NO GUTS NO GLORY

 
 
Kanadas GP blev en tämligen tam tillställning när den förväntade attacken från Verstappen uteblev, Max skuggade George under några varv utan att göra ett allvarlig omkörningsförsök, kanske var det risken för ännu en straffpoäng som spökade för Max och vingklippte maximum attack andan. CGV är en typisk DRS bana, dock var Antonellis omkörning på Piastri en snygg manöver som överraskade australiensaren, att Piastri sedan inte klarade av att utmana Antonelli om tredje platsen har sina förklarningar. Dels var det "Mercedes bantemperaturen", det vill säga en inte alltför hög, och dels effekten av FIAs direktiv angående trixandet med bromsar att hålla ner temperaturen i bakdäcken, McLarens hemliga vapen blev ordentligt kastrerad av FIA och av en låg bantemperatur som orsakade graining, och till sist men inte minst, Mercedes PU i båda bilarna. Ferraris uppdateringar gav ingen större effekt, och strategin var lika virrigt som vanligt, ingen lyssnade på förarna, Ferraris tvåvägs strategi med folk på plats och folk i Maranello som tillsammans fattar strategiska beslut  har aldrig fungerat, ju fler kockar desto sämre soppa. Den spanska tjuren Fernando krigade som under sina fornstora dagar, struntade uppmaningen från depån att ta det lungt genom vissa kurvor med orden "det här är racing, inte träning" och skrapade ihop några poäng, Hulken i sin tur visade för Bortoleto att gammal är äldst och ökade sin poängskörd med några nya, de sista poängen hamnade hos Ocon Sainz.
 
Titeln för racehelgens tabbe hamnade hos Norris, hans omkörningsförsök på Piastri var av rookie nivå, Lando tycks bli mer och mer frustrerad för varje race och gör fler och fler misstag både under kval och race, kan vara läge att besöka en idrottspsykolog. Jag för min del blir alltmer frusterad över den riktningen som LM och FIA har valt för F1, Louis Vuitton racing för Netflix publiken och en fånig reklamfilm med 60 plussaren Pitt i huvudrollen. Den pitten har slaknat för länge sen, F ettans ålderman med Alonso i spetsen är ju några årtionden yngre, kan det vara dags att damma av några gamla godingar, Häkkinen och Coulthard gör comeback hos Macken? Nej, jag har svårt att ta in det logiska i LMs och FIAs handlande, först tar man in en pensionär vars bäst före datum gick ut länge för sen som en galjonsfigur i deras reklamfilm, och sedan delar man ut superlicens till förare som har knappt lämnat puberteten, vad vill de säga med det, att F1 numera är en familjefest av euroschlager karaktär där alla får och bör vara med? Gråtmild PK Louis Vuitton F1 med alla sina straffar åt vänster och höger "tickar inga boxar" hos mig, allt var inte bättre förr men en del var det när F1 var en sport för man med hår på bröstet, inte dagisracing för pubertets stinna småpojkar. 
 
Dagens grid girl skickar ett meddelande till Piastri, det räcker inte med fjärdeplatser om man vill vinna titeln i en vingklippt McLaren.
 
Amen,..må dagisracing vara med er.  
 
          

Kommentarer :

#1: Mats

Brandon, en fråga (jag orkar inte kolla upp fakta själv ;-)

Hade det varit teoretiskt möjligt med att rödflagga rejset direkt efter Norris krasch, och därmed få en stående omstart med minst ett varvs rejsing fram till checker?
Som sagt, jag har inte full koll på hur man räknar varven där, så det kanske inte fanns tillräckligt med varv kvar för en omstart?

Svar: Teoretiskt ja, men FIA har numera allt som oftast praxis att inte göra det, märks även i matarserier, anledningen är att förare längre ner i startfältet chansar helt galet om de får en gratis chans utan att förtjäna det, och de som har jobbat sig fram till en podium kan bli påkörda av dessa vildhjärnor, så man avslutar racet bakom SC. Ha det Mats.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Håller med om dagens Formel 1 återigen, eftersom att det riktar sig mer o mer till tonårstjej hålet och feminister än oss riktiga fans. Då man t ex tar in 17-18 åringar till sporten, och förarna ska vara PK som fan eftersom det är så man blir populär på sociala medier. Inte förare med personligheter som Verstappen, Häkkinen, Senna, Mansell, Hunt och Lauda så väl som Schumacher med fl.

skriven
#3: carl bergström

håller fullständigt med dig ang dagens F1.alla små pojkar är inte gnällspikar men inga personliheter.skulle vara kul att höra vad experterna sagt om Verstappen blivit påkörd av Norris då hade det väl oxå varit hans fel

skriven
#4: Anonym

Blivit uppenbart att Norris inte är ett världsmästareämne, sitter i fältets snabbaste bil men lyckas inte hålla ihop det tre race i följd utan att det skiter sig på ett eller annat sätt. Killen är en lös kanon så fort det drar ihop sig till race. Undra hur man tänker i teamet kring hans framtid?

skriven
#5: Fossi

Vet inte om jag läste det någonstans eller om de sa det under racet.. Att Mclaren hade på känn redan före helgen att dethär är en bana som deras bil, kan visa sina svagheter...

extra... Är det någon som sett någon analys av albons bil där Engine cover imploderade? Måste ju finnas tusentals bilder på det.

skriven
#6: Krister

Ohoj Brandon.
Som alltid, ett nöje att läsa vad du skriver.
F1, är ju på väg åt fel håll rent innehållsmässigt, där håller jag med dig..
Ändå har mina nu vuxna barn bjudit in mig till att se den nya filmen, vilket jag då självklart kommer att göra.

Återkommer med recension.
//Krister

skriven

Kommentera inlägget här :