MCLAREN MOUTHFUL

 
 
McLaren duon i första ledet i Barcelona är inte direkt oväntat, dock blev avståndet till RBR, Mercedes och även till Ferrari mindre än förväntad, hur mycket FIAs direktiv angående flex i framvingen påverkade kvalresultatet är svårt att säga efter bara ett kval, men direktivet hade effekt beronde på hur teamen hade valt att följa FIAs direktiv. En del hade helt enkelt valt att bara förstärka materialet för att begränsa flexet, andra hade valt en annan linje, nämligen att styra om delar av luftflödet till framvingen från spetsen mot fästpunkten för att minska flexet av vingen längst ut där FIA gör sina mätningar. Nu är ju inte det vertikala flexet grejen med flexaero utan det horisontella, det vill säga hur mycket spetsarna av framvingen böjs bakåt, något som är mycket svårt att mäta eller avgöra med hjälp av videomaterial. McLaren hade kvar sitt "kreativ men laglig" trixande med bakbromsar i något modifierade form, inte lika effektiv som tidigare men effektiv nog att ha temperaturen av bakdäck under kontrol även i slutet av varvet, ett par tiondelar är inte mycket men tillräckligt. Lite moln i slutet av kvalet skalade av lite av Mackens försprång när bantemperaturen sjönk, hur det blir i racet imorgon återstår att se, i morgon ska det vara halvklart och 28 grader, bilarna fungerar lite olika med olika gummiblandningar. 
 
Bakom McLaren duon tog Verstappen ut allt och lite till ur sin RBR, han var en hel sekund snabbare än stackars Tsunoda som hamnade sist, japanen är just nu helt vilse med sin RBR, visserligen är hans roll i första hand att testa grejer åt Verstappen, men en sekund är för mycket. Nu vill säkert alla soffaexperter byta ut Tsonoda mot Hadjar, men jag tror inte att RBRs ledning vill det, att ödelägga ännu en förarkarriär för en förare ur de egna leden vore dumt. RB är en lättkörd bil jämfört med RBR, det vore som att byta från en sömnig åsna till en rasande tjur, Hadjar är inte redo än att ta RBR tjuren i hornen. Russel kvalade ut Antonelli med några tiondelar, mellan sig hade de Hamilton som köttbiten i en Mercedes hamburgare, Hamilton som blev bäst hos Ferrari när Leclerc valde att bara göra ett försök i kval tre. Leclerc hamnade i ruta sju, Gasly skärpte sig efter fadäsen i Monaco och blev åtta, Hadjar imponerade igen med sin nionde ruta liksom tjuren Fernando med sin tionde, Neweys goda råd har satt lite fart i AM liket, dock inte i Stroll liket, han fick stryk av den gamle med halvsekunden. Williams har blivit vingklippt dels av det nya vingdirektivet, och dels av behovet att redan nu satsa det mesta på nästa års bil, Albon lär inte vara nöjd med att ha hamnat utanför topp tio. Bortoleto kvalade ut Hulkenberg, Lawson fick stryk av Hadjar liksom Stroll av Alonso som sagt var. Bearman kvalade ut Ocon som även hamnade bakom Hulkenberg, Sainz går inte att känna igen, spanjoren har tappat all fart, Colapinto gjorde en Colapinto med sin näst sista ruta, och stackars Yuki fick "äran" att ta walk of shame genom depån, att vara Verstappens stallkompis är den värsta sitsen i F1.
 
I F2 hade Lindblad chansen  att ta poäng i sprint racet, men gjorde åter igen ett misstag och hamnade utanför poängplatsen, i morgon startar han huvudracet från pole, man får väl hoppas på att han för en gångs skull håller huvudet kallt och däckslitaget under kontrol, det finns kapacitet i pojken när han lär sig att ta det kallt, det blev inga poäng för Beganovic heller. I F3 tog Taponens race slut redan i starten, han fick problem med bilen, rullade i väg sakta och blev sedan påkört bakifrån av den andra Ferrari junioren Camara som tittade ner i sina cojones istället att titta framåt, såg konstigt ut, brassen kanske behöver glasögon. 
 
Dagens grid girl gillade kvalet, om racet blir något att gilla återstår att se, lite riktig racing efter Monacos köbildning skulle inte skada.
 
Amen,..må riktig racing vara med er.  
 
    

BARCELONA BARBEQUE

 
Dags för Barcelona Barbeque med temperaturer mellan 27-29 grader och gassande sol, klarar man inte av det är man både stekt och rökt. Circuit De Catalunya är lika med "du kommer nära, men du kommer inte förbi", något som Verstappen använde sig av i sin debut för RBR när han höll Räikkönen i en Ferrari bakom sig varv efter varv och vann racet. Numera är den sista chikanen som gjorde livet surt för förarna borta, men fortfarande gäller det att vara nära nog genom sista kurvan för att eventuellt kunna ta sig förbi i slutet av start-målrakan. Dock är inte racet det mest intressanta med Barcelona, utan den fria träningen när stallen testar uppdateringar och letar efter de rätta inställningar. Det finns ingen annan bana som så brutalt avslöjar eventuella svagheter i bilens grunddesign eller för den delen bekräftar att man är på rätt väg, fungerar bilen i Barcelona så fungerar den på alla banor. 
 
Fram till nu har McLaren haft den bästa allround bilen med få svaga punkter, trixandet med bakbromsarna har hjälpt stallet att hålla temperaturen av bakdäcken "inom fönstret", hur det blir med det i Barcelona återstår att se, FIA kom ju med ett direktiv om att man kommer inte acceptera någon form av trixande för att hålla däcktemperaturen bak "inom fönstret". Samma sak gällande flexaero som man kommer att kontrollera när bilen är i rörelse ute på banan, hur mycket dessa två direktiv kommer påverka de olika stallen är svårt att sia sig om i förväg, det är först under den fria träningen man kan se vart det lutar åt. 
 
Med eller utan sina trixhjälpmedel  kommer Macken att fortfarande vara starka även i Barcelona, men man ska inte räkna bort varken Ferrari eller RBR.Den förstnämnda har faktiskt haft bra racepace under de senaste racen, och tycks även ha hittat bot för sin svaga kvalpace, den sistnämnda är som bäst på banor med snabba-medelsnabba kurvor som Barcelona, hur Merca kommer att hantera utmaningen på CTC återstår att se, höga temperaturer brukar inte riktigt vara deras grej. 
 
Bakom de "fyra stora" lär det blir en jämn kamp om de sista poängplatserna, då i första hand mellan RB och Williams, mycket hänger på hur man lyckas i kvalet, även om det sista chikanen innan start-målrakan är borta är det fortfarande svårt att sig förbi på CTC.
 
Till Barcelona har Pirelli med sig de hårdaste gummiblandningarna, banan går hårt åt däcken, belastningar är höga och de förväntade höga temperaturerna gör däckslitaget ännu värre, två stopp är det normala och förarna brukar använda samtliga tre gummiblandningar i racet. 
 
Det om Barcelona, även Indygänget har varit i farten i Indy 500, i Sverige pratades det mycket om hur Penske stallet och Newgarden hade fuskat och fick sitt välförtjänta straff, racet vanns av Palou med Mackan som god tvåa, jubel i Sverige tills det visade sig att även Andretti och Ericsson hade fuskat och Mackan flyttades ner till en trettioförsta plats. Jag gjorde mitt halvårsbesök hos Anderssons F1 blogg, för att se vilka reaktioner Mackans lika välförtjänta straff hade väckt. Det var inte mycket, varken hos bloggaren eller hos hennes sekt, lite "våra barn, andras ungar" över det hela, årets mjölkkanna race tycks ha flyttats till handlingar. Jag blir alltid lika fascinerat över det fabulöst hjärtliga stämningen i Annas gubbdagis, ordväxlingen är rå med "glimten i ögat" när man upp till 80% i kommentarer pratar om allt annat än racing, man hånar och vräker ur sig spydigheter till gubbdagis fröken Anna tar sina barn i örat och kräver att hennes undersåtar rättar sig in i ledet. Det finns några hos Anna som kan en hel del om F1, några andra som tror att de kan en hel del, Wiki-Google experterna som tror att allt som de hittar i nätet är sant, och sist men inte minst Netflix gänget, hangaround-prospect individerna som söker ljuset hos "jag har följt F1 30 år" kärnan genom att smutskasta alla andra utanför sektskapet. Rätt så roande måste man väl ändå medge när dagisfröken Anna tydligen med jämna mellanrum lättar eller skärper sina restriktioner angående språkbruket, synd bara att dessa "jag har följt F1 30 år" har inte lärt sig något om F1 under sina 30år, utan använder en F1 blogg för att vädra sina förkortakommanden i livet för allmän beskådan.
 
Nog om diverse pajaser hos Andersson, efter en avslutad Formel bil karriär kan man satsa på något annat som brummar...
 
...Kimi gjorde ett hemlig test på brittiska öarna när han fortfarande körde för Ferrari, nämligen att efter avslutad F1 karriär att satsa på åkgräsklippare racing, men brist på sponsorer satte stopp för det.
 
När talangen inte räckte till hela vägen till F1 satsade Rydel på BTCC i en Volvokombi som han ibland lånade ut till Lammers...
 
...Ericsson som oval specialist skulle kunna ha en framtid i Indien efter avslutad Indy karriär, ITTC på väldigt korta ovaler med standart bilar...
 
...en remJohan i svenska färger skulle nog bli en succé, den går ju att backa lika fort som köra framåt, en väl så viktig detalj i ovalracing när man söker luckor i trafik och slipstreamar. Vem vet, Rausing kunde vara intresserad av att sponsra igen med tanke på den lukrativa, Indiska marknaden med alla heliga kor, mjölkburkar för mer än en miljard människor är inte fy skam. 
 
Det var allt för idag "med glimten i ögat", det är fritt fram för alla pajaser att ha en åsikt om allt ovannämnda,.med "glimten i ögat" förstås. 
 
Dagens grid girl från det föregående inlägget är åter igen i tjänst, och kan även tänka sig att åka till Barcelona, så även jag.
 
Amen,..må barbeque vara med er.  
 
         
 
     

KNEE-JERK RULES

 
 
Årets vaggvisa i Monaco med "knee-jerk rules" bjöd på sömnsjuka från start till mål, de två obligatoriska depåstoppen skapade köbildning av tredje graden när stallkompisar hjälpte varandra, en gasade  och den andra bromsade, depåstopp för det förstnämnda,sedan bytte de plats och upprepade samma procedur igen,  RB och Williams fick resten av startfältet gå på knäna på ett tröttsamt sätt med FIAs nya knee-jerk rules. Det mest spännande i "kampen om segern" hände i första kurvan när Norris låste bromsarna, sedan hände inte mycket i topp tio jämfört med kvalet, Alonso fick bryta, Hamilton tog sig förbi Hadjar och Sainz ärvde tionde platsen, det var allt, FIAs påhitt gjorde racet ännu mer tråkig när bilarna användes som rullande chikaner för att hjälpa teamkompisen.
 
Norris har haft som vana att göra många små misstag både under kval och i race, idag skötte han sig, men Ferrari har lika bra racepace som McLaren, hittar de några tiondelar till under kvalet så kan det räcka långt, det blir intressant att se hur styrkeförhållanden mellan stallen påverkas av kastreringen av flexaero i Barcelona. För RBRs del var det "rätt" förare som vann, om Macken duon fortsätter att ta poäng av varandra har Verstappen chansen att hänga med i titteljakten, och om Ferrari hittar lite mer kvalpace kan det bli riktig kamp om årets förartitel om Ferrari duon tar poäng av McLaren och RBR. Verstappen hade inte farten att kriga om segern i Monaco, men hade tur när Hamilton fick tre platsers nedflyttning till racet, annars skulle han nog hamnat på en femte plats i mål.
 
Mercedes duon hade inte mycket att komma med efter deras misslyckade kval, i racet fastnade de bakom Williams rörliga chikan utan chans att ta sig förbi, FIA borde sätta en gräns hur sakta man får köra i ett race ur strategisk synpunkt. Strategi i all ära, men om dess enda syfte är att bromsa andra borde man göra något åt det, det som utspelades i Monaco idag gör ingen glad, varken publiken eller förarna, omkörningar bör verkställas på banan, inte på depån när teamkompisen agerar en rörlig chikan. Hadjar var med igen och lekte med de stora grabbarna, Ocon gjorde ett av sina sällsynta "jag kände för det idag" race, medelmåttan Lawson lyckades ta några poäng, och Williams duon trixade till sig några även de som sagt var. 
 
Det om F1, i F2 fick polemannen Alex Dunne erfara den gamla sanningen att man sällan eller aldrig vinner racet i första kurvan, irländaren fick se sig passerat av Victor Martins fram till första kurvan, men ville inte ge sig utan försökte ta insidan och orsakade en kalabalik utan dess like, en tredjedel av starfältet försvann i första kurvan. När racet kom igång satte Beganovic sin bil i muren, och Lindblad sänkte sig själv genom att köra för fort i depån, i och med det  förvandlades en tredje plats till en femte, som sagt var, han är för ivrig att visa sig på den styva linan, sånt kostar poäng. I F3 skrapade Taponen ihop några poäng till med sjunde plats i mål, han gjorde en helt ok första racehelg i Monaco som rookie på en bana där kunskap om banan är guld värd.
 
Nästa race går i Barcelona, en bana som inte direkt är känd för sina omkörningsfester, men vem vet, FIAs ständiga justeringar av regelverket kan ha en positiv påverkan på racet när vissa nymodigheter får kalla handen av FIA, den som lever får se. 
 
Dagens grid girl hoppade över dagens race, hon satsade istället på att kika när gräset växte, lika bra det, hon missade inte mycket. 
 
Amen,..må det växande gräset vara med er.