

Dags för "ovalen" på Spielberg med sina 4 raksträckor och tjurpungen mellan kurva 5 och 8, sammanlagt "hela" 10 kurvor, banan "lagom" av stop and go karaktär, uppför och nerför med ett antal DRS zoner, inte den bästa banan i årets kalender men inte den sämsta heller, det går att köra om på Red Bull Ring. Verstappen var på pole ifjol men hamnade utanför podium som bemannades av trion Russel, Piastri och Sainz, hur det blir i år beror på hur man lyckas med att hålla däcktemperaturen "inom fönstret". Däckslitaget på Red Bull Ring är värmerelaterad och blistering kan förekomma i höga bantemperaturer, och då speciellt på bakdäcken, Red Bull Ring är en utmärkt värdemätare hur stallen har lyckats med uppgiften att kyla ner bakdäcken, tänker då i första hand McLaren vars trixande med bakbromsar har gett dem övertaget på banor där däcktemperaturen bak spelar en avgörande roll. Nu har ju FIA skärpt sitt direktiv flera gånger angående trixandet med bakdäcktemperaturen, huruvida McLarens "kreativ men laglig" trix fortfarande är laglig i FIAs ögon råder det delade meningar om, men vad jag har sett av det så har effektiviteten av uppfinningen sjunkit rätt så radikalt under de senasta racehelgerna, så det kan vara så att FIAs senaste direktiv om att de kommer slå ner på all form av trixande nu även gäller för Mackens del.
Väderprognoser just nu siar om halvklart väder med temperaturer mellan 26-28 grader och en liten risk för någon enstaka regnskur, men som alla är medvetna om så kan det hela förändras till det sämre med kort varsel, dock kör man inget sprintrace i år, så stallen har gott om tid att finslipa inställningar och klura ut alternativa strategier om vädrets makter ställer till det. Som sagt var så vann Russel här ifjol, men i år tycks det inte bli "Mercedes temperaturer" för att hjälpa stallet, deras bil trivs bättre i låga bantemperaturer. Om Macken har kvar FIAs välsignelse angående bromstricket lär de bli svårslagna på Red Bull Ring om värmen håller i sig, men man ska inte räkna bort varken RBR eller Ferrari heller, om Max och Charles kan plocka fram det lilla extra under kvalet kan det räcka långt i racet, två stopp är det vanliga, men om SC dyker upp kan allt hända med alternativ strategi.

Här ovan hittar ni all nödvändig information om "mellanmjölk banan" , lagom av allt är det magiska receptet, men som sagt var, det gäller att ta hand om däcken, blistering är inte att leka med på en bana som Red Bull Ring.
Nog om Spielberg, på sina håll fortsätter den eviga diskussionen om vem ska köra var och vilket stall kommer lyckas bäst med nästa års bil och med nästa års PU. Spindeln i nätet angående förarmarknaden är Verstappen, när han väl har bestämt sig kommer resten av "vem ska köra var" lösa sig, för min del är det mest intressanta vem ska ersätta Verstappen hos RBR om han lämnar stallet. Vilket stall kommer lyckas bäst med nästa års bil återstår att se, men det hänger mycket på hur man lyckas med det nya PU paketet, hur bra förbränningsmotorn och elgrunkan lirar ihop, förbränningsmotorn blir ju i klenaste laget så det gäller att stödet från batteriet finns tillgänlig vid rätta tillfällen. Av någon anledning tycks folk tro att det blir Mercedes som håller taktpinnen på PU sidan, för mig är det allt annat än en självklarhet, det finns duktig folk både hos Honda och Ferrari som kan det här med hybrider. Det som för min del känns konstigt angående förbränningsmotorn till nästa säsong är att F1 motorn inte har mer knuff än den i F2, en 3,4 liters V6 med turbo som ger cirka 620 hk. Det var länge sen en F1 motor hade så få hästkrafter som 2026 grunkan, tappar man stödet från batteriet har man inget att komma med på flygrakor, kommer tänka på de galna kvalmotorer från förr med 1400 hk, lite som att jämföra en moppe med en motorcykel. På chassi-aero sidan tror jag på Newey hos AM, man ska inte stirra sig blind på datum när han officiellt började jobba hos AM med nästa års bil, det är som Adrian själv sa, de kan hindra mig att jobba vid datorn eller vid ritbordet, men de kan inte hindra mig från att tänka, hos Adrian formas aero mellan öronen, mannen som kan se aeroflödet i sina tankar.

Dagens grid girl kommer från hojracing, en racegenre som även den har hamnat i händerna av penningsamlare med noll motorsport intresse, hybridhojar nästa?
Amen,..må alla penningsamlare ruttna i utedasset.
Ja du Brandon! Nu ska jag spekulera en mer långsiktig sak, och det är att om Verstappen tillsammans med Hamilton och Alonso slutar om det inte dyker upp mer karismatiska förare med sin egna unika personligheter. Så kommer jag att sluta titta på Formel 1 då all togehter, och istället titta på V8 Supercars eller hålla mig till de gamla Formel 1 racen som kördes mellan 1999-2006. Allt detta med tanke på hur Formel 1en har blivit genom åren sedan 2010-2011. Då det är mer pengar och PR värde hos fel sorts människor på sociala medier, som egentligen inte borde ha nåt med F1 att göra.
skriven