SHITLOAD OF BULLSHIT

 
Mercedes har haft åsikter om golvflex hos RBR och Ferrari, samma Mercedes testade med två "stays" i sin bil för att hålla flexandet i styr, de andra stallen lämnade in en protest hos FIA som tvingade Mercedes att ta bort en av dem. Mercedes kontrade med en protest angående golvflex hos RBR och Ferrari, FIA höll med och kom med nya direktiv om styvare golv med mindre flex, med andra ord,när Mercedes inte klarar av att bygga en konkurrenskraftig bil så tvingar FIA de andra att justera sina designkoncept på ett sätt som gynnar Mercedes. Wolff drog en snyftare om porpoising som ger skador för livet för förarna, FIA spelade med i vanlig ordning, och straffade dem stallen som kunde hantera porpoising problemet på ett framgångsrikt sätt utan att tappa prestanda. Det är inte första gången FIA agerar till Mercedes favör, och inte den sista heller, ingen har väl glömt Mercedes privata däcktester som FIA försökte hålla hemliga, Mercedes och FIA har hållit hand under ett antal år, klarar inte Mercedes av att bygga en vinnarbil så ser FIA till att sätta käppar i hjulen för de andra för att  bromsa deras framfart.
 
Enligt min mening har flexandet ingen avgörande roll i RBRs och Ferraris framgångar, utan magin sitter i  hur Venturi tunnlarna fungerar i samarbete med diffusern hos Ferrari...
 
...och hos RBR, Mercedes golvdesign just i fallet med Venturi tunnlarna har sina brister som tvingar dem att köra bilen högre än RBR och Ferrari. FIAs nya direktiv med styvare golv och högre rideheight kommer inte vingklippa RBRs och Ferraris framfart i någon större utsträckning, så FIA lär även framöver komma med nya om Mercedes så önskar, kan vara dags att döpa om Formula 1 till Formula Mercedes.
 
Det om FIAs och Mercedes skumrask affärer, Alonso lämnar Alpine och  kör för AM nästa år, inte för att vinna utan för att krama ut de sista slantarna ur sponsorer innan F1 karriären är över...
 
...Piastri var en tilltänkt ersättare  hos Alpine, men lär hamna hos McLaren istället när alla domstol förhandlingar är avklarade...
 
...och Ricciardo som tvingas lämna McLaren kanske gör det motsatta och återvänder till Alpine-Renault. Jag för min del tycker att det är dags för Ricciardo att tacka för sig och lämna F1, han klarar inte av att bemästra dagens F1 bil med en svag framända, hans körstil fungerar bara i en bil med stark framända, en bil som styr in bra i en kurva och tillåter en sen inbromsning.  Både Piastri och Ricciardo har samma manager i form av Webber som tar en viss procent av deras inkomster, Ricciardo har inte alls levererat efter förväntningar men sägs ändå begära 20 miljoner dollar från McLaren om han måste lämna stallet inför 2023, så även i fallet Ricciardo lär det dyka upp domstol förhandlingar innan det blir klart vem kör var. 
 
F1 har sommarstängt, men i Indycar körde man ett stadslopp i Nashville under den gångna helgen, ett race som blev en parodi på racing med många varv bakom SC när förarna körde efter principen "om du inte kan köra om kör på". Marcus Ericsson hade ingen lyckad helg, han hade en dust med Grosjean som slutade med att han fick bryta racet. Mackan körde om Grosjean, fransmannen gjorde en dykning att ta tillbaka sin placering, Mackan tvingades tvärnita för att inte hamna i muren och blev då påkörd bakifrån av Herta, växellådan gick sönder och Mackan fick bryta racet. Frågar man Ericsson så var det Grosjeans fel, frågar man Grosjean så var det Ericsson som missade, vad jag tycker låter jag vara osagt, men snubbarna i Indycar kör med huvudet under armen inklusive Ericsson och Grosjean, underhållande på sitt sätt men samtidigt en parodi av det som jag uppfattar som riktigt racing. 
 
I rally VM fortsätter Kalle Rovanperäs dominans, han blev "bara" tvåa i Finland, men utökade sin VM ledning till 93 poäng före tvåan, för Oliver Solberg gick det sämre, han körde av direkt i första sträckan i en rally där han innan starten hade sagt att han måste ta sig i mål. Oliver kör helt utan självförtroende och gör misstag efter misstag, fortsätter han så här är hans rallykarriär i VM över, man måste leverera när man får chansen, i F1 har Schumi Jr hamnat i samma situation, han levererar inte efter Ferraris förväntningar och lär få svårt att behålla sin F1 sits nästa år.
 
Dagens grid girls har även de sommarstängt, dock inte hos mig, brudarna levererar i vanlig ordning.
 
Amen,..må augusti värmen vara med er.     
 
     
 
       

Kommentarer :

#1: Eric

Vad kul att du bloggar under sommaruppehållet.
Jag måste säga att det känns märkligt att Alpine-Renault inte låst fast Piastri bättre om det nu stämmer att dom fostrat han i sin regi.

skriven
#2: Calle

Kul att det uppdateras, jäkla soppa nu såhär i Silly S.

Håller med ovan hur kan dom inte avtalsmässigt ha låst upp Piastri(hur bra sägs han vara egentligen) sen att Webber sitter på båda stolarna visste jag inte :)

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Det har figurerat massor av roliga memes och skämt på Facebook senaste veckan. Folk är jäkligt fyndiga! Albon var en av dem som verkligen tog tillfället i akt. I will be driving for Williams next year 😂. Ännu roligare var de Ferrari skämt som också dök upp nyligen. Red Bull oEmployee of the month till till Binotto. I du må vara vara amatörernas mästerskap men jag gillar faktiskt att kika. Synd att Eriksson inte lyssnar till sitt team. Fanns inga orsaker varför han skulle krångla med Grosjean. Tråkigt. Men återigen Newgarden och Dixon. Det är otroligt hur de alltid till slut lyckas. Kommer att bli någon av dem även detta år. Kalle är fantastisk. Snacka om värdig mästare. Oliver är bra men ung. Pappa kommer att se till att karriären inte är över. Och ge det några år så kommer han leverera. Bilen är riktigt ushlig och det är ett under att Ott vann.

skriven
#4: Tomi

Ang rally vm tror inte att Huyndai är så dålig som förarna säger. Vet inte men saknar både Kimi och Mika för att båda var snabba och hade humor. Mika var egentligen helt otrolig slutade alldeles för tidigt. Säger som tidigare F1 bilarna är alldeles för tunga de måste tillbaka till max 650kg för att det skall bli roligt igen...såg en notis härom dan om en upphottad F40 med 1000hk som kör ifrån dagen superbilar pga vikten.... tack för en som vanligt najs blogg...

skriven
#5: Daniel

Hyfsat ensidig analys om FIAs samröre med Merca. Glömt allt FIA gjort som gynnat Ferrari och RB tidigare och denna säsong?

Flexgolv ska ju inte vara tillåtna, så då är det ju bara bra om FIA går in och förtydligar det. Sen får vi ju se om det har någon inverkan på RBs, Ferraris eller kanske tom Mercas performance (Horner menade ju att Merca hade det golv som flexade mest, och att det absolut inte var ett bekymmer för RB)?

Hoppas inte SPA regnar bort i år, kan bli ett grymt bra race!

skriven

Kommentera inlägget här :