida under free practice också.
-Skickade ut kimi på att testa uppdateringarna, mitt i trafik!!.
-Plockade in han i depån och ingen som tog emot han.
-Skickade ut han med fel motormappning. etc etc..

Vi snackar asså om ett stall med en årlig budget på 2,5 MILJARDER. Lika mycket som sveriges försvar typ, som gör rookie misstag som inte ens en tränare till ett korpen innebandy-lag gör. PINSAMT!

Saknar faktiskt säsongerna 2003-2005.. Inte alla DNFs, men det var mer speciellt, kombinationen Mclaren och Kimi. Nåja, personlig åsikt =)

Efter ett sånt här kval, är det tur man har en vedbod, för nu jävlar ska jg ut och avreagera mig.. FORZA VEDJÄVEL!!!

skriven
#19: finnfan

Den var bra ! Vedjävel.... 😆 g

skriven
#20: Tomi

Rätt eller fel men rent logiskt förstår jag inte beslutet/viljan att gå tillbaka till den gamla bilen. Tycker att det är fel fokus, Kimi måste ju ändå vänja sig vid att köra bilen med de nya uppdateringarna. Näe det är för mycket voodootänkande nu från Kimi, det är väl bara att ge sig fan på att lära sig köra bilen med uppdateringar eftersom de oftast ändå ger mer fart....

skriven
#21: Anca

Ja vad säger man?
Vettel är med där uppe i alla fall.
Kan kanske bli en kul kamp melan Ros och Ham i morgon .

skriven
#22: Mika-fan

Tomi: Det är många uppdateringar som skrotas för att dom just inte är snabbare. Nu bytte ferrari 70% av paketet, vilket är väldigt mycket, så svårt att peka på vad som är bra och inte bra. Kimi chansade att byta tillbaka motorkåpa och barge boards, och behöll vingarna (tror jag. Hört att han bytte allt, men har inte så tränat öga).

Sen har Vettel sagt, att dom beslutade gemensamt att den ena skulle köra med nya bilen, medans den andra den gamla, för dom kunde inte utvärdera vilken som var snabbast. Enligt Kimi var det hans beslut att byta, i samråd med teamet. Ja, rätt eller fel. Ville Kimi verkligen byta eller blev han tvingad? En sak är säker iaf, och det är att Kimi hade bättre känsla i den "gamla", medans den nya saknade grepp bak. Senaste loppet såg han ut, och körde som en jä-la demon. Loppets kung, utan tvekan.

skriven
#23: Mika-fan

Japp, däckvärmarna som sabba hans däck och en bra tid i Q3 tydligen. Aldrig hört nåt liknande http://www.autosport.com/news/report.php/id/118876

Anti-Kimi poltergeisten lever tydligen fortfarande i ferraristallet.

skriven
#24: Ghostface a.k.a Keyser Söze

@Mika-Fan..
håller med dej 128% typ..

skriven
#25: La Garonne

Forza Vedjävel :-)
Men vad i helvete, jävla däckvärmare .....grrrrr...
Hoppas verkligen att Ice gör en klockren start i morgon.
Anca ! It`s not over until the fat lady sings....

Svar: Starten var bra, sedan fastnade Kimi bakom Valle, sånt händer, Monaco nästa, och en podium för Kimi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :