SELECTIVE MIND

 
Mexico och Autódromo Hermanos Rodrigues nästa, ett hemmarace för Perez och Gutierrez, för den sistnämnda förmodligen för första och sista gången i F1 sammanhang, eftersom han har inte levererat efter förväntningar, något som även Haas stallchef har konstaterat vid ett flertal tillfällen.
 
Fjolårets racehelg blev en folkfest, om årets racehelg blir en upprepning av det återstår att se, väderprognoser spår om låga temperaturer och risk för regnskurar under hela helgen.  Fjolårets race som sådan var ingen nagelbitare av rang, banans layout lovade mer än den levererade, dock bör årets race kunna bjuda på mer underhållande racing med tanke på det "fria" däcksvalet ,som öppnar för flera tänkbara strategiska alternativ, kampen om podiums lär åter igen bli en affär mellan trion Mercedes, RBR och Ferrari.
 
Det om Mexicos GP, nu är det dags för mig att offentliggöra de rätta svaren för kunskapstestet i det föregående inlägget, en del av er har imponerande kunskaper om förare och bilar från gamla goda tider och även om de nutida, vackert så, eftersom jag medvetet gjorde testet tämligen svårt, lite överkurs i det hela så att säga.
 
1         Keke Rosberg              Wolf
2         Slim Borgudd              Tyrrel
3         Mika Häkkinen             Lotus
4         Bertil Roos                  Shadow
5         JJ Lehto                      Benetton
6         Torsten Palm              Hesketh
7         Leo Kinnunen             Surtees
8         Ronnie Peterson        Tyrrel
9         Mikko Kozarowitzky   RAM
10      Gunnar Nilsson           Lotus
11      Kimi Räikkönen          Sauber
12      Reine Wisell                Lotus
13      Heikki Kovalainen      Renault
14      Marcus Ericsson        Caterham
15      Mika Salo                    BAR
16      Conny Andersson     Surtees
17      Valtteri Bottas           Williams
18     Stefan Johansson     Arrows
19     Nico Rosberg             Williams
 
Bakom varje förare och stall går det att finna intressanta berättelser om hur F1 äventyret började och även slutade för vissa av de inblandade, några av förarna gick bort i förtid som Ronnie och Gunnar, några fick sina karriärer förstörda av skador i samband med krascher som till exempel JJ Lehto, några andra var på fel ställe vid fel tidpunkt, i F1 räcker inte att vara snabb, man måste även ha en hel del tur, ha de rätta kontakterna och tillräcklig sponsorstöd, samt vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
 
Keke var på fel ställe vid fel tidpunkt när han 1979 ersatte James Hunt hos Wolf, stallet grundades av den kanadensiska miljonären Walter Wolf när han köpte sig in hos Frank Williams Racing 1977.  Under första året gjorde man bra resultat med Jody Scheckter bakom ratten, andra året gick något sämre, och det tredje blev en riktigt bottennapp, Wolf tröttnade på F1 och sålde stallet vidare till Emerson Fittibaldi.
Stallets kollaps berodde på att Wolf köpte ut Frank Williams ,och därmed försvann all know how från stallet, Keke dök upp senare som förare hos Fittibaldi.
 
James Hunt var på rätt ställe vid rätt tidpunkt när han vann VM titeln hos McLaren 1976, Scheckter kom till rätt ställe vid rätt tidpunkt när han vann VM titeln hos Ferrari 1979, och Keke hos Williams när han vann titeln 1982, F1 i ett näckskal, att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt.
 
Nummer 2 i testet skulle nog ha varit lättare att känna igen på bilden här ovan när Slim körde för ATS och sponsrades av ABBA, han var ju trummis hos ABBA en gång i tiden.
 
Nummer 4 i testet, Bertil Roos gjorde en one of inhopp i en Shadow på hemmaplan i Anderstorp, flyttade senare till USA där han avled den sista mars 2016.
 
Nummer 5 i testet, JJ Lehto fick sin stora chans i en Benetton med Schumacher som stallkompis, under en testkörning på Silverstone körde han ut på det sista varvet på en hal bana, kraschade in i räcket i 230 km/h och bröt nacken. JJ gjorde en come back efter en tid men blev aldrig riktig sig själv igen, nacken höll inte för F1, och JJ försvann ut ur rampljuset, en förare som ansågs ha talang i Häkkinen nivå.
 
Nummer 7 i testet, Leo Kinnunen var en framgångsrik sportvagns förare, som vann VM titeln tillsammans med Pedro Rodriques, en av bröderna som har namngett Mexicos GP bana. Leo förhandlade om en racesits med Lotus 1971 tillsammans med Jochen Rindt, mannen som blev världsmästare efter sin död samma år, sedan klev en herre vid namn Bernie Ecclestone in i förhandlingar och begärde att Leo skulle köra gratis åt Lotus. Leo vägrade med motivering att han var proffsförare och därmed inte körde gratis, det blev i praktiken slutet för hans F1 karriär även om han senare dök upp i några race i en hopplöst dålig Surtees bil.
 
Nummer 16 i testet, Conny Andersson gjorde även han ett kort inhopp i F1 i en Surtees, bilen var inget att ha, men mannen bakom bilen är en intressant figur, nämligen John Surtees, den enda föraren genom tiderna som har vunnit VM titeln både i F1 och RR 500 klassen på motorcykel, den senare hela fyra gånger.
 
Så, som ni kan se så finns det  intressanta historier att finna om förare och bilar lite överallt om ens kunskapsnivå i ämnet överträffar det sedvanliga "expertisnivån" som är vanligt förekommande bland dussinjournalister världen över, jag blir ibland bestört över hur lättvindigt F1 fansen accepterar ren dynga som dessa dussinjournalister vräker ur sig.
 
Ett bra exempel i det avseende är den sorliga samlingen av brittiska frilansare, som i första hand genom Haymarket Media Group tvångsmatar F1 fansen med sin "expertis", något som även tycks gå hem bland vissa av de svenska F1 fansen, i alla fall hos de med selektiv minne.
 
Jag har tidigare påpekat vid ett flertal tillfällen hur dåligt ställt det är med kunskapsnivån bland anställda hos "den ansedda Autosport", samma gäller den enligt Viasat sport "ansedda" Sky Sport, vars fyrklöver Pete Gill, James Galloway, William Esler och Matt Morlidge förser F1 fansen med sina "förarbetyg" efter varje race.  Så, vilka är dessa "F1 experter" hos den enligt Viasat sport ansedda Sky Sport?  Jo, en grupp frilansare som i första hand brukar skriva om fotboll, rugby, tennis och liknande strunt, om motorsport allmänhet och om F1 i synnerhet begriper dessa ovannämnda herrar absolut ingenting, lika lite som gänget hos Viasat sport som titulerar dessa klåpare som "ansedda", det är enkelt att googla fram alla ovannämnda herrarnas yrkesprofil på Linkedin, och ta del av rätt så avslöjande material om deras "expertis".
 
Så, ärade F1 fans, stallcheferna bryr sig inte ett dugg om vilka förarbetyg pellejönsarna hos Autosport eller Sky Sport trollar fram, en 9 från William Esler leder inte till ett telefonsamtal till den berörda föraren från Arrivabene eller Dennis, inte ens till ett telefonsamtal från Renault eller Force India chefen, stallcheferna hos de bättre stallen är inte utrustade med selektiv minne utan väljer enbart efter meriter, det är bara vissa sitsar som är till salu i F1, inte samtliga.
 
Amen,..må selektiv minne vara med er.       
 
 
PS,,apropå mexikansk väder, det kan gå hett till med Yanet Garcia. DS
 
www.youtube.com/watch?v=ePG6zUYvUZg   
  
           
 
    
 
           
 
      
 
        
 
    
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: Morfar

Roligt att du lägger ner tid på sånt här BL Bevakningen var ju inte så bra på den gamla tiden.Det var väl i stort sett bara lite svensk tv. När Ronnie blev överkörd i starten visades det på tv (förmodligen onyktra startgubbar som släppte fältet innan alla stod still,funktionär som inte vågade fram till bilen ) Kommer inte ihåg vem som hoppade ur sin bil o drog fram Ronnie.
Kimi fel papper i kontrakt el. otur.
Kanske finsk tv hade mer F1 men jag kommer inte ihåg det. Bodde då i haparanda
Är det Kimis lycka el. olycka att han kör på känsla o inte datalista. Enl. Kimis haparanda bekanting-kompis kör han på ren känsla inte datalistan.
Det vet nog du BL.

Svar: Det är ett måste att kunna lite om det förflutna, för att begripa sig på vad F1 egentligen borde handla om, nämligen att det ska vara förarskickligheten som fäller avgörandet, inte ingenjörernas trixande på depån.
Kimi är en naturtalang som kör med rumpkänslan, men han är även duktig att ge ingenjörer värdefull feed back om bilen, han missade ett par VM titlar hos Macken pga att bilen inte höll ihop, han var på rätt ställe, men vid fel tidpunkt.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Kul tävling och intressant läsning som vanligt. Att vara på rätt tillfälle vid rätt tillfälle gäller verkligen i F1 och det är väl inte många som kan vinna med en bil som är tredje snabbast. Vissa kan nog inte ens vinna om de inte har den snabbast bilen.

Just det har varit det tråkiga de senaste åren i F1 och 2017 verkar lovande då det hänger mer på föraren och inte enbart på bilen.


Svar: Den enda som har vunnit VM titeln med en tredje snabbast bil är Keke, bilarna med turbo motorer var mycket snabbare än hans Williams med Ford V8, men de var också opålitliga så Keke kunde knipa titeln framför näsan på dem.
2017 verkar mer lovande än det har varit på länge, vi får väl hoppas på att FIA inte förstör partyt som vanligt.
Brandon Lee

skriven
#3: zenkert

Skit också!!!
Jag som precis börjat uppdatera min CV och söka jobb som F1-expert :-(

Fast underbart rolig Quizz, Brandon :-)
Jag bugar och bockar. Mille Grazie!

Men jag kan trots allt trösta mig med ytterligare en post i min CV, som smäller högt. Eftersom jag hade mer än hälften rätt, så kan kan nu, tack vare Brandon titulera mig:

- En femstjärnig F1 nörd av rang.


Lite pinsamheter upptäckte jag när jag läste facit.
Hur kunde jag missa Leo Kinnunen, Mika Salo och stallet Arrows??? Teflonpanna, tydligen ;-) Stallet Wolf är där nånstans också.

Sedan var det tung överkurs med Mikko Kozarowitzky och stallet RAM.

Ciao 4 Now

Svar: Skicka in din CV till Viasat motor så att de kan kasta ut Blomman som vissnar i höstmörkret, en femstjärnig F1 nörd utklassar en blomma 8 dagar i veckan.
Leo tävlade ofta i Sverige, Anderstorp var något av en hemmabana för honom, Mika Salo hade varit lättare att känna igen i en Tyrrel eller i en Ferrari, men jag valde BAR där han hade Villeneuve som stallkompis bara för att göra det hela lite svårare. Mikko var en doldis, bra förare men inte av F1 nivå, utan något i klass med Eje E.
Brandon Lee

skriven
#4: zenkert

Så, nu kan man ju Googla igen då.

Yanet Garcia.

Ouch, det bränns . . .

Ciao

Svar: Googlandet är det nya svarta,.en folksport för baksätes förare i TV soffan,.burn baby burn,.alltså inte du, utan Yanet;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Jonatan

Ja jävlar!! inte många rätt där;) skulle anat att det var lite svensk/finska förare:)
Uppskattad tävling iaf!

Slim Borgudd!! magiskt namn iaf:)


Svar: Slim måste vara världens snabbaste trummis;-)
Brandon Lee

skriven
#6: ThomasF

Häkkinen är för mig den störste.Han körde mot fuskaren Shumacher o vann!Ronnie P är väl den största svensken men faktum är att Gunnar Nilsson var fantastiskt bra.Jag såg honom i F3 o följde honom sedan i F1 där han kanske kunnat bli den störste om inte sjukdomen tagit honom.Nu väntar vi bara på FelixR.Hade BL//Thomas

Svar: Det är ett antal McLaren anställda som tycker att Mika är den snabbaste föraren som har kört för Macken, kan mycket väl vara så.Gunnar var väl så snabb som Ronnie, på ett ungefär som Mika vs Kimi, cancer är en vidrig sjukdom,min morsa dog i cancer.
Vore kul med Felix i F1, men jag tror inte att det kommer hända, tråkigt med tanke på att han nog är den bästa föraren från Sverige för tillfället. Må väl Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: Nico

Men vad fan... du måste ju ringa och säga till när du har lagt ut en sådan trevlig quiz. Jag missade faktiskt det förra inlägget. Men det var riktigt kul. Jag gjorde bra ifrån mig när jag mumlade igenom bilderna för mig själv.

Mexiko, kul att dom är där igen. Mindre kul att dom helt förstörde Peralta. När man ser bilderna på väg genom (baseball?)-stadion förstår man förvisso hur dom tänkte. Men jag tror nog förarna hade uppskattat Peralta i sin fulla prakt. I övrigt tycker jag om banan, den påminner om Monza utan Lesmo-kurvorna (som ser riktigt läckra ut att pricka perfekt apex--->exit-kerb när man ser ombordkameran.) Det hade också vart lite kul om dom behöll den gamla knivskarpa hårnålen. Den hade fanimej tagit Loews i skarphet s a s.

Nåja, åter igen - tack för quiz'en, kul!

// Nico

Svar: My bad, glömde bort helt o hållet att slå en signal;-)Banan som sådan är skaplig och framför allt snabb, men utgången ur kurvor borde vara bredare på sina ställen ,så att man kan välja lite alternativa spår ut ur kurvor, som det är nu är det för lätt att blockera racelinjen för de bakomliggande.

Ha det gött Nico.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Lundahl

Jag gillade vädret i Australien bättre. Större chans att han faktiskt vet vad han pratar om.
Jag ska operera mig troligen. Finns tydligen en kvinnlig neurokirurg och snygg sådan på det sjukhuset.
Jag kommer inte välja henne. Inte i detta landet. Positiva särbehandlings landet. Så nej tack....
Idag är det inget noga om man kan något över huvud taget. Ringa telia och det är en kvinna som svarar. Gör dig en stor tjänst och lägg på.
Be där i mot en kvinna ringa telia och en man svarar. allt löses direkt. inga problem alls.

Snart har vi en kvinna i F1 som kör med. Bara se dom två dåliga förarna i redbull. Mad Max och Sko drickande kamelen som är en riktigt medelmåtta som spöar max med 0.5 sekunder. Nog fan kan en kvinna slå dessa i en 3 bil som alltid ska köras av en kvinna. Nog fan kommer det bli så. det mesta är redan fuckt up i världen. hahahah

Tur att någon positiv skriver här ha ha ha
Fan vad skönt det vore att vara apatisk istället ha ha

mvh

Magnus

skriven
#9: Hypersleep

BL, imponerande blogg, men ibland är du lite snabb i dina kommentarer. Hur kan du anse att Gunnar var nog så snabb som Ronnie? Han var inte en dålig förare. Gjorde mycket bra ifrån sig i f3. Lyckades direkt i f1 när han kom till Lotus, men fick rejält med spö av Andretti både -76 och -77. Såvitt jag vet tog Ronnie aldrig stryk av en teamkamrat även fast han körde mot både Fittipaldi och Ickx. Andretti är svårt att jämföra med då kontraktena och Chapman sannolikt styrde vem som var snabbast. Hur som hellst, mycket intressant och kul blogg. Jag läser ofta det du skriver med nöje, men kan inte köpa att Gunnar var lika snabb som Ronnie....

skriven
#10: zenkert

Gunnar Nilsson.
Snabbare karriär från a "Nobody" till F1-förare får man leta efter. Han tog sin enda seger i Belgiens GP 1997.

Ett extremt regnigt lopp. Och ni vet väl vad man säger om förare som segrar i regn-dränkta lopp, eller?

Senna är känd som sådan. Liksom Schumi.
Gunnar, om inte "ballarna" hade tagit livet av honom, hade han i alla fall enligt mig, blivit Sveriges första F1-champion.

Observera, detta är inte ett svar till dig HYPERSLEEP.
Detta har jag planerat att skriva tidigare under dagen. Ett rent sammanträffande med andra ord.
Fast kul :-)

Gunnar med sin framåtlutande körstil ville alltid att det skulle gå ännu fortare. (Kolla gamla bilder så syns det tydligt).

Det finns många "legender" och historier att läsa om hur Gunnars racing-karriär började. Det är bara att köra det nya Svarta. Googla.

BTW - Felix Rosenqvist, är delvis sponsrad av Gunnar Nilssons Cancerstiftelse. Om intresse finns läs mer i länken nedan:
http://www.cancerstiftelsen.com/

Är det någon som orkar läsa mer?
I så fall har jag en fråga så långt ifrån F1 som man möjligtvis kan komma.
- Jag har fått en tokig ide om att köpa en Renault Twingo med sardinsburktak. Tycker dom är jävligt coola.
- Någon som har erfarenheter av ett sådant fordon eller har en lika knasig polare som jag?

Ciao


skriven
#11: zenkert

Kollar på P2. En och en halv timma av livet som rinner ut som sand mellan fingrarna...
Vilket sömnpiller.
Och grabbarna grus som pratar, mumbo-jumbo-jambalya. Om ingenting. Nyss pratade dom om att spela GOLF, hallå eller, eller hallå???

Kimi sammanfattade det mycket bra. Han sa på radion typ:
- Jag kan åka runt här på dom här däcken.
- Men det tjänar ju inget till.

Ciao

skriven
#12: Tomi

Lite roligt att se Ferrari försöka med att få Vettel att sträcka ut stinten så långt som möjligt, något som Kimi är mästare på om han för tillräckligt hårda däck och om man tillåter honom stanna kvar ute. Istället "kastrerar" man Kimi genom att köra för korta stints med för mjuka däck. Också ett sätt att plocka bort en förare från sitt bästa jag......

skriven
#13: Hypersleep

Kul zenkert att du har följt Gunnar och har koll på honom. Finns en kul bok skriven av Fredrik af Peterzen, The Viking drivers som handlar om både Gunnar och Ronnie. Svår att få tag på nu antar jag, men ger en hel del kul historier från Gunnars tidiga karriär.

skriven
#14: ThomasF

Skoj att det kommer fram mer om Gunnar N.Vi såg en del tävlingar då och hade Ronnie som vår stora idol.Jag kollade inga fakta men mindes bara att vi häpnade över hans körning i Lotusen.Sen bar Gunnar ut Ronnies kista ur kyrkan o kort tid efter bars Gunnars kista ut o där dog många drömmar för oss unga killar.Därför är det jättekul med Marcus nu!Påtal om kistor!Satsa på Twingon Zenkert.Vi har en citroen C2 här.På morgonen när man trycker på + på farthållaren sjunker farten o - så ökar farten tills kupén blivit varm,då omvänds funktionen.Konstigt nog kommer man alltid fram med den.Franska bilar är intressanta o man vet nästan inte om det ska va såhär?Detta kan va nått för Bernie att satsa på i F1 nu när han vill bygga murar runt banorna?//Thomas

skriven
#15: zenkert

Tack THOMASF jag satsar på en kista, Twingon :-)

Och så ska jag designa 2 styck dekaler. En att sätta i bakfönstret och en på motorhuven.

Här kör en 5-stjärnig F1-nörd av rang ;-)

Kan det bli coolare än så?

Ciao

skriven
#16: zenkert

Nu flippade jag ut helt och hållet.
Ska jag köpa en hjälm också, att bära när jag kör?
Eller ska jag bara dra en McDonalds-påse över huvet?

Ähhh, Näää, nu får ja allt gå och kamma mig ;-)

Ciao

skriven
#17: zenkert

På tal om fel plats vid fel tillfälle.

The Creeps.
Get A Little Lovin - Blue Tomato

https://www.youtube.com/watch?v=f920QlAfK9U

2 låtar i en.
Creeps-boysen var på fel plats i fel studio.
En tönt som Clarence Öfvermann eller vad han
nu än hette, la på skit i deras låtar.

Han insåg inte heller att låten ovan, egentligen
var två låtar, en macho och en macho-kramig.

skriven
#18: zenkert

Ciao

skriven
#19: zenkert

Finns nya bilder att titta på, om lust finnes.

http://suicidegame.com/racing/page2.html

Tänk om Ham bryter idag och Ros vinner.
Då är det klart. Ros blir som sin far :-)

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :