

Två race, två RBR dubbel,.och fler lär följa. Perez vinst i all ära, men loppets behållning var Verstappens uppvisning,eller ska vi kalla den för RBRs uppvisning, från femtonde startrutan till en andra plats i mål. På tolfte varvet var han redan uppe på en åttonde plats, på sjuttonde på en fjärde och på tjugofemte på en andra, något som säger allt om Neweys skapelse, man kunde lika gärna dela ut årets titlar redan nu, RBR lirar i en egen liga, resten av startfältet får nöja sig med att agera statister. Så här i början av säsongen slipper Perez stallorder, men Verstappens "jag är inte här för att bli tvåa" speglar den verkliga rangordningen hos RBR, Perez kommer aldrig bli en världsmästare hos RBR. Racet som sådant blev en händelsefattig tillställning, det var bara Verstappens/RBRs uppvisning och domarkårens klanterier som satte färg på spektaklet. Alonso korsade mållinjen som trea, jublade, och blev sedan av med sin tredjeplats när domarna tyckte att stallet hade jobbat med hans bil när han tog sitt fem sekunders straff under depåstoppet, och gav honom en femma till. Senare ändrade de sig och gav tillbaka tredjeplatsen till Alonso, sedvanligt FIA klanteri med andra ord, att de bara orkar dra löjets skimmer över sporten, clownerna inom F1 cirkusen förnekar sig aldrig.
Så, finns det något hopp om att någon eller några kan sätta käppar i hjulen för den dynamiska RBR duon? Egentligen inte, AMs kopia av RBRs fjolårs bil är inte så pjåkig, men den hänger inte med i den uppdaterade orginalets tempo, Ferrarin är i grund och botten snabbare än AM men faller med sitt däckslitage, Mercedes kan nå en podiumplats bara om Alonso eller Leclerc klantar till det, Alpine har varken förare som är bra nog eller farten att utmana om podiums och så vidare. Ännu en gång kan man konstatera att F1 är en ren materialsport, visst finns det vissa skillnader även fartmässigt bland förarna, men i toppstallen är de marginella. För det mesta är det materialet som gör föraren, inte tvärt om, man behöver till exempel bara titta på Hamiltons prestationsnivå i ett undermåligt material, chansen för hans del att vinna en åttonde titel existerar inte i årets Mercedes.
Den eviga diskussionen om vem som är den bästa föraren genom tiderna borde inte förekomma med tanke på hur det ovannämnda materialet påverkar på förarnas prestationsnivå, GOAT eller COAT i F1 är till 90% bilen, inte föraren oavsett om han heter Verstappen, Hamilton eller Alonso...

...eller som rallyföraren Walter Röhl uttryckte sig en gång i tiden om Audis rallykanon,."en dresserad apa skulle vinna med den", samma gäller i F1, ett antal dussinförare har tagit VM titeln med GOAT-COAT bilar. Nog om clowner och getter, i Saudiarabien slaktar man varken clowner eller getter, utan vanligt folk som är dumma nog att höja rösten om mänskliga rättigheter. Ifjol avslutade man F1 festen med 81 avrättningar så fort F1 cirkusen hade lämnat landet, i år tog man livet av 13 stycken veckan innan F1 cirkusen anlände, hur många kommer mista livet nu när F1 cirkusen drar vidare till Australien återstår att se. Ingen inom F1 cirkusen hade något att säga om slaktfesten, de tog pengarna och blundar istället, sportwashing när den är som värst, sug på det era jävla penningkåta hycklare inom F1 cirkusen.


Dagens grid girl och jag skickar vår sedvanliga hälsning till...

...FIA chefen...

...Fuck you.
Amen...må GOAT-COAT bilen vara med er.
Wow! Vilken bra text! Jag håller med dig i allt du skriver. Du får med såväl information från racet som viktiga samhällsfrågor och lyckas också ge en känga till dem som ska ha den. Som chefredaktör läser jag många texter varje vecka och det är så roligt när man får ta del av kvalitet av den här klassen. Bravo. Själv kämpar jag med näbbar och klor för att hålla mig intresserad men helt ärligt tror jag att det kommer bli mer och mer sammanfattningar framöver. Det finns inget spännande kvar att följa över en hel helg helt enkelt. Det får bli Moto GP, Indy Car och Rally VM istället som får prioteras. Men jag kommer absolut fortsätta hänga här. Ha det gott så länge.