FORMULA NETFLIX

 
 
Om ett antal veckor är det dags för Formula Netflix att göra entre i Barcelona där årets första testdagar går av stapeln...
 
...men utan vissa tekniska hjälpmedel tack vare FIAs häxjakt, som tycks i första hand ha Mercedes som måltavla. J dämparen,även kallad massdämpare går i graven i sin nuvarande form, men kommer förmodligen ersättas med en annan typ av funktion med samma målsättning, det vill säga att hålla "roll"  och greppet genom kurvpartier på en anständigt nivå. J dämparen har även agerat en viktig roll tillsammans med aeropaketet i fråga om att "stalla" bilen, samtliga stall har gjort mer eller mindre desperata försök för att få det fungera, men det var i stort sett bara Mercedes som lyckades med det till 100%. J dämpare är i princip en väldigt enkel konstruktion, en vikt som flyttar sig från sida till sida på en axel efter hjulupphängningens rörelser, och hjälper därmed till att hålla den optimala kontakten mellan hjul-asfalt. 
 
Det har funnits ett antal olika varianter av massdämpare genom åren, Renault hade en som fick kalla handen av FIA, RBR hade en minivariant som syns på bilden här ovan och så vidare. Grundpricipen är den samma oavsett om man har varit ute efter att påverka-styra-dämpa det vertikala eller det horisontella  rörelsemönstret både ur aerodynamisk och mekanisk aspektet, J dämparen har hållit hand med båda två och bildat en i vissa fall väl fungerande symbios som har hjäpt till att stalla bilen. FIA i sin tur strävar efter att minska kostanader genom att förenkla konceptet, och därmed kunna skapa en jämnare serie där flera stall får chansen att  kriga om podiums. Bra tänkt, men de glömmer en viktig ingrediens, nämligen att de stora stallen fortfarande förfogar över de  bästa ingenjörerna som är kapabla att bygga bättre bilar med samma ekonomiska resurser som de mindre skickliga hos de små stallen. Nu finns ju inte många ingenjörer i F1  som har erfarenhet av att bygga ground effeckt bilar, men till exempel hos Ferrari finns Rory Byrne som medarbetare på konsultbasis, Rory designade några framgångsrika ground effect bilar i slutet av 70,början av 80 talet, så hans know how kan vara värdefullt för Ferrari. Så, kommer FIA lyckas med sin målsättning att strypa trixandet med att "stalla" bilen? Nej, det tror jag inte på, ingenjörernas arbete går ut på att hitta kryphål i reglementet, och de kommer att lyckas med det även i år, vilka-vem som kommer att lyckas bäst återstår att se. De små stallen som huserade på de sista platserna under 2021 fick  mer vindtunneltid än de i spetsen, men både Mercedes och Ferrari sparade några "tokens" till i år. Ferrari tycks ha använt sina på PU, var Mercedes har använt sina vet bara de själv, men det lär dyka upp något riktigt finurligt hos dem igen, kanske något DAS relaterad som med vissa modikationer gör systemet rumsren, kan vara bra att ha när man nu sänker temperaturen för däckvärmare.
 
De bilar som dyker upp i Barcelona tester har inte så värst mycket gemensamt med bilar som senare dyker upp under första racehelgen, men man kan ändå bilda en rätt så hygglig uppfattning om vilka har lyckats med att skapa en fungerande grundplattform som kan vidareutvecklas på rätt riktning med uppdateringspaket. Saknas den rätta balansen redan i grundplattformen har man ett problem som tar en lång tid att rätta till, och med tanke på budgettaket har man egentligen inte råd med att misslyckas med grundplattformen, att börja om från början finns inte i år ur finansiell synpunkt.  Förarnas feedback är ett viktig verktyg under testdagarna i arbetet att styra utvecklingsarbiten på rätt riktning, en del är bra på det, andra sämre, en förare som till exempel Ricciardo som i stort sett är en teknisk idiot gör ingen större nytta i vissa avseenden, en duktig testförare är guld värd när samtliga börjar från noll med det nya konceptet i år.  Några förare bytte stall till i år, det blir intressant att se hur till exempel den brutalt överhajpade Russel kommer att klara sig, i mina ögon är han rätt så duktig i kval men inget speciellt i race där hans däckhantering lämnar en hel del övrigt att önska. Hos Ferrari har Sainz tagit boy wonder Leclerc tillbalka på jorden, Leclerc är lite som Russel, duktig att kvala men gör för många misstag under race, hans aktier har dalat en hel del sedan Sainz dök upp hos Ferrari. Bottas säger sig vara nöjd med att slippa alla slags bindningar till Mercedes inklusive deras PU, och lär vara sugen att visa för Mercedes att de valde fel man som stallkompis till Hamilton. Det blir intressant att se hur Bottas hanterar situationen som förare som ska styra stallet åt rätt riktning ,och som den som ska motivera alla att göra sitt yttersta i kampen om poängplatser, en skicklig teamledare jobbar med lika delar av morot och piska, hittar man den rätta balansen  mellan de två ingredienser kan det räcka långt. Albon gör comeback hos Williams, och får chansen att visa att han förtjänar en plats i F1 på grund av sin körskicklighet, inte på grund av Red Bull slantar från en thailändsk storägare och så vidare, det finns ett antal förare i år som har en hel del att bevisa.
 
En som inte längre har något kvar att bevisa är Mr Iceman som säger sig vara glad att han slipper skiten, enligt honom är F1 numera inte mycket mer än pengar och stallpolitisk maktspel där riktig racing får flytta på sig för diverse jippoverksamhet. Jag kan bara hålla med, Formula Netflix blir för varje år en mer och mer  amerikaniserad "happening" inför en ny typ av publik som helt saknar kunskap i ämnet. Racing fansen har fått flytta på sig till förmån för ölpimplande, brölande  fotbollshuliganer som enligt min mening borde stoppa upp sina bengaler där solen aldrig skiner och återvända till fotbollsläktaren.
 
Dagens grid girl kommer från truckracing där de har en mer liberal syn på klädseln,..alltid retar det på någon.
 
Amen,..må Formula Netflix vara med er.       
 
 
       
 
   
 
 
     

Kommentarer :

#1: Anonym

ANONYMUS
DAS,var det den där funktionen där föraren kunde vinkla framhjulen medelst ratten?
Försvann inte Kimi i fel ögonblick för AR,s del? Har för mig att du påtalat hans förmåga att lämna användbar feedback. Känns som att han kunde varit en viktig pjäs i testerna inför det nya reglementet. Bottas är väl ett oskrivet kort, när det gäller den biten? Kinesen är ju helt "grön" och kan väl knappast ha något att komma med i den delen.

Svar: Japp, samma grej, och de har sagt att de inte tänker dumpa DAS helt utan jobbar vidare med en ny variant av den. Kimi var nog den bästa testföraren i F1, Bottas är inte dålig han heller, Hamilton gillade inte att testa så Bottas skötte den delen nästan ensam och lämnade nyttig feedback till ingenjörer. Hur bra Zhou är som testförare har jag ingen aning om, men det kommer väl visa sig i februari.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Man hoppas ju att det ska bli jämnare med ett nytt reglemente, men känslan är ju nästan att det blir tvärtom - dvs att de rika, skickliga teamen har alla förutsättningar att ta fram ett nytt koncept på ett mycket bättre sätt än de mer ”fattiga” teamen. Dock tror jag att det kan bli vissa omkastningar genom att något team träffar helt rätt och något annat helt fel.

skriven
#3: Comply

Apropå stora ändringar i reglementet...

James Allison brukar ju hyllas rejält av många. Men var inte han teknisk direktör hos Renault när det sket sig helt och hållet och Brawn GP gick och vann VM?

Svar: Alla missar någon gång, Allison väldigt sällan, han är och har alltid varit en av de bästa ingenjörer i F1.
Brandon Lee

skriven
#4: Björne

Ska bli kul att se 2022-bilarna på banan i år och vad dom åstadkommit med utseende osv. Vi har ju fått en försmak av hur dom skulle kunna se ut enligt alla datoranimerade bilder
och även en framtagen bil som visades på Storbritanniens Grand Prix 2021. Sen hur det kommmer att bli och se ut återstår väl att se och vilket/vilka stall som kommit längst
i utvecklingen. Vad tror du Brandon, har du några förhandstips?
Sen tänkte jag på föregående inlägg angående James Allison, visst han var teknisk direktör i Renault 2009, men vad är det man säger
"you cant win them all" och kollar man James CV har ju inget att skämmas för.

Ha det gott alla F1 älskare

Svar: Vilka har kommit längst? Tja, de gamla vanliga som har de bästa ingenjörerna, men jag hoppas att några från mittfältet kan överraska så att det bli lite mer konkurrens om podiums. Ha det Björne.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :