Som sig bör har den brittiska median med ljus och lykta letat efter anledningen till Hamiltons blygsamma racepace, och tydligen hittat det i slutet av golvet på vänster sida av bilen, där en styrfena hade lossnat efter fyra varv. Diverse experter skyndade till Hamiltons försvar med djupgående teorier om hur stor påverkan den borttappade delen hade för bilens totalbalans, däribland en tolkning som gick ut på att diffusern tappade en hel del effekt på grund av den borttappade styrfenan. Experternas utlåtanden i all ärä, men något mer en liten tendens till överstyrt orsakade inte den borttappade styrfenan, visserligen är en F1 bil känslig angående förändringar av aerobalansen, men en duktig förare kan kompensera det rätt så enkelt. Hamiltons problem är, och har alltid varit att om hans bil inte är i perfekt balans, så blir hans racepace lidande, ett säkert tecken på att hans bil inte har perfekt balans är när Lewis börjar gnälla om däcken och bristen på grepp.
Det var ett antal som i vanlig ordning påpekade diverse skador som den enda anledningen till en blygsam prestation, det ingår i varje racingförarens DNA att försöka bortförklara tveksamma arbetsinsatser, orsaken till bristande prestanda hittar man aldrig eller mycket sällan mellan ratten och stolen. Nu var det några som verkligen drabbades av diverse problem när deras bilar tog stryk, men allt är relativt, förare har tagit poäng med bilar där stora bitar av golvet har saknats, olika förare är olika duktiga på att "köra runt" problemet som uppstår när bilens balans rubbas.
Ferrari hade problem med lite av varje, bilen var direkt dålig genom långsamma kurvor, saknade traction ut ur kurvor, och var dessutom riktig långsam i slutet av DRS rakan, Leclerc kom upp bara till 297,4 km/h. Att sakna toppfart var ett gemensam problem för samtliga med Ferrari PU i Australien, Kimi klagade brist på effekt redan under kvalet, mjukvaran för hybridbiten jobbar ju banspecifikativt, det verkade som så, att för samtliga med Ferrari PU jobbade hybridbiten i otakt, varken insamlingen av energi eller utnyttjandet av den kom vid rätt tidpunkt vid rätt banavsnitt. Ferraris första racehelg med Binotto som stallchef blev ingen höjdare, till Bahrain måste de hitta rätt, en inte helt lätt uppgift med tanke på, att det är en bana där greppnivån varierar hela tiden på grund av all sand som blåser in på banan, och blåsten som sådan som påverkar bilens balans. Det är synd att Ferraris kundteam påverkas negativt av Ferraris klanterier med PUs hybridenhet, det är av avgörande betydelse att energin samlas in och är tillgänglig vid rätt tidpunkt vid rätt banavsnitt, hur svårt kan det vara att se till att mjukvaran arbetar korrekt?
RBR började säsongen som de brukar göra, med en bil som kommer att förbättras för varje race, det är så Newey jobbar. För en gångs skull kom man på, att bilen hade för lite down force i premiären, så det lär dyka upp en skapligt stor uppdatering till Bahrain, om det finns någon som är mästare på att skapa down force så är det Adrian Newey.
Bahrain kommer att bli en bättre värdemätare även för mittfältsgänget ur aerobalans och down force aspekt, banan som sådan är inte speciellt krävande, men det ovannämda variationen av greppnivå och blåsten kan ställa till det, och avslöja både bilarnas starka och svaga sidor på ett så brutalt sätt. Jag tycker synd om Williams duon redan i förväg, Kubica sa efter racet i Australien att bilen kändes så dålig att han skrattde åt det, stallet själv erkänner ett riktigt feltänk med designen, det var dumt av de att lyssna på Paddy Lowe, han är ingen designer, utan hade helt andra arbetsuppgifter hos Mercedes.
Dagens grid girl gör ett V tecken för Valtteri och Victory,.mera sånt!
Jag var på besök hos polaren Jonas B ute på vischan, rotade runt i ett att uthusen där jag hittade en kåpa från en Fireblade som jag körde race med ett antal år sedan. Det blev nästan en surrealistisk känsla att hitta en kåpa i intakt, jag laddade rätt så hård på den tiden så oskadade grejer var rätt så sällsynta. På insidan av kåpan hade jag skrivit en följande uppmaning åt mig själv:" no guts, no glory, the way of warrior is resolute acceptance of death". Alltså, satan i gatan hur galen man var på det tiden, laddade alltid som om morgondagen inte existerade, något som ledde till ett antal sjukhusbesök, men det gick ju rätt så skapligt ändå, man är fortfarande här och skriver en massa strunt med fingrar där finmotoriken är en bristvara.
Amen,..må fajten om VM titeln bli en värd att minnas.
Endå lite lustigt med McLaren som klagat så länge på Honda, nu inte får det att stämma med Renault heller, medan RBR lyckats få fart på Hondan
skriven