PAST AND PRESENT

 
BL är åter igen i London, Micke har återvänt till Peking, och hondjuret hotar med att göra sällskap till Silverstone.  Ni kanske undrar, på vilket sätt skulle hondjuret agera som ett störande inslag under racehelgen.  Jo, hon älskar att provocera sin omgivning, och klär sig därefter, sexig upphöjt till sexig, grid girls ser ut som en samling prydliga nunnor bredvid henne, hondjuret är kul sällskap på rockklubbar, men inte nödvändigtvis i Silverstone, med lite tur blir hon kanske portad.
 
Så, vad krävs för att nå bra resultat i Silverstone?  En kraftfull PU givetvis, som ger en hög toppfart på en riktig snabb bana, men här måste man även ha bra aeropaket som ger mycket down force genom alla snabba kurvor.
 
Mercedes har ett bra aeropaket även om det inte är den absolut bästa, liksom Ferrari, Williams hade många uppdateringar med sig till Österike som verkade fungera bra där, men jag tippar att de fortfarande saknar en del down force jämfört med Mercedes och Ferrari på en bana som Silverstone, och lär därmed få problem att hålla deras tempo.
 
RBR och Toro Rosso har bra aeropaket som alstrar mycket down force, men är handikappade av Renaults PU som saknar effekt, så det återstår att se, om de kan hitta tillräckligt med tid genom de kurviga partier för att kunna sedan hålla undan på rakorna.
 
Force India gick bra i Österrike, och lär komma med en uppdaterad bil till Silverstone, men blir knappast att räkna med på samma sätt som i Red Bull Ring. De har aldrig byggt bilar med aeropaket som ger mycket down force, utan deras styrka har alltid varit den höga toppfarten på långa rakor, även om Hulkenberg ibland lyckas framgångsrikt agera en rörlig chikan genom kurviga partier på vissa banor.
 
Lotus med sin kopia av 2013 års bil har en bra möjlighet att ta ett antal poäng i Silverstone, de har bättre aeropaket än Force India, och en likvärdig Mercedes PU, McLaren har i grunden lyckat totalaero, men dras med vissa balansproblem, och är handikappade av Hondas klena och opålitliga PU. Sauber kör i princip med samma aeropaket de har haft sedan starten i Australien, och saknar en hel del down force, inte ens Ferraris hyggligt kraftfulla PU lär rädda några poäng åt stallet i Silverstone, utan de får nog koncentrera sig på att försöka hålla McLaren och Marussia bakom sig.
 
Diverse experter inom brittisk media tävlar om att såga Kimis chanser att bli kvar hos Ferrari nästa år, däribland hans gamla stallkompis Coulthard och BBC snubben Andrew Benson.
Att ständigt ifrågasätta Kimis vara eller icke vara i F1 är ett återkommande tema inom brittisk media, inget nytt med andra ord, utan samma nedlåtande synsätt har gjort sig gällande under ett antal år, Kimi har aldrig varit populär bland brittiska journalister.
 
Att Coulthard ständigt kommer med påhopp i negativa ordalag är lätt att förstå, först blev han utskåpat av Mika, sedan av Kimi, renodlad avundsjuka som med andra ord, men de allra flesta tar nog hans utlåtanden med stor nypa salt, killar som klär sig i rutiga kjolar är lite suspekta på något vis, inte minst just den här skotten med påssjuka.
 
Hans landsman hos BBC, den gode Andrew säger sig veta ,att Kimis dagar hos Ferrari är redan räknade, och att han kommer troligen ersättas av Ricciardo.  Det är rätt så märkligt med alla dessa "källor nära Ferrari" ,som mer eller mindre samtliga journalister säger sig ha tillgång till, Andrew kan väl tipsa Kimi om sina källor, så att även han får pålitlig information om sin ställning hos Ferrari.
 
Det som rent matematisk framstår som intressant är faktum, att både Ricciardo, Bottas och Hulkenberg sägs vara på väg att ersätta Kimi, ska de turas om att köra bilen, eller har alla dessa brittiska experter insiderinformation om nästa års sensationella  tresitsiga Ferrari, där Ricciardo gasar, Bottas bromsar och Hulkenberg styr?
 
Den enda som inte alls hetsar upp sig angående Kimis vara eller icke vara hos Ferrari nästa år är Kimi själv, blir han kvar, vackert så, blir han inte det, ingenting varar evigt, det är precis så han resonerar, och som han har tidigare påpekat vid ett flertal tillfällen, att köra en F1 bil är hans jobb, inte hans liv, livet handlar om mycket mer än så, och de som desperat försöker hänga kvar till varje pris i F1 har inget liv,..jag kan bara hålla med Kimi.
 
Apropå past and present, då och nu, Kimi har haft problem men kval, dock inte alltid, här följer en sammanfattning av hans polevarv,.enjoy.
www.youtube.com/watch?v=rxq4o82JBZk     
 
Amen,.må den riktiga sommarvärmen som redan är här även komma till er, och må den även stanna i Silverstone över racehelgen så att vi får ta del av en intressant racehelg.  
 
 

Kommentarer :

#1: Peter

Må solen vara med Ferrari så dom jävla däcken kommer upp i temp

Svar: Precis,.och må samma sol ge så mycket värme, att Merca tappar greppet helt.
Brandon Lee

skriven
#2: freddie-Eddie Jordan

Pratade med en finsk vän i veckan...
hade påven haft sitt hus i Finland skulle nästan Kimi kunnat ta över stolen då.
Han är kung i Finland enligt min vän.
Och vad händer i formel 1 den dagen Kimi lämnar...
Då är det bara att knyta ihop säcken och börja kolla på knyplings-VM istället.

Brandon... mycket snack lite verkstad... :-)
Du får väl passa på om hondjuret följer med att fota henne så vi andra dödliga får se vad du pratar om.

sitter här och har lite sorg... sålde min sista leksak i helgen...vattenskotern.... vad ska man nu köpa för leksak? blir nog en Porsche igen :-)


skriven
#3: Koffe

Bakomkulisserna-klipp med Kimi från Goodwood: https://youtu.be/p0Ml_CpQWfc

skriven
#4: Mika-fan

Fina videos, och vilka underbara minnen man får. Mclaren MP4/ 18, 19 och 20 är ju bland det absolut vackraste som stått på gridden någonsin(tillsammans med Lotus 72 <3 ).

I videon du länkade, var ju pole varvet från hockenheim(första av dom), när han åker på riktigt hyttställ i rent rallymaner i sista kurvan är extra vacker.

Kombinationen Kimi+Mclaren+Newey+mercedes var riktigt mäktig. Man ska inte snacka rättvisa hit och orättvisa dit, men den kombon skulle haft absolut minst 1 WDC om det inte vore för allt schumacher-rövslickeri.

Återigen, och detta kan inte sägas för ofta, tusen tack för denna blogg Brandon. Både text och grafik du lägger upp är absolut toppklass. All heder till dig.

skriven
#5: Marcus

Det är lustigt hur de lyckas skylla allting på Kimi även om det i vissa fall varit teamet som klantat till det rejält. Dock verkar det som att Ferrari sopar Kimis problem under mattan och erkänner inget fel själva. När det kommer till Vettel så ber de om ursäkt för att de klantade till det vid pitt-stoppen och de kan skriva en hel artikel om muttrar.

Jag blir mer och mer imponerad av Kimi om han verkligen inte bryr sig.

Återigen bra skrivet Brandon

skriven

Kommentera inlägget här :