PLENTY OF NOTHING

 
 
Belgian Grand Prix as it happened=Plenty of nothing. Ja, mycket mer än så var det inte, Piastri gjorde Verstappen och passerade Norris på första varvet halvvägs in på Kemmel rakan, end of story, resten av racet i TV rutan handlade om "kampen" mellan de som inte tog några poäng, DRS tåg racing när den är som värst. Om inte raceledningen hade fegat ur för några regndroppar kunde det har blivit en underhållande tillställning, men de bestämde sig att vänta tills regnet upphörde, sedan gjorde förarna slut på sina regndäck bakom SC på en upptorkande bana under fyra varv tills "racet" startade. Säkerhetsaspekten  lär vara en viktig ingrediens, men spektaklet på Spa blev mer än patetisk när bilarna rullade varv efter varv bakom SC till synes helt utan anledning, familjeunderhållning för Netflix publiken, F1 ettans hjärta och själ är på väg att somna in.
 
Nu kan man bara hoppas på att nästa säsong har något bättre att komma med, men förarnas första simulatortester med nästa års bil låter inte som någon höjdare, de tycker att bilarna blir tok  för långsamma och saknar downforce, mer riskfritt familjeunderhållning för Netflix publiken?
 
 
Dagens grid girl tog en 44 varvs tupplur, jag tog några koppar kaffe för att hålla mig vaken, hon hade nog mer roligt än jag.
 
Amen,..må plenty of nothing vara med er.    
 
    
 
        

LANDO´S LAYOUT

 
 
 
Piastri var den snabbaste av McLaren förarna fram till dagens kval, sedan var det dags för Norris att sätta ner foten på gaspedalen och ta pole, inte med mycket men tillräckligt, vinner han racet imorgon före Piastri skiljer det bara två poäng mellan den dynamiska duon. Leclerc visade med sin tredje ruta att Ferraris uppdateringar levererar även om det inte räcker till att utmana McLaren över ett varv, hur det blir i racet återstår att se, i regn kan allt hända. För teamkompisen Hamilton gick det sämre, han åkte ut direkt i kval ett precis som igår i sprintkvalet, i sprintkvalet låste han bakbromsarna i sista kurvan och snurrade, idag hamnade han utanför den heliga vita linjen och fick sitt bästa varv struken, ett varv som hade räckt till att ta sig vidare. Verstappen som tidigare idag vann sprintracet från andra rutan tog fjärde i kvalet, RBR hade skruvat på lite mer vinge inför det som komma skall i morgon, minimalt med vinge på Spa när det regnar är inte ett alternativ. En som tänker testa på att köra med lite vinge i morgon är Albon som tog femte rutan, kan bli ett äventyrligt race för Alex genom den tekniska mittendelen av banan där man behöver en hel del downforce. Russel tog sig till kval tre och slutade på en sjätte plats, sämre gick det för stallkompisen Antonelli som åkte ut redan i kval ett slagen med tre tiondelar av stallkompisen, små marginaler tidsmässigt på den längsta banan i F1 cirkusen. Tsunoda fick ett nytt golv till Spa, dock inte likadan som Verstappen har utan steget efter, Yuki tackade och tog emot, sjunde rutan är inte illa pinkat av japanen. Ruta åtta och nio gick till RB duon med Hadjar före Lawson, i den tionde rutan hittar man Bortoleto som fick draghjälp av Hulkenberg i kval två för att ta sig dit.
 
Ocon kvalade ut Bearman och Gasly gjorde det samma med Colapinto, Hulken hamnade i ruta fjorton och Sainz som åter igen fick stryk av Albon på ruta femton. Den sjufaldige världsmästaren Hamilton hittar man på ruta sexton före Colapinto i ruta sjutton, Antonelli blev inte bättre än artonde, det vill sig inte för den unga italianaren, det sista ledet delas av den idag inte så dynamiska duon Alonso-Stroll, kan vara att de har satsat på renodlad regn setup.
 
Så, hur kommer det gå i racet i morgon? Tja, det beror på vilka inställningar man har valt, Macken har den bästa all round bilen, Verstappen är den bästa föraren på blöt underlag, Mercan kan vakna till liv när tempaturen faller och Leclerc vill säkert vara med om kampen om podiums, mycket kan och kommer att hända om det regnar mycket.
 
På bilden här ovan hittar ni resultatet från dagens sprintrace som jag ratade, Max tog sig förbi Piastri på första varvet och racet var över,..mycket spännande. 
 
Det om Spa idag, Bottas lär vara klar för Cadillac nästa år, något som kan få klappkäften Ralf Schumacher att fälla några tårar, rumpnissen har flaggat för sin brorson Mick som enligt Ralf har "erfarenhet och potential". Bottas i sin var den som enligt Ralf var orsaken till Saubers dåliga fjolårs form, där ser man, jag visste inte att det var Bottas som byggde Saubers fjolårs bil, han kan den gode Ralf.  
 
Fint sommarväder på Spa idag...
 
..något mindre fint i morgon enligt väderprognoser, några kommer tjäna på det, andra förlora, med andra ord,kan bli en underhållande tillställning. 
 
Dagens grid girls är redo för regn och rusk, jag är inte det, mer sol tack.
 
Amen,..må solen stråla på er.   
      
     
        
 
   

RUN TO THE HILLS

 
 
Dags för Spa och "Run To The Hills" genom Eau-Rouge och Raidillon, en numera utslätad utmaning på grund av all säkerhetsiver, att ta vissa risker hör till sporten, tar man bort alla utmaningar, allt riskrelaterad  förvandlas sporten till allmänhetens åkning utan nerv, man ska inte dö för sin sport men man bör leva upp till vad sporten handlar om, att ta vissa risker. I år når Netflix F1 nya höjder på Spa i form av sprintrace, jag har svårt att begripa hur FIA gänget motiverar sitt beslut att köra sprintrace just på Spa, vill man pyssla med jönseriet så bör man göra det på Kalle Anka banor som till exempel Hungaroring, att köra sprintrace på Spa är ett hån. Av de nu aktiva förare är Hamilton den med flest vinster på Spa, fem stycken, den senaste kom 2024 när stallkompisen Russel diskades, den som sticker ut negativt bland nu aktiva förare är Alonso, dubbla världsmästaren  som har aldrig lyckats vinna på Spa, två andraplatser och en tredjeplats är hans bästa resultat i Belgien i fem olika stall. Spa sägs ju vara den ultimata förarbanan där världsmästarna glänser, Schumi vann sex gånger, Senna fem, Räikkönen fyra, Hamilton har fem vinster och Alonso noll , otur eller saknas det lilla extra hos Alonso? 
 
Setup arbetet på Spa hör inte till de enklaste på grund av bandesignen, man kan vara snabb på banans första och tredje del om man väljer att köra med lite vinge, vill man vara snabb på den mer tekniska andra delen med ett antal medelsnabba kurvor i nerförsbackar bör man köra med lite mer vinge. Väljer man det första alternativet med lite vinge måste man skapa en lucka på den första delen av banan för att hålla undan  på den andra tekniska delen, väljer man det andra alternativet måste man skapa ett försprång på den tekniska delen på banan för att kunna hålla undan för de med lite vinge på på den tredje delen av banan, att hitta en setup som fungerar på banans samtliga delar är svårare än svårt, men om man har en riktigt välbalanserad bil så kan man med lite tur hitta en kompromiss som ger utdelning.
 
Det blir intressant att se hur toppstallen lyckas på Spa, Mercedes var snabba ifjol, McLaren har den bäst balanserade bilen, Ferrari kommer med en uppdaterad bakvagnsupphängning med mer antilift som bör innebära att de kan köra bilen lägre utan att plankan slits för mycket, RBR kommer även de med uppdateringar och har en bil som är bra genom snabba-medelsnabba kurvor och på rakor, läge för tre olika stall på podium?
 
Väderprognoser just nu siar om temperaturer mellan 18-22 grader, halvklart till molnigt och risk för några skurar, dock inga större mängder, hur det blir i slutändan återstår att se, blir det rikligt med regn så kan stallen från mittfältet blanda sig i kampen om podiums om de chansar rätt med setup.
 
Det om Spa, det har skrivits mycket om Horner som fick sparken som stallchef hos RBR, jag personligen tycker att media överdriver stallchefens roll i det hela, en stallchef är lite som en politiker, en som fattar beslut efter förslag från sakkunniga tjänsteman. En stallchef varken designar eller bygger bilar, om stallets bilar inte fungerar hänger ihop vad designers-ingenjörer pysslar med, inte på vad stallchefen gör. 
 
Dagens grid girls skulle gärna vara på plats under racehelgen, så även jag, men det finns annat i livet som pockar för uppmärksamhet, sommaren är kort.
 
Amen,..må sommarhettan vara med er.