THE MYTH AND THE TRUTH

 
F1 cirkusen vimlar av stora egon, förare, stallchefer, designers, ingenjörer, managers, FIA anställda,.och sist men inte minst, journalister.
 
Bland F1 journalister finns egon stora nog, och utbrott av bekräftelsesjuka i tillräckliga mängder för att överskugga deras kunskapsnivå många gånger om.  Alla vill hitta "sin" förare, den framtida världsmästaren, alla vill framstå som experter inom det tekniska, och ge ett sken av att de vet vilket stall kommer att kamma hem titeln. Alla bevakar svartsjuka sina kontakter och insiders bland
stallpersonalen,alla vill vara först med dem senaste nyheterna, alla skapar nyheter när det råder brist på dem, och alla älskar skapa myter av självfabricerade halvsanningar, för att bli mytomspunna i F1 cirkusens glamorösa värld, och alla faller för frestelsen att avsluta sina textrader med: Kom ihåg var ni läste om det här först.
 
Jag finner det mycket roande, att ta del av de här självutnämnda experternas journalistiska utbrott, speciellt inom kategorin innehållande förarnas körstil, deras förmåga att lämna användbar feedback, samt hur de här två ingredienserna påverkar utvecklingsarbetet med det tillgängliga materialet, och hur den ovannämnda körstilen påverkar hållbarheten hos materialet.
 
Redan under Kimis McLaren år myntade ett antal F1 journalister uttrycket "hård mot materialet", en förare som fick bryta åtskilliga gånger på grund av sin brutala körstil , som fick materialet att braka ihop,
en förare som kastade bort stallets och sina egna möjligheter, att framgångsrikt kriga om mästerkaps titlar,.sant eller falskt?
 
För de kunniga F1 journalister är Kimi sinnesbilden av en förare med en extremt mjuk, och materialsparande körstil, som han med besked demonstrerade hos Lotus, genom att hamna i historia böckerna som den med flest raka race utan brutna lopp, samt flest raka race på poängplats genom tiderna, inte illa för en som är hård mot materialet med sin brutala körstil.
 
Fernando Alonso har marknadsförts av vissa journalister som den gudabenådade bilutvecklaren, försteföraren som leder stallet till framgångar med sina ledaregenskaper ,och med sin förmåga att lämna exakt teknisk feedback för ingenjörer. En teamledare som skapar riktlinjerna för utvecklingen av materialet till ett vinnande koncept, en förare som alltid tar max ut ur materialet, och har en överjordisk förmåga att både anpassa sin körning efter materialet och likväl vara skonsam med det,.sant eller falskt?
 
Ferraris ex teknisk chef Mauro Forghieri hade följande att säga om Alonso.  En lysande förare, men en dålig testförare, som ledde utvecklingsarbetet åt fel håll på grund av sin mycket begränsade förmåga, att lämna användbar feedback till ingenjörer. Enligt Mauro var det samma visa varje år, i början av året var Alonso nöjd med bilen, men började gnälla på den efter några månader, samma mönster upprepades med samma fel 3-4 år i rad på grund av, att föraren med sin bristfälliga förmåga att lämna feedback styrde utvecklingsarbetet åt fel riktning.  Mauro nämnde också, att en riktig mästare hade varit den teamledare som tar tag om det hela, och vänder den dåliga trenden med sina ledaregenskaper och kunskaper om det tekniska, istället att gnälla och skylla på stallet för alla misslyckanden.
 
Så, nu vet ni vad Mauro hade att säga om Alonsos bilutvecklaregenskaper, kan väl också nämnas, att Kimi i sin tur har fått beröm från den tekniska personalen både hos McLaren, Lotus och Ferrari för sin förmåga att lämna exakt och användbar feedback om bilen, som har kunnat utnyttjas i utvecklingsarbetet på ett framgångrikt sätt hos samtliga stall.
 
Jag för min del tycker, att det är synd, när fansen matas med uppdiktad nonsens av okunniga dussinjournalister, som skapar vaneställningar i sin jakt på att bli bekräftade som sakkunniga. Stora egon utrustade med små mängder av kunskap är som betalförare, den enda anledningen att de överhuvudtaget får beträda depåområdet är, att deras lika okunniga arbetsgivare betalar för att de ska göra det.  Amen, må alla hobbyjournalister ruttna i helvetet tillsammans med trägårdstomten Bernie.
 

Kommentarer :

#1: mikael

Ska bli spännande o se KR o FA i olika team kommande säsong. Hoppas dom båda får en bil som passar dom så att vi kan få njuta av deras fulla potential på banan. Alla som följt F1 en tid vet ju att dessa två är i toppen bland F1 förarna och inte har något att bevisa.
Än en gång Brandon, mkt bra blogg!!!

Svar: Ja, det behövs flera förare som kan blanda sig i kampen om racevinster, ett år till med promenadsegrar av Merca är inte nyttig för F1,.och tack för berömmet.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Och visst är det så att feedback till ingenjörerna inte spelar någon roll om i sig är hopplös om man inte bygger om den från grunden...
Såg filmen SENNA igår, inte mycket nytt men på tal om Bearnie så såg han gammal ut redan då kring 1990. Fransmannen som var F1 högsta tupp på den tiden verkar inte varit så bra heller, verkade ta många politiska beslut som påverkade utgången i avgörande lopp...

Svar: Så är det, man måste ha en stabil grund att bygga på. Bernie är född gammal, och försökte råna andra barn redan i blöjåldern, Balestra var som alla andra, makten korrumperar, och girigheten gör inte det hela ett dugg bättre.
Brandon Lee

skriven
#3: La Garonne

Kimmis fel att Mclaren bilen fick bryta flera gånger, ja det låter som duktiga experter,hmm. Ena gången motorn som gick åt skogen, nästa gång lossnade däcket osv. Jag tyckte bilen var helt suverän (var väll Adrian N bil?) när den inte gick sönder dvs, och framför allt i händerna på Kimmi, David C och Montoya hade det inte lätt :-). Tycker förövrigt att bilen var suveränt snygg då. Men kan det inte vara så att den var så extremt och på gränsen tillverkad så man (Adrian & co) låg på gränsen i allt man gjorde, dvs väldigt små marginaler som gjorde att det inte räckte ända fram för Kimi ? Som sagt har ingen motorbakgrund, bara mina funderingar på det jag sett, läst och hört. Rätt eller fel ?
En fråga Brandon, hur tror du Mattias Ekström skulle klarat sig i ett vettigt stall ? själv så tror jag han skulle kunnat gå väldigt långt. Är väll också snäll mot mtrl, tuffa exakta omkörningar utöver det vangliga, verkar också vara duktig på feedback och utvecklar bilen även i tuffa tider ,omtyckt i stallet, och duktig strateg ?
Tjoho, trevlig lördag, klackarna i taket !

Svar: Adrian har alltid varit fixerad på aerodelen, bygger små bilar där allt packas extremt snävt, sådant sker på bekostnad av driftsäkerheten, du såg hur det var i början hos RBR med den nya PU, de hade problem med överhettning hela tiden pga den tajta paketeringen.Apropå Kimi och Adrians bilar, vid ett tillfälle var Kimi tvungen att återgå till föregående årets bil, när Adrians bygge inte klarade sig genom krasch testerna, men trots det var Kimi nära att ta VM titeln i en gammal bil. Ron Dennis har bett om ursäkt för att Kimi fick köra så sköra bilar även om de var snabba, och sa, att Kimi hade vunnit VM redan då ett par gånger om bilarna hade hållit ihop.

Angående Ekström, jag tror inte att han riktig hade den snabbheten som krävs att bli toppförare i F1, en duktig raceförare, men inte av F1 toppkvalité. Däremot tror jag att Alx Danielsson skulle ha kommit långt i F1, var riktigt snabb och helt orädd, synd att han aldrig fick chansen att köra i F1.
Brandon Lee

skriven
#4: Ghostface

Trevlig läsning.. as usual !

Svar: Trevligt att ha dig på besök..as usual;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Ricky Höglund

Tjena BL
Jävligt underhållande att läsa din blogg skall du veta och att du besitter en hel del kunskaper inom motorsport det behöver vi väl inga högskolepoäng för att räkna ut, du vet jag har följt AB annas blogg nästan sedan den startade och har alltid tänkt att när skall du starta din egen som du styr själv samt utan en jävla massa stollar som kommenterar allt du skriver om och så gjorde du det , Jag följer din blogg stadigt när jag har tid att göra det .Du BL skall veta att det du gör här på din blogg är helt unikt för Sverige och jag hoppas innerligen att du blir sponsrad så att denna blogg har ett evigt liv och BL inte blir trött på att jaga nya uppgifter och uppslag för motorsporten racingen ja name it . Denna blogg är den bästa som finns anser jag sen hoppas jag att den kommer att växa med tiden så kanske om några år har man medlemmar och kanske raceträffar o.s.v. Tack för allt du gör och har gjort hittills hoppas du fortsätter med samma energi .
Bästa Hälsningar
Ricky Höglund

Svar: Tjena Ricky, kul om du hittar något värt att läsa hos mig, jag blev trött på de jävla foliehattarna hos Anna, fick nog helt enkelt av korkade kommentarer, vars enda syfte var att jävlas med andra som kommenterade där.Jag har racingen i blodet, så jag tröttnar inte i första taget, för mig har landsväg racing på hoj alltid varit ett sätt att leva, precis som all annat racing, vi får se hur många läsare man kan nå fram till på lite längre sikt.
Tack själv för din kommentar, och välkommen åter Ricky.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Bra skrivet som vanligt!

Svar: Man tackar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :