
Smekmånaden mellan F1 fansen och F1sporten tog slut för länge sedan, något som tydligen har passerat hos de ansvariga inom F1 cirkusen tämligen obemärkt, trots att skilsmässan lurar bakom hörnet av de överdådiga skrytbyggen bakom depåområdet, där makthavarna isolerar sig från verkligheten när de räknar sina inkomster.
Racing för mig innebär att köra så snabbt som möjligt, inte att sitta och pilla tusen olika knappar på ratten, ladda batterier, spara bränsle, spara däck, spara allt på fartens bekostnad till det absurda ,där racing slutar att vara racing, och förvandlas till en surrealistisk fantasi om en grön värld, där F1 leder utvecklingen inom miljötänkandet till takterna av valsång, F1 kan varken rädda världen från klimatkatastrofen eller pekas ut som boven i dramat, F1 sportens miljöpåverkan är lika marginell som en bensindroppens behov av utrymme i de oljeproducerande ländernas jättecisterner.
Jag är trött på att stirra på en tom bana, när alla sitter kvar på depån för att spara på något, jag är trött på långsamma bilar som är så lättkörda och tama, att vem som helst klarar av att köra dem, jag är trött på att ta del av varvtider som ligger 10 sekunder efter varvrekordet, jag trött på alla fantasilösa banor ritade av Tilke, där alla riskmoment har avlägsnats,.och jag är trött på att påpeka allt det ovannämnda om och om igen, ge mig riktig racing eller lägg ner skiten, go hard or go home.
De allra flesta varvrekorden härstammar från 2004, tex Australien, 1.24.125 av Schumi i en Ferrari, årets snabbaste varv sattes av Hamilton med 1.30.945. I Malaysia hålls rekordet av Montoya med 1.34.223, årets snabbaste varv sattes av Rosberg med 1.42.062. I Kina är det gällande rekordet 1.32.238, årets snabbaste varv var 1.42.208. Tretton av varvrekorden kommer från åren 2003-2005, de allra flesta, 11 stycken från 2004, när man körde med räfflade däck.
Först nu har de ansvariga visat tecken att vakna ur sin drönartillvaro, men är det för lite för sent, går det fortfarande att rädda F1, eller är det game over inom kort?
Svårt att säga, men så länge Bernie&co springer ärenden åt bilindustrin på sportens bekostad, och försöker med alla medel gömma sporten i betalkanaler , där man tvingas betala för hela paketlösningar istället för att erbjudas möjligheten att enbart välja ut en viss sportgren, lär åsskådarflykten fortsätta med allt vad det innebär för sportens överlevnad.
Ge oss riktig racing igen med 1200 hk motorer utan hybridskräp, ge oss bilar med så mycket down force att ögonen poppar ut hos chaufförer som Derek W uttryckte sig i ämnet, ge oss bilar som är djävulskt svårkörda och snabba nog att slakta alla gamla varvrekord, om inte, kör upp era hummande hybrider där bak och försvinn, jag tittar heller repsiser från den gamla, goda tiden när F1 fortfarande var riktig racing.
Som en avslutning, ett varv på Spa med Kimi, året var 2004, Kimi har fortfarande varvrekordet med 1.45.108 just från 2004, 2014 gick snabbaste varvet på 1.50.510,.det kallas utveckling, att F1 måste anpassa sig efter dagens realiteter, det må vara så, men som tur är, så måste inte jag göra det, utan kan fortfarande vrida klockan tillbaks, och njuta av riktiga F1 bilar i händerna av riktiga chaufförer.
Amen,..må riktig racing vara med er ,om den dyker upp igen 2017.
PS. Som en jämförelsepunkt, ett par varv på en Super Bike runt Spa, dock inte under raceförhållanden, utan lite paradåkning, men märk skillnaden genom kurvor, hur mycket två hjul extra och grymt mycket down force betyder i kurvhastighet,.jag har själv kört på Spa både på två och på fyra hjul, som bilbana är den simply the best, som hojbana si så där,.Kimi i sin tur har varvrekord på riktiga förarbanor, som Spa, Suzuka och Barcelona,.intressant.DS.