Jag är medveten om att det är 2025, men ur teknisk synpunkt är 2025 ett rätt så ointressant år, det är 2026 som gäller, men några ord angående 2025 kan vara på sin plats. Så, vem kommer vinna förartiteln 2025?
Det blir inte Verstappen...
...inte heller någon av dessa två herrar...
...utan mannen på bilden här ovan som kommer ge Ferrari deras första förarmästerskaps titeln sedan 2007.
Så, varför tror jag det? Tja, RBR har förlorat några av sina viktigaste medarbetare med Newey i spetsen, Waché har inte det som krävs för att vidareutveckla Neweys koncept, och hur bra förare Verstappen än är räcker det inte till att kompensera förlusten av varvtid när man inte längre har den bästa bilen. McLaren hade ifjol den kanske bästa allround bilen, dock inte den snabbaste, den saknade det lilla extra, på samma sätt saknar både Norris och Piastri det lilla extra som gör mästaren, så min tips är att Hamilton tar sin åttonde titel i år, sedan tackar han för sig och avslutar sin karriär. Nu vill säkert någon påpeka att Leclerc har sedan länge setts som Ferraris blivande världmästare, men enligt mig saknar även han det lilla extra som krävs, och Ferrari har inte anlitat Hamilton som en reklampelare, utan som en sjufaldig världsmästare som vill kamma hem en åttonde titel innan han lägger hjälmen på hyllan. Arbetet med årets bil talar även det för att Hamilton ses som förstaförare av Ferrari, man har förlängt hjulbasen för att kunna flytta föraren längre bak som Hamilton vill, man har bytt från push rod till pull rod i framvagn och byggt en kortare växellåda för att effektivisera aeroflödet under golvet för mer grepp bak och så vidare, med andra ord, man har byggt en bil som passar Hamiltons körstil. Nu är ju inte Hamilton den bästa testföraren i F1, men Ferraris bil var redan ifjol riktig bra angående däckslitaget, årets modifieringar siktar på att göra den ännu bättre i det avseendet, och Hamilton har alltid varit duktig på att ta hand om däcken, så ja, Hamilton tar sin åttonde och tackar sedan för sig. Nu vill någon säkert påpeka att Hamilton hade problem med att hänga med i Russels tempo ifjol, det är samma scenario som med Vettel under hans sista år hos RBR innan han lämnade RBR för Ferrari, Ricciardo tycktes helt plötsligt vara den bästa föraren av de två, Vettel fick inte längre det material som han ville, samma sak gällde för Hamiltons del hos Mercedes ifjol, Mercedes gick på Russels linje och stänge ut Hamilton från utvecklingsarbetet.
Nog om 2025, det är 2026 som blir det intressanta ur teknisk synpunkt med helt nya bilar...
...något i den här stilen kommer dyka upp...
...totalvikten minskar med bara 30 kilo...
...men 2026 års bilar blir både kortare och smalare...
...den höga diffusern ersätts med en mycket lägre...
...framvingen får färre element...
...och golvet blir slätare.
Måtten för nästa års bilar minskar överallt, totalbredden minskar med 100 mm, max golvbredden med 150 mm, framvingen med 100 mm, hjulbasen minskar med 200 mm, framdäcken blir 25 mm smalare och bakdäcken 30 mm och så vidare.
DRS försvinner och ersätts med aktiv aero, det vill säga med "Z mode" genom kurvpartier för mer downforce, och "X mode" för rakor med mindre drag, i klartext en ställbar fram och bakvinge som aktiveras av föraren. Bakvingen får tre element och den nedre beamvingen försvinner, det slätare golvet tillsammans med en mindre effektiv diffuser resulterar en reducerat ground effect nivå när bilen körs riktigt stum med låg rideheight, något som i sin tur reducerar porpoison fenomenet. I och med dessa förändringar hoppas man nå mer korrekt vindtunnel-bana korrelation och minska betydelsen av rideheight, något som i sin tur bäddar för en återkomst av rake. Totalmålet är 30% mindre downforce och 55% mindre drag, "out wash" som har skapat mycket "smutsig luft" för den som ligger bakom kommer med det nya aeropaketet förvandlas till "in wash" som ger renare luft bakom bilarna, allt detta för en tajtare och mer omkörningsvänlig racing.
På PU sidan minskar effekten från förbränningsmotorn från 560kw till 400kw, och ökar från 120kw till 350kw från MGU. Bortsett från aktiv aero för att underlätta omkörningar införs det även en "elektrisk MGU-K överväxel", som ger en extraknuff för bilen bakom ledarbilen när man sätter in ett omkörningsförsök, för ledarbilens del kastreras extraknuffen gradvis redan från 290 km/h för att sedan upphöra helt i 355 km/h, för den efterföljande ökas det gradvis ända fram till 377 km/h, hur det hela kommer att fungera i praktiken tillsammans med aktiv aero återstår att se.
Det blir intressant att se vilka som lyckas bäst med det nya konceptet, jag sätter mina slantar på AM där Newey ska ta fram 2026 års bil, han har ett tre månaders handikapp tidsmässigt eftersom RBR har "blockerat hans verktyg" fram till sista mars, men som Adrian själv nämnde så kan de inte blockera hans tankar angående nästa år design, han behöver inte sina "blockerade verktyg" att skapa något i hästväg, han behöver bara sin hjärna, papper och penna.
Det om 2025 års mästare och 2026 års bilar, för att komma åt en F1 sits krävs det att man har samlat ihop ett antal licenspoäng, något som kan leda till att förarna hoppar mellan olika klasser för att tjäna ihop tillräckligt med poäng för en superlicens. Arvid Lindblad ska köra F2 i år, och vill gärna ha en superlicens för att kunna testa F1 när chansen för det dyker upp. Han har inte tillräckligt med poäng från F4 och F3, nu ska han ta ett steg tillbaka och köra F regional i NZ, klassen mellan F4 och F3 för att skrapa ihop mer poäng. Vad är det fel på det enligt mig? Jo, då kommer han sno poäng av mindre erfarna förare som kör sitt första år i F regional, jag tycker att FIA borde kika på det här när förarna hoppar mellan serier att samla licenspoäng, det blir rätt så orättvist när förare med starka sponsorer som är klara för F2 samlar poäng i F regional.
På bilden här ovan kan ni ta del av hur många poäng finns det att hämta i diverse serier, FIAs syn på hur de värderar framskjutna placeringar i olika serier kan diskuteras liksom det faktum, att förare med starka sponsorer kan köpa genvägar i jakten på en superlicens.
Det var allt om F1, jag avslutar med förbränningsmotor versus elmotor från Top Gears testbana Dunsfold...
...Ferrari SF90 Stradale gjorde ett varv på 1,11,3...
Koenigsegg Jesko Attack sänkte det till 1,10,9...
...sedan dök det upp en Ford Transit elbil och krossade båda två med 1,05,3,..vad ska man säga, eh, supersportbilar väger lätt mot en postbil?
Dagens grid girls ser framemot racinåret 2025, och även mer framemot racingåret 2026, jag ser framemot att leverera fler dagens grid girl bilder.
Amen,..må postbilen vara med er.