BAKU SNEAK PEEK

 
 
Dags för en "sneak peek" av kommande Bakus GP, stop and go racing med ultrasoft på en stadsbana med greppig asfalt, låg downforce, gasa och bromsa fram till kurva 16, sedan är det i princip en flygraka fram till första kurvan . Baku är mer mekanisk grepp än aerodynamisk dito, vissa delar av banan ligger i skuggan, andra i gassande sol, så bantemperaturen varierar en hel del på sina ställen, dock är inte dagstemperaturerna särskilt höga så här års i Baku, utan brukar ligga kring 20-23 gradersstrecket.
 
Banans stop and go karaktär kräver bra traction ur tvärsvängar, liksom en stabil bil under inbromsningen, den är smal som en kartingbana genom några passage, pampigt öststatsbred på andra för att ge plats åt 20 stridsvagnar på bredden, en kraftfull PU skapar ett bra omkörnings tillfälle i slutet av rakan in i första kurvan.   
 
Att man kör F1 i Baku hänger ihop med Bernies bottenlösa girighet, publiken lyser med sin frånvaro liksom motorsport traditionen, dock bjuder Baku bättre racing än till exempel Monaco, så man får ha överseende med den traditionsfattiga inramningen av racehelgen, och koncentrera sig enbart på det som händer ute på banan.
 
Det blir intressant att se hur stallen hanterar den ibland så problematiska uppgiften att pricka in den rätta däckstemperaturen "inom fönstret", i år har man flera gummiblandningar att välja mellan, vilket innebär att "fönstret" har blivit smalare hos samtliga gummiblandningar, så det har blivit svårare att pricka rätt med set up oavsett vilken gummiblandning man kör med, bland toppstallen har det hittills gynnat Ferrari på Mercedes bekostnad, RBR är mindre känslig i detta avseende, deras bil brukar fungera tillfredsställande även då när man inte har prickat rätt till 100%.
 
En som har haft uppenbara problem med det ovannämnda är Hamilton, som senast i Kina frågade av stallet med vilka inställningar Bottas körde med, Lewis brukar har sina up and down perioder lite då och då, men kommer säkert hitta tillbaka till den vinstgivande formen inom kort som sig bör.
 
Det om Baku, apropå alla mediala överord om Ricciardos "magiska" omkörningar i Kina, det är inte särskilt svårt att köra om bilar som använder hårdare gummiblandningar med många varv under bältet. När andra tvingades ta vida svängar och missade apex när de försökte hitta lite traction, så kunde Ricciardo skära in apex med en mycket snävare racelinje, och fick mycket traction med sig ut ur kurvan, man skapar inte omkörningstillfällen in i kurvan, utan redan ut ur den föregående kurvan. Det är omöjligt att hålla bakom sig en som kör med mjukare gummiblandning,och har mycket färre varv i dem, visst gjorde Ricciardo ett bra race, men det fina slutresultatet kom mer ur däcken än ur föraren.
 
 
 
Det sedvanliga tugget om F ettans framtid pågår för fullt, det diskuteras om vilka åtgärder skulle kunna skapa mer omkörningstillfällen, kanske vore Williams 6 hjuling med active ride, kjolar och  ground effect något att fundera över, enkel aerodynamik men massor med grepp överallt på banan, ibland måste man ta två steg bakåt för att kunna ta ett steg framåt, tillbaka till framtiden genom det förflutna.
 
Ja ja, nu måste jag sluta, Baronen kom med ett glas något drickbart av för mig okänd ursprung, när jag frågade vad glaset innehöll blev svaret: "Kick in the liver".
Dagens grid girl har allt som en grid girl ska ha och lite till. 
 
Amen,..må levern vara med er.    
 
       
 
   

Kommentarer :

#1: Classe P

Inget att tillägga förutom att dagens grid girl hade riktigt bra spiror!

Svar: Visst har hon det,.och kul att en som bloggar själv läser hos mig, jag ska kika in hos dig när jag får lite tid över för det. Ha det gött Classe.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Tar vi bort eller iaf gör vingarna mycket simplare som tidigt 90tal, så tor jag nog vi har flera omkörningar oxå

skriven
#3: BomanP

Hoppsan, hur blev det dubbel post på den, ber om ursäkt

Svar: Ingen fara, det finns alltid plats för Boman kommentarer gånger 2;-)
Brandon Lee

skriven
#4: OK

Efter racen såhär långt, vad drar du för slutsatser inför säsongen? Kommer Mercedes att få ordning på grejerna och köra ifrån Ferrari som de senaste åren, eller ser vi ett tronskifte? Upplever trors SC-segern senast att RBR i år ligger ännu litet mer efter en förra året, kan de överraskani det långa loppet?

Svar: RBR ligger en bit efter, de hade turen på sin sida i Kina, Ferrari är i stort sätt ikapp Merca vad det gäller motorstyrkan, och har en bil som är lättare att hitta de rätta inställningar med, dock är Mercan giftig snabb när de hittar rätt, så tyskarna är nog fortfarande lite snabbare i ren speed.
Brandon Lee

skriven
#5: Nico

Jahapp... du påminde mig om att stadsbanor suger hästballe.

En helt annan fråga. Vem tror du - om någon, når moderskeppet först?

Ocon till Mercedes
Charles till Ferrari
Sainz till Red Bull?

Personligen tycker jag att Ocon är intressantast att följa av di trenne.

Tänkte lite på det här med Dannys senaste framgång. Oavsett de bakomliggande orsakerna till hans segrar så är Dannys 'execution' väldigt bra tycker jag. I mina ögon en bra stallkamrat för ett stall som aspirerar på båda titlarna. Han skulle hålla en outtalad no1-förare på tårna och pusha bra!
Bra låda på denna omgångs gridgirl!
Glöm inte att fixa en omröstning för årets gridgirl.

//Nico

Svar: Jag tror att Sainz blir kvar hos Renault, han är inte bra nog för RBR. Charles har mycket kvar att lära, och Ferrari har aldrig tidigare gett en racesits åt en så ung förare som han är, det märks att grabben har tidigare bara kört med topp material, han har uppenbara problem att hantera Saubers brist på aerodynamisk och mekanisk grepp, samt bilens dåliga balans.
Ocon är duktig, men han måste utklassa Perez för att få en chans hos Mercedes, speciellt med tanke på, att Perez fick sparken av McLaren när de tyckte att han inte levererade efter förväntningar. Bottas är vassare än Ocon, men som jag har skrivit tidigare ,så är han nog bra sugen att köra för Ferrari, så det kan hända att han flyttar till Maranello, om inte nästa år så året därpå, och då får kanske Ocon chansen att ta en sits hos Merca.

Ricciardo trivs som "underdog" som startar en bit ner i startgridden, de gånger han har fått starta från främsta leden så har han klantat till det, något som skvallrar om svajig mental sida, jag tror inte att han pallar för trycket när man ställer krav på honom att han ska vinna, han är en Webber kopia på många sätt, bra men inte bra nog när det verkligen gäller.

En omröstning för årets gridgirl kommer vad det lider, det finns fortfarande många fina brudar att visa upp,.det kommer Nico, det kommer.
Brandon Lee

skriven
#6: Franklin

Undrar om inte Seb har gått lite anger management under vintern, för han var väldigt flat mot mad Max efter deras kontakt senast.
Eller så har han fått uppsträckning av Ferrari för hans hjärnsläpp förra säsongen, som troligen förstörde teamets chanser till någon VM-titel.
Undrar om han fattar att han är inte omtyckt av särskilt många.
Trots hans rövslickeri och italienska fraser.
Lyssna bara på jublet när Kimi kommer upp på podiet, öronbedövande......
Lite spridda applåder när Vettel dyker opp.
Måtte Kimi få lov att platta till hans dryga finger.
Snart.

Svar: Seb har fått strikta order att hålla sig i skinnet, det var rena rama vänliga veckan med Verstappen efter Maxs korkade påkörning,.även gamla hundar kan lära sig nya tricks.
Kimi har alltid varit populär bland fansen, Sebastian uppfattas som dryg och självupptagen, tifosis här i Italien gillar inte alls hur Ferrari behandlar Kimi, inte heller den italienska median, det blir intressant att se hur publiken reagerar på Monza.

Det blir inte lätt för Kimi att platta till Sebs finger, som han använder för att trycka på en boost knapp som Kimis bil saknar, några tiotal extra hästar gör underverk på långa rakor. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Ja Brandon du har rätt här är Vettels extra boost för att vara snabbare än Kimi, men visst det är så mycket mer än så, stategi mappning vad som står i kontraktet osv,,,,,
https://www.youtube.com/watch?v=dfzT2YGZETQ
Nice att du fortsätter bloggandet älskar det!

Svar: Absolut, Ferrari använder alla trix i boken för att lyfta fram Vettel på Kimis bekostnad, vore jävligt kul om Kimi slutade före Vettel i mästerskapet när årets säsong är över,..extra hk har Vettel haft under flera år.
Brandon Lee

skriven
#8: Classe P

Vet inte riktigt vad som hände när jag skrev min kommentar, men jag bloggar inte, det år inte min blogg som det länkas till. Förstår inte riktigt hur jag kunde bli inloggad sådär :-/

Svar: Ok, snubben som har bloggen bor i Spanien, jag kikade in där,..men visst skulle det sitta bra även för din del att bo under solen;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Marcus

Det har spekulerats om Sebs extra paddel på ratten. Vad tror du att den är till för? Extra kraft verkar de flesta av "experterna" avskrivit men möjligen att Seb kan kontrollera kraften i kurvorna.

Svar: Nja, justera avgasblåsning för hand, nä, men däremot kanske ride height fram nu när man inte längre får trixa med den via styrutslaget, Seb fick problem när trixandet fick kalla handen, Kimi däremot drog nytta av det.
Brandon Lee

skriven
#10: Peppsi

Se upp för Kimi i racet, tror han kommer som en projektil🚀

skriven
#11: Stefan

Ja, herrejävlar, vilken kalabalik. Nu ser jag verkligen fram emot recensionen av dagen race

skriven

Kommentera inlägget här :