RISK AND REWARD

 
 
Spaniens GP blev en riktig "risk and reward" tillställning med Indycar vibbar, däcklotteri som gav oanade resultat, det var nog inte många som hade tippat Hulkenberg som femma. Jag personligen gillar inte den här typen av racing som avgörs av däckslitaget, givetvis handlar racing om att ta hand om däcken, men flera set däck per ekipage ger mer rättvis racing eftersom bilarnas kapacitet att ta hand om däcken varierar, körstilen påverkar däckslitaget, men i första hand handlar det om bilen, dåligt balanserad bil sliter däck. Hulken hade tur i kvalet när han hamnade där han hamnade och hade därmed kvar flera set nya däck till racet, Hamilton med slitna mjuka var chanslös när Hulken rundade honom med nya mjuka efter SC ingripandet. Nu var det inte enbart däcken som hjälpte Hulken, utan Sauber hade med sig några uppdateringar som gav stallet ett lyft på mittfältet, kan vara läge nu för Netflix experter att basunera ut att Sauber nu har kommit ikapp och förbi Ferrari.  
 
I täten blev det en förväntad McLaren dubbel, Verstappen stretade emot men RBR är tok för dålig genom långsamma kurvor, efter SC i omstarten var Max chanslös med sina hårda däck, RBR hade inte kvar några nya mjuka eller medium, bara ett set hårda. Sammanstötningen med Russel gav 10 sekunders tidstilllägg, välförtjänt enligt vissa som såg Verstappens påkörning som avsiktlig, huruvida den var det vet bara Verstappen själv, såg rätt så harmlöst ut, inga skador på bilarna, med Russel gnällde som en gammal kärring. Han tycks ha glömt sin tokpåkörning på Bottas för några år sedan som kunde ha slutat riktigt illa, idioten gav Bottas skulden, Russel kör ofta fult i närstrider så han är nog den sista som ska kritisera andra för påkörningar. 
 
Leclerc fick en fribiljett till en podium i samband med omstarten efter SC och tog den, Ferrari gjorde en RBR när de bytte från push rod till pull rod fram, och fick på köpet en lös bakända som båda förarna har problem med. Bak har de kvar pull rod där både McLaren och RBR har push rod, till Kanada lär pull rod vara borta, jag för min del tycker att det är rätt så riskabelt att laborera mellan pull-push rod mitt under en pågående säsong, men de kanske tänker redan vad som komma skall nästa säsong. Nu vet jag inte om de tänker gå hela vägen och byta pull rod mot push rod bak, eller bara laborera med bakvagngeometrin för att hitta mer aerodynamisk grepp bak för bättre aerobalans, Ferraris problem är att fram och bakvagn inte lirar ihop utan var för sig ur aeroaspekt, något som leder till att de inte kan köra bilen så låg som de vill på grund av slitage av plankan och tappar därmed downforce.
 
Hadjar gjorde åter igen ett bra jobb i den relativt lättkörda RB, teamkompisen Lawson höll på med sina sedvanliga klanterier och hamnade utanför poängplatsen, Gasly och Alonso krigade för fulla muggar i sina mediokra bilar för några poäng, den sista poängen gick till Verstappen efter 10 sekunders straffet, nu är Max bara en poäng ifrån att bli avstängt från ett race. Enligt vissa "experter" syntes det inget av det förväntade förlusten av prestanda när reglerna kring flexaero skärptes till Barcelona, jag för min del såg rätt så kraftiga ommöbleringar i styrkeförhållanden mellan stallen,några tjänade på det, andra förlorade, mellan toppstallen var det ganska marginellt och jämt fördelad, samtliga tappade en del, men det gav ingen större effekt när förlusten av greppet låg på samma nivå. Till nästa race i Kanada kan effekterna av FIAs skärpning av flexaero reglerna bli mer påtagliga, dels på grund av att banan har helt annan karaktär än Barcelona, och dels på grund av att de dyker upp nya uppdateringar som påverkar den totala aerobalansen, vi får se hur det blir.
 
Det om F1, i F2 höll britten-svensken-indiern Lindblad huvudet kallt och tog en seger från pole, för Beganovic betalade sig inte den alternativa strategin i form av poäng, han slutade på en femtonde plats. I F3 gick det ännu sämre för Taponen, han startade racet bra och tog sig upp från nionde rutan till en fjärde plats i första varvet, fick sedan problem med växellådan och hamnade i slutet av startfältet, en helg att glömma för Tuukka, det är bar att bita ihop och komma igen. 
 
Dagens grid girl gillar inte heller hon "däckracing", flera däck åt racingfolket. 
 
Amen,..må era däck hålla härifrån till evigheten.     
               
  
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

Älskar dig Brandon som den bloggare du är du är bäst i Sverige på det när det gäller hela F1 communitin ;)

skriven
#2: Genc

Den första kommentaren skrev jag så ni vet, glömde att skriva in mitt namn förlåt

skriven
#3: Mats

En fråga Brandon!
Vad hade hänt om RB behållit Max ute på banan utan att byta till hårda däck, då hade han ju varit P1 vid omstarten. Givetvis hade han blivit passerad av några, men hade han grejat P3/P4 då? Dom hårda däcken var ju katastrof, eller?

skriven
#4: Daniel

Mats, då hade han väl blivit omkörd av två bilar, börjat grina, kört in i den tredje bilen och slutat tia.

skriven

Kommentera inlägget här :