MCLAREN MOUTHFUL

 
 
McLaren duon i första ledet i Barcelona är inte direkt oväntat, dock blev avståndet till RBR, Mercedes och även till Ferrari mindre än förväntad, hur mycket FIAs direktiv angående flex i framvingen påverkade kvalresultatet är svårt att säga efter bara ett kval, men direktivet hade effekt beronde på hur teamen hade valt att följa FIAs direktiv. En del hade helt enkelt valt att bara förstärka materialet för att begränsa flexet, andra hade valt en annan linje, nämligen att styra om delar av luftflödet till framvingen från spetsen mot fästpunkten för att minska flexet av vingen längst ut där FIA gör sina mätningar. Nu är ju inte det vertikala flexet grejen med flexaero utan det horisontella, det vill säga hur mycket spetsarna av framvingen böjs bakåt, något som är mycket svårt att mäta eller avgöra med hjälp av videomaterial. McLaren hade kvar sitt "kreativ men laglig" trixande med bakbromsar i något modifierade form, inte lika effektiv som tidigare men effektiv nog att ha temperaturen av bakdäck under kontrol även i slutet av varvet, ett par tiondelar är inte mycket men tillräckligt. Lite moln i slutet av kvalet skalade av lite av Mackens försprång när bantemperaturen sjönk, hur det blir i racet imorgon återstår att se, i morgon ska det vara halvklart och 28 grader, bilarna fungerar lite olika med olika gummiblandningar. 
 
Bakom McLaren duon tog Verstappen ut allt och lite till ur sin RBR, han var en hel sekund snabbare än stackars Tsunoda som hamnade sist, japanen är just nu helt vilse med sin RBR, visserligen är hans roll i första hand att testa grejer åt Verstappen, men en sekund är för mycket. Nu vill säkert alla soffaexperter byta ut Tsonoda mot Hadjar, men jag tror inte att RBRs ledning vill det, att ödelägga ännu en förarkarriär för en förare ur de egna leden vore dumt. RB är en lättkörd bil jämfört med RBR, det vore som att byta från en sömnig åsna till en rasande tjur, Hadjar är inte redo än att ta RBR tjuren i hornen. Russel kvalade ut Antonelli med några tiondelar, mellan sig hade de Hamilton som köttbiten i en Mercedes hamburgare, Hamilton som blev bäst hos Ferrari när Leclerc valde att bara göra ett försök i kval tre. Leclerc hamnade i ruta sju, Gasly skärpte sig efter fadäsen i Monaco och blev åtta, Hadjar imponerade igen med sin nionde ruta liksom tjuren Fernando med sin tionde, Neweys goda råd har satt lite fart i AM liket, dock inte i Stroll liket, han fick stryk av den gamle med halvsekunden. Williams har blivit vingklippt dels av det nya vingdirektivet, och dels av behovet att redan nu satsa det mesta på nästa års bil, Albon lär inte vara nöjd med att ha hamnat utanför topp tio. Bortoleto kvalade ut Hulkenberg, Lawson fick stryk av Hadjar liksom Stroll av Alonso som sagt var. Bearman kvalade ut Ocon som även hamnade bakom Hulkenberg, Sainz går inte att känna igen, spanjoren har tappat all fart, Colapinto gjorde en Colapinto med sin näst sista ruta, och stackars Yuki fick "äran" att ta walk of shame genom depån, att vara Verstappens stallkompis är den värsta sitsen i F1.
 
I F2 hade Lindblad chansen  att ta poäng i sprint racet, men gjorde åter igen ett misstag och hamnade utanför poängplatsen, i morgon startar han huvudracet från pole, man får väl hoppas på att han för en gångs skull håller huvudet kallt och däckslitaget under kontrol, det finns kapacitet i pojken när han lär sig att ta det kallt, det blev inga poäng för Beganovic heller. I F3 tog Taponens race slut redan i starten, han fick problem med bilen, rullade i väg sakta och blev sedan påkört bakifrån av den andra Ferrari junioren Camara som tittade ner i sina cojones istället att titta framåt, såg konstigt ut, brassen kanske behöver glasögon. 
 
Dagens grid girl gillade kvalet, om racet blir något att gilla återstår att se, lite riktig racing efter Monacos köbildning skulle inte skada.
 
Amen,..må riktig racing vara med er.  
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

På podium bilden kan man tro att båda mclaren chaffisarna är tvillingbröder…
Väldigt lika varandra..
jag tycker att det är riktigt kul att mclaren går bra.. sen saknar jag Ferrari i topp och dominans.. jag är Ferrari fan sen länge..
mvh // sigge

skriven

Kommentera inlägget här :