

Att ha hundradelarna på sin sida är rätt så avgörande på en stadsbana som Miami, lite över eller understyrt i en kurva och man är ute ur kval tre, fråga Hamilton, han vet. Verstappen med en nygammal golv visade åter igen hur stor del föraren har i det hela när hundradelar avgör, skillnaden mellan en toppförare och en bra förare. Norris var taggad efter ännu en lyckosam sprintrace där han med tur i form av SC och med skicklighet kammade hem segern före stallkompisen Piastri, en andraplats smakade nog som en första. Antonelli visade med sin tredje ruta att han är Mercedes framtidsman, pole i sprintkval och en tredje plats i huvudkvalet, att kvala ut sin stallkompis två gånger under samma helg som rookie är inte fy skam. Piastri tycks redan känna sig jagad som ledare av mästerskapet, lite småmissar här och var under det snabbaste varvet kostade hundradelar som man inte har råd med på en stadsbana som Miami. Russel som femma fick se sig klart slagen av Antonelli, brittens kontrakt går ut i år, huruvida Mercedes vill förlänga det beror på vilka förare blir tillgängliga, Russel är ingen dålig förare men saknar det lilla extra som gör en till världsmästare i rätt material. Sainz kvalade ut Albon, Leclerc som åtta fick stryk med en halvsekund av polemannen Verstappen, Ocon gjorde sitt bästa kvalresultat för året med sin nionde plats, och Tsunoda som har hamnat i en "Bottas situation" hos RBR blev tia, sättet hur han blir behandlat av RBR suger, först blev hans sprintkval saboterad av Verstappen, sedan fick han order att öka avståndet till framförvarande i sprintracet i ett försök att gynna Verstappen som fick ett tidsstraff, att han till slut fick sin poäng i sprintracet efter ytterligare några straffar var en klen tröst, att agera Verstappens vingman i en bil som saknar de senaste uppdateringar är ingen lätt uppgift.
Hadjar kvalade ut klantskallen Lawson ännu en gång, och Hamilton blev bara tolva i en Ferrari som tycks vara extra känslig för varierande bantemperaturer, en sjunde ruta i sprintkvalet och en tredje plats i sprintracet förvandlades till en besvikelse i kvalet för huvudracet. Hamilton envisas med att försöka justera bilen efter sin körstil när han borde göra tvärtom, det nuvarande bilkonceptet har ett så smalt fönster där däcken fungerar, att man måste anpassa sin körstil efter det för att kunna kriga om podiums, det tycks vara svårt för gamla hundar att lära sig nya tricks. Bortoleto lyckades med konststycket att kvala ut Hulkenberg, och Doohan gjorde det samma med Gasly, mest på grund av att Hulken och Gasly fastnade i trafik, Alonso och Stroll var helt vilse i pannkakan i en bil som ingen längre uppdaterar, vad Bearman pysslade med har jag ingen aning om, men det har varit samma visa under hela helgen, han har inte hittat rätt alls i sin HAAS.
Kval är kval, i racet märks det med vilka inställningar man kvalade med, chansade man med torr set up lär man bli ett lätt byte i racet, toppstallen chansar sällan, det är mer gänget från mittfältet som ser sin chans under varierande väderförhållanden.
Här nedan hittar ni resultatet från sprint spektaklet innan det delades ut diverse straffar i efterhand, hela sprintgrjen är för min del bara trams, en eftergift för den "nya publiken" som begriper noll om racing.



Dagens grid girls fortsätter med hatt trenden, kan vara bra att ha när det regnar.
Amen,..må den något kyliga söndagen vara med er.