MCLAREN LOVE TRAIN

 
McLarens teaterföreställning på Red Bull Ring välkomnades av kommentatorer och fansen på plats och av fansen framför dumburken, om jag köpte det, nja, inte riktigt, men show must go on, TV tittare och tittare på plats måste få valuta för pengarna även om det bara handlar om funny money. McLaren kom med strikta order efter McLaren duons sammanstötning i Kanada, play nice boys, but play well, något som Macken duon gjorde idag på Red Bull Ring. Det såg bitvis ut som en riktig kamp men var aldrig det, när förana har 100% insyn till varandras data så blir "kampen" bara en teaterföreställning. Norris och Piastri har inte alls samma stjärnstatus som till exempel Senna och Prost hade, en stjärnstatus som gör förarna större än stallet och deras agerande därefter, den nuvarande Macken duon är bara två vattenkammade körpojkar jämfört med dåtidens dynamiska duo.
 
Att Macken tvillingar tog en dubbel kom inte som någon överraskning, inte heller Ferrari duons tredje och fjärde plats, den enda riktiga utmanaren försvann  direkt när Antonelli låste bromsarna och plöjde in i Verstappen. Mercedes i sin tur fick som väntat problem i värmen och var aldrig med i kampen om podiums, att man sedan hade förare som Lawson, Alonso, Bortoleto, Hulkenberg och Ocon bland poängplockare handlade mer om förlusten av några förare som brukar finnas bland poängplockare än de förstnämndas körskicklighet. Nu när de allra flesta stallen prioriterar  utvecklingen av nästa års bil, får de från mittfältet som fortfarande uppdaterar sina bilar chansen att ta några poäng. Kan vara kortsiktigt tänkande som kostar prestanda nästa år, men som i fallet  Sauber har jag förståelse för det, Audi ledningen har redan fått kalla fötter angående F1 satsningen och stallet är i desperat behov att visa resultat. Att Audi redan fiskar efter sponsorpengar från mellanöstern bådar inget gott, och chansen att de skulle kunna bygga en PU att räkna med direkt från start är obefintlig, jag tror att Audis F1 satsning blir en kopia av Toyotas, en satsning som hänger i en skör tråd redan innan tråden brister.
 
Racet på Red Bull Ring blev en DRS fest när den är som värst, några "riktiga" omkörningar lyste med sin frånvaro, utan DRS hade Piastri aldrig kommit i närheten av Norris. Jag har sagt det förr och säger det igen, bort med skiten från racing och in med aero som möjliggör hederlig, gammaldags slipstreaming där man efter några varv kommer i slagläge och bromsar sig förbi, att öppna brevinkastet är ingen riktig racing, utan är lika äkta vara som juver på en tjur eller icke silikontuttar hos Dolly Parton. 
 
Redan till kommande helg är det dags igen när F1 cirkusen landar på brittiska öarna och Silverstone där de just nu har 30+ och sol, men redan till racehelgen dyker det upp mer brittisk väder under lördag-söndag med 22+ som mest och regnskurar. Bra för Merca, mindre bra för Macken, men de kan åter igen laborera med antidive-antilift tricket med hjälp av fram-bakvagnsgeometrin för att ändra på balanspunkten efter bankaraktären från Red Bull Rings rear limited till Silverstones front limited, en front limited bana kräver en rear limited bil och vice versa. För de vetgiriga, en rear limited bana sliter mest bakdäcken, en front limited framdäcken, på den förstnämnda fungerar bäst en front limited bil, på den sistnämnda rear limited, ok?
 
 
Dagens grid girls genomskådade Mackens teaterföreställning på Red Bull Ring, till  Silverstone önskas mer äkta vara tack.
 
Amen,..må teaterföreställningar vara med er.   
      
   
   
 
    

NORRIS NARRATIVES

 
 
En taggad Norris höll nerverna under kontroll, och tog pole på Red Bull Ring med 0,5 sekunds marginal till tvåan Leclerc, en evighet på en så kort bana som Red Bull Ring. Ett perfekt varv på Red Bull Ring kräver en perfekt balanserad bil, det är givetvis bra att ha downforce och traction, men saknar man balans så förlorar man varvtid, Verstappens sjunde ruta är ett resultat av dålig totalbalans på en "rear limited" bana där en "front limited" bil är nyckeln  för framgång. Det som är roligt med "balansbanor" är förekomsten av nya ansikten i tio i topp när bristen på balans skördar sina offer, Lawson i en RB före Verstappen i en RBR och Bortoleto i en Sauber före Antonelli i en Mercedes är inte vardagsmat, men smakar det så kostar det, kval och race är två olika saker på en bana där värmerelaterad däckslitage avgör när man startar racet med fulltankad bil. Nu finns det ju bilar som trivs när det varmt som till exempel Ferrari och Sauber, och bilar som inte alls trivs när det är varmt som till exempel Mercedes, varför det är så vet inte ens stallen själv, det är något i bilarnas grund design som styr och ställer, hos Mercedes har man länge försökt komma underfund med varför deras bil är så värmekänslig utan att hitta några vettiga svar. Gulflaggan i slutet av kval tre ställde till det för några, men Norris hade en sånt dag när allt fungerar till hundra procent, så även utan gulflaggan hade han tagit pole idag. FIAs direktiv om trixandet med kylningen av bakdäcken tvingade McLaren att modifiera sin "kreativ men laglig" bromstrix, men de fick samma effekt åter igen genom att modifiera framvagnsgeometrin angående "antidive" i sin "front limited" bil, något som skapade perfekt balans på Red Bull Ring, bra jobbat av Macken.
 
Men som sagt var, kval är kval och race är race, det blir först imorgon vi får veta hur väl var och en har lyckats med att få till en bil som fungerar optimalt både i kval och race i 30 graders värme, blistering tar död på däcken på nolltid. McLaren har en bil som fungerar bra i höga bantemperaturer, men det har även Ferrari, det ser bra ut för Norris del, men det gäller att även imorgon ha nerverna under kontroll, dock är det lättare att ha Leclerc bredvid sig i första ledet än Verstappen, monegasken har inte riktigt lika vassa armbågar som holländaren. Ska man tippa vilka tar podium platserna så tippar jag samma trio i samma ordning som i kvalet, men jag har gärna fel, vore kul med lite nytt folk på podium.
 
Det om F1, i F2 och F3 hade de nordiska förarna inte lyckan med sig, varken i kvalet eller i sprintracet. Lindblad var minst "dålig" med en femtonde startruta i F2 kvalet, Beganovic var inte bättre än tjugoetta, och i F3 var inte Taponen bättre än tjugonde man. Det gick inte mycket bättre i racet för den nordiska trion, Taponen blev påkörd i första kurvan i första varvet och fick bryta, Linblad blev påkörd i fjärde varvet och fick bryta, och Beganovic i femte varvet efter omstarten av racet, även han tvingades kasta in handuken. Så, hade grabbarna glömt bort hur man kör en formelbil? Nej, men stallen hittade aldrig den rätta balansen i bilarna, det spelar ingen roll hur bra förare man är om inte balansen finns där, racing är en materialsport av tredje graden. 
 
 
Dagens grid girl är nöjd med vad Red Bull Ring hade att komma med idag, mer sånt imorgon står på önskelistan både för henne och för mig.
 
Amen,..må lördagsbärsen vara med er.       
   
 
 
    

THE BULL RUN

 
Dags för "ovalen" på Spielberg med sina 4 raksträckor och tjurpungen mellan kurva 5 och 8, sammanlagt "hela" 10 kurvor, banan "lagom" av stop and go karaktär, uppför och nerför med ett antal DRS zoner, inte den bästa banan i årets kalender men inte den sämsta heller, det går att köra om på Red Bull Ring. Verstappen var på pole ifjol men hamnade utanför podium som bemannades av trion Russel, Piastri och Sainz, hur det blir i år beror på hur man lyckas med att hålla däcktemperaturen "inom fönstret". Däckslitaget på Red Bull Ring är värmerelaterad och blistering kan förekomma i höga bantemperaturer, och då speciellt på bakdäcken, Red Bull Ring är en utmärkt värdemätare  hur stallen har lyckats med uppgiften att kyla ner bakdäcken, tänker då i första hand McLaren vars trixande med bakbromsar har gett dem övertaget på banor där däcktemperaturen bak spelar en avgörande roll. Nu har ju FIA skärpt sitt direktiv flera gånger angående trixandet med bakdäcktemperaturen, huruvida McLarens "kreativ men laglig" trix fortfarande är laglig i FIAs ögon råder det delade meningar om, men vad jag har sett av det så har effektiviteten  av uppfinningen  sjunkit rätt så radikalt under de senasta racehelgerna, så det kan vara så att FIAs senaste direktiv om att de kommer slå ner på all form av trixande nu även gäller för Mackens del.  
 
Väderprognoser just nu siar om halvklart väder med temperaturer mellan 26-28 grader och en liten risk för någon enstaka regnskur, men som alla är medvetna om så kan det hela förändras till det sämre med kort varsel, dock kör man inget sprintrace i år, så stallen har gott om tid att finslipa inställningar och klura ut alternativa strategier om vädrets makter ställer till det. Som sagt var så vann Russel här ifjol, men i år tycks det inte bli "Mercedes temperaturer" för att hjälpa stallet, deras bil trivs bättre i låga bantemperaturer. Om Macken har kvar FIAs välsignelse angående bromstricket lär de bli svårslagna på Red Bull Ring om värmen håller i sig, men man ska inte räkna bort varken RBR eller Ferrari heller, om Max och Charles kan plocka fram det lilla extra under kvalet kan det räcka långt i racet, två stopp är det vanliga, men om SC dyker upp kan allt hända med alternativ strategi.
 
Här ovan hittar ni all nödvändig information om "mellanmjölk banan" , lagom av allt är det magiska receptet, men som sagt var, det gäller att ta hand om däcken, blistering är inte att leka med på en bana som Red Bull Ring.
 
Nog om Spielberg, på sina håll fortsätter den eviga diskussionen om vem ska köra var och vilket stall kommer lyckas bäst med nästa års bil och med nästa års PU. Spindeln i nätet angående förarmarknaden är Verstappen, när han väl har bestämt sig kommer resten av "vem ska köra var" lösa sig, för min del är det mest intressanta vem ska ersätta Verstappen hos RBR om han lämnar stallet. Vilket stall kommer lyckas bäst med nästa års bil återstår att se, men det hänger mycket på hur man lyckas med det nya PU paketet, hur bra förbränningsmotorn och elgrunkan lirar ihop, förbränningsmotorn blir ju i klenaste laget så det gäller att stödet från batteriet finns tillgänlig vid rätta tillfällen. Av någon anledning tycks folk tro att det blir Mercedes som håller taktpinnen på PU sidan, för mig är det allt annat än en självklarhet, det finns duktig folk både hos Honda och Ferrari som kan det här med hybrider. Det som för min del känns konstigt angående förbränningsmotorn till nästa säsong är att F1 motorn inte har mer knuff än den i F2, en 3,4 liters V6 med turbo som ger cirka 620 hk. Det var länge sen en F1 motor hade så få hästkrafter som 2026 grunkan, tappar man stödet från batteriet har man inget att komma med på flygrakor, kommer tänka på de galna kvalmotorer från förr med 1400 hk, lite som att jämföra en moppe med en motorcykel. På chassi-aero sidan tror jag på Newey hos AM, man ska inte stirra sig blind på datum när han officiellt började jobba hos AM med nästa års bil, det är som Adrian själv sa, de kan hindra mig att jobba vid datorn eller vid ritbordet, men de kan inte hindra mig från att tänka, hos Adrian formas aero mellan öronen, mannen som kan se aeroflödet i sina tankar. 
 
Dagens grid girl kommer från hojracing, en racegenre som även den har hamnat i händerna av penningsamlare med noll motorsport intresse, hybridhojar nästa?
 
Amen,..må alla penningsamlare ruttna i utedasset.