"Revolution or evolution, that´s the question" ,..i år är det helt klart det sistnämnda som gäller, även om till exempel årets Ferrari har längre hjulbas än fjolårets bil, lite smalare sidepods osv för att förbättra bilens prestanda genom snabba kurvor. Vad det gäller det estetiska så kan man inte direkt kalla årets Ferrari vacker, i jämnförelse med 2007 års bil är den ett gräslig ful missfoster ,även om dessa två faktiskt har en hel del gemensamt ur design synpunkt i vissa avseenden som ni kan se på bilderna här ovan.
Mercedes i sin tur har nöjt sig med att finslipa fjolårets succékoncept, och har avstått från att ta i bruk en kortare hjulbas, jag kan tänka mig, att Allison har jobbat en hel del med den "inre aerodynamiken" som han har varit så framgångsrik med genom åren. I år har teamen fått friare händer för att hitta nya design idéer för diverse styrfenor och plattor placerade framför sidepodsen, och de allra flesta har kopierat Ferraris sidepods design kombinerad med Mercedes högt liggande fästpunkter för framvagnsupphängningen för ett friare aeroflöde från framvingen till sidepodsen, dock har Ferrari kvar sina lågt sittande fästpunkter som ger en lägre tyngdpunkt, och en lite annorlunda väg för aeroflödet från framvingen till sidepodsen, det återstår att se vilken variant visar sig vara den mest effektiva ute på banan.
Bilden på Renault här ovan är en renderad sådant och säger inte mycket om det verkliga bilen, McLaren hade redan ifjol bra chassi/aero, och lär bli en konkurrent att räkna med i år även för toppteamen på vissa typer av banor, hur mycket rake de olika stallen kommer att köra med ute på banan återstår att se, bilder är bilder som kan trixas med på många olika sätt, plus att den nästan löjligt långa hjulbasen på dagens bilar "ljuger för ögat" en hel del angånde hur mycket rake man kör med.
Apropå Sauber, de har ju köpt både drivlinan och bakvagnen från Ferrari som bör innebära, att placeringen av kylarna blir den samma som hos Ferrari för att kylningen ska fungera optimalt, därav det delade luftintaget på sidepodsen, sedan spelar det mindre roll om delningen är vertikal eller horisontell. Det blir intressant att se hur Saubers designidéer ur aeroaspekt fungerar på banan, dock bör inte Marcus die hard fans vänta några mirakel redan i år, till att börja med så tar det några år för att bli konkurrenskraftig i mittfälts segmentet, och sedan några till för att närma sig toppstallen om man har rätt personal och ekonomiska muskler för det.
I samband med bilarnas presentation brukar F1 fansen diskutera om huruvida det eller det stallet använder egen växellåda, turboaggregat eller något liknande, sanningen är den, att det allra mesta som sitter i en F1 bil kommer från underleverantörer, det är väldigt få delar som verkligen tillverkas i stallets regi. Växellådor kommer från specialister som till exempel xtrac, insprutningssystem från Mahle, bromsystem från Brembo osv, något som märks om bilen havererar på något sätt ute på banan, det är alltid underleverantören som får bära på hundhuvudet, är den skyldige, om det däremot går bra ute på banan så är det stallets förtjänst ,och man säger inte ett ord om underleverantörer, det är Ferrari eller Mercedes som vinner, inte xtrac, Mahle eller Brembo.
I morgon kör man igång den första testveckan, vädret blir inte mycket att skriva hem om, kyligt och regnigt enligt prognoser, något som inte direkt bäddar för att kunna samla in vettig telemetridata, under den andra testveckan när jag anländer till Barcelona bör det finnas en större chans för bättre väderförhållanden, våren brukar anlända till Barcelona när man minst anar det.
Dagens grid girls vill inte veta av regn och kyla, för att inte prata om snö och minusgrader.
Amen,..må rattmuffen vara med er.
Jag är fundersam ang Halo, den e ful som stryk, men är den inte lite osäker, alltså jag tänker att den kan ställa till problem om ex en bil hamnar på "tak" och kanske till och med börjar brinna, hur skall kusken ta sig ur då? annars oxå ser den ut att vara ivägen då kuskarna skall in och ut ur bilen