THE HATTRICK

 
2022, men några ord om 2021 och om FIA-LM hattrick, som ännu en gång bekräftade vad F1 cirkusen  egentligen handlar om, pengar, mer pengar och ännu mer pengar. Herren på bilden här ovan heter Mohammed bin Sulayem, FIAs nya president från Saudiarabien som fick sitt första F1 race i slutet av 2021, F1 seriens nya storsponsor heter Aramco från Saudiarabien, the hattrick för diktaturen från mellanöstern, sportwashing av tredje graden där de inblandade hånskrattar hela vägen till banken. Valtteri Bottas har berättat öppet om F1 cirkusen som ett spel om de stora pengarna där förarna är bara spelpjäser, och där de inblandade är redo att göra vad som helst för att tjäna ännu mer pengar, en verklighet som rimmar illa med den romantiserade bilden om F1 som diverse medier målar upp och matar F 1 fansen med, F1 fansen ser vad medier vill att de ska se. Jag för min del försöker låta bli att skönmåla och glorifiera F1 cirkusen inklusive förarna, mediabaserade sagor om hjälmförsedda hjältar är kvällstidning retorik från klickbete kåta hobbyjournalister till F1 fansen  som ser vad medier vill att de ska se, punkt slut.
 
2021 års säsong avslutades i Abu Dhabi med lite testverksamhet, de äldre förarna testade med en "mula", i fallet Bottas-AR med en bil från 2019 med avskalad downforce för att efterlikna downforce nivån med årets bilar...
 
...kinesen Zhou testade med en bil från 2021, skillnaden i varvtid låg kring 2 sekunder till förmån för 2021 års bil hos AR. Under första dagens testkörning gjorde  Nyck de Vries ett varv på 1.23.194 med 2021 Mercedes, Russel 1.28.062 med Mercedes "mula", under andra dagens testkörning toppade Shwartzman tidtabellen med 1.25.348 i en 2021 års HAAS samtidigt som Perez nådde bara 1.27.996 i en RBR "mula". Perez tycker att skillnaden i greppnivå mellan 2021 års bil och årets bil är enorm, Bottas i sin tur säger att skillnaden inte är så stor angående downforce och greppnivå,och Norris tror att samtliga förare blir tvungna att justera sin körstil för att anpassa den till årets bilar och så vidare, rätt så förvirrande med andra ord. Jag för min del tror att de som körde bilarna med de högsta downforce nivåerna under 2021 får svårast med att anpassa sin körstil efter årets bilar, att dyka  på insidan eller att ta sig förbi på utsidan kommer inte att fungera på samma sätt som 2021, det saknas downforce för det. Blir intressant att se vilka förare har den "car control" som krävs för att kompensera för förlusten av greppnivå, vem som helst kan köra fort med en bil som greppar i alla lägen, i en bil som inte gör det blir det hela mycket svårare när den patenterade dykningen på insidan inte längre fungerar.
 
Ferrari har jobbat för fullt att ta fram en PU som håller måttet, nu är det split turbo som gäller samt optimeringen av den "kontrollerade självantändningen" till den grad att man ligger nästan på diesel motor nivå, dock är det fortfarande en tändstift som sätter fyr på brasan. Ferrari jobbar med två olika varianter av den nya kraftkällan, och kommer  i början av sommaren välja vilken de ska satsa på mer långsiktigt, PU har varit Ferraris svaga punkt under några år så en konkurrenskraftig PU är ett måste för dem om de vill vara med och fajtas om VM titlar. Tur för oss att förbränningsmotorn fortfarande får leva vidare i F1, vore jävligt trist med enbart elspisar i F1, sånt hör hemma i bruksbilar. Apropå bruksbilar med eldrift, jag slutar aldrig att förvånas över  vilka "experter" det dyker upp i kvällstidningar. Läste häromdagen lite svammel av en snubbe som heter Glenn Lindberg i AB, blev sedan intresserad av vad hans expertis består av, och tog reda på det.  Snubben är en fotograf hos Teknikens Värld, på vilket sätt det gör honom en expert på elbilar har jag lite svårt att greppa, men jag antar att lika barn leker bäst, hos AB vimlar det diverse "experter" vars CV i ämnet de påstås vara experter i lämnar en hel del övrigt att önska. 
 
Någon som kan klura ut vem som är föraren som flyger högt i Monaco på bilden här ovan, han tycks sakna lite downforce eller har hinkat för mycket Red Bull som ger en vingar.
 
Dagens grid girls kommer från hojracing, men kan tänka sig att även jobba inom F1 om och när "we race as hypocrites" hyckleriet tar slut.
 
Amen,..må 2022 bli året när riktig racing återvänder till F1.   
 
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Bigg.

Hur kommer "data spel F1 förare" klara sig 2022 års bilar? Gissar rumpkänslan, som finns hos riktiga förare, kommer bli utslagsgivande. Äntligen går det mot mer riktig Racing kanske. Om det inte "tillåts" inom citationstecken, att vissa stall får förmånen att fuska! Hoppas jag har fel om det.
https://www.youtube.com/watch?v=2GJ9udIoGh8

Fantastisk känsla att känna bilen.

MVH.

Svar: Ja, 2022 blir rumpkänslans år, speciellt i början av året innan förarna har kört sig in i materialet och lärt sig dess begränsningar, under andra halvan av årets säsong märks mer av vilka stall har prickat rätt med designen, det kan bli några överraskningar men man ska komma ihåg att de bästa ingenjörer finns hos de bästa stallen.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

God fortsättning!
Jo det är definitivt pengarna som styr....får se om F1 klarar av att undvika 100 procent elektrifiering eftersom stora bilmärken med målet att sälja just elbilar deltar. Men håller med F1 skall låta....däremot är ju tex elskotrar vettigt eftersom de ofta körs i känslig natur. Vad tror du om Tuukka Taponen som har ett management som bestämt sig för att de inte skall låta pengarna styra utan vill ta sig till F1 genom körskicklighet, tror du att det är möjligt?
Tror faktiskt inte att Ferrari klarar att ta fram en bil som vinner utan att mörka med något eller ha en extra fördel jämfört med de andra på nåt annat sätt, dessutom ett strängare budgettak nu lär inte vara en fördel inom den kultur som gäller inom Ferrari....
Härligt att du bloggar 2022!

Svar: Apropå Tuukka Taponen, rätt tänkt av hans management, men svårt att lyckas med i praktiken, enda chansen finns inom F1 stallens ungdomsverksamhet om man får in en fot där, F1 är ju lika med no money, no honey. Ferrari och Merca sparade några "tokens" från 2021 som de kan använda i år, Ferrari satsar sina på att bygga en ny motor, eller rättare sagt bygga om vissa delar av motorn, det kan räcka långt i år när andra inte har kvar några sparade "tokens" .
Brandon Lee

skriven
#3: Thomas

Hej
Sauberföraren bör vara Kamui Kobayashi.
Tackar för en bra blogg

Svar: Japp, det är Koba som övar lågflygning, tack själv för din kommentar Thomas.
Brandon Lee

skriven
#4: Tomi

Förresten...flygande Saubern..kanske Kobayashi eller Perez?

Svar: Det är Koba, Perez brukar köra på andra istället att flyga över;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Cox

Helt klart kraschkungen Kamui Kobayash

Svar: Yes, den flygande Kamikaze japanen.
Brandon Lee

skriven
#6: Lari

Kul att du skriver Brandon dock om ett sorgligt ämne , men tyvärr den sanning vi lever i , pengar,pengar pengar !
Bilen som flyger är en Sauber C31 framförd av Kobayashi i Monaco .
God fortsättning !

Svar: F1 är lika med no money, no honey, allt är till salu,.och ja, Koba testar sina vingar.
Brandon Lee

skriven
#7: Anonym

ANONYMUS
Visst, i slutändan så är väl F1-jippot bara en show som går ut på att tjäna "big money", för alla inblandade. Drömmen om att bli världsmästare i F1, är väl något alla formel förare lever för. Men när de väl hamnar där, och parametrarna inte stämmer för att hamna i det bästa teamet som förste-förare,vilket ju blir väldigt få förunnat, så är väl inte vägen lång för att som i Bottas fall, acceptera rollen som andre-förare och på så sätt få en försäkring om att man i varje fall kommer att bli väldigt förmögen. Naturligtvis inte i proportion till vad de stora vinnarna kammar hem,men ändå astronomiska summor för en racerförare. Så i slutändan tycker jag nog att han själv insett att pengar "smakar" gott.

Svar: Grejen med F1 är att du inte själv kan välja eller påverka på dina chanser att bli världsmästare, det är andra som bestämmer vilka blir världsmästare, F1 är en till 100% marknadsorienterad "sport" där sportsliga värden väger lätt, en PR-marknadsföring cirkus med fixade resultat där ägarintressen regerar. Det har hänt att "fel" förare har tagit titeln, som till exempel Hill och Villeneuve, men deras titlar saknade värde i ett senare skede när de sökte en ny styrning, ingen av toppstallen var intresserade av deras tjänster, de var inte "rätt" förare ur PR-marknadsföring synpunkt. Idag är det ännu mer tydligt, Masi fixade segern åt RBR-Verstappen av ovannämnda skäl, "matchfixning" av tredje graden, i F1 är allt och alla till salu för rätt pris.
Brandon Lee

skriven
#8: Anonym

ANONYMUS
Kan det ha varit Kamikaze Kobayashi?

Svar: Ja, the one and the only.
Brandon Lee

skriven
#9: Spelwilly

Jag gillade Kobayashi och anser att han borde lyckats bättre i F1.

Svar: Håller med dig, Koba hade farten men var lite ojämn ibland, en skön figur.
Brandon Lee

skriven
#10: ThomasF

Jaså de e Koba som flyger igen!I Indycar blir det fortfarande oroligt när någon får honom i backspeglarna.Han är ju inte den första som får en airlinepilot-utbildning i Saubern.Marcus gjorde ju några rollar med den oxå.Ska bli intressant att se hur Bottas tyglar den.Nu var väl en del av dessa flygturer lite haverier men det känns som de kör den bilen med lite väl låg downforce ibland för att hänga med de andra ”jurist o ingenjörs teamen”.Intressanta skrivningar som vanligt Brandon!
Pojkarna förlorar mot Rögle nu.Det är nya tider.Ha D gott

Svar: Har man en bil som inte räcker till chansar man ofta att köra med lite vinge=flygövningar som slutar illa. Apropå Frölunda, de tog Rögle ner på jorden igen, eller på isen som under gamla, goda tider, mer sånt! Ha det Thomas
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :