PULL ROD VS PUSH ROD

 
Här ovan kan ni se en intressant jämförelse mellan de senaste av Ferraris tre bilar, lägg märke till hur mycket mer rake årets bil har jämfört med fjolårets dito.
 
Hur mycket rake man kan köra med beror på hur mycket downforce man har bak, ju mer rake desto närmare banan hamnar framvingen=man maximerar ground effecten skapad av down force från framvingen. Tex Vettel fick problem, när man inte kunde köra 2014 års RBR med lika mycket rake som tidigare pga att man hade mindre down force bak= framvingen låg längre bort från banan= mindre down force fram= mindre ground effect= mindre grepp=bilen styrde inte in lika bra som tidigare, och hade även mindre grepp bak. Det som Ferrari har inte visat ännu så länge är diffusern, vore intressant att se hur den ser ut i årets bil, eftersom den är delvis källan för hur mycket rake man kan köra med, dvs hur mycket down force diffusern skapar.
 
Ett antal av er som läser här ,har fastnat på pull rod framändan som den främsta orsaken för Kimis problem under 2014, men så var inte fallet, utan det handlade om understyrning in i halvvägs genom medelsnabba kurvor,som gjorde att bilen inte ville styra in, och en instabil bil under inbromsningen, allt på grund av att bilen generellt saknade down force, och därmed även grepp, och att den var byggt efter Alonsos önskemål som föredrar understyrning.
 
Allison säger, att båda två av de ovannämnda svagheterna är åtgärdade i årets bil, samt att Ferraris PU nu sägs utveckla ca 80 hk mer än ifjol då de låg ca 60 hk efter i effekt jämfört med Mercedes.  Nu sägs det att Mercedes har hittat 50 hk till för den här säsongen, som skulle innebära att Ferrari fortfarande ligger 30 hk efter, som skulle ge ca 0.5-0.7 sekunder per varv, men den siffran är lite osäker, eftersom man inte än vet vilka framsteg stallen har gjort med mekanisk och aerodynamisk grepp.
 
Så, pull rod ger mer begränsade möjligheter för finjusteringar på set up sidan, men ger samtidigt lägre tyngdpunkt, väger mindre och ger vissa aerodynamiska fördelar, och orsakar ingen understyrning som konstruktion, med lyckad aeropaket är en pull rod framända väl så effektiv som en push rod dito.

Kommentarer :

#1: Tomi

Matar på lite med kommentarer just idag, nej jag kommer inte att bli en stalker..;)
Intressant jämförelse, tittade jämförde på liknande sätt igår med 2007 års bil....
Funderar ändå på om Kimis största problem inte är reglementet. Tittade på Sennafilmen,han ligger på gränsen hela tiden, trycker på max och tjänade oftast på det så mycket att han hade råd att göra misstag, gå in i depå en extra gång osv osv Dagen bränslesparar regemente gynnar inte förare som är mycket bra på att ligga på just den där maxgränsen där bränsleåtgång inte är en fråga...
Det skall bli väldigt roligt att följa Kimi och Vettel som goda vänner och se hur det kan påverka Ferrari, inget annat stall har en sådan kemi mellan förarna...
Sista inlägget för idag,,,,,

Svar: Ha ha, vi är alla stalkers på något sätt, ingen fara.Jag tror inte att reglementet är Kimis största problem, tvärt om, Allison sa, att reglementet är som skriven för Kimi, men han hade inte en bil under 2014 som han förtjänar, i år ska Kimi ha en, vi får se vad som kommer ut ur det.
Brandon Lee

skriven
#2: Williams BMW FW27

Ferrari anno 2015 ser mycket bättre ut än både 2014 och 2013 års modeller.
De där gamla hajnosarna hoppas jag aldrig kommer tillbaka.

Svar: Det är nog ingen risk att de återkommer, även de styrande har märkt att fansen inte gillar kika på fula bilar.
Brandon Lee

skriven
#3: F1

Enlighten me Brandon. Vad är rake? Det närmsta rake jag kommer är sake.

Svar: Rake är hur högt man kan köra bakändan jämfört med framändan, för att skapa mer downforce fram, plusrake, inge kör med minus.
Brandon Lee

skriven
#4: Williams BMW FW27

På tal om rake...såg Ni nya Toro Rosso SRT10?
Där snackar vi rake!
Snygg var den oxå...och lät gott

Svar: Japp, mycket rake, men inte riktigt tillräckligt med downforce bak att kunna ha nytta av det.
Brandon Lee

skriven
#5: Benji

Jäklar vilken skillnad det var i rake...Riktigt intressant.

Svar: Ja, de har nog hittat en hel del downforce bak.
Brandon Lee

skriven
#6: Erik Selander

Otrolig Blogg!! Jag visste det! Ingen kan ta från mig att jag han skriva tio gånger att du skulle öppna eget innan du gjorde det. Haft huvudet i en burk en vecka och intrycket av att komma tillbaka är nära nog chockerande. Bättre sportjournalistik över huvud taget kan ju inte finnas. Ser också varför du inte sitter på Viasat och producerar deras inlägg i debatten.

Jag är född på Knivbacken. Övre Ängatan där vi bodde, 200 m från nuvarande i Haga, hade Göteborgs högsta "rate" av knivskärningar. När pappa förlorade sin son ur sikte gick jag med i MC Göteborg, och är oftast skitglad om inte mina polare styckat varandra och grävt ned delarna sedan sist vi sågs. Hm.... ja.. vad sjutton är det för fel på skojare??? Gud älskar den som älskar vad som skapats. Livet älskar sina älskare tillbaka! Enda regel som håller hela vägen till grushålet. Jag och ViaSat nalkas punkten från var våra håll, alltså. ViaSat skriver inget om de roliga skurkarna i F1, för de vill ha pengar. Jag skiter i skurkarna i F1, för jag lägger inte ens märke till dem. Självklart söker de skoja åt sig allt de kikar på. Varför inte? Ja, huvudsaken du bara klarar av att köra ditt eget race även i fortsättningen! B.Lee!!!

Den tanke jag slås av läste jag att en annan hade också. Ja, jag har läst igenom allt som kommit och alla kommentarer sedan sist. Fler borde få läsa det här. Vi har blivit 83 medlemmar i "Bird of Prey Formula One Gothenburg Scandinavia" på Facebook och jag promotar den här Bloggen hela tiden. Det är ju ändå bara det lilla skottet i ena sidan av balkonglådan. Du borde ha en ordentlig publik. B.Lee!

Det värsta som kunde hända nu vore om du lät dig påverkas av mig och började hämma alla dina indignationer. Jag måste få skriva mina egna åsikter, men jag bleve bedrövad om du blev lika kall som mig inför all orätt som finns i denna värld. Just denna sidan av dina skriverier är den som ger klang åt hela föreställningen här på "GrandPrixRacing".

Hmmm... juryn är fortfarande i sammanträde.

Svar: Nej men titta, Erik har vaknat ur dvalan, det är inte nyttigt att ha huvudet i en burk.Jag för min del tycker, att dina kommentarer är mycket underhållande läsning, eftersom du är så kvicktänkt med "pennan", lite giftig på ett bra sätt.
Jag är inte lättpåverkad, har alltid vandrat på mina egna vägar, och kommer alltid att peka ut de ruttna äggen i samhället utan att spara på krutet.
Brandon Lee

skriven
#7: Flash

älskar din blogg, lägg aldrig ner den!!!

Svar: Jag ska försöka att låta bli.
Brandon Lee

skriven
#8: La Garonne

Brandon, när man jämför bilderna så verkar pull rod framändans infästningar skilja sig på åretsbil jämfört med dom andra två åren, verkar sitta lägre ( om man jämför mot fälgen) samt verkar ha en annan vinkel. Om det är så, så bådar det ju gott, dvs att man har gjort en förändring/förbättring till i år = Alison & Co har fått till det får vi hoppas.

Svar: Det stämmer, de har byggt om hjulupphängningen både fram och bak, plus att man har flyttat tyngdpunkten längre fram och lägre, Ferrarin såg ut att vara en helt annan bil i dag än fjolårets bil.
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Lundahl

tack för svaren.väldigt lärorik information iallafall för mig. Måste säga vilken otrolig skillnad man ser på bilen i år mot förra året. Spännande detta kommer bli trots allt.

Svar: Yes, det kommer att bli ett spännande år i F1, med lite tur kan Merca få lite mothugg av de andra, så att vi inte somnar framför dumburken.
Brandon Lee

skriven
#10: Lilja

Underbar läsning som alltid, har du någon koll på hur Renault & Honda ligger till på motorsidan effektmässigt?

Svar: Renault ligger nog efter både Merca och Ferrari, Honda har bra knuff i deras förbränningsmotor, men tycks har svårt att få grejerna lira ihop, men när de får det att funka, så tror jag att även dem har mer effekt än Renault.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :