THUNDER FROM DOWN UNDER

 
Thunder from down under nästa, Albert Park fick en ny asfalt 2022 och några ombyggda kurvor, en bana med korta rakor och ett antal långsamma kurvor, bra traction ut ur långsamma kurvor är ett måste för att man ska ha en chans för övertagande på den efterföljande, korta DRS rakan. Asfalten med metallinslag är slät med dålig greppnivå i början av racehelgen, men greppnivån förbättras undan för undan under racehelgen när mer gummi läggs på banan, man kör även F3 och F2 i Albert Park i samband med F1 helgen, något som hjälper till att bygga upp greppnivån. Utanför racelinjen är banan smutsig och hal och muren nära, så risken för att DRS tåg bildas är rätt så hög, och då inte minst med tanke på att den "rörliga chikanen" i form av Hulkenberg är tillbaka i F1. Tittar man på banans layout så framstår det med all önskvärt tydlighet att det här är en RBR bana, Ferrari var bra med 2022,men årets bil är inte lika bra ut ur-genom långsamma kurvor som fjolårets och har sämre balans än RBR, så allt annat än en RBR 1-2 skulle vara en överraskning. 
 
Belastningen av däcken ligger på medelnivå liksom graden av downforce och greppet från asfalten, ett stopp brukar vara praxis, man startar med medium och avslutar med hårda, mjuka använder man bara under kvalet.
 
Det om Albert Park, Hamilton hade åsikter om både det ena och det andra efter det föregående racet, han gnällde att Russel hade fått bättre strategi och en bil med bättre set up, och gnällde även över orättvisan hur mycket snabbare RBR var på rakorna jämfört med Mercedes...
 
...det gamla Mercedes tricket att stalla bilen med hjälp av J dämparen är ett minne blått efter det att den fick kalla handen av FIA,. även om den idag finns kvar i en annan form men går inte längre att använda för att "stalla" bilen.
 
 
Så, hur lyckas RBR stalla bilen utan en J dämpare? Det handlar i första hand om aerorelaterad trixande även om det  påverkar bakvagnsgeometrin till en viss grad. Som ni minns så skapas downforce i skiktet mellan två flöden som strävar i samma riktning i olika hastigheter. Runt en F1 bil bildas det ett antal flöden, men vi tar bara dem vars aerodynamiska påverkan på bilens downforce nivå angående att "stalla" bilen har den största betydelsen. Vi har uppifrån och ner flödet till-från bakvingen, flödet till-från beamvingen, flödet över golvet och fram till bakhjulsupphängningen och till slut flödet till-från diffusern. När man öppnar DRS i början av rakan "stallar" man downforce skiktet mellan bakvingen och beamvingen som i sin tur "stallar" downforce skiktet mellan beamvingen och diffusern/slutet av golvet=en kedjereaktion som ger högre toppfart rakt fram, man kan väl kalla det för en trippel DRS som några gör. När man sedan ställer sig på bromsen i slutet av rakan, blir det en kedjereaktion igen i en omvänd ordning och downforce nivåerna normaliseras. Värd att nämnas är att det inte enbart handlar om flöden i olika hastigheter för att skapa downforce, utan även i flöden i olika temperaturer. Flödet genom sidepodsen/kylarna är en del av det "inre aero", ett varmt flöde runt avgasröret vars hastighet dras upp med hjälp av avgasflödet, ett varmt flöde som möter två kallare och förstärker kedjereaktionen när man "stallar" bilen. Flödet mellan sidepods-över golvet har som främsta uppgift att skärma av diffusern, men påverkar även bakvagnsgeometrin när man "stallar" bilen eftersom bakvagnsupphängningen är en del av aeropaketet,med andra ord, en sorts aerodynamisk J dämpare utan fysisk form. Trippel DRS är en rätt så enkel trick i teorin, men svår att få fungera till 100% i praktiken, bara en designer/aerodynamiker av Neweys kaliber klarar av det och det finns bara en Newey. Den enda utvägen blir att kopiera, men en kopia är bara en kopia som saknar orginalets utvecklingskapacitet på grund av att kopians skapare saknar Neweys förmåga att vidareutveckla orginalet. 
 
Så vad ska de andra stallen göra att komma ikapp RBR? Dessvärre finns det inte så mycket de kan göra på grund av att de saknar en designer/aerodynamiker av Neweys kaliber. RBR kan köra sin bil med mer downforce tack vare sin "trippel DRS", för att försöka hålla jämna steg med RBR på rakor tvingas andra köra med mindre vinge, något som straffar sig genom kurvor när man tappar grepp=RBR kör ifrån de andra både rakt fram och genom kurvor. En del av RBRs magi ligger i även det faktum, att de kan köra sin bil med mjukare bakända tack vare att de klarar av köra den med mer rake än andra utan att tappa grepp bak. Ju styvare en bil är i bakändan desto svårare blir det att skapa en "trippel DRS" effekt, till exempel Mercedes är inte i närheten av det eftersom deras udda aerodesign tvingar dem att köra sin bil med en riktigt styv bakända, dags för Merca att tänka om och låta Allison ta över kommandot av designarbetet.
 
Det om "trippel DRS", hos McLaren har James Key fått sparken, in kommer David Sanchez från Ferrari som ska jobba tillsammans med Neweys gamla parhäst Peter Prodromou, det kan fungera men ingen av dem håller Neweys nivå, McLaren har en lång väg att vandra för att komma ikapp RBR. En som vill vara med och leka igen är ex BAR mannen Graig Pollock, och det med hjälp av Saudi slantar. Lite roligt i sammanhanget är att Pollock har slagit den stora trumman för sina EDI värderingar, EDI står för equality, diversity och inclusion, något som rimmar rätt så illa med Saudiska häng dem högt "värderingar".
 
Apropå värderingar, det är inte bara F1 som suckar efter diktator slantar, Moto GP har kört länge i Quatar, moderat bandy spelarna med svensken Stenson i spetsen säljer röv i Saudiarabien liksom F4 och F3 som varje vinter kör i mellanöstern i en serie skapad av den saudiska FIA chefen,.och sedan har vi givetvis fotbollspelarna med FIFAs escort pojke aka media hora från brittiska öarna Mr B i spetsen, och nu senast Mr Z som gav tio poäng för Qatar för VM, även han säljer röv för dagens spotpriser i mellanöstern. Nu är ju idrottsproffs för det mesta rätt så simpla "matching numbers" människor, där siffran för IQ matchar siffran för skostorlek, är man högutbildat så är man rumsren och dricker inte ur toalettstolen i nykter tillstånd och så vidare, men lite tankeverksamhet borde det väl ändå finnas där ibland även för ett stolpskott som Mr B eller Mr Z även om bollen är rund och jorden platt på gräsmattan.
 
Dagens grid girl kan tänka sig att åka till down under, dock inte i sällskap av fotbollspelare.
 
Amen,..må det platta jorden vara med er.     
 
 
       
 
         
 
       

Kommentarer :

#1: Trainer

Wau,det är ord och inga visor. Du kan verkligen skriva och beskriva saker med sitt rätta namn. Önskar jag kunde göra desamma
Ha det !!

Svar: Jag brukar skriva vad jag tycker utan några om och men, PK hyckleri är inget för mig. Ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

https://www.coldcasesweden.se

skriven
#3: Tomi

Riktigt intressant om hur olika luftflöden interagerar med varandra! Hej...

Svar: Kul att det finns dem som uppskattar lite tekniktugg,..ha det bra Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :