BLONDES HAVE MORE FUN

 
Uttrycket "Blondes have more fun" passar bevisligen i fallet Lewis Hamilton för nuvarande, dock kan däcktrycket som låg 0,3 psi under det tillåtna resultera , att den som skrattar sist skrattar bäst, dvs Vettel,  Nico var snäppet värre och hade 1,3 psi under det tillåtna, klantigt av Mercedes.
Det intressanta i sammanhangnet är frågan, om domarna vågar diska Mercedes som de borde göra, regelboken kan tolkas lite på olika sätt beroende på vem som läser den.
 
Jag fick många underhållande kommentarer av hondjuret som kikade racet tillsammans med mig, däribland att hon tyckte att det är fiffigt av Lewis, att tatuera sin skostorlek bakom örat så att man inte glömmer bort den när man är på stan och shoppar skor.
Hon påpekade även att Monza banan har något feministisk över sig, kvinnlighet med håriga armhålor, och döpte om Lesmo 1 och 2 till Lesbo 1 och 2.
 
Så, hur skulle jag vilja beskriva årets race?  Rätt så enkelt sätt faktiskt, det räcker väl med tre bokstaver,
nämligen DRS, mycket mer än så var det inte. Det som händer gör det under de första varven innan man faller in i vardagslunket, efter det handlar det nästan enbart om DRS och första kurvan, måttligt upphetsande kan man väl kalla det.
 
Kimis startfadäs var enligt stallet hans eget fel, Kimi håller inte med om det, och det gör inte jag heller.
När man släpper den högra spaken ,så ställs kopplingen i ett mellanläge i förhållande till bite point och helt släppt koppling, något som inte ska sätta bilen i antistall läge som hände med Kimi, och tvingade honom att göra om hela startproceduren.  På ett typisk Ferrari maner vill man inte diskutera händelsen officiellt, utan gör det istället bakom stängda dörrar, jag har inget större förtroende för Kimis depåpersonal, speciellt på dem som tar hand om mjukvara sidan, men Ferraris linje har alltid varit den, att det är aldrig något fel på stallet, utan det är bara förarna som gör misstag, men bra uppkörning av Kimi hur som helst.
 
Mercedes har så kraftig överläge på PU sidan, att det är i stort sätt omöjligt att slå dem under normala förhållanden, deras motorkunder går att slå eftersom kundmotorer inte alls håller samma höga nivå som fabriks dito.  Vettel gjorde ett bra race utan att vara ens i närheten av att hålla jämna steg med Lewis, hos Williams fortsätter den märkliga stallpolitiken med rådande omkörningsförbud, som Bottas markering av hans riktiga racepace belyste på ett mycket tydligt sätt.
 
Kimi gjorde vad han kunde efter startmissen, Perez och Hulkenberg höll sig väl framme som förväntad, Ricciardo tog sig förbi Ericsson i sista kurvan, som dock åter igen gjorde ett bra race, den sista poängplatsen kneps av Kvyat.
 
1  Hamilton
2  Vettel
3  Massa
4  Bottas
5  Räikkönen
6  Perez
7  Hulkenberg
8  Ricciardo
9  Ericsson
10 Kvyat
 
 
Monza var årets sista race i Europa, nu kan små knattar roa sig under några nätter  med högresta kvinnor, och göra vägarna farliga på dagtid med sin Ferrarin Ferrari, dvs La Ferrari,  ett osedvanligt korkad namn för en bil som Felipes nya leksak så stolt bär, vi dödliga får nöja oss med en La Volvo, Volvon Volvo, eller korsbefrukta den med en Saab, och kalla den för Saaben Volvo, om man nu inte råkar vara Gyllene Tider Per, som även han förlustar sig med en La Ferrari.
 
Amen,..må Saaben Volvo vara med er.        

Kommentarer :

#1: Anonym

Skönt för kimi att det aldrig är hans fel. Jobbigt att alla klantat sig i hans närhet de senaste säsongerna

Svar: Skönt med kommentarer från riktiga experter.
Brandon Lee

skriven
#2: Carl C

vadå är det reglerat vilket däcktryck teamen måste ha!?!? Är det nåt som inte reglerat ? Tråkrace som var över efter första metern, fan, o Massa på pallen fan igen.

Svar: Det finns regler för allt, men alla bedöms inte på samma grunder, ett mittfältsstall skulle har åkt dit direkt, FIA kör med positiv särbehandling av Mercedes.
Brandon Lee

skriven
#3: Fredrik

Såg bara sammandraget på 10an, men fick man någon förklaring varför Hamilton skulle öka farten på slutet? För att klara ett depåstopp var ju ejes förklaring men Hamilton bytte ju däck nästan som siste man så det borde ju inte vara det! Tack för en fenomedabel blogg BL!

Svar: För att skaffa sig tillräckligt försprång om han skulle åka på en tidsbestraffning.
Brandon Lee

skriven
#4: Leflander

Tråkigt det som hände med Kimi i starten! Ang Bottas måste jag nog fråga Brandon hur i h...e kan det komma sig att han efter depåstopp är över 6 sek efter Massa ? Verkar som deras strategi för honom passar bättre Massa...sen tycker jag nog att Bottas bör vara lite djärvare i omkörningarna...går inte att vara gentleman hela tiden, vad säger du?

Svar: Tja, Massa har med sig stora sponsorer, så enkelt är det, men jag tror inte att Bottas bryr sig så mycket, han vet att han är uppskattad bland stallchefer, och att hans tid kommer i ett bättre stall lite längre fram.Visst skulle Bottas kunna köra tuffare, men hans management har bra koll på vad ska man göra, och vad ska man inte göra, när man ska göra det, och när man ska låta bli.
Brandon Lee

skriven
#5: Reijo Turunen

Inge straff för Mercedes. Tråkigt race för Kimi..

Svar: Så kan det bli ibland, men det blir nya race som ger Kimi chansen för bättre resultat.
Brandon Lee

skriven
#6: Captain Hindsight

Vet faktiskt inte vad som hände i starten för Kimi, kanske klanta han sig, kanske var det knappen på ratten som strula. Oavsett så var det nästan enbart Kimis uppkörning som var intressant i dagens race.

Bottas är snäll och lyder stallorder. Stallet gör ju sig själva enbart björntjänster genom att inte släppa Bottas fri på banan. Nu säger inte jag att massa körde dåligt och att Bottas skulle varvat honom, men det är uppenbart att Bottas inte får tävla fritt.

Ang Mercedes. Känns faktiskt som om de alltid hittar på något drama vid varje tävling. Idag var det Hamilton som skulle pusha som bara fan av någon oklar anledning. Tycker det alltid är något sånt snack över radion när det är 5-10 varv kvar. Nu kan det faktiskt ha varit motiverat då stallet kanske börja ana att Rosbergs motor skulle ge upp och man ville säkerställa att han skulle kunna komma in i depån och byta till nya soft däck ifall det blev SC. Nåja, det är som det är med det, men jag skulle seriöst våga satsa en femhundring på att Bernie har gett Mercedes direktiv på att spä på med lite drama över radion för att väcka upp alla åskådare som sitter och halvsover i soffan hemma.

Tack för bloggen BL! Alltid lika kul och lärorikt att läsa dina inlägg.

Svar: Det är ganska svårt att klanta till det när mjukvaran styr allt inklusive gaspådraget, det precis samma system som tidigare, enda skillnaden är, att man har tagit bort den sista möjligheten för en finjustering av systemet från depån innan starten, föraren gör precis samma grejer som tidigare för att ställa in systemet.
Bottas är lite för snäll, men hans tid kommer i ett bättre stall än Williams, Massa har en Massa pengar med sig som ger honom en förtur,.sånt är livet.

Hamilton pushade för att bygga ett försprång, om han skulle åka på en bestraffning i form av ett tidstillägg.
Brandon Lee

skriven
#7: Zynap

Captain hindsight, skulle kunna vara så att de ville att Hamilton skulle få upp tempen i däcken å på så sätt få upp däcktrycket till det tillåtna. eller vad tror du BL?

Svar: Det var nog mer som så, att de var medvetna om att de missade, och ville skynda på Lewis, så att han skulle ha en tillräckligt stor ledning i fall han skulle åka på en tidsstraff på 15-20 sekunder.
Brandon Lee

skriven
#8: Reijo Turunen

Tänkte på det där med Bottas inte får köra sitt eget race. Vad skulle hända om han skiter i stallets tysta order om att inte köra om Massa? Vad skulle dom kunna göra ? Fast Bottas sa själv i en intervjuv efter racet att kraften i motorn vart sämre sista varven. Kan dom strypa den från pit?

Svar: Bottas får goda råd av sin management angående vad man ska säga, och vad man inte ska säga, plus att Massa har med sig en hel del sponsorpengar, och förväntar sig att få valuta för pengarna.
Brandon Lee

skriven
#9: Suomi

Tja! Först och främst, superbra blogg (y)
Vad har du för tankar kring strategin för Kimis depåstopp? Först kör han om både Ericsson och Hulken för att sedan köra X antal långsamma varv så att de tillochmed är ikapp han. Han får alltså göra om samma procedur igen och knappt komma ikapp Perez..
Jag tycker det var ett jävla dumt beslut när Kimi nästan får be om att komma in för ett däckbyte. Hade han kommit in varvet efter Vettel så hade han haft fri bana fram till Massa/Bottas istället för att harva omkring bland skitbilar.

Svar: Ferrari försökte använda Kimi som bromskloss mellan Vettel och Rosberg, därav att han fick vänta så länge innan han fick komma in.
Brandon Lee

skriven
#10: Marcus

Jäkla trist att det strulade för Kimi i starten och att Ferrari vägrar att erkänna att de gjort fel offentligt. Kimi måste vara trött på att förklara att han inte gjort något fel men eftersom han inte får något stöd så tror ju vissa skribenter på att han bara skyller ifrån sig. Hoppas han slår Vettel i nästa lopp istället.


Svar: Ibland blir det struligt med tekniken, jag kan förstå att bilen går i anti stall om man missar med andra kopplingsspaken, men inte när man släpper den första som Kimi gjorde, motorvarvet var uppe men bilen bara tvärdog.
Brandon Lee

skriven
#11: Captain Hindsight

Att Massa bidrar med en hel del pengar tvekar jag inte på. Bottas har kanske frivilligt och på sitt managements begäran valt att följa teamets önskan. Lojalt och ingen i teamet kan tycka illa om honom för det, men det är fortfarande podiums och toppplaceringar som i första hand genererar nya kontrakt och mer lön, inte kapaciteten att slaviskt följa teamorders. Då kan han lika bra börja hänga med DC eller någon annan valfri tvåa.

Nu är det såklart inte alls så illa för Bottas, tror alla vid det här laget vet vilken duktig förare han är, men jag säger bara att det finns också saker att förlora genom att konstant lämna plats för sin stallkompis. En dålig nästa säsong för Williams och han kan snabbt tappa momentum och toppstallen tittar på andra förare.

Ang Hamilton så är det antagligen så som du säger Brandon.

Älskar också hur Alonso är så jävla dryg när han svarar på frågorna om Ferrari :) Killen är så sjukt självgod så det finns inte på kartan. Beundransvärt i sig att han är helt immun mot allt och hans totala brist på självdistans.

Svar: Helt korrekt resonemang av dig, men jag är rätt så säker på, att Bottas redan har ett påskrivet förkontrakt med ett annat stall för 2017, så han har råd med att vara artig gentemot teamet och Massa.
Alonso är en självgod figur som ser vad han vill se, kan vara ett läge för att "ta ut max ur materialet", han påstås ju vara en baddare att göra det, dock är det ingen av media murvlarna som numera kallar honom världens bästa förare. Tänk så snabbt man kan rasa på prestige skalan ,när man harvar runt i slutet av startfältet.
Brandon Lee

skriven
#12: Tomi

Det verkar ju helt klart som att det finns nån hos Ferrari som strular med hans mjukvara, alltför många incidenter nu. Kimi är ju lite för rutinerad för att göra till synes rookiemisstag hela tiden. Får se vad som händer nästa gång han har chans på en bra placering.......

Svar: Kimis pit crew har inte riktig koll på grejer i alla lägen, mappningen av diverse mjukvara verkar inte vara deras starkaste sida, nästa gång glömmer de väl att sätta dit ratten eller skickar ut Kimi utan bakhjul.
Brandon Lee

skriven
#13: ironman

Under GP2 loppet blev 2 förare diskvalificerade av FIA för lågt däcktryck. Någon som vet hur om det var för samma anledning som mercedes angav?

Många stall som nog är besvikna på beslutet, Pat Symonds sa att hamilton borde diskvalificeras om däcktrycket var för lågt, varför det var för lågt borde inte spela någon roll.


Svar: Det ska mycket till innan FIA snubbarna skulle våga diska Mercas bilar, de höll ju tyst om Mercedes hemliga däcktestande tills Merca åkte dit när media fick vetskap om testet.
Brandon Lee

skriven
#14: Martin

Sammanfattning av Monza :)

https://www.youtube.com/watch?v=8KmINnmO3cQ

Svar: Det finns många olika sätt att sammanfatta Monza, alla är bra förutom de dåliga;-)
Brandon Lee

skriven
#15: Magnus Lundahl

Jag kolla 5 sekunder i starten och spola fram till resultatet. Man blir ju bara så trött när Kimi missa starten eller vad som nu hände.
Troligen sabotage mot Kimi hade jag gissat på.
Hade ingen lust bli så uttråkad kolla på loppet när det ändå är så tråkigt. Montoyas tid hade räckt för med flera sekunder marginal för ta pool.och det är ca 10 år sedan. Men loppet räddade väl regskogen kanske? eller livet på på flera småglin som hade dött om dom kört bilarna för 10 år sedan bara.


Svar: Mjukvaran ville inte samarbeta med Kimi, den är kanske för mjuk att klara av ett samarbete med hårda snubbar, en mjukvara ur slappkuk kategorin?
Brandon Lee

skriven
#16: Kim(i)

Kollade in på aftonbladet då rapporteringen fortfarande är rätt okej, men blir fan bara arg av att kolla kommentarer där numera och undviker det i största mån. Jag var tvungen att kolla efter det här racet eftersom det var fel på bilen när Kimi skulle åka iväg och då vet man ju att shitstormen finns där. Folk har huvudet så långt uppkört i arslet att dom bör kunna beskriva smaken av tjocktarmen.

"Hade Hamilton missat start som Kimi gjorde, då skulle hela handla om oförmåga att starta utan hjälp från depå, som otur skulle ha det, Kimi av alla förare bli den första att visa oförmåga att starta utan hjälp från depå, och då bli det "tyst minut" av den hela, som inget hänt."

Kan du gissa vem?

Jag var så jävla peppad på att se racet när han drog en andra plats så sker det här, och det är uppenbart att han blir lika förvånad själv att allt inte stod rätt till. Men uppkörning som en mästare var rätt underhållande, synd på skit taktiker bara.

Svar: Bladet försöker krampaktigt vara politiskt korrekt, därav att de hela tiden slickar Mr Shomskys färgade röv, för min del får de gärna fortsätta med det, jag läser numera Annas blogg mycket sällan eller aldrig, där finns ju bara några få mer eller mindre imbecilla gaphalsar som förpestar bloggen med sina hjärndöda utbrott.
Skit händer när tekniken strular, om bilen går in i antistall när föraren släpper första kopplingen och lägger växeln i neutralläge, så finns ingenting föraren kan göra att förhindra det, det enda blir att göra om hela startproceduren och hoppas att mjukvaran hänger med.
Brandon Lee

skriven
#17: Kari Pakkanen

Tack BL för denna blogg !!
Så jävla klockren och bra blogg i min smak 100%
Kan det varit så att Kimi hade i neutral eller att den hamnat i något mellan läge mellan 1:an och neutral så den visa 1:an men inte var i så när han släpper så varvar motorn och där av antistall. Såg detta resonemang på någon ställe på webben. Tack än en gång för denna blogg BL

Svar: När bilen hamnar i anti stall läge, så ställer den automatiskt växellådan i neutralläge, Kimis hantering av första kopplingen var helt korrekt, men tydligen missade mjukvaran att justera korrekt andra kopplingens läge när Kimi släppte den första, och antistall satte växlellådan i neutralläge för att undvika motorstopp.
Arrivabenes påpekande att Kimi fumlade med fingrarna var idiotisk, Kimi var ju tvungen att dra tillbaks båda kopplingsspakarna igen, lägga i ettan , och göra om hela startproceduren, vilket han gjorde faktiskt jävligt snabbt utan minsta schabbel, man kan få för mycket hjulspinn när man släpper den andra kopplingen, men inte antistall när man släpper den första om mjukvaran arbetar korrekt.

Kul om du gillar min blogg, positiva reaktioner är uppskattade från min sida.
Brandon Lee

skriven
#18: MARTIN

Sitter å kollar på denna länken och hoppas att 2016 kommer vara bättre. (Hamilton har ju redan vunnit Vm!), Tråkigt när Mercedes är så j**la överlägsna! Hoppas Ferrari är lite närmare resten av säsongen när banorna inte kräver lika mycket hästkrafter som Monza. Man vill ju se lite fighter!!!

http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=948&graf=3&dr1=Lewis%20Hamilton&dr2=Sebastian%20Vettel

skriven
#19: Ghostface

@Martin

Men Kimi krigar på bra

------------------ >> http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/features/2015/9/riding-onboard-with-raikkonen-as-he-begins-his-monza-fightback.html

skriven
#20: MARTIN

@Ghostface

Japp det gjorde han. kimis uppkörning var det ända sevärda under hela loppet...

skriven

Kommentera inlägget här :