BREAK EVEN POINT

 
I brist på bättre har jag tagit del av den på sina håll skaplig enfaldiga diskussionen om den bästa genom tiderna ur statistisk synpunkt, Hamilton eller Schumacher, statistik är kalla fakta och ljuger aldrig,.eller? Jag har vid upprepade tillfällen påpekat faktum, att F1 i första hand är en ren materialsport där resultatfixning, det vill säga stallorder är vardag, liksom blind hjältedyrkan som blåses upp av media för att mata F1 fansen hunger för att kunna placera sin favorit på en piedestal. 
 
Mästare är och har alltid varit mästare på att skaffa sig alla tilltänkta fördelar gentemot sina konkurrenter, och då inte minst inom de egna leden, en okränkbar förstaförare status och en bil byggt helt efter förstaförarens önskemål är den rätta och även den enda vägen till framgångar i jakten på "bäst genom tiderna" titeln.
 
Både Schumacher och Hamilton har varit extremt duktiga på att nå allt det ovannämnda, men ibland saknade även den dynamiska duon de rätta verktygen för att kunna glänsa, som jag har nämt tidigare, så skiljer det rent prestandamässigt bara några enstaka hundradelar mellan toppförarna, det är materialet som skapar mästaren, inte tvärtom.
 
Den stora, oslagbara mästaren Schumacher var chanslös mot den stora medelmåttan Hill 1996...
 
...och blev spöad även av medelmåttan Villeneuve, inte bara en utan två gånger, 1996 och 1997. Så, var Hill och Villeneuve bättre förare än Schumacher? Självklart, de slog ju honom eller hur?
 
Kimi gjorde comeback 2012 efter två års frånvaro, bilden här ovan är från Abu Dhabi där Kimi slog den blivande VM ettan Vettel och den blivande VM tvåan Alonso, Kimi själv slutade på en tredje plats i VM serien 2012 i sin Lotus före Hamilton i en Mclaren, med andra ord, Kimi var en bättre förare än Hamilton. 2013 slutade Hamilton på en fjärde plats i VM serien med sin Mercedes slagen av Vettel, Alonso och RBRs andraförare Webber, och bara 6 poäng före Räikkönen i sin Lotus som blev femma 2013.
 
Så, med tanke på allt det ovannämnda, vilka slutsatser skulle ni dra av 2012 års säsong? Att Hamilton inte är/var bättre än så, att han enbart kan vinna med överlägsen material? Lotus hade en liten budget 2012 jämfört med de stora stallen, men de hade James Allison som kunde skapa en bra bil med små medel som passade till Kimis mjuka körstil, så åter igen, F1 är en ren materialsport där den bästa bilen vinner även med en medioker förare bakom ratten.
 
När Bottas kom till Mercedes, så fick han knappast frågan: Vill du att vi bygger en bil efter dina önskemål, utan snarare en order om att försöka anpassa sig till en bil byggt efter Hamiltons önskemål, samt en påminnelse om vad det stod i hans kontrakt angående "pecking order" hos Mercedes. Hamilton har fått mycket beröm för sin förmåga att hantera däcken på ett bra sätt, men i själva verket handlar det om hur bilen som är byggt efter förarens önskemål hanterar däcken med vissa inställningar, som varken föraren ifråga eller hans raceingenjör vill dela med sig till stallets andraförare. Bottas fick lite lättare att begripa sig på bilens hemligheter, när Mercedes flyttade på folk och gav honom Hamiltons raceingenjör, men den är fortfarande en bil byggt helt efter Hamiltons önskemål, och passar därmed perfekt för hamiltons körstil, Bottas lott är att försöka anpassa och förändra sin körstil efter bilen, något som inte är helt lätt.
 
Så, jag tycker att det är dags att skippa den helt onödiga diskussionen om "bäst genom tiderna" angående förare, ingen är/har varit bättre än materialet man har haft tillgång till. Placera Hamilton bakom ratten i en Williams, så försvinner helt plötsligt hans magiska förmåga att "hantera däcken", liksom kapaciteten att vinna race, så enkelt är det hela, det är materialet och ett rätt formulerat kontrakt som skapar mästare.
 
 
 
Det om hur man skapar mästare i F1, enligt diverse mediakällor lämnar Rosenqvist Chip Ganassi Racing efter årets säsong och flyttar till Arrow McLaren SP, frågan är om det blir ett steg framåt eller två steg bakåt för Felix del. Nu vet jag inte om det är Felix själv som har valt att lämna stallet eller om det var stallet som valde att avsluta samarbetet med svensken, men för min del är det lite märkligt att det är just Felix av stallets två svenskar som lämnar stallet, han har ju presterat bättre än Ericsson, det hela kan handla  om brist på sponsorslantar.
 
 
Dagens grid girls kan det här med sponsorer, fattades bara annat.
 
Amen,..må idoldyrkan vara med er.     
 
         
 
     
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Det är sant som du skriver, F1 är en materialsport. Pengar som styr i första hand, därefter konstruktörens skicklighet, motorleverantören och sist men inte minst försteförarens feedback och önskemål. Att ett stall kan tillfredsställa två förare med olika körstil är omöjligt.
Bara pengar räcker inte, se på årets Ferarri. Alfa och Haas lider av Ferarris misslyckande också. Att ta bort en "försteförare" med destruktiv påverkan på stallet kan göra underverk, titta på McLaren i år. Sätt Hamilton i vilken bil som helst idag så kommer också han att harva runt. Föraren påverkar givetvist också, baracen bra bil räcker inte. Sätt Stroll i en MB så serman direkt resultatet.
Blir kul att se vad den stora mästaren kommer att göra för underverk i Renault nästa år.

Svårt som sagt att jämföra vem som är bäst historiskt när materialet har så stor påverkan.

skriven
#2: Benjamin

Tja!
Instämmer i vad du skriver, vissa snubbar har ju även en förmåga att snacka upp sig själva. Egot gillar säkert diskussionen i media vem som är bäst genom tiderna, ingen förare som vill säga emot. Vore klädsamt om ngn en dag erkände att det är bilen som gör största skillnaden inte jag. Den dagen bjuder jag laget runt! Samtidigt lär man inte hamna i F1 utan grandios självbildmocj enormt självförtroende... :)

skriven
#3: Tomi

Vet inte om Schumacher var en bättre förare än Hamilton men helt klart är att Hamiltons material de senaste åren har varit mer överlägset jämfört med det näst bästa än på Schumachers tid, svårt att veta hur bra Hamilton är eftersom Merca är så oerhört överlägsna sett över en säsong. Nice att Kimi blivit den förare med mest race inom F1 haha han kom in som den föraren med minst erfarenhet när han började. Har inte så bra koll på Alonsos antal lopp men han lär väl gå om Kimi så småningom om han fortsätter hos Renault i några år...tack för bloggen!!

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Minns2012 med stort välbehag när Kimi äntrade scenen igen i Lotus-stallet, som väl inte gavs någon större chans att konkurrera med toppstallen,men Kimi gjorde en storstilad comeback och gjorde det besvärligt för dessa.Man får väl utgå ifrån att även han sågs som en självklar försteförare i teamet före Grosjean,men poängsiffrorna 207 mot 96 talar väl sitt tydliga språk om vem som var berättigad till den positionen.För övrigt tycker jag det känns som att förarna är världens mest överbetalda statister i ett spel som enbart går ut på att ro hem själva märkesmästerskapet.Man kan ju undra vad det är som lockar de små stallen att utmana fabriks-stallen?Det är ju bara en ständig kamp om att hitta halvtaskiga förare med välfyllda fickor, men slutresultatet blir ju ständigt detsamma,att inordna sig längst bak i kön.Man får väl anta att det är passionen som styr.

skriven
#5: uffe_a

Tja F1 är ju en ingenjörssport. Där det går ut på att spara på motorer och bränsle (3/säsong och begränsat flöde). Helst också bara göra ett däckbyte per tävling så man kommer först över mållinjen.

Tur att det finns någon profil kvar i cirkusen som gör det värt att titta på. Var bara tvungen att dela denna: "Raikkonen Scares Giovinazzi On Nordschleife's 'Green Hell'" https://youtu.be/JlD9lbWF5WQ

skriven

Kommentera inlägget här :