WALL OF CHAMPIONS

 
 
Kanada och Circuit Gilles Villeneuve nästa, en tämligen enkel stop and go bana där en stabil bil under inbromsning är ett måste liksom en stor portion traction, minimalt med vinge,maximalt med bromsrespons, set up arbetet bör inte vara ett problem. Asfalten är slät som en barnrumpa och greppnivån därefter, dock förbättras greppnivån något under racehelgen på en bana som bara används av F1, Pirelli har med sig sina mjukaste gummiblandningar inklusive C6 som lär inte hålla många varv. CGV öppnar upp för de med bilar som är snabba rakt fram eftersom aerodynamiken spelar en underordnad roll på CGV, mekanisk grepp slår det aerodynamiska på fingarna när traction skickar ut bilen ur kurvor. Det enda riktigt rejäla omkörningstillfället dyker upp vid inbromsningen till sista kurvan-chikanen, men har man för mycket fart med sig in i chikanen finns risken att hamna i "wall of champions" där Scumacher, Hill och Villeneuve slog sönder sina bilar under en och samma racehelg 1999. Ett annat egenskap som är viktig på CGV är bilens förmåga att rida kerbsen på ett vägvinnande sätt, en ground effect bil som inte klarar av att hantera kerbsen på rätt sätt är lätt att tappa när man klättrar högt på kerbsen i jakten på den optimala racelinjen, murarna är nära och hårda för F ettans klantskallar.
 
Även om banan öppnar upp för överraskningar bland poängtagare, så kommer toppstallen dominera i vanlig ordning med McLaren i topp, dock kan Ferrari sätta käppar i hjulen för Macken om deras uppdaterade bakvagn levererar efter förväntningar angående traction. Ferrari har lite mer knuff i sin PU än McLaren, något som betalar sig på rakorna, men som sagt var, det är utgången ur kurvor som avgör på CGV, saknar man traction hinner man aldrig i kapp på rakorna. Mercedes kämpar fortfarande med att försöka förstå hur deras bil fungerar "inom fönstret" angående däcktemperatur och däckslitage, under låga bantemperaturer fungerar Mercan riktigt bra, under höga bantemperaturer sliter den ut bakdäcken på nolltid. RBR har haft sin svaga punkt genom långsamma kurvor och bör därmed ha problem att hänga med i jakten på podiums på CGV, men lyckas Verstappen leverera under kvalet så finns chansen att agera rörlig chikan under racet och kamma hem en podium, dock tippar jag att podium platserna blir en affär mellan McLaren och Ferrari om den sistnämndas uppdateringar fungerar.
 
Väderprognoser siar just nu om halvklart väder och temperaturer mellan 21-23 grader under racehelgen, men allt detta kan förändras snabbt i Montreal, dyker det upp regnskurar kan racet blir ett lotteri där vinstlotten delas ut på depån under en SC period. Det blir intressant att följa hur Red Bull kommer agera framöver angående deras förare hos RBR och RB, levererar man inte åker man ut och in kommer nästa man till rakning. I Sverige hoppas man att halvsvensken Lindblad får chansen i F1 redan i år, jag för min del undrar om det är en bra ide att ta in så oerfaren förare från F2 utan ett antal F1 testkilometer, misslyckas man så kan F1 karriären vara över innan den har börjat. 
 
Dagens grid girl flaggar för det fria Kanada och skickar ett finger till grannlandets efterblivna orangutang Trump, go fuck yourself Donald. 
 
Amen,..må friheten vara med er.     
 
      
 
 
     

Kommentarer :

#1: Judge Fear

Har för mig man breddat sista chikanen så bra mycket mer marginal till wall of champions från hur det var innan. Lite trist med göra den kurvan enklare.

Svar: Ja, och i och med det har förarna tappat respekten för chikanen och laddar för hårt och hamnar för nära muren, i muren, speciellt då när man har gjort en omkörning och kommer in i chikanen på fel spår.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Angående om Lindblad bevisas det ännu en gång att F1an vill ta in nuförtiden en massa teenagers som ser bra ut som han i jakten på pengar, för att imponera på alla unga tjejer i deras ålder helt enkelt och inget annat tyvärr

Svar: Det börjar likna dagis racing, ungar som inte ha körkort kommer till F1, några år till i matarserier skulle inte skada, F1 är en sport för vuxna man, inte för småpojkar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :