TIPPING POINT

 
Slutvinjetten i Jeddah blev en episk parodi på racing när duon Verstappen-Leclerc var på lekhumör vid DRS mätpunkten innan start-målrakan.
 
Verstappen: Var så god min kära vän, du tar täten.
Leclerc: Absolut inte min vän, du först.
Verstappen: Nej nej kära vän, jag insisterar, du först.
Leclerc: Tack så hjärtligt, men nej tack, du först.
 
Pajaseriet med DRS i Jeddah under de sista varven avslöjade på ett brutalt sätt FIAs tillkortakommanden med årets bilkoncept, när en förare medvetet undviker att gasa för att ta ledningen i ett race, och ställer sig på bromsen istället så skvallrar det om ett systemfel. F1 är på sitt sätt underhållning, men bör ändå i första hand handla om riktig raring där förarnas körskicklighet fäller avgörandet, inte en knapptryckning efter taktisk köbildning i snigelfart fram till sista kurvan och DRS mätpunkten. Taktisk rävspel hör hemma i skidåkning med masstart på 50 kilometer ,där 49 kilometer av loppet handlar om taktikspel när man slipstreamar och sparar på krafterna till den sista rusningen fram till mållinjen. Diverse hobbyjournalister jublade efter racet igår, och skriver om lyftet som det nya konceptet innebär, men i parktiken har ingenting förändrats jämfört med förra året. Visst kan man ligga närmare i år, men samtidigt har effekten av slipstreaming avtagit så det är fortfarande DRS som gäller vid omkörningar, att trycka på en knapp har ingenting med körskicklighet att göra i min värld. Jag är medveten om,att man i dessa formula Netflix tider kan utpekas som en bakåtsträvare om man påpekar det ovannämnda, men jag håller fast vid vad jag skrev, defensiv taktikspel hör inte hemma i racing, det är plattan i mattan som gäller.
 
Racet som sådan blev som förväntad en kamp mellan RBR och Ferrari, och då i första hand mellan Verstappen och Leclerc, Perez och Sainz är hjälpryttare som gör sitt jobb men inte mer än så. Visserligen var det Perez som tog täten i racet och byggde upp en 2,5 sekunders ledning, men när hobbyföraren Latifi satte sin Williams i muren igen sin vana trogen på varv 16, så försvann Perez chans att kriga om segern i samband med depåstoppen, och öppnade för racets huvudaktörer att träda fram och fajtas om segerbucklan. Sedan hände det inte så mycket i racet innan slutvarven, några förare försvann från en poängplats runt varv 35, däribland Bottas som tvingades bryta när motorn överhettade, och Alonso och Ricciardo som även de tvingades ge upp med tekniska problem. RBR och Ferrari är just nu i en klass för sig när Mercedes kämpar med att hitta rätt med sin bil. Russel som slutade på en femte plats tappade 2-3 sekunder per varv mot toppbilarna under de sista varven, och Hamilton fick erfara hur svårt det är att ta sig upp genom startfältet när man inte sitter i en vinnarbil, Mercedes måste hitta bilens sweetspot snabbare än kvickt om de vill vara med och utmana om VM titlar. Leclerc leder förarmästerskapet med 45 poäng, Hamilton har skrapat ihop 16, i konstruktörsmästerskapet leder Ferrari med 78 poäng mot Mercedes 38, sedan har vi RBR duon Verstappen-Perez och Sainz som lurar i vassen, kan bli tufft för Hamilton att ta sin åttonde VM titel.
 
Att man ordnar F1 race i ett land som Saudiarabien är ett skam för F1  sporten om man nu kan kalla den för sport när det sportsliga kommer i andra eller i tredje hand. Det är fullständigt absurt när racearrangören måste övertyga förarana om att landets luftförsvar klarar av att garantera förarnas säkerhet mot missilattacker under racehelgen, vad blir nästa för FIA och LM, att köra ett race i Kiev?  Allt har sitt pris, och fina flickan FIA och hennes hallick LM drar sig inte att bli rövknullade av diktatorslantar om priset är det rätta, pop the pimp and ditch the bitch och kasta länder som Saudiarabien  i soptunnan där de hör hemma så blir racingvärlden ett bättre ställe att leva i länder där mänskliga rättigheter respekteras.
 
Tredje gången gillt för dagens grid girl, och budskapet är det samma som tidigare till samtliga översittare och giriga pengasamlare,..FUCK YOU.
 
Amen,..må DRS parodin vara med er.      
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: carl

håller fullständigt med dig har alltid tyckt att det är fel att behöva extra hjälp för att komma om då är det väl bättre med en karossform som är anpassad för racing.ovalbilarna ligger ju rätt tätt hela racet.tyckte nog att verstappen hade tagit in halva avståndet under VS perioden.kul att du är tillbaks.

Svar: Har man själv pysslat med racing så uppskattar man inte påhitt som DRS, som sagt var, vem som helst kan trycka på en knapp, det krävs ingen förarskicklighet för det. Ha det Carl.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

DRS-spelet har ju hamnat i fokus båda de första racen, men kändes extremt i Saudi. Man undrar ju när de kommer köra in i varandra efter att ha ställt sig på bromsen för tidigt. Men kul med lite ombyte där uppe, och om Merca kan få ordning på bilen så att det är tre team som gör upp om det vore det kanon. Russel hade f ö tur som inte somnade i sin ensamhet…

Svar: Ja, FIA tog fram ett aerokoncept som inte funkar utan DRS, dumt gjort, med active ride skulle man haft chansen att dumpa DRS. Visst är det kul med flera som fajtas om segern, men det lär inte dröja länge innan man börjar styra allt med stallorder.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

ANONYMUS
Ja, de där stallordrarna är ju tyvärr oundvikliga om det ska finnas en chans på förartiteln. Men det är verkligen en riktig surdeg. Det kan ju i princip aldrig bli mer än två eller högst tre stycken som kan blanda sig i "leken".
Även jag tycker att DRS funktionen är jäkligt tröttsam. Möjligtvis kunde den ha ett berättigande om alla fick använda sig av den, men utan linjer. Som du säger, plattan i mattan och körskicklighet borde vara det som avgör, men rävspelet med taktiska depåstrategier tycker jag är en spännande ingrediens.

skriven
#4: Tomi

Klart att det egentligen är fel att köra i diktaturer och länder som är i krig som Saudi. 14 procent av världens befolkning lever i demokratier så att göra det hör till en kultur som är i minoritet, självklart borde alla dock göra det. Skall man tex köra i Brasilien som skjuter barn, hugger ner Amazonas och torterar folk? Svårt för vi älskar ju F1 och inte skitpolitik.....
Håller med om att det inte är racing att tvärbromsa för att anpassa sig till en DRS linje ....ta bort skiten och låt tex utformning på bakvingen avgöra hur snabb din bil är för omkörning....Bottas hade oflyt hoppas att AR får ordning på grejerna...Skall bli kul att se om Leclerc pallar för trycket eller om han börjar krascha bort sig de närmaste loppen håller han huvudet kallt så har han en bra chans att rycka.....Undra om fighten för segern i Saudi hade varit lika ren om Ham varit inblandad?
Tack för bloggen!

skriven
#5: ThomasF

Ja knappar på ratten kan väl aldrig skapa ärlig racing men isåfall är väl Indycars PTP-knapp bättre.Där är väl inga linjer i banan att följa utan när maxtiden är förbrukad är det roliga slut.De har ju inga batterier att ladda heller så det kräver nog lite mer av föraren för omkörningar?Det är klart med alla dessa hjälpmedel i F1-an så jämnas kanske förarskickligheten ut lite och välkomna pengar kan strömma in via förarsponsorerna?Mkt politik nu Brandon.Det blev kanske för mkt. ”fyrverkerier” t.o.m för ett så partyglatt gäng som Liberty Media i Saudi?
Vågar de sig på ett lopp i Moskva iallafall nu med en A-bomb detonerad i skyline?Nä det här ska man nog inte skoja om ifall mannen i öst fingrar på röda knappen med ell utan F1 lopp.
Bra skrivningar som vanligt BL.//Thomas

skriven

Kommentera inlägget här :