BACK TO OUT BACK

 
 
Australiens GP blev en riktig Hillbilly fest där Albon serverade förrätten när han smällde in i muren på varv nio, SC kom ut...
 
...Russel kom in från första plats och rödflaggan ut, oflyt för britten när alla kom in i depån och kunde byta däck, på det artonde varvet tog Hillbilly grillfesten slut för Russel. Stående omstart, Hamilton tog täten från pole, polemannen Verstappen, som under  första varvet efter racestarten tvingades släppa förbi både Russel och Hamilton avvaktade under några varv innan han blåste förbi Hamilton och försvann till periferin...
 
 
...allt var sedan frid och fröjd under ett antal varv tills Magnussen kysste muren lite lätt på varv femtiofem och blev av med ena bakdäcket, SC, sedan rödflagg igen, alla kommer in och byter till mjuka däck...
 
 
...stående omstart, solen ligger lågt, ingen ser något men alla laddar för fullt, bilar utanför banan, bilar som snurrar...
 
...och bilar som hamnar i muren när Alpine duon kör ihop, Gasly såg inte Ocon bredvid sig, rödflagg igen och sedan en rullande omstart bakom SC och in i mål.
 
Så, vad ska man säga om out back Hillbilly festen? Tja, några helt onödiga rödflagg situationer när FIA försökte skapa lite drama på Netflix nivå, något som kostade Alpine ett antal miljoner som de hade behövt för uppdateringen av sina bilar, många förare var kritiska efter racet och sparade inga ord när de kritiserade FIA. Jag kan förstå kritiken både från förare och stallchefer, FIAs fulspel för att skapa underhållning åt Liberty Media luktar pengar och mygel hela vägen till banken, att medvetet skapa rödflagg situationer säger det mesta om FIAs och Liberty Medias ruttenhet, först kommer pengar, sedan mer pengar,.racing,.vem fan bryr sig.
 
Själva racet då? Som vanligt, RBR visade ännu än gång hur överlägsna de är, Max gjorde som han ville i täten, och Sergio kryssade upp genom startfältet på en bana där det är svårt att ta sig förbi, först kommer RBR, sedan ingenting, och sedan resten av gänget. Varken Mercedes, Ferrari eller AM har den prestandan som krävs att slå RBR, de har mer vindtunnel tid och simulator körning av aeromappar till förfogande, men RBR har Newey som "ser" aero på ritbordet, något som mer än väl kompenserar för förlusten av vindtunnel och simulator körning. Några av de som tog poäng förtjänade det, några andra fick sina poäng som present av FIA, några föll offer för FIA med knuff, för varje år som går börjar F1 alltmer likna sin Hillbilly kusin Indycar, ingen panik, alla på en gång.Underhållande? Kanske det,men riktig racing värt F1? Nej, inte i min racingvärld, vill man se Hillbilly racing så finns det ju redan i Indycar, F1 bör handla om racing på elitnivå där världens bästa förare kör mot varandra, inte på varandra när FIAs clowner håller i taktpinnen betalt av Liberty Media.
 
Dagens grid girls är partysugna, men föredrar Bollinger  före Budwiser, F1 före Indy, det bästa av två världar är att hålla dessa två världar separerade från varandra. 
 
Amen,.,må Bollinger eller Budwiser vara med er efter tycke och smak.   
 
 
         
 
     

Kommentarer :

#1: Genc

Håller med! Angående om hillbilly festerna, och det är att FIA gör allt i sin makt. För att krama dig ur så mycket pengar som möjligt, tillsammans med LM. Ifrån pengaflaskan. Att göra Formel 1an, endast populär i Staterna. Genom att göra den till en Indycar 2.0, så snart kör man på ovaler kanske vem vet? I typ Texas eller Indy, om typ 3 år eller så🤔

Svar: LM och FIA är bara intresserade av att tjäna pengar, sporten som sådan skiter de i fullständigt när de säljer röv till diktaturer, LM&FIA borde döpas om till Sportswashing Corporation.
Brandon Lee

skriven
#2: Mats

"vill man se Hillbilly racing så finns det ju redan i Indycar"

Vet inte om vi tittar på samma Indy, eller om du överhuvudtaget sett Indy senaste åren ... verkar inte som det?

Om jag vill se riktig racing mellan förarna kollar jag klart hellre på Indy, men vill jag se drama och intriger så är det givetvis F1 som gäller. Så en ganska bra mix att kolla på bägge.
Men vad vet jag, jag är ju bara en vanlig svenne som gillar racing ... kanske som dom flesta som kollar på motorsport, eller?

Så vem är du Brandon att såga Indy på fotknölarna? Kanske Motorsporten bara ska vara ägnad för en elit som har 100% kunskap om alla teknikaliteter och alla annan expertkunskap? ... jo du då kan jag garantera att den är stendöd inom ett decennium.

Svar: Jag har kikat på Indy länge och under ett antal år på plats, Indy har helt klart ett underhållningsvärde men som racing ligger den inte på samma nivå som F1, dels för att det handlar om en enhetsserie, och dels för att förarmaterialet inte håller samma nivå som i F1. Visst ska man följa båda två om man är racingintresserat, jag sågar inte Indy utan säger bara som det är, Formelbil racing har aldrig varit speciellt populärt i USA, det är NASCAR som gäller, Indy körs inför tomma läktare jämfört med NASCAR. Det som jag inte gillar i F1 är hur Liberty Media försöker "amerikanisera" F1, slänga in den i Las Vegas som något slags partygrej för nöjesfolket, sånt suger, racing ska vara racing på banor avsedda för racing, inte skrotrally i Disneyland. Ökar man antalet F1 race i USA kommer det tar död på det lilla intresset för Indy som finns kvar i USA, Indy gjorde några tafatta försök att etablera sig i Europa och i Japan, publikintresset var lika med noll. Det är upp till var och en vad man vill titta, jag skulle tro att de allra flesta i Sverige följer Indy enbart på grund av att Ericsson och Rosenqvist finns med där, utan dem skulle intresset att följa serien tvärdö. Ha det Mats, och fortsätt med att titta både F1 och Indy.
Brandon Lee

skriven
#3: Björne

Tjenare och Glad påsk i förskott.

Sen LM kom in som ägare till F1 har allt förändrats, man skiter i sporten totalt då dom tagit den riktningen att stärka "showen" (tjäna mera pengar)
Med facit i hand efter fiaskot i Australien så visar dom ju sitt rätta jag, och FIA dansar efter den pipan helt och hållet.
Man tar otroligt konstiga beslut, och som redan är nämnt 3 rödflagg under ett lopp. Har aldrig varit med om liknande grejer
och då har jag kollat på F1 sen Ronnie körde. Här kan man säga att race-ledningen fan borde skämmas, då dom medvetet förstör sporten.
Men som du säger Brandon det ju åt det hållet det verkar gå, pengar och mygel och igår fick LM precis det dom beställde och förvandlade
toppen av mototrsport till en produkt där "showen" är centrum för allt.

Ha det gott

Svar: Allt hänger ihop, LM, Aramco som sponsor, FIA chefen som är Aramcos nickedocka, stallägare som är nöjda när de får mer pengar att dela, och vill inte ha flera stall i F1 då de själv skulle få mindre pengar, det luktar pengar, fiffel och båg härifrån till evigheten. F1 tappade sin själ och hjärta som sport när LM klev in, numera bryr man sig inte ens om förarnas säkerhet utan leker med rödflaggsituationer för att skapa mer show som alstrar mer pengar, och det till varje pris, fy fan, det är så att man mår illa av skiten. Ha det bra Björne,.och Glad Påsk för dig med i förskott.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Tycker ändå kvalet var rätt intressant. Jag förstod ju att RB skulle ta pole men det var ändå lite intressant att se plats 2-8. Och kul för Albon och Williams med Q3. Bra kört även om racet blev en katastrof. Rödflaggen tycker jag också vara välbefogad då alla gnällde för två år sedan när den inte kom och Verstappen kunde utnyttja det till att vinna hela VM. Sedan blev utfallet ett stort magplask men det kan man inte skylla på FIA. Det kan man däremot göra när de delade ut 5 sekunder till Sainz trots att varvet aldrig räknades och det blev rullande målgång där han åkte ner betydligt i resultatet. Allt som allt ger jag ändå hela helgen godkänt och får Mercedes rätt på grejerna kan det bli bra fighter om plats 3-8 framöver. Alltid något. Bucklan kan de dock redan dela ut. Jag tar även med mig frågan till nästa gång om stjärnglansen kring Leclerc håller på att falna. Tycker att han har talangen och bilen för att bli best of the rest men lyckas hela tiden göra de små misstagen som kostar.

Indycar däremot var trots oval och sjuhundra åttio åtta varv väldigt spännande. Inte ens en rödflagg och stor spänning nästan ända in i mål. Snyggt med Pole för Rosenqvist men även hans gloria börjar hamna på sne lite för mig. Ericsson var laddad till tänderna men glömde lägga i racerväxeln och backade istället hela vägen till plats 16. Inte godkänt men han höll ihop det ändå och lyckades klättra några pinnar upp vilket kan bli betydande framöver. För mig som är uppväxt med Folkrace i Edsvära och Rallycross på Kinnekulle Ring blir valet ändå väldigt lätt. Call me little hillbilly som Ghost (nästan) sjunger. Alla dagar i veckan.

Svar: Stående omstart med bilar med tom tank och solen i ögonen, alla missar bromspunkten, inte speciellt genomtänkt av FIAs pajaser. I båda rödflaggsituationer fanns det rent spår på ena sidan av banan, man hade kunnat rensa banan utan problem med bilarna bakom SC, och fortsatt sedan racet med rullande start. Apropå Sainz straff, helt korkat i den situationen, men domarna brukar ju vara folk som inte begriper något om racing, så även den här gången. Leclerc kommer aldrig bli världsmästare, han saknar det avgörande lilla extra som gör en mästare. Ovalracing är inte min grej, lite väl enformigt, Rosenqvist var som han brukar vara, upp som en sol, ner som en pannkaka, Ericsson med, hur bra som helst i ett race, sedan helt anonym i nästa, jämnhet brukar löna sig i det långa loppet, man behöver inte vinna alla race, men man måste vara med bland de bästa i alla race för att ta hem titeln. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#5: Peter

Hur man än vänder å vrider så skriver djävulen advokat " reglerna " i F1 !
När skall straff ge samma bedömning varje gång och inte nötter som tycker olika varje gång ?

Svar: Precis så är det, bara det där att man skruvar tillbaks ett par varv istället för att ta den aktuella läget på banan vid rödflagg är skumt, man skruvar ju inte tillbaks några varv i löpning om någon faller och hamnar efter. Samma bedömning lär inte bli praxis så länge det är olika domare från race till race, för det mesta folk som inte begriper något om racing, pappersvändare från olika motorsport organisationer, karriärister som har aldrig suttit i en formelbil. Ha det bra Peter.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

F1 aldrig varit säkrare, Halo förarna är helt inneslutna i en säkerhetskonstruktion låt dem köra racet utan rödflagg för helvete. Det är på nåt sätt som att man går bakvägen med olika sätt för att stoppa racandet, man skapar avbrott istället för att tankstopp, flera däcksleverantörer, längre vikt och annat ger variabler och taktiska och racemässiga variationer. Löjligt helt obefogat. Och nej om F1 får vara F1 med tävling utveckling och fritt tävlande så är F1 långt ovanför Indycar. Klart att du har rätt i att det är tomtar som förstör vad F1 var för tex bara 20 år sedan.....

Svar: Håller med om vad du skriver, allt var inte bättre förr, men F1 var det, att "amerikanisera" F1 är inte den rätta vägen att vandra. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

En kommentar till om Melbourne...tycker att med tanke på händelserna under racet så ser det egentligen ut som att banan är för svår för dagens plattan i mattan unga förare...de behärskar inte omständigheterna när det blir smalt och lite tricksigare...går bra med breda Tilkebanor men inte annars..ha det ...

Svar: Så är det, de har blivit bortskämda med enorma avåkningszoner och bilar som tål jävligt hårda smällar,.plus all daltande med SC i matarserier, det mesta av racet till exempel i F4 tillbringar man bakom SC eller i depån.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :